BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Tomas131 op 10 February 2008, 10:47:24
-
Ik ben momenteel bezig met mijn Fleischmann modelspoorweg. Maar ik wil de aandrijvingen van de wissels ondervloers monteren. Ik weet alleen niet hoe dat moet. Weten jullie dat beter?
-
Staat in de bijsluiter, aandrijving voorzichtig verwijderen, aandrijfhendeltje uit het wissel trekken, omgekeerd er weer in drukken en de wisselaandrijving omgekeerd in de wissel schuiven. Gaat simpel en eenvoudig. Wel zorgen dat het hendeltje en de aandrijving goed op zijn plaats zit.
-
En hier (http://www.florianrheinard.de/index.php?id=85) staat een beschrijving van hoe je daarna het gat kan wegwerken ;)
Marc
-
Bedankt, ik heb het geprobeerd en het werkt perfect. :) Alleen heb je wel een probleem als de aandrijving kapot gaat, want dan kan je ze niet meer met de hand bedienen. Hoe vaak gaan ze eigenlijk kapot?
-
Daarom moet je de inkeping voor de wisselmotor ook groter maken, dat je van de onderzijde de motor kunt verwijderen en vervangen voor een andere.
Ik heb nog wisselmotoren in gebruik van 20 jaar en ouder. Daar wil er wel eens één van sneuvelen c.q. overlijden.
mvg Harry
-
Ik gebruik ze ook al bijna 20 jaar en in die tijd is er één keer een aandrijving gesneuveld. Maar dat was mijn eigen schuld. Want ik had er permanent een wisselspanning opgezet en daar kunnen ze niet zo heel goed tegen. ;)
Ik heb ook de gaten 3 keer zo breed gemaakt als de aandrijving, zodat je de aandrijvingen kunt wisselen zonder het wissel helemaal los te hoeven halen.
Mvrgr,
Marc
-
Op http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/fleischmann-electrische-wissels-op-de-kop.html staat ook nog een duidelijke beschrijving.
-
Ik gebruik ze ook al bijna 20 jaar en in die tijd is er één keer een aandrijving gesneuveld. Maar dat was mijn eigen schuld. Want ik had er permanent een wisselspanning opgezet en daar kunnen ze niet zo heel goed tegen. ;)
Zelfs dat is tegenwoordig geen probleem meer : de moderne aandrijvingen hebben eindafschakeling. Bij mij is er nog nooit een overleden.
Wat kwetsbaarder is het schakelsysteem dat in de wissels zit waarmee je desgewenst sporen stroomloos kunt maken. Dat wil na verloop van tijd nog wel eens dienst weigeren.
Hans