BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Catweazle op 10 February 2008, 09:07:19
-
Goedenmorgen,
Ik heb een standaard BR80 van fleischmann met DCC decoder ( uit de DCC startset) en een zelf omgebouwde 7030 met Kuhn N025 decoder. De locs en rails hebben een grondige schoonmaak beurt gehad en de de koolborstels zijn vernieuwd en naar mijn mening inmiddels goed ingereden.
Deze locs rijden nog niet mooi.
Optrekken soms wat snel/schokkerig, af en toe stil staan of een zet nodig hebben om te vertrekken. Langzaam rijden is ook niet mooi.
De CV instellingen staan fabrieks standaard. Ik wil graag weten welke CV's ik als eerste moet gaan aanpassen etc.
In de documentatie van de decoders zie ik vele opties maar sommige opties versterken elkaar of gaan niet samen.
Hamvraag: Is er een stappenplan, ongeacht welke decoder, waar je je eerst op moet focussen en dan naar stap 2 etc. of .............blijft het allemaal maar aanklooien en uitproberen. Ook leuk maar soms wat frustrerend.
gr. Edwin
-
helaas, het antwoord is dat zoiets niet bestaat..
-
Het is te doen om zo'n Fleischmann goed te krjgen met een Kuhn. Net een br 38 van Fleischmann gedaan die ook schokte bij het kruipen.
Helaas heb ik de loc al weer aan de eigenaar teruggegeven en niet de cv veranderingen opgeschreven.
Zoek het in CV 9 (motorfrequentie) en CV 53 en 54 (lastregeling) ga met die drie CV's eens spelen tot de lok netjes kan kruipen. Let wel het brommen van de motor kreeg ik er niet uit (blijft oud spul).
Kees-Jan
-
Optrekken soms wat snel/schokkerig, af en toe stil staan of een zet nodig hebben om te vertrekken. Langzaam rijden is ook niet mooi.
Edwin, dit wijst echt op slechte stroomafname. Boven- en binnenkant rails, loopvlakken, binnenkant wielen + stroomafnemers moeten echt schoon zijn voor je aan CV's gaat sleutelen. Tandwielen goed gesmeerd en vertonen ze geen "rafels"?
-
Nee Louis dit wijst op een niet deugdelijke motor (oeps Fleischmann fans).
Met een Kuhn kom je ver om het schokken er uit te halen maar met een Zimo kom je nog veel verder (hier zit ook weer het prijsverschil in de goedkope met weinig mogelijkheden en duure met veel mogelijkheden).
Kees-Jan
-
Optrekken soms wat snel/schokkerig, af en toe stil staan of een zet nodig hebben om te vertrekken. Langzaam rijden is ook niet mooi.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
1: Slechte stroomafname.
2: Slechte of defecte motor. Wikkeling defect.
Voordat je gaat afregelen, moet dit eerst opgelost zijn.
Mvg
Wim.
-
...
Ik had ook zware problemen met een locomotief, maar ik ben er uit: ik heb de locomotief ingeruild .....
...
-
Ik heb nu e.e.a iets beter ingeregeld door te stoeien met cv9, 53 en 54. Ik begin inderdaad te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de 7030, die is al wat ouder en tweedehands.
Ik begrijp ook uit de opmerkingen dat een Kuhn N025 ook zo zijn beperkingen heeft qua instellen. Ik zal eens een Zimo of Tams aanschaffen en dan eens proberen. Een extra decoder, voor de toekomst, is toch nooit weg.
gr. Edwin
-
Nee Louis dit wijst op een niet deugdelijke motor (oeps Fleischmann fans).
Dat kan best ook de reden zijn, zoals Wim ook terecht opmerkte. Persoonlijk vind ik een wacky motor geen basis om uberhaupt nog met digitaal verder te gaan stoeien, of je er nu een Cheapo van 10 euro of een Superduper van 40 euro in gaat zetten ;)
-
Dit wat Uhlenbrock aanbeveelt om een ( Uhlenbrock) dekoder af te stellen.
1: Kijk hoe de lok loopt in het middelste en hogere snelheids bereik.
pas zo nodig de "Wiederholerate " aan. (stappen van 10)
2: Rijdt de lok onrustig bij lagere snelheden pas dan de "emk tijdmeting aan" (waarde verhogen)
3: Rijdt de lok bij stap 1 niet, pas dan de regelreferentie aan (telkens 1 stap hoger)
Het mooiste kan je uitproberen met behulp van POM , tenminste als de centrale en de dekoder dat ondersteund.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
....Ik zal eens een Zimo of Tams aanschaffen....
gr. Edwin
Een Zimo is wel een goed idee, maar een Tams zou ik maar vergeten want dan krijg je het zeker niet goed.
Koos Jabaaij.
-
Probeer toch om de boel eerst goed schoon te maken.
Ik heb zelf ook zo'n BR80 uit een startset met de originele decoder er nog in.
Deze heeft weinig instelmogelijkheden startspanning max spanning en wel of geen analoog herkenning.
Bij mij loopt hij als een zonnetje.Na grondig reinigen van wielen en rails.
-
Inmiddels heb ik de 7030 redelijk onder controle met de N025 er in. CV9 , 53,54
geven een goed resultaat.
De BR80 uit de startset is inderdaad een gevalletje apart. Weinig in te stellen inderdaad.
Ik heb de stroomafname en de wielen eens onder de loep gehouden en ik moet zeggen dat zag er niet best uit..............
Zo op het blote oog lijken de wielen schoon maar met de krachtige loep zie ik allemaal zwarte strepen, putten en oneffenheden.
We gaan maar eens polijsten en dan weer proberen.
gr. Edwin