BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hanzelijn op 09 February 2008, 10:19:25
-
welke soort/merk rails gebruiken ze bij Railz? en welke railsysteem?
-
Goede morgen.
Of alles van Roco is weet ik niet zeker, maar toch wel het grootste deel.
groet,
Kees
-
ze gebruiken rocoline zonder bedding? waarom geen fleischmann profi? En word er ook wisselstroom gebruikt?
-
Als je met 'wisselstroom' drierail bedoelt ('pukkelrails'), dan is het antwoord 'nee'.
Waarom geen Fleischmann? Daar kan ik alleen maar over speculeren, maar waarschijnlijk hebben de prijs en de ietwat* onrealistische railbedding ermee te maken.
- Peter
* De brokken grind zijn een beetje aan de grote kant.
-
Ik heb geen wisselstroom (als je daarmee 3-rail bedoelt) gezien toen ik daar was.
En waarom geef Fleischmann Profi? Je zou het aan hen moeten vragen, maar ik gebruik het ook niet. Voornaamste reden bij mij is de fabrieksbedding. Ook ligt de prijs een stuk hoger
Willem
Edit: Peter was me net voor...
-
Ze gebruiken Roco.
om twee redenen.
Ze hebben testen gedaan met diverse rails / wissels / en wissel aandrijvingen,
hierbij kwam Roco zeer goed uit hun test, en een grote doorslag heeft de prijs gegegven.
Bij Roco konden ze grotere korting krijgen dan bij andere merken.
Dus doorslaggevend is prijs kwaliteit.
MVG,
Jaap
-
waarom geen fleischmann profi?
Fleischmann Profi is niet zo "profi" als de naam suggereert.
-
't heeft ook rare korte bielsjes. Sowieso moet je alles wat ze "profi" noemen zwaar wantrouwen, want echt "profi"-spul wordt nooit zo aangeduid, dat wijst zichzelf.
-
is de volgende roco rails die ze vaak gebruiken? dus ook door Railz
(http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Roco/R42201.jpg)
-
Ik zie bielzen met spoorstaven erop, dus dat lijkt er wel op. ;D
Het is gewoon Rocoline zonder bedding. Sla een Rococatalogus op of kijk op de site van Roco en je vindt het moeiteloos.
-
er zijn ook flinke stukken met spoor met betonnen bielzen gelegd. Verder is t gewoon niks-aan-de-hand-rocoline.
-
Fleischmann Profi is niet zo "profi" als de naam suggereert.
En Fleischmann in 2007 maar roepen (na 120 jaar bestaan te hebben) "Qualität hat einen Namen"!
Nix mis met kwaliteit, maar arrogantie vind ik een ander verhaal. En i.d.d, geef mij maar Rocoline 8)
-
Met de qualitat van Fleischmann bedoelen ze natuurlijk de treinen. Die zijn echt schitterend. ;)
-
Hmm, kan dus beter op de model rail van Fleischmann blijven rijden. ;)
-
Marco, het hangt er maar helemaal vanaf waar je voorkeuren liggen.
Modellrail van Fleischmann is van messing. Dat corrodeert nogal makkelijk, zodat je vaker moet poetsen.
Profirail is van nieuwzilver, dat is elektrisch gezien beter (beter contact tussen rail en wiel) maar qua maatvoering klopt het gewoon niet. Bovendien maakt het aangespoten ballastbed dat het lastiger is om de rails natuurgetrouw in een vaste spoorbaan in te bedden.
-
er zijn ook flinke stukken met spoor met betonnen bielzen gelegd. Verder is t gewoon niks-aan-de-hand-rocoline.
De gedeeltes met betonnen bielzen zijn ook gewoon Roco-line, je kunt bij Roco flexstukken kopen met houten en met betonnen dwarsliggers.
Groet Petertrein81,
-
Dat corrodeert nogal makkelijk, zodat je vaker moet poetsen.
Valt reuze mee, ik snap niet waar dat vandaan komt. Eenmaal goed schoongemaakt kan ik heel lang rijden zonder storing en/of opnieuw poetsen.
mvg,
Sander
-
Ik gebruik op dit moment de Fleischmann Profi rails voor mijn rijbaantje. Het is me opgevallen dat sommige wissels een slechte stroomgeleiding hebben, waardoor treinen over een wissel rijden en pakweg een meter na het wissel plotsklaps stil komen te staan. Of ze vallen juist stil op een wissel... ::)
Ik hou het systeem nog even aan, maar ik denk er sterk aan om mijn latere definitieve baan met Roco-rails te bouwen. Daar lees ik veel goede dingen over (het feit dat een instituut als Railz ze gebruikt zegt ook al genoeg) en ze zijn in elke modelspoorwinkel wel te krijgen. Maar dat zie ik t.z.t. wel. :)
-
Valt reuze mee, ik snap niet waar dat vandaan komt. Eenmaal goed schoongemaakt kan ik heel lang rijden zonder storing en/of opnieuw poetsen.
Waar dat vandaan komt? Uit de lessen materiaalkunde op school, en uit eigen ervaring.
Zolang je blijft rijden is er ook niet veel aan de hand. Maar als je b.v. een maand lang niet hebt gereden, dan moet je bij messing rail eerst poetsen, terwijl dat bij nieuwzilver meestal niet nodig is.
De grap is dat Fleischmann en Roco nog heel lang messing rail hebben gemaakt, maar uitsluitend voor de Nederlandse markt. Bij Roco stond het er indertijd bij in de catalogus: Alleen in Nederland verkrijgbaar. Verder reed heel Europa en de rest van de wereld al lang op nieuwzilver. Behalve een paar excentrieke Britten die op stalen rails rijden.
-
Ok, ik was dus van plan om mijn fleischmann model rail te vervangen voor Profi rail.
Dit ivm met dat bij modell rail maar 2 radiussen zijn en bij profi 4.
Maar ik schiet er dus niks mee op als de treinen bij de wissel stilvallen.
Maar aan de andere kant, er rijden zoveel mensen met profi, als het bij iedereen zou gebeuren dan zou Fleischmann hier toch wel iets aan doen.
De keuze voor profi is dat het al gebalast is, ikzelf ben nogal onhandig op dit gebied om dit zelf te doen.
Dus eigenlijk is het uit gemakzucht ;D.
Ik ga me nu ook maar even orienteren op de Roco rails ;)
-
Behalve een paar excentrieke Britten die op stalen rails rijden.
En allle Märklinisten op K-rails niet te vergeten.
-
Maar aan de andere kant, er rijden zoveel mensen met profi, als het bij iedereen zou gebeuren dan zou Fleischmann hier toch wel iets aan doen.
Nou, zo progressief is die fabrikant helemaal niet. Kijk maar eens naar de Neuheiten elk jaar: heel veel kleur/nummervarianten en weinig gehele nieuwe ontwikkelingen. Ik denk dat Fleischmann toch wel de meest 'ouderwetse' fabrikant is, als je begrijpt wat ik bedoel. ;)
-
En allle Märklinisten op K-rails niet te vergeten.
Niet helemaal vergelijkbaar Hans. Märklin K- en C-rails hebben spoorstaven van roestvrij staal. De Britten die ik bedoelde rijden op gewoon staal, dus dat spul dat helemaal wegroest als je het een paar jaar buiten laat liggen.
-
Maar ik schiet er dus niks mee op als de treinen bij de wissel stilvallen.
Maar aan de andere kant, er rijden zoveel mensen met profi, als het bij iedereen zou gebeuren dan zou Fleischmann hier toch wel iets aan doen.
De belangrijkste kritiek die je op Profi-rail kunt hebben is de natuurgetrouwheid, met name de railhoogte. Qua betrouwbaarheid is er niks mis mee. Ook met de wissels niet. Profi-rail is in dat opzicht zelfs wat beter dan de andere "grote" merken omdat bij het hartstuk de flens op een stroomvoerend stuk loopt (Mits NEM wielen). Natuurlijk is een zelf gemaakt ballastbed mooier, maar van pre-fab ballastbedden is Profi-rail mijns inziens de minst slechte.
Hans
-
@NS 1100.
Dat vind ik ook het grootste probleem, ze brengen echt weining uit, ik wil wel Fleischmann kopen/rijden, maar Roco en andere brengen zoveel leuken dingen uit dat dat merken getrouw minder wordt.
On topic.
Ik ga eerst eens naar dat roco rail kijken en eens wat oefenen met balasten op het modell rail.
Leukt dat niet dan kan ik altijd nog overstappen op de profi rail.
@Hans. bedankt voor de info.
-
Je bent toch niet gebonden aan het merk rails dat je gebruikt voor wat betreft het rollend materieel.
Als je profi wil gebruiken kun ook Roco, Trix etc., etc. rijden en als je Rocoline wil gebruiken rijdt daar ook de hele H0-2rail familie op.
Groet Gerrit
-
Daar heb je helemaal gelijk in, denk dat die merken trouw van vroeger komt, toen reed ik alleen fleischmann.
Nu na een periode van 20 jaar weer begonen en nu ga ik gewoon kopen wat ik mooi vind, ongacht merk enzo. :)
Zolang het inderdaad maar H0-2rail familie is. (mixen gaat zo moeilijk) ;D.
Ga binnen kort even de spullen halen voor het proef balasten.
Laat wel weten hoe het geworden is en of ik ermee doorga of dat ik gewoon voor de makkelijke weg kies.
-
Marco, ik ben een goed jaar geleden opnieuw begonnen en heb voor Piko A gekozen. Gisteren las ik een draadje dat Lidl een set volgende week in de aanbieding heeft, heb je rails om te oefenen met ballasten een loc en wagons. Ik heb de keuze gedaan om de hobby betaalbaar te houden.
Want voor mij is het rijden en scenery. En wat ook wat makkelijk gaat de bedrading aan rails of verbindingsstukken solderen. Maar het kan best zijn dat sommige hun neus er voor ophalen. Praat met een goede modelspoorzaak.
groet,
Kees
-
Bedankt voor de info. :)
-
Rocoline is mooie rails maar de hele H0 2 rail familie rijdt er niet probleemloos op.
Oude Fleischmann rijdt mooi op de bielzen van de Roco rails.
Wil je probleemloos rijden met ouder materiaal neem dan iets met een code 100 (Peco, Piko oid).
Piko A-Gleis is een prima railssysteem als je kijkt naar prijs prestatie verhouding!
Kees-Jan
-
Eeh ja, maar dan praat je wel over Fleischmann materieel van 30 jaar en ouder.
-
Nee geloof het niet Henk. Een BR 103 ( de 3074 daar ik meen) is toch geen 30 jaar oud? Rijden doe ik er niet meer mee want het is een pluk loc geworden.
Kees-Jan
-
De Fleischmann BR103 staat in de catalogus zo'n beetje sinds de echte 103 op de rails verscheen Kees-Jan.
Fleischmann is eind jaren zeventig overgestapt op wielen die aan de nem-normen voldeden. Ook de oudere modellen zijn vrij snel aangepast. Een Fleischmann BR103 model uit de jaren zestig en zeventig ratelt op Rocoline, latere exemplaren niet.
Ik weet dat Piko het argument van de oude locs gebruikt en voor modellen uit het voormalig Oostblok kan het misschien van belang zijn. Maar in het Westen waren Lima en Märklin Hamo ergens begin jaren tachtig zo'n beetje de laatste merken die de nem-normen gingen toepassen. Er wordt al 25 jaar niet of nauwelijks materieel geleverd dat niet aan die normen voldoet.
Vandaar dat ik het argument van het oude materiaal altijd wat overdreven vindt. Wagens en rijtuigen zijn sowieso gemakkelijk van nieuwe wielstellen te voorzien en locs uit die periode zijn technisch wel erg verouderd. Ik heb zelf nogal wat van het oude materieel, uit interesse voor die tijd, maar daarvoor leg ik zo nu en dan een rondje messing van Fleischmann op tafel. Op de modelbaan heeft dat oude spul weinig te zoeken.
-
Henk de piko's die hier staan ( een letale dosis voor menig modelbaan) rijdt wel op de roco rails en dit zijn modellen uit de DDR tijd!
Ik zal dan wel een oude Fleischmann gesloopt hebben (heeft al voor menig projectje gediend voor onderdelen).
Kees-Jan
-
Kijk eens aan, dan gaat het argument praktisch dus helemaal niet op. ;D