BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Boerammetje op 04 January 2020, 22:37:39

Titel: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: Boerammetje op 04 January 2020, 22:37:39
Ik heb recentelijk een zwik Marklin M-rails aangeschaft, om een 1200 met wat plan E's op te laten rondzoeven, maar zou het materieelpark graag uitbreiden met een Trix hondekop. Nu zijn die er geweest voor Marklin, maar zo'n exemplaar is zo 123 niet te vinden, dus ik overweeg een Trix Express of Trix International exemplaar om te bouwen.

De keus tussen Express of International wil ik maken op basis van de grootste geschiktheid voor het rijden op M-rails. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of die weet welke wielen (die van de Expressen zijn nogal grof) het meest geschikt zijn voor op de M-rails?
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: Karben op 04 January 2020, 22:41:44
45 jaar geleden, als ik me goed herinner, een Trix Express hondekopwielen vervangen door Trix International V100 wielen. Tracht dus een International te vinden. En succes!
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: Stoff op 05 January 2020, 01:48:10
Hallo Boerammetje, goedemorgen,

Ik heb er wel eentje voor je. Zit wel wat werk aan want een van de koppen heeft enige schade. Al geschikt voor Märklin maar heeft ca 40 jaar in z’n doos doorgebracht...

Is overigens Trix Internationaal en destijds omgebouwd voor Märklin. Als je interesse hebt, dan zie ik een pb-tje wel tegemoet van je...
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: stoombr38 op 05 January 2020, 12:21:08
Ik heb eventueel wielen liggen om van een Express uitvoering de wielen te vervangen door internationale wielen.

Grt. Jo
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: Remunj op 05 January 2020, 12:27:24
Waarom je keus voor een Trix?
Je kan er ook een kopen van Piko.
Hoef je niets om te bouwen.
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: dh3201 op 06 January 2020, 10:07:23
Als je ook M-rails wissels met wissellantaarntjes hebt, moet je de Trix versie met ingekorte schortplaten hebben, anders botsen die tegen de wissellantaarns aan.
Trix heeft speciaal hiervoor een tweede variant met ingekorte schortplaten uitgebracht.
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: 1200blauw op 06 January 2020, 12:24:30
Waarom je keus voor een Trix?
Je kan er ook een kopen van Piko.
Hoef je niets om te bouwen.

Dat raad ik beslist af op Märklin M-rails... Het lijkt me dat TS een soort nostalgische baan wil starten, of heb ik het mis?
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: Boerammetje op 06 January 2020, 13:06:36
Ja, dat laatste klopt, vandaar de specifieke keus voor een Trix (en ook voor die M-rails).

Ik ben ook bekend met de reden voor de ingekorte schortplaten, maar heb vooralsnog alleen handwissels liggen, dus zowel lang als kort zou er probleemloos overheen moeten kunnen.

In ieder geval is het me duidelijk dat ik voor die rails een international moet hebben.
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: bigboynl op 06 January 2020, 21:02:52
@1200 blauw: wat raad je af? Trix of Piko hondekop op M-rails?

Groet, Hans
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: 1200blauw op 06 January 2020, 22:30:26
Piko Hondekop op M-rails vind ik geen aanrader. Wil je met andere moderne merken dan Märklin 3-rail rijden, dan kun je beter overstappen op C- of K-rails. Er zijn uitzonderingen waarbij het onder bepaalde condities toevallig goed gaat, zoals de Sprinter of Plan V van Fleischmann.
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: bigboynl op 07 January 2020, 19:40:36
Mijn baan is deels M-rails, deels C-rails. Mijn beide Piko hondekoppen rijden hier probleemloos rond. Helemaal vrij van R1 bogen is mijn baan niet, zowel in M- als in het C-rails gedeelte liggen meegebogen wissels. Bij het ontwerp heb ik wel zo veel mogelijk boog gevolgd door tegenboog vermeden. Alleen op de opstelsporen, met C-rails, heb ik twee keer zo’n S constructie. Het is geen gezicht als ze daar rijden maar het gaat wel. Ook loks van Roco en Electrotren rijden probleemloos bij mij rond, behalve de Roco BR93.5. Dat ligt aan de stroomafname die ook op 2-rail vaak problemen geeft.

Groet, Hans
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: 1200blauw op 07 January 2020, 22:18:52
Dan spreken we elkaar in ieder geval niet tegen: ook bij jou zijn er de nodige mitsen en maren. Zo heb ik er ook een stelletje. Roco 1100 strandt op de hoge puko's van de wissels, meegebogen wissels gaan met diverse treinstellen alleen op een bepaalde snelheid, Roco 1200 ontspoort per definitie op driewegwissels en engelse wissels en zo kan ik nog wel even doorgaan. In ieder geval moet de rails en de bedding niet beschadigd zijn, ongedeukt, en goed vlak liggen. Eigenlijk rijdt alleen Märklin "onvoorwaardelijk" goed op Märklin M-rails, dat durf ik wel te zeggen.  Maar goed, dat zijn mijn ervaringen en daarom raad ik het af.
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: Boerammetje op 09 January 2020, 13:29:23
Met dank aan Stoff heb ik inmiddels een ooit naar Marklin omgebouwd tweetje, met wat knutselwerk om het weer aan de praat te krijgen, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend ;-) Voor de cosmetische opleving zijn er nog wat losse bakken aangeschaft, zodat er uit de mooiste delen een stel geformeerd kan worden. Verder één van de twee voor het samenstellen van een viertje benodigde tussenbakken. De korte schorten bieden - zo heb ik al ontdekt - echter alleen soelaas bij elektrische wissels. De hefbomen van de handwissels worden alsnog geraakt door de traptredes.
Titel: Re: TRIX Hondekop voor / op Marklin M-rail: welke aan te schaffen
Bericht door: Boerammetje op 06 March 2020, 10:26:14
Welaan. Inmiddels heb ik een aantal gebruikte Trix-hondekoppen van marktplaats gevist en aangepast om op wisselstroom te kunnen rijden. Aanvankelijk met een Märklin 2-polig ompoolrelais erin, maar de Trix motor leek een te grote stroom te trekken, waardoor het relais continu vonkte op de contacten en na verloop van tijd ging storen.

Ik heb de stellen nu slechts van een sleper en gelijkrichter voorzien, en daarmee de concessie gedaan dat ze maar één kant op kunnen rijden. Op de aan te leggen baan dus geen kopstation, maar dat hindert me dat niet al te zeer, en "achteruit" rijden met 4-wagenstellen leek me ontsporingstechnisch toch al geen goed idee.

Bij het rijden met de Trixen valt op dat een gemotoriseerd koprijtuig met het grootste gemak en met hoge snelheid over de baan zoeft. Omdat de originele slepers na verloop van tijd niet meer goed veerden, daardoor matig railcontact maakten, en vooral ook doorgeslepen werden door de rails heb ik de stellen voorzien van wielcontacten. Dat werkt uitstekend, en daar de hele trein elektrisch doorverbonden is heft dat ook het stilvallen op wissels op. Makkelijker was het achteraf gezien nog geweest om niet-geisoleerde Märklin-assen toe te passen; dat zou ook maken dat contactrails voor overwegen op de stellen zouden reageren. Daar valt een oplossing voor te vinden.

Wanneer echter ook maar één rijtuig (om dus maar niet te spreken van drie stuks) achter een koprijtuig gehangen wordt is het eerst een paar minuten slippen geblazen. Dat komt omdat de Trix- assen niet op hun uiteinden gelagerd zijn maar een tamelijk groot rustoppervlak hebben, dat voor flinke wrijfweerstand zorgt. Ik heb ze geolied, en bij de rijtuigen ook de Trix-slepers verwijderd, maar de stellen hebben altijd een aantal minuten slippen nodig voordat ze soepel over de rails gaan. Die laatste is uiteraard goed schoongemaakt en ontvet, dat scheelde wel al het nodige.

Mijn vraag is nu of daar nog een eenvoudige oplossing voor is. Een gekoppeld twee- en vierwagenstel (2 motoren op 6 bakken) gaat al beter dan een vierwagenstel, maar het blijft lawaaierig behelpen totdat ze warm zijn gelopen.