BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Luc2000 op 03 January 2020, 14:55:20
-
Ik ben bezig met ontwerp van baan en wil ook een bordesarmsein en normale licht hoofdseinen plaatsen
in bijgaand schema zie de sporen (grijs = perron) waarbij de rijrichting van boven naar beneden is.
Op het blauwe vlak wil ik een bordessein plaatsen zoals op de foto, groen zijn licht hoofdseinen en oranje een dwergsein.
Doet dit de werkelijkheid veel "geweld" aan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2020-01-03-om-14.50.30.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2020-01-03-om-14.50.30.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hrl001-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hrl001-2.jpg)
-
Hoe het met armseinen zit weet ik niet. Maar de lichtseinen moeten allemaal dwergseinen zijn. Ze leiden nl. allemaal naar een afbuigend wissel waarvoor een snelheidsbeperking geldt. Een dwergsein betekent automatisch: niet sneller dan 40km/u.
-
Wil toch even reageren op het verhaal van Klaas,
Waarom moeten ze dwerg sein zijn ?? twee vragen wat is de plaatselijke snelheid van het station / wissels , stel dat ze voor 60 km/u geschikt zijn, zijn het allemaal hoofdseinen. En ook als het 40 km/u is dan is de zichtbaarheid belangrijk ,kijk maar op den-haag cs als ik het goed heb spoor 7 het enige spoor met een hoofd sein en geen dwerg ,maar de plaatselijke snelheid is daar toch 40 km/u.
Wat ik mij persoonlijk af vraag is ; heeft de combinatie bestaan op 1 emplacement zowel licht als arm seinen naast elkaar staan,en dan bedoel ik niet goederen en reizigers sporen die scheiding hadden ze in roosendaal en utrecht ge ,maar 1 stations emplacement.
Ben zelf daar ook wel benieuwd naar.
Bert.
-
Dit doet zeker geweld aan de werkelijkheid. Een geheel emplacement werd in een keer voorzien van lichtseinen. Er zijn wat uitzonderingen (zoals iedere regel), maar waren technisch verklaarbaar (en economisch). Je haalt zelf een voorbeeld daarvan aan (Utrecht GE).
Dus of alles arm of alles lichtseinen.
Wat betreft de soort lichtsein. Alle seinen kunnen normale hoge lichtseinen zijn en dat dwergsein kun je weglaten. Een rangeeropdracht mag/kan ook met een hoogsein gegeven worden. Gewoon geel knipper.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik kijk dan naar de situatie in Vlissingen. Daar zijn alle seinen van de perronsporen naar buiten dwergseinen, zelfs bij een situatie waarbij geen afbuigend wissel wordt gepasseerd. Als je in zo'n situatie hoofdseinen plaatst dan moeten die ook een cijferbak hebben om de snelheidsbeperking aan te geven. Een dwergsein is dan een goedkopere oplossing en wat mij betreft is daar niks mis mee. De zichtbaarheid lijkt me ook geen probleem. Als het dwergsein zo is geplaatst dat de vertrekkende machinist het kan zien dan is het toch goed?
-
Dit doet zeker geweld aan de werkelijkheid. Een geheel emplacement werd in een keer voorzien van lichtseinen. Er zijn wat uitzonderingen (zoals iedere regel), maar waren technisch verklaarbaar (en economisch). Je haalt zelf een voorbeeld daarvan aan (Utrecht GE).
Dus of alles arm of alles lichtseinen.
Wat betreft de soort lichtsein. Alle seinen kunnen normale hoge lichtseinen zijn en dat dwergsein kun je weglaten. Een rangeeropdracht mag/kan ook met een hoogsein gegeven worden. Gewoon geel knipper.
Groet,
Gerard van der Sel.
Hallo Gerard,
Kleine wereld ;)
Dank voor alle reacties tot zover.
Bij gebruik arm en lichtseinen pas ik even artistieke vrijheid toe. Zo'n armsein heeft toch wel iets nostalgisch.
Het bordes armsein schijnt ook op die plaats te kunnen mits voorzien van pijlen op welk spoor het sein betrekking heeft.
Nog even een plaatje van mijn persoonlijke inspiratie bron (geleend via google, bron Jopp Munner)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/csm_heerlen-64_d1b0c01745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/csm_heerlen-64_d1b0c01745.jpg)
-
overigens valt me nu pas op dat dat de paal van het bordessein rood/wit geblokt is (i.p.v. zwart/wit). Is daar een reden voor?
-
Ja. Rood/wit bediend sein. Zwart/wit automatisch sein.
Groet,
Gerard v a n der Sel.
PS tot woensdag.
-
Nee rood/wit betekent dat dit sein ook voor rangeer bewegingen bestemd is.
Anders moet er een vaantje of rangeerpaallantaarn bij geplaatst worden.
Mvg Ronald Hofmeester.
-
Zoals aangegeven wordt als voorbeeld station vlissingen ,alles lage / dwerg seinen wil zeggen plaatselijke snelheid 40 km/u , als daar toch ivm zicht een hoog sein geplaats wordt ,is een cijfer bak NIET noodzakelijk ,sein kan groen knipper tonen = 40 of een snelheidsbord 4 [ vierkant wit met zwart cijfer] bij het sein geplaatst dat aangeeft plaatselijke snelheid 40 .
De kosten besparing om een heel emplacement 40 te maken zit meer in de aanleg van atb ,bij 40 zit er geen code in het spoor dus daar geen kabels code relais en meer van dienaard voor nodig.
En voor ons modelspoor weg ,kan alles en niets moet , dus niks mis mee wat je kiest,
want als we naar de snelheid zouden kijken van de wissels ,dan is bij de meeste van ons denk ik de afslaande boogstraal flauwer dan menig normale bocht op onze modelbaan dus zijn onze emplacementen voor hogere snelheid [dus hoge seinen] of we mogen niet zo hard meer rijden door onze bochten .
maar zoals de vraag steller al aangeeft neem de vrijheid en maak er wat moois van en maak een sfeer waar je zelf van geniet ,
Bert.
-
Bordessein met twee hoofdseinen. Rode vlakken zou ik niet aan beginnen. Gewoon zwart. Op de paal waar het bordes op staat snelheidsbord 4 en klaar. Dwergen weglaten.
-
https://images.app.goo.gl/VzUQPwZ18bU8wGRw7
-
Nou Hilversum dan. Doorgaand station en mooi 40 km/u.
-
Dus.
-
En in de tijd van armseinen bestonden hogesnelheidswissels nog niet....
-
Het bordes armsein schijnt ook op die plaats te kunnen mits voorzien van pijlen op welk spoor het sein betrekking heeft.
Pijlen zijn niet nodig, de palen an sich geven al aan voor welk spoor ze gelden. Links voor het linker spoor, rechts voor rechter spoor. Dat daarbij het rechter sein links van het spoor staat waarop het betrekking heeft is niet ter zake doend. De seinen zijn immers logisch aan de sporen te koppelen.
Dit in tegenstelling op de voorbeelden op de foto's. Daar is naast het rechter spoor nóg een spoor, dat mogelijk voor verwarring kan zorgen.
-
Ik zou het bordes één spoor opschuiven en op de kop van het middenperron zetten en het meest linkse spoor zijn eigen hoofdsein geven. Dan zijn ook de richtingpijlen noodzakelijk.
-
Ik heb even gezocht naar voorbeelden bij de vraag:
Barneveld=Voorthuizen[/b]
Hier zijn lichtseinen stelsel '56 en armseinen door elkaar gebruikt. OOk zowel hoge als lage seinen. Echter waren alle armseinen voorzien van een zwartwitte paal.
https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenBnv.htm (https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenBnv.htm)
(https://klassiekebeveiliging.com/wegleer/WegleerBnv1967.gif)
Susteren GE
Een andere situatie waarbij t klassieke deel (goederenemplacement) een eigen post heeft t.o.v. het lichtseinen deel (doorgaande sporen)(CVL Sittard). Hier zijn roodwitte palen gebruikt maar ook rangeerseinen.
https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenSrn.htm (https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenSrn.htm)
Purmerend Overwhere
Hier een situatie die vrij laat gebouwd is, nl begin jaren zeventig. Hier zijn alle hoofdseinen lichtseinen type '56 en er is een rangeersein (vaantje)
https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenPmo.htm (https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenPmo.htm)
(https://klassiekebeveiliging.com/wegleer/WegleerPmo.gif)
Utrecht GE
Wel het bekendste voorbeeld. Hier een combinatie van armseinen (zwartwitte paal), rangeerseinen en lichtseinen stelsel '46 maar op een emplacement met verder seinen stelsel '56
https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenUtGE.htm (https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenUtGE.htm)
(https://klassiekebeveiliging.com/wegleer/WegleerUtGE.gif)
Zoals je ziet is er van alles mogelijk zolang t seintechnisch maar klopt. Er werden voorseinen gebruikt d.m.v armseinen voor het eerst volgende lichtsein maar ook omgekeerd. Ook de koeienkop zoals eerder aangegeven was niet ongebruikelijk. Ook de bekende WIBO's kwamen voor i.c.m. lichtseinen en ook de herhaalseinen. Cijferbakken dan weer niet maar wel icm een lichtsein aan t begin van een emplacement met armseinen.
Seinstelsel '46 (kleurenwisselaars) is op grote schaal gebruikt met klassieke beveiliging. Zoals vb in Zwolle en Utrecht CS.
Ik hoop hierbij voldoende voorbeelden te hebben gegeven wat je verder opweg kan helpen.