BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Goosie op 02 January 2020, 15:39:59
-
Ik heb mijn oude zolderbaan afgebroken, daar ik het kruip/sluip gedoe onder de baan een beetje zat was. Ik ben nu bezig met een nieuw baanontwerp, en wil jullie de eerste opzet voorleggen. De baan komt langs de binnenmuur van de op zolder afgetimmerde treinkamer. Deze wand is 430 cm lang, en ik wil de baan in principe niet breder hebben als 70 cm zo dat ik overal goed bij kan. Aan een zijde wordt hij over een klein stukje wat breder ivm de bocht. Ik laat de baan aan beide uiteinden door de wand heen gaan. Aan de kant van de voorzolder komt een strook van 40 cm breed over de totale lengte. Hier komt een schaduwstation. Ik vind de techniek belangrijker als de scenery, wordt dan ook rangeer en industriespoor voor grootste deel. Ik bedien alle wissels via een arduino (mardec) en ga de aansturing van de rolbrug en draaischijf(die ik beiden ook zelf wil gaan bouwen) hiermee ook verwezenlijken. Hieronder een plaatje, ontworpen in scarm. Graag jullie inbreng, om het maximale uit het geheel te halen.
(http://www.henkdegans.nl/images/V1.jpg)
-
Beste Henk,
Dat ziet er uit als een baan met ruimte voor veel beweging. Ik zou je adviseren te kiezen tussen draaischijf en rolbrug. Zo houd je meer ruimte over voor rangeer- of opstelspoor in zicht. Het tweede wat me opvalt is dat je het kruipdoor-sluipdoor kwijt wilt. Maar hoe wil je bij het schaduwstation komen als dat nodig is? Kun je er aan de achterzijde (is de kant van het schaduwstation) ook bij komen?
Groet,
Syb
-
Ik zou je adviseren te kiezen tussen draaischijf en rolbrug. Zo houd je meer ruimte over voor rangeer- of opstelspoor in zicht.
Zoals ik al aangaf, ik vind de techniek het leukste, dus hoe meer ik kan aansturen, hoe leuker ik het vind!
Het tweede wat me opvalt is dat je het kruipdoor-sluipdoor kwijt wilt. Maar hoe wil je bij het schaduwstation komen als dat nodig is? Kun je er aan de achterzijde (is de kant van het schaduwstation) ook bij komen?
Dit schaduwstation is heel makkelijk toegankelijk, het komt tegen dezelfde wand aan, aan de kant van de "voorzolder".
-
Hoi,
Interessant plan.
Zoals ik al aangaf, ik vind de techniek het leukste, dus hoe meer ik kan aansturen, hoe leuker ik het vind!
Citaat v
Ipv de draaischijf of rolbrug zou je de baan kunnen uitbreiden met bewegende scenery zoals kranen, gesmolten ijzer, etc.
Maar ik zeg niet dat je ze beide niet zou mogen gebruiken. ;)
Misschien kun je meer aangeven wat voor industrie je gaat bouwen?
Gr Koen.
-
Weer wat zitten spelen met scarm. Hieronder een tweede versie! Voordeel: je kunt komend van links van rijrichting wisselen, echter niet terug komen in dezelfde rijrichting. Nadeel; keerlus gecreeerd en kopse eind rechts wordt stukje groter nl 110 cm x120 cm. Iemand beter idee?
(http://www.henkdegans.nl/images/V2.jpg)
-
De algemene opmerking die ik vaak lees is 'probeer het niet te recht' te maken (dus haaks/parallel) - zodat het wat speelser wordt
Maar voor een technische baan is dat natuurlijk minder belangrijk.
Je zou de rolbrug wat kunnen verdraaien in de cirkel (20 graden naar rechts ofzo)
En dus ok de sporen daar naartoe
Remco.
-
hoi,
ipv die rechtse boogwissel zou je ook nog kunnen overwegen omdat spoor aantesluiten op je "schaduwstation" na de eerste wissel of wellicht een drieweg wissel plaatsen. Dan kom je misschien van die toch wat rare s-bocht af rechts onder.
Ook zou je nog kunnen overwegen om het doorgaande / stationsspoor diagonal aanteleggen om van die s-bocht aftekomen.
Ik denk trouwens dat die keerlus weinig toevoegt dan kun je misschien nog beter 2 extra kopspoortjes in je schaduwstation maken
Succes
Arjan