BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 01 January 2020, 17:06:05
-
Hallo forumvrienden, Ik heb een probleem met mijn DE 2 nr.179 kleur geel van Artitec. Het onderwerp geeft het al aan, hij rijdt voor en achteruit als een slak. Ik rijd volledig analoog. Als ik het treinstel op haar kop leg zie ik geen tandwielen waardoor ik niet weet of het dieseltje gesmeerd moet worden en zo ja waar. Wel valt mij op dat zij na 10 a 15 slagen weer op aardige snelheid komt. Maar dat was niet zo in het begin. Ik heb haar 8 jaar. Het probleem begon ongeveer twee weken geleden. Tevens wil ik graag weten hoe de kap los van het stel komt. Wie van jullie kan mij helpen met het oplossen van mijn aangegeven problemen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191130_153552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191130_153552.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191130_153656.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191130_153656.jpg)
-
Hoe je hem open krijgt staat op de site van Artitec.
http://artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/instructie-de-2-openen-decoder-inbouw?category_id=169 (http://artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/instructie-de-2-openen-decoder-inbouw?category_id=169)
-
Hm klinkt wat bekend.
Ik heb ook een analoge de2 van artitec en heeft ook aardig wat uurtjes gelopen op de clubbaan tijden tentoonstelingen/open dagen.
Hij begon ook wat langzaam te lopen en ik heb hem toen voor onderhoud afgegeven bij mijn vertrouwde treinenwinkel.
Die heeft hem motorisch schoongemaakt en nieuwe slipbandjes erop gezet.
Het rijden was beter geworden alleen een ander storing trad op,hij rijdt maar blijft plotseling staan,de lichten blijven branden maar rijdt niet verder ongeacht of je trafo meer of minder open zet, even als draairegelaar op trafo andere kant opzet.
Als je 30 seconden spanning op nul zet dan rijdt hij weer.
groet denie
-
@ Klaas Zondervan @ Bedankt voor de tip Klaas. Ik heb de beschrijving gevonden.
@ Dennie @ Als ik het treinstel op haar rug leg en stroom op de wielen geef draait de motor als een tierelier. Eenmaal op het spoor rijdt zij veel langzamer. Zelfs na het aansluiten van een tweede (hulp) trafo. Dat is toch vreemd.
-
Kees, klik op de link die ik gaf, en klik daar op download.
-
Had ik inderdaad wat later ontdekt Klaas. Bedankt voor de tip. Kan jij de mogelijke oorzaak vertellen met betrekking tot het langzaam tot zeer traag rijden van het dieseltje? En dat in beide richtingen.
-
Kees, waarom hij langzaam rijdt kan ik je niet vertellen. Ik heb zelf twee van deze stellen die allebei al heel wat meters hebben gereden. Ze zijn technisch identiek en toch rijdt de ene veel harder dan de andere.
-
Mijn DE2 heeft een keer (denk ik) dezelfde kuren gehad. Toen bleek er een beetje speling in de overgang motor/cardan te zitten, waardoor de boel slipte boven een bepaald toerental / snelheid. Ik heb dat door Artitec laten repareren voor een klein bedrag. Heb het al eerder gepost, Artitec geeft een goede service, en is beslist niet duur.
Marco
-
Een slippende cardancup kan een verklaring zijn. Als je hem op zijn rug legt merk je dat niet omdat er dan geen trekkracht nodig is.
-
En versleten koolborstels? Kan dat een oorzaak zijn? Heb ikzelf nog geen ervaring mee omdat ik pas begonnen ben met de hobby.
Of haren meegedraaid in de tandwielen of vastgekoekt oud vet? Daar heb ik in het verleden wél ervaring mee (Faller H0 autobaan).
Die speelgoedmotortjes kunnen niet veel hebben.
Jammer dat er nog geen 3 fasen permanent magneet motortjes in deze hobby geïntroduceerd zijn. Ik ken ze vanuit de modelvliegerij. Super krachtig, geen koolborstels en perfect in toeren te regelen.