BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henk op 31 December 2019, 18:02:42
-
Titel spreekt voor zich. Zit bij wijze van probeersel sluitverlichting in een overgenomen Ces te prutsen. Maar was het gebruikelijk dat bij het laatste rijtuig de ingebouwde sluitseinen brandden?
-
In principe werden overdag rood/witte sluitborden gevoerd aan de achterzijde van de trein.
Rode brandende lampen waren alleen in de avond en nacht verplicht.
Groeten Arjen
-
Lang geleden, toen ik nog naar school fietste (traject Amsterdam-Haarlem) heb ik veel Blokkendozen voorbij zien komen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de sluitlichten aan waren. Op dat traject waren alle overwegen nog handbediend en de overwegwachters hadden mede als taak om te kijken of de laatste wagen brandende sluitseinen had.
Sluitborden heb ik nooit gezien.
-
En over welke jaren praten we dan?
Groeten Arjen
-
Rond 1960
-
Dan zouden ze met het seinregelement van 1955 met sluitseinen gereden hebben, daarvoor kom ik ze nog met borden tegen. Op 29 mei 1959 reden de laatste blokkendozen in de elektrische dienst
Groeten Arjen
-
Als 29 mei 1959 de laatste dag was dan heb ik ze maar 1 schooljaar meegemaakt. In mijn herinnering was het veel langer, maar herinneringen kunnen je bedriegen als je ze niet schriftelijk of fotografisch vastlegt.
-
Jeugdjaren duren erg lang. Zeker het eerste jaar naar een nieuwe school, want zo klinkt het. :)
Ik denk dat ik nog een exemplaar met sluitborden maak. Kan ik kiezen.
-
De Ces is karakteristiek voor korte treinen. Bij deze korte treinen werden de sluitseinen meer gebruikt als borden.
We hadden Rood-Rood, zijnde het eind van een reguliere trein.
Dan hadden we links Rood en rechts Geel, zijnde een aankondiging van een extra trein.
Tenslotte links Wit en Rechts Rood, zijnde een extra trein.
De blokkendozen hadden wel het hele scale en borden in de stuurstandem, te weten:
2 rood-witte vierkante borden
1 gele ronde schijf
1 witte ronde schijf
Deze 4 borden konden in de lantaarnijzers geplaatst worden.
Daarnaast was nog een zogenaamde "Staartschijf" aanwezig, die kon aan een buffersteel worden gehangen.