BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 29 December 2019, 20:48:39
-
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar het originele geluid van een energiewagen. Weet iemand een link van een youtube filmpje of heeft er wellicht in de jaren 80 de microfoon van zijn mobiele cassetterecorder tegen zo’n wagen aan gehouden?
Mvg, Paul
-
jij zoekt natuurlijk net weer iets wat Hier (https://soundcloud.com/dick-1952) niet staat ;D
-
Wauw! Dat is een geweldige link! Nooit geweten dat dat bestond. Dank! (y)
-
Ik vermoed dat het een snellopende motor was met maar 1 toerental, meer zoemend dan brullend. Iets zoals dit: https://m.youtube.com/watch?v=BUA7kt3nGNA (https://m.youtube.com/watch?v=BUA7kt3nGNA)
Maar ik sla er ook maar een slag naar natuurlijk.
Mvg, Paul
-
Ik kwam die link gisteren ofzo tegen toen ik wat fotos aan het bekijken was van dicky (https://www.flickr.com/photos/33230154@N08/albums/with/72157682506709704).
hier staan echt leuke fotos tussen, alleen staat het wel een beetje door elkaar dus kijk niet alleen in de map treinen ;D
en bij 1 van die foto's stond een link naar die geluidsfragmenten. puur toevallige dat ik het tegen kwam ;D
-
Ik denk dat je met een snellopende motor met constant toerental wel aardig in de buurt komt, maar...
Dit is een V18, in de NS wagens zat 2 x een V12, dat klinkt ongetwijfeld anders dan één enkele motor.
Ze zullen nooit helemaal synchroon lopen, waardoor je dus allerlei mengeffecten zult gaan krijgen.
-
Dank Eric, het effect van 2 motoren kan je met een edit programma wel emuleren denk ik.
@Duikeend, wat een timing. Gisteren ontdekt en je kan me nu al helpen! ;)
-
Nog een kanttekening Paul, de video is naast de motor opgenomen, voor een natuurgetrouw effect moet je eigenlijk een opname hebben waar het geluid uit de 4 uitlaten (1 per 6 cilinders) goed op te horen is.
-
Ik zoek gewoon nog even verder Eric. Het gaat om een gedachtenexperiment, dus het heeft geen haast.
Frankrijk had zelf ook energiewagens, wellicht is daar een opname van.
Mvg, Paul
-
Succes Paul (y)
-
Dat word dan zoeken naar: "Alstom dieselair v12".
Komt uit een artikel in de Rail Kroniek 88 (https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/RM-283-Rail-Kroniek-88.pdf)
Gaat om een luchtgekoelde diesel. Uit ervaring, die klinken beduidend anders dan een watergekoelde machine.
-
Dan nog, men heeft kennelijk veel aandacht besteed aan geluidsisolatie, dus het zal als geheel totaal anders hebben geklonken dan wanneer je een geluidsopname van een kale dieselmotor gaat nemen.
-
Een vanzelf sprekende conclusie... 8)
-
Dank Gerrit, ik ga er naar op zoek.
Als je wat speelt met de instellingen van een geluidseditor kan je wel een geluid krijgen wat een beetje gesmoord klinkt, alsof het van binnen komt.
Mvg, Paul
-
Een Alstom dieselair vind ik niet. Wel een Deutz luchtgekoelde V12 uit een Plasser & Theurer railstopmachine. Ik denk dat ik daar maar een stationair stukje van gebruik als basis, het zal er vast op lijken.
https://youtu.be/Dpts5jQfuN0 (https://youtu.be/Dpts5jQfuN0)
Mvg, Paul
-
Die is wel héél heftig zonder uitlaten en dempers, je hoort vooral de open turbocompressoren overal bovenuit gillen...
-
Een Alstom dieselair vind ik niet. Wel een Deutz luchtgekoelde V12 uit een Plasser & Theurer railstopmachine. Ik denk dat ik daar maar een stationair stukje van gebruik als basis, het zal er vast op lijken.
Ach, als niemand meer weet hoe het origineel klinkt kom je overal mee weg. 8)
-
Precies, al zet je er een Leopard geluid onder
-
Wel een Leopard 2 dan ;)
-
Vermoed dat de energiewagen diesel toen geen turbo had. Turbogeluid weg isoleren is een crime.
-
Anders deze mooie naaimachine aandrijving (https://www.youtube.com/watch?v=lctG86pJedk) maar. ;D
Is ook al eens bij mij op het dorp geweest.
-
Een Alstom dieselair vind ik niet. Wel een Deutz luchtgekoelde V12 uit een Plasser & Theurer railstopmachine.
ik heb nog een deutz 4 cilinder staan ;D
-
Bij elkaar zijn dat er toch 20 te weinig ;) ik houd het bij de eerste Deutz denk ik!
Allemaal bedankt, Paul
-
gewoon omdat ie zo leuk is: linkje (https://youtu.be/6QLUaay9qQg?t=209) ;D ;D
edit: als je net niks vind moet je het maar melden, dan kan ie weg ;)
-
Gorilla’s in the mist :D
-
Bij de ZLSM loopt altijd een rijtuig mee in de stam met een generator, misschien lijkt dat erop?
Groet Hans
-
Hoi Hans,
Grappig, nooit gezien daar. Ik denk wel dat het een enkele generator is met een lagere capaciteit. Bedankt voor de suggestie.
Mvg, Paul
-
Ik heb een filmpje gevonden geschoten op station Zwolle op 3 september 1987 Rond de negende minuut komt een klompentrein voorbij. Natuurlijk maakt de duwende 2200 ook herrie, maar het geeft wel een beeld :)
https://youtu.be/4oNxS_uklX4 (https://youtu.be/4oNxS_uklX4)
Mvg, Paul
-
In het Railkroniekdocument was al te lezen dat het geluidsnivo op 85dB lag, voor de loc op 100dB. Dat ding hoor je dus niet. Als ie al aanstaat.
-
Ik heb een filmpje gevonden geschoten op station Zwolle op 3 september 1987 Rond de negende minuut komt een klompentrein voorbij. Natuurlijk maakt de duwende 2200 ook herrie, maar het geeft wel een beeld :)
De vraag is wel of dat ding eigenlijk 'aan' stond op zo'n dag laat in de zomer.
-
Waarom loopt hij dan mee in de trein? Het is niet zo dat hij is vastgelijmd of zo...
-
Zo maar.
http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/3a41506d3cde5dcc7b40b0cd121715b4.jpg (http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/3a41506d3cde5dcc7b40b0cd121715b4.jpg)
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?t=17678&start=60 (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?t=17678&start=60)
-
Waarom loopt hij dan mee in de trein? Het is niet zo dat hij is vastgelijmd of zo...
Nee, zit met kortkoppelingen zo te zien. 8)
Anyway. Ik denk *aanname*, gemak. Als de ochtenden of avonden wat kouder worden in de aanloop naar de herfst heb je wel verwarmingscapaciteit beschikbaar.
-
Ik denk niet dat hij toen aanstond (https://weerverleden.nl/19870903).
Er werd zo min mogelijk met de stammen gerangeerd, koste alleen maar tijd en dus geld.
En als hij meeloopt kan je hem opstarten als dat nodig is.
-
Dat is ook wel weer logisch.
@Jeronimos, bedankt voor de goede Franse term, zo kan ik ook op Franse filmpjes zoeken!
Mvg, Paul
-
Zoek dan ook op fourgon générateur Paul, zo werden ze ook genoemd na ombouw van stoomketel naar dieselgenerator.
-
Ga ik doen Eric. Mijn zoektocht naar 'wagon du chauffage' leverde weinig bruikbaars op ;D
-
Een andere term die ik vind is cocotte minute. Maar zoek wel samen met Alstom. want anders zie je alleen snelkookpannen. ;D
-
Als je op afbeeldingen zoekt kom je er wel een paar tegen die ernstig op de NS exemplaren lijken en omgebouwde stoomverwarmingswagens zijn.
-
Dat was dan zeker een bijnaam Jeroen, net als hier "warme stoof"? :)
-
Oh, vast.
-
Een snelkookpan maakt ook geluid ;D
-
Sterker, die heeft een veiligheidsklep ;D
-
Die kan je vastzetten voor meer druk ;D ;D
-
Die Franse dingen zijn stoomgeneratoren. Net als de oude “warme stoof”. Later had je in de overgangstijd wel regelmatig een generatorset in een bagagewagen om stroom voor de airco op te wekken. Dit waren fourgon-générateurs. Als je die term (zonder “s”) in YouTube invult krijg je een warm geluid van een lopende generator in een tweede serie Mistral. https://youtu.be/dXXlgurvXEg (https://youtu.be/dXXlgurvXEg)