BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Syb030 op 26 December 2019, 00:22:10
-
Locs die stilstaan zijn makkelijker om goed te fotograferen dan locs die rijden. Maar wanneer het lukt om een loc in actie te fotograferen, is het resultaat wel fraai. Vooral bij stoomlocs of andere modellen waar iets aan de drijfstangen te zien is.
Het is een leuke uitdaging op de tweede Kerstdag. Zet de flitser uit zodat je een langere belichtingstijd (ongeveer 1/10 van een seconde is goed) krijgt. Beweeg de camera mee met de locomotief, zodat die in je beeld steeds op de zelfde plek staat. En als je erin geoefend bent, kun je het ook toepassen op sport... Veel plezier!
Hier twee voorbeelden die ik maakte. Het vergt wel even doorzettingsvermogen. Vaak gaat het mis, soms is het ineens mooi raak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4169-BR01164-20191117-rijdend-SYBV9339.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4169-BR01164-20191117-rijdend-SYBV9339.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/414001-20191117-Rijdend-SYBV9253.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/414001-20191117-Rijdend-SYBV9253.jpg)
-
Je kunt het (loco)motief daarvoor natuurlijk ook op een rollenbank zetten ;D
Vind persoonlijk deze beelden erg onnatuurlijk. Dynamiek in het voorste deel en verstild in de tender en verder.
Een foto waarin je met het motief meetrekt geeft alles dynamiek.
-
Het hele motief laten draaien en de camera constant, dat is de truc bij deze review-video (http://"https://www.youtube.com/watch?v=aGrL9cKORzQ")'s... hier is de rijsnelheid van de loc mooi afgestemd op de draaisnelheid van het decor... het enige nadeel daarbij is nog dat de camera vanuit de buitenbocht naar de trein kijkt en dus niet de kortkoppeling tussen buffers/tussen loc en tender op z'n best kan laten zien.
-
De link naar de video werkt niet. Deze zou het wel moeten doen: https://www.youtube.com/watch?v=aGrL9cKORzQ (https://www.youtube.com/watch?v=aGrL9cKORzQ)
Meetrekken van de camera met de bewegende trein geeft pas een realistische effect als er ook een ingevulde achtergrond is. Als die een effen kleur heeft zie je nog de snelheid niet.
-
Je hebt gelijk Klaas. Moet meer van zoiets zijn...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191226-4082-beweging-SYBV0153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191226-4082-beweging-SYBV0153.jpg)
-
Ja, zo iets. Ik heb ooit zulke foto's gezien van een echte TGV. Die geven echt de indruk van de snelheid.
-
Het wordt nog mooier als je de trein schuin van voren ziet. Om dat voor elkaar te krijgen heb je twee parallelle sporen nodig, camera op een wagon op het parallelspoor. En dan allebei precies even hard rijden en een lange sluitertijd kiezen. Dan krijg je zoiets als dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tgv.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tgv.png)
Ik denk dat je zo'n foto zag, Klaas.
Deze zag ik op goegel ook, vond ik ook nog wel mooi:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tgv2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tgv2.png)
Maar ja. Dat is dan ook het grootbedrijf.
Overigens is het mooi om niet alleen een onscherpe achtergrond te hebben, maar ook een onscherpe voorgrond. Dat vereist vrij veel scenery, in elk geval meer dan ik voorhanden heb. Als ik binnenkort in Hamburg ben bij Miniatur Wunderland zal ik ook eens proberen van die meegetrokken foto's te maken :-)
-
Ik weet niet of het precies deze foto's waren die ik ooit heb gezien, maar wel gelijksoortige.
Als je bij die eerste lang naar de rails op de voorgrond kijkt lijkt het beeld na een poosje vanzelf te gaan bewegen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2779-blur-klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2779-blur-klein.jpg)
Het kan ook digitaal...
groeten
Hendrik Jan
-
De onnatuurlijk scherpe bochten van modelspoor vormen een extra uitdaging. Zeker als je de loc wilt koppelen aan een langer rijtuig. Het railovaaltje voor mijn decor-achtergrond is net wat te klein om een loc en rijtuig op een recht stuk te vangen. Daarom kijk je het rijtuig half op de snoet. Dat is natuurlijk niet zo heel mooi, maar meer kon ik er op deze kerstdag niet uit peuteren... wellicht later meer :-) Het wordt tijd voor een familiebezoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191226-4170-beweging-SYBV0205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191226-4170-beweging-SYBV0205.jpg)
-
[..] lijkt het beeld na een poosje vanzelf te gaan bewegen.
Die suggestie kan heel sterk zijn! Ik heb dat bv. bij deze foto:
(https://www.nsesoftware.nl/erikbaas/images/24RTZ_2.jpg)
Maar dat is off-topic, want geen modelspoor... ;-)
-
Overigens is het mooi om niet alleen een onscherpe achtergrond te hebben, maar ook een onscherpe voorgrond. Dat vereist vrij veel scenery, in elk geval meer dan ik voorhanden heb.
Ik denk vooral een betere camera. Ik hoor u praten over 'schakel de flits uit, dan krijg je een langere sluitertijd'. Dat klinkt nogal als een standaard consumentencamera (niet dat daar iets mis mee is...)
Die hebben dat soort instellingen automatisch, beschikken vaak over een (professioneel gezien) beroerde lens die weinig licht opvangt, waardoor dat ook relatief veel scherptediepte oplevert omdat het diafragma soms al bij F4 begint en al snel vrij ver dicht gaat (hoog F-nummer) bij inzoomen.
Samen met de kleine sensor wordt dan al snel alles scherp.
Een camera met MFT-sensor (2 keer kleiner dan een 35 mm sensor, ook wel full-frame genoemd) of APS-C sensor (1,6 keer kleiner dan een 35 mm sensor) met een goede lens (F1.6 is mogelijk, maar prijzig) zal dan ook veel verschil maken.
-
Ik denk dat hier wat verwarring ontstaat. De onscherpte in de scenery moet bij dit soort foto's ontstaan door de beweging van de camera. Daarbij is het geen probleem als de scherptediepte van de lens te goed is.
-
Ah... je hebt gelijk.
Pittig moeilijk om dit goed te kunnen trouwens ;) M'n zus is er goed in en ik heb het zelf ook wel geprobeerd. Maar dan is het het beste om niet aan de foto's te denken die m'n zus maakt... want dan zakt je de moed bij het zien van je eigen resultaten meteen in de schoenen.
-
Het uitzetten van de automaat stand heeft weinig te maken met de kwaliteit van de camera. Sterker nog; ik vind het van kwaliteit getuigen als je een camera ook zonder gebruik van de automaatstand kunt gebruiken.
De scenery in de voorgrond heeft te maken met het feit dat je meer landschap nodig hebt om ook een voorgrond onscherp te kunnen krijgen.
Verder is de keuze van de ene lens of de andere natuurlijk van belang, maar dan vooral vanwege de wijdte van het beeld: hoe meer groothoek, hoe wijder het beeld (en dus ook meer omgeving in beeld).
Het gaat er bij deze foto’s vooral om dat de beweging van de camera gelijk op loopt met de beweging van het model. Om de fijne opschriften te kunnen lezen bij een lange sluitertijd, moet je de camera heel precies meebewegen met de loc. Hoe langer je belicht, hoe nauwer het komt (en dus hoe uitdagender het wordt).
-
Waarom zou je foto's van bewegende modellen willen maken? Maak dan een filmpje.
https://www.youtube.com/v/2YtjUDZRS7g
-
Waarom, dat is een compleet andere discipline. Als jij dat leuk vindt ga je filmpjes maken. Hier vinden ze het leuk om beweging in een stilstaand beeld te krijgen..
-
Btw, iets meer stabilisatie in video's is wel een must. Ze hebben er tegenwoordig niet voor niets gimbals en ander leuk speelgoed voor.
-
@Klaas (y) inderdaad dat zorgt voor de snelheidssuggestie.
-
Scherptediepte lijkt me hier volkomen irrelevant.
De scherpte gaat verloren door het meetrekken met de trein, ongeacht de scherptediepte.
groeten
Hendrik Jan
-
Niet helemaal met je eens Hendrik Jan. Onscherpte door beweging kan (als het niet-meebewogen voorwerp wel in focus staat van de camera) een scherper lijnenspel veroorzaken dan onscherpte door kleine scherptediepte.
Zie dit (offtopic) voorbeeld van een meegetrokken foto die ik maakte van wielrenners in Utrecht (http://flic.kr/p/vKkFCL).
Als je een lange sluitertijd wilt forceren zonder over te belichten, is het logisch om met een meer geknepen diafragma te werken. Dat leidt tot grotere scherptediepte.
De BR81 foto was met een diafragma-instelling f/8 en een sluitertijd van 1/8sec. Isowaarde 6400. De BR01 f/9.5, 1/4sec, ISO 800 en wat minder licht op de achtergrond. Daardoor is die wat donkerder.
-
Vanmorgen geprobeerd met een telefoon-camera. Door het weinige aanwezige licht kiest de camera voor een lange sluitertijd. Dus je moet met de loc meebewegen. Op een constante plek ten opzichte van de loc blijven. Een paar voorbeelden. Let niet op de (afwezigheid van) landschap het gaat nu even om het meebewegen-principe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8631_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8631_3.jpg)
In de volgende foto zie je hoe scherp de bocht van mijn studio-ovaaltje eigenlijk is voor wat langer materieel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8655_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8655_1.jpg)
Je ziet het hier ook. Wel beweging in de bielzen, niet in de motorkap van de krokodil.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8670_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8670_2.jpg)
Hier nog meer biels, het "drone" perspectief, meevliegend met de loc
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8696.jpg)
Leuk dat je tussen de spaakjes door kunt kijken naar de (lichte) ballast tussen de rails en de dwarsliggers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8708.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8708.jpg)
En omdat we dol zijn op "making of" - foto's, hier een plaatje van de opstelling (in de woonkamer)...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8605_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8605_2.jpg)
-
Visualisering van speed,
De gehele camera op manual met belichting en flitsen op het 2e gordijn.
dan heb je als resultaat,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Speed-Small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Speed-Small.jpg)
Greetz Caspar
-
(y) Mooi Caspar!
-
Loc tegenhouden en dan laten draaien.
Ronald Visser
-
Dat kan ook. Persoonlijk vind ik het leuker om een goeie actiefoto te scoren- hoe lastig dat ook is. Ik kan echt trots zijn op een plaatje als deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ro4149a-201921227-beweging-SYBV0557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ro4149a-201921227-beweging-SYBV0557.jpg)
Extra uitdaging bij deze loc is dat de snelheid in de bochten een stuk lager ligt dan, op rechte stukken. De loc versnelt dus op het stukje waar ik de loc wil vastleggen. Dat maakt het meebewegen moeilijker dan bij een constanter tempo...
-
Als je met een iPhone een foto maakt, maak je eigenlijk een filmpje. iOS maakt van die beeldjes samen één foto. Maar van een filmpje van een bewegende trein, kun je ook weer gemakkelijk een foto maken. Terwijl het filmpje loopt, maak je een schermprint.
Deze plaatste ik gisteren in de LitterBin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_4970.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_4970.png)
Gr, Hans
-
In plaats van de camera meebewegen met de trein kan je ook de trein en de camera laten staan en het landschap bewegen. (Dit werkt uiteraard niet met stangen-locs en stoomlocs.)
Leuk filmpje van Ken Patterson: https://youtu.be/tnAR_C_ErOU?t=560 (https://youtu.be/tnAR_C_ErOU?t=560)
Een ND-filter op de lens is overigens sowieso behulpzaam bij dit soort long-exposure foto's.
-
De rails, landschap en achtergrond zitten op een rond, draaibaar plateau. De loc zit met een draadje vast aan een punt buiten het plateau. Met spanning op de rails zal de loc gaan rijden en het plateau onder zich doortrekken waarbij hij schijnbaar stil blijft staan. De camera staat gericht op de 'stilstaande' loc. Dit werkt ook voor stangen- en stoomlocs.
-
Dat vereist soepele lagers en/of een niet al te zwaar plateau (inclusief scenery). Gaaf idee, en het hoeft niet een draaibaar plateau te zijn. Het kan ook een recht plateau zijn dat verrijdbaar is. Dit ga ik eens uitproberen. (y)
En @Rody, voor locs zonder stangen of andere bewegende delen is de oplossing van Ken Patterson ook gaaf. Leuk zijn making of video :)
-
Deze video is deels zo opgenomen, vanaf ca 00:01:00;
https://www.youtube.com/v/aGrL9cKORzQ
-
Echt waar? Ik dacht altijd dat het bij deze video's om een ronddraaiend plateau ging (gemotoriseerd en qua snelheid aangepast aan de snelheid van de loc). Die theorie werd nog ondersteund door het feit dat je soms de loc wel vooruit ziet komen in het beeld ook... Zijn er making of-beelden van deze neuheiten video's? Of heb je het maken ervan zelf meegemaakt?
-
Er zijn inderdaad variaties mogelijk, zoals een gemotoriseerd draaiend plateau waarop de loc rondjes rijdt met dezelfde omtreksnelheid zodat hij schijnbaar stilstaat voor de waarnemer/camera buiten het plateau. Het principe is hetzelfde (en algemeen bekend dacht ik.. ;) ).