BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: kawaaad op 22 December 2019, 20:36:54

Titel: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 22 December 2019, 20:36:54
hallo, is er iemand die ervaring heeft met het aansluiten van de bedrading op de turn-control . Er zit een stekker op met 7 aansluitingen. Aansluiting 3 t/m 7 is mij duidelijk. ik heb even moeite met aansluiting 1en2. hier staat bij
 nr 1 rail rechts
nr 2  rail links
Welke rail wordt hier bedoeld??
 ik heb 3 aanrijd sporen naar de draaischijf toe die 1 raillengte voor de draaischijf een isolator in de rechter rail hebben. ook is er uiteraard 1 uitrijd spoor.  Mijn bekolings gedeelte en de schijf met loodsen
(18 stuks) worden dus gescheiden en met 2 trafo,s gevoed.

mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 23 December 2019, 17:22:57
Niemand met de oplossing?

Mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: Arjen52 op 23 December 2019, 17:40:33
Hallo Aad,
ken je deze Nederlandstalige handleiding: https://www.yumpu.com/nl/document/view/33332812/6915-turn-control-fleischmann-ho (https://www.yumpu.com/nl/document/view/33332812/6915-turn-control-fleischmann-ho).
Als ik dit goed lees, dan moeten de aansluitingen 1 en 2 aangesloten worden op de voeding van de rechter, resp. linker spoorstaaf van het aanrijdspoor. Blijkbaar moeten jouw drie aanrijdsporen dan wel een gelijke voeding hebben of moet je een schakelaar plaatsen die alleen de voeding van het gebruikte aanrijdspoor naar de Turn Control leidt.
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 23 December 2019, 18:58:49
Hallo Arjen, ik heb deze beschrijving in mijn bezit. Ik zit dus met de vraag welke rail bedoelen ze. Mijn aanrijd sporen worden door  1 trafo gevoed. Dit is dus niet dezelfde als die de draaibrug voed. Zit ik dus met de vraag  moet aanrijd spoor en brug 1 voeding hebben?
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: p.heinst op 23 December 2019, 19:08:27
Aad.

 mogelijk heb je hier wat aan,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf-turn-control-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf-turn-control-1.jpg)

Gr Piet
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: trabiarie op 23 December 2019, 19:16:25
hallo Aad
Ik heb ook een draaischijf en deze aangesloten op een keerlusmodule , daarbij moesten allebei de railaansuitingen geisoleerd worden zowel links als rechts.
als ik zo de beschrijving lees is 3 en 4 de aansluiting van het brugdeel , dat word omgepoold bij een 180 graden draai . Aansluiting 1 en 2 die van de rails die van de schijf afkomen en dus allebei geisoleerd zijn van de brug omdat je anders bij een 180 gr draai ook kortsluiting krijgt.
vr groet Arie
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 23 December 2019, 19:17:20
Hallo Piet, vraag is dus is dit een willekeurig spoor of het spoor wat naar de draaibrug toe loopt. 2e vraag  is die voeding constant of rij snelheid gerelateerd?
 Mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: p.heinst op 23 December 2019, 19:49:57
Aad,
Vraag 2 had ik min of meer verwacht omdat het voor mij in je bericht niet helemaal duidelijk genoeg was of je bedolde dat de baan analoog is of dat je de draaischijf handmatig (analoog) met de knop van de turn controle bediend.
In mijn voorbeeld tekening is de baan digitaal en dus constante spanning.
Als je de geheel analoog aanstuurt dan kun je beter de speciale stuurknop gebruiken die daarvoor is te bestellen (kijk maar eens op de site van fleischmann) kost ongeveer €45.-.

Gr Piet
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 24 December 2019, 16:35:36
Hallo Piet, ja ik wil analoog met de turn control de brug kunnen draaien. Het mooie van dit ding is dat je hem naar een nr kan sturen. De  kleine orginele besturing heb ik ook maar deze werkt minder luxe. Fleischmann roept in de beschrijving dat de turn control geschikt is voor analoog bedrijf. Maar het antwoord op aansluiting nr 1 en 2 blijft vaag. Misschien een mailtje naar fleischmann sturen of zo.

Mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: p.heinst op 24 December 2019, 17:04:29
Aad,
Ik gebruik de turn control in digitale besturing.
Maar als ik het zo bekijk dan zul je de draden aan de rails zouden moeten zitten dan aan een trafo moeten verbinden (constante stroom om te draaien) en de andere twee draden (2 bovenste gelen draden, zijn de draden voor de rails op de brug) kun je dan open laten (niet gebruiken) omdat de brug via contacten bij de overgang tussen brug en rails op de rand verbinding maakt, deze rails stukjes op de rand moet je dan ook NIET isoleren van de overige rails (wat bij digitaal wel wordt gedaan)
Nogmaals ik rij digitaal maar bij analoog moet zo dacht ik
Gr piet
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 24 December 2019, 21:29:29
Ik heb de hele beschrijving door zitten lezen. Ppfff, je moet geloof ik wel een halve raket geleerde zijn om alles erin te programmeren. Ook uw ideen meegenomen ga ik proberen om alleen de draai functie te gebruiken van de TC.  Dan voed ik de brug en rail zoals het nu werkt met de oude  bediening. Dus hoop ik dat ik met de draad 5+6+7 de brug aan het draaien krijgt onder het mom "niet geschoten is altijd mis".
Mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 25 December 2019, 12:14:44
Hallo Piet, ik ben aan het meten en weten geweest met mijn multimeter.  Als ik een trafo met rijstroom (dc) op klem 1 en2 zet dan vind ik deze spanning terug op klem 3 en4 ( brugspoor) . Ik ga er vanuit dat dit ok is. Zag na enige minuten nog geen rook. Dus waarschijnlijk is mijn vraag opgelost.
Mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: p.heinst op 25 December 2019, 13:20:52
aad,

Dat klopt dat is de spanning voor de brug en die wordt in digitaal bedrijf dan ook gelijk om gepoold als de brug meer als 180 graden wordt gedraad maar dan moet je wel de korte stukjes rails die op de rand van de draaischijf zitten hebben geïsoleerd, bij analoog gebruik je de aansluiting 3 en 4 niet en krijgt de brug de spanning via de verbinding met de korte stukje rails op de rand van de draaischijf, deze moeten dan ook niet geïsoleerd zijn en gewoon met de overige rails zijn verbonden, kijk maar eens aan het eind van de brug (aan de andere kant dan waar het huisje er op zit) daar maakt de rails van de brug verbinding met de korte stukjes rails, verende contacten komen tegen de onderkant van de rails van de rand aan
Op deze manier werkt de rijregelaar bij analoog op de brug, als je aansluiting 3 en 4 zou gebruiken dan staat er altijd volle spanning op de brug en waarschijnlijk ook kortsluiting bij niet geïsoleerde korte stukjes rails, of zou de lok er met een vaart overheen rijden,

Dus kort gezegd bij analoog, 3 en 4 niet gebruiken en rails op de rand niet isoleren van de rest.

Opmerking, aanvulling,  let erop dat bij de oprijsporen (een helft van de draaischijf) en de tegenoverliggende afrijsporen de plus een min spanning ook tegen over elkaar liggen omdat de rails als het ware doorloopt

De sleep contacten zitten aan beide zijde van de brug en niet alleen aan de andere kan als het huisje maar is daar wel beter te zien.

Gr Piet
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 25 December 2019, 13:49:23
Piet, bedankt voor het meedenken!!

mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: Arjen52 op 25 December 2019, 15:52:01
Even een vraagje mijnerzijds (sorry voor het "kapen"): Als je de afrijsporen niet ieder van een eigen voeding voorziet, kan dan de stroomvoorziening voor de draaischijf (aansluiting 3 en 4) het betreffende afrijspoor(tje) van spanning voorzien? De andere afrijsporen zijn dan stroomloos. De sleepcontacten van de draaischijf maken immers contact met de korte stukjes rails.
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: p.heinst op 25 December 2019, 18:01:29
Arjan,

Ik hoop dat ik je goed begrijp anders hoor ik het wel.

Aad rijd analoog en daarbij staat de baan (rails) niet altijd onder spanning zoals bij digitaal, bij digitaal wordt de snelheid van de lok immers geregeld door de decoder en bij analoog gebeurt dat door de spanning te variëren van 0 tot +- 16 volt.
De aansluitingen 3 en 4 van de turncontrol leveren een constante spanning +- 16 volt en daarom moet je bij analoog deze brug ook verbinden met de voeding die je gebruikt bij de overige rails en geregeld wordt door de rijregelaar van bv 0 tot +- 16 volt en dat kan dan ook via de sleepcontacten gaan van de brug.


Je schrijft, kan dan de stroomvoorziening voor de draaischijf (aansluiting 3 en 4) het betreffende afrijspoor(tje) van spanning voorzien?
Ik zou juist anderom zien, de afrij sporen kunnen dan de brug voorzien van stroom, hiermee los je dan ook gelijk het probleem op dat wanneer je de brug 180 graden draaid dat dan de + en - tegenovergesteld komen te liggen en er kortsluiting ontstaat

Wel opletten dat de oprij sporen en de afrij sporen die tegenover elkaar liggen dan ook de spanning op de juiste kant van de rails aangesloten wordt anders krijg je kortsluiting.

Hoor dat ik het goed hebt vertaald, is wel een gepruts om dit in te typen via de telefoon.
Bij twijfels of dat ik iets niet klopt dan hoor ik het graag.

Gr Piet

Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: Arjen52 op 25 December 2019, 20:08:04
Hallo Piet, je hebt mij goed begrepen  (y)
Ik ging ook uit van een analoge aansturing.
Jouw oplossing is zeker goed, maar ik vroeg mij af waarom in de gebruiksaanwijzing nergens vermeld wordt dat je de aansluitingen 3 en 4 niet hoeft te gebruiken.
In mijn idee ging ik er vanuit dat door middel van de voeding via de TC naar de draaischijf (aansluitingen 3 en 4) het afrijspoor gevoed wordt vanaf het spoor op de draaischijf. Dat heb ik dus verkeerd begrepen.
Dank voor de uitleg.
[Einde kaping  ;) ]
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: p.heinst op 25 December 2019, 20:56:37
Arjan,
Wat de aansluitingen betreft zowel voor analloog en digitaal mag de handleiding wel wat duidelijker worden

Gr Piet
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: marctrein op 25 December 2019, 22:16:17
Hallo Aad (en ook Piet)

Vwb de diverse aansluitingen staan er op de Website van Fleischmann een aantal mogelijk interessante aansluitmogelijkheden voor de draaischijf icm de turn control.

https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Drehscheibe.pdf

Overigens als je aansluiting 3 en 4 vd Turn Control niet gebruikt, zal je brug stroomloos blijven, met uitzondering van de posities waarop je al railvoeding hebt zitten. Dat kan je ondervangen door de rijbrug rechtstreeks te voeden met je rijstroom, maar kan je soms kortsluiting krijgen met genoemde posities. Dat kan je ondervangen door een rijstroom omkeerschakelaar te gebruiken, maar die zit in de Turn Control ook al ingebouwd (onder het menu POL).

Het nadeel van het niet voeden van de brug (bij analoge rijstroom) via de Turn Control  is dat je alle afgaande sporen op de juiste manier van rijstroom moet voorzien. EN er is nog een nadeel van het voeden van de brug via de rijsporen: Die contact lippen onder de rails zijn best wel onbetrouwbaar vwb de stroomgeleiding, ze slijten (corrosie!) en ook maken lang niet altijd goed contact , waardoor je trein voor de zoveelste keer stil blijft staan. Ik herinner me dat dit probleem in wat andere draadjes ook aandacht heeft gehad (binnen dit forum).

M vr groet, Marc (die ook zon Turn Control in gebruik heeft).
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: kawaaad op 25 December 2019, 23:58:21
Hallo Marc, ik heb nu op 1 en 2 mijn trafo staan en op 3 en 4 mijn brug. Via de brug voed ik de sporen naar de ringloodsen. Mijn 3 aanrijd sporen liggen voor de brug dubbel geisoleerd en worden bediend via een andere trafo. . Bedankt voor je inbreng.  Mvg aad
Titel: Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
Bericht door: Arjen52 op 26 December 2019, 13:24:52
Hallo Aad, mooi dat je dit probleem getackeld hebt.  (y)