BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Tassie op 07 February 2008, 15:31:39
-
Hallo,
Al een tijdje een lezer op dit forum om ideeen op te doen voor m'n eerste baan. Ik heb ongeveer 90cm bij 300cm tot m'n beschikking en wil meerdere lagen maken.
Ben maar eens gaan stoeien met WinRail en dit is het resultaat geworden voor m'n schaduwstation op -1.
(http://img519.imageshack.us/img519/7314/schaduwstation1cn1.th.png) (http://img519.imageshack.us/my.php?image=schaduwstation1cn1.png)
Het open eind gaat over de volle lengte langzaam omhoog naar niveau 0.
Wat vinden jullie er van? Tips, aanbevelingen, etc. zijn van harte welkom!!
Groetjes,
Remco
ps Wie weet trouwens hoe ik het plaatje hier groter krijg? In andere draadjes heb ik dat gezien maar krijg het niet voor elkaar.
-
ik denk dat je beter treinen kan stallen over de lengte richting in jouw geval, want nu kan je treinen van maximaal 60 cm lang Want er gaat ook nog ruimte af van de rangen en de rest van het spoor.
-
hmm. heb ik vaker gezien:
(http://www.piksov.com/0018_s.jpg)
http://www.piksov.com/0018.jpg (http://www.piksov.com/0018.jpg)
Ik had eerder ook nog een overloopspoor voor trek duwtreinen
Je hebt een goede oplossing gekozen volgens mij.
-
ik denk dat je beter treinen kan stallen over de lengte richting in jouw geval, want nu kan je treinen van maximaal 60 cm lang Want er gaat ook nog ruimte af van de rangen en de rest van het spoor.
Hmmm.... volgens mij kan ik treinen van max. 1 meter kwijt. Dat is toch wel lang genoeg voor N-spoor?
-
hmm. heb ik vaker gezien:
Tja, heb ook hier inspiratie opgedaan.
Maar mensen...... kom maar op met commentaar, tips, etc.
Heb ook nog een vraagje.... hoeveel hoogte kan ik maximaal overbruggen in 2 meter bij N-spoor? Maximale stijging mag geloof ik 3% zijn maar hoeveel is dat dan? Ik kom er niet uit.
-
1%=1 cm stijging per 100 cm. In jouw geval dus 6 cm in 2 m.
Ik weet niet wat je wilt gaan rijden, en dus of treinen van 1 meter lang genoeg zijn. Dat moet ieder een beetje voor zichzelf beslissen. Als ik FF gauw reken is dat toch een sneltreinloc met 5 rijtuigen a 17 cm? In ieder geval moet dat met die 3 % van jou wel lukken.
Heb je ook al een plan van een niveau hoger?
-
Leuk sporenplan zo te zien!
Hou rekening met de keerlussen! en de bereikbaarheid!
Ga zo door.
Kees-Jan
-
Hallo Remco,
Het ligt er dus aan wat je voor matriaal wilt laten rijden.
Wat betreft lengte van 100 cm max, zal je met bv een thalys al te krap zitten die heeft al een lengte van 126 cm.
De eurostar is met zijn 106 cm ook al een behoorlijke.
Dit zijn twee voorbeelden maar een beetje goederentrein is ook al gauw 1 meter.
Zelf ga ik uit van minimaal 140 cm als opstelspoor.
mvg Alexander
-
Hou rekening met de keerlussen! en de bereikbaarheid!
Hoe bedoel je?
-
Wat de maximale stijging betreft, je moet de helling altijd zo flauw als maar mogelijk is houden.Dit om problemen en ergernis te voorkomen
@piksov jammer dat je die baan niet af hebt gebouwd zag er veelbelovend uit.
groetjes marco
-
remco dat je er bij ontsporingen of andere storingen altijd goed bij kunt.
Je moet je baan zo bouwen dat je later overal nog bij kan.
-
1%=1 cm stijging per 100 cm. In jouw geval dus 6 cm in 2 m.
Ik weet niet wat je wilt gaan rijden, en dus of treinen van 1 meter lang genoeg zijn. Dat moet ieder een beetje voor zichzelf beslissen. Als ik FF gauw reken is dat toch een sneltreinloc met 5 rijtuigen a 17 cm? In ieder geval moet dat met die 3 % van jou wel lukken.
Heb je ook al een plan van een niveau hoger?
Een plan voor niveau 0 heb ik nog niet echt. Zit nu m'n hoofd te breken over hoe ik van 0 naar -1 kom met een redelijke tussenruimte (10-15cm) zonder spiraal (vind ik niet mooi) en wil een spiraal niet verstoppen onder een berg.
Denk dat voor mij 1 meter genoeg is. Misschien dat ik nog twee opstelsporen inbouw die 1,5 meter zijn. Maar eerst het hoogte probleem aanpakken.
-
remco dat je er bij ontsporingen of andere storingen altijd goed bij kunt.
Je moet je baan zo bouwen dat je later overal nog bij kan.
Precies, daarom wil ik graag een tussenruimte van minimaal 10cm (liefst 15cm) tussen de twee niveau's.
-
Remco:
Omdat er keerlussen in je baanplan zitten! Volg zelf maar de railstaven van het schaduwstation.
Bereikbaarheid: Heel simpel dat je nog bij de sporen kan komen als de bovenbouw er op zit.
Kees-Jan
-
Omdat er keerlussen in je baanplan zitten! Volg zelf maar de railstaven van het schaduwstation.
Okay....... zou niet weten hoe ik dat zou kunnen zien..... ??? ??? ??? ???
-
Remco,
Volg één van de twee railstaven in je plan en je komt bij de andere uit. Das kortsluiting.
Met FLM heb ik via de PM ook hier een discussie overgevoerd nav een ander draadje van je.
Kees-jan
-
ik denk dat hij de wisselstraat aan het begin bedoeld.
mvrg Sjaak
Kees-Jan was even eerder ;D
-
??? ??? ??? Winrail geeft helemaal geen kortsluiting aan.... snap 't echt niet. Ben redelijk nieuw en blanco.
-
Remco,
Wat ik al schreef: Er zit kortsluiting in.
En wel hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1cn1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1cn1.jpg)
Krab bedankt voor de hulp.
Kees-Jan
-
Aha!!!
Nu zie ik het, alleen snappen doe ik het nog niet. Ga ik me morgen wel in verdiepen.
-
Leg het maar en sluit het aan. Ik ben niet verantwoordelijk voor de schade die ontstaat.
Nog wat: het dubbelzijdig doorzagen van de twee railstaven heeft GEEN zit om de kortsluiting er uit te halen.
Op het bovenste spoor in je tekening MOET je een keerlusmodule inbouwen anders kun je niet rijden.
Kees-Jan
-
Met FLM heb ik via de PM ook hier een discussie overgevoerd nav een ander draadje van je.
Dat was de H0-baan van andere Remco, dit is een N-baan.........
Maar hoezo een keerlus ? ;) ;) ;)
-
Remco,
Ik heb ongeveer dezelfde ruimte als jij tot mijn beschikking. De afmetingen van mijn baan zijn 420 x 130.
Hierbij een link naar mijn nieuwe baanplan "Middelpunt".
http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg (http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg)
Zoals je ziet is mijn baan ook verdeeld over twee niveau's. Het onderste niveau is nu bijna af en ik begin komende weken aan het aanleggen van de overgangen van niveau onder naar niveau boven. Ik maak dan een tijdelijke overgang tussen de twee hellingen in plaats van het hele station. Dit om alles goed te kunne testen....
Wat ik nog niet weet is of de geschatte tussenruimte van 10cm ook genoeg is om een goede steigingspercentage te halen. Je kunt het uitrekenen, maar probeer het liever te bouwen (als een soort testopstelling). En dan gewoon proberen om met de langste en zwaarste treinsamenstellingen de ontstane helling te nemen.
Ik ben echter bang dat ik niet voldoende steigingsruimte zal hebben en moet dus concessies doen naar of minder tussenruimte (<10cm) of toch iets met een spiraal. Maar liever niet want dat maakt de baan helemaal complex.....
En even over keerlussen. Die zitten er bij mijn baan dus ook in; 2 stuks.
Iedere lus op het onderste niveau heeft een ingaand spoor dat rond gaat, door het schaduwstation en weer terugkomt bij het vertrekpunt. Daar ontstaat dan de kortsluiting. Dus op de twee lange rechte stukken komen bij mij de keerlusmodules. Ik gebruik deze:
"Ultieme Keerlus oplossing"
(http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm))
Dus het voornaamste voor mij is nu het bepalen van de maximale tussenruimte en de daarbij behorende maximale stijging.
Wordt vervolgd.....
Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren
-
Maar hoezo een keerlus ? ;) ;) ;)
Mis ik iets? Heb ik nu wel of geen kortsluiting/keerlus?
-
Remco,
Ik heb ongeveer dezelfde ruimte als jij tot mijn beschikking. De afmetingen van mijn baan zijn 420 x 130.
Hierbij een link naar mijn nieuwe baanplan "Middelpunt".
http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg (http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg)
Zoals je ziet is mijn baan ook verdeeld over twee niveau's. Het onderste niveau is nu bijna af en ik begin komende weken aan het aanleggen van de overgangen van niveau onder naar niveau boven. Ik maak dan een tijdelijke overgang tussen de twee hellingen in plaats van het hele station. Dit om alles goed te kunne testen....
Wat ik nog niet weet is of de geschatte tussenruimte van 10cm ook genoeg is om een goede steigingspercentage te halen. Je kunt het uitrekenen, maar probeer het liever te bouwen (als een soort testopstelling). En dan gewoon proberen om met de langste en zwaarste treinsamenstellingen de ontstane helling te nemen.
Ik ben echter bang dat ik niet voldoende steigingsruimte zal hebben en moet dus concessies doen naar of minder tussenruimte (<10cm) of toch iets met een spiraal. Maar liever niet want dat maakt de baan helemaal complex.....
En even over keerlussen. Die zitten er bij mijn baan dus ook in; 2 stuks.
Iedere lus op het onderste niveau heeft een ingaand spoor dat rond gaat, door het schaduwstation en weer terugkomt bij het vertrekpunt. Daar ontstaat dan de kortsluiting. Dus op de twee lange rechte stukken komen bij mij de keerlusmodules. Ik gebruik deze:
"Ultieme Keerlus oplossing"
(http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm))
Dus het voornaamste voor mij is nu het bepalen van de maximale tussenruimte en de daarbij behorende maximale stijging.
Wordt vervolgd.....
Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren
Mooi plan! Heb ook gekeken of ik opstelsporen over de lengte moest gaan doen. Toch nog maar eens naar kijken want dan kan ik wel langere treinen kwijt.
Om eerst te gaan bouwen weet ik niet. Heb een aantal eisen (o.a. verplaatsbaarheid) die het lastig maken om een tafel te maken zonder het banenplan min of meer def. te hebben. En ik heb het euvel dat ik alles altijd helemaal wil voorbereiden voor ik iets doe....
Denk dat ik nu een tussenniveau maak zodat ik twee keer 2 meter kan dalen (heen en terug) zodat ik 12cm tussen ruimte krijg. Maar dat moet ik nog even uitdokteren. Bedacht me gisteravond namelijk dat de bak van de tafel 4cm wordt en dat dus afgaat van de 12cm. (Snappen jullie het nog... ik nog net.)
-
Dat was de H0-baan van andere Remco, dit is een N-baan.........
Ach wat vreselijk dom van me FLM. Hierbij bied ik dan ook openlijk mijn excuses aan.
N-spoor is heel anders dan H0, natuurlijk daar had ik niet aan gedacht want bij N-spoor digitaal ligt de binnenverlichting van de locomotieven aan de massa en dat is bij H0 niet. En bij Piccollo rails zitten er geharde puntstukken in de wissels die zorgen voor polariteits wisselingen van de digitale gelijkstroom uit de booster als daar een trein overheen rijdt.
Daar zit natuurlijk het verschil.
Nogmaals: wat dom van mij.
Kees-Jan
(ik heb een beetje last van logoreu en kruip maar weer snel mijn bedje in)
-
Sorry maar 2-rail H0 is toch hetzelfde als 2-rail N? Alleen is N kleiner?
-
@ Kees - Jan
Huh ???? Ik zou je laatste bijdrage gauw verwijderen.
Digitaal of niet, n-spoor of niet, bij 2 rail heb je bij keerlussen altijd een kortsluiting, tenzij je expliciet maatregelen neemt.
Guus
-
was dus sarcasme ;D