BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: daan2353 op 06 February 2008, 16:17:21
-
http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/beneduix.JPG (http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/beneduix.JPG)
Hier een plannetje voor een kleine modelbaan van 1.8x 1.8 meter. Het stelt een spoorlijntje voor tussen Aken en Luik, met de uitsnede Speckholzerheide-Schaesberg-Chevremont. (in het echt stations die dicht bij elkaar in de buurt liggen, maar tevens geen bal voorstellen; het zijn haltes) Het is puur een point to point rangeerbaan, waarbij in elk station een dobbelsteen wordt gebruikt om de treinsamenstelling te bepalen. Diegenen die rangeerpuzzels leuk vinden herkennen 2 inglenooks (met omloopspoor) en een timesaver in het ontwerp en kunnen hieruit afleiden dat de treinen die hier rijden 3 goederenwagons hebben.. Het leuke is dat je in dit opntwerp goederen volgens opdracht moet vervoeren tussen België, Nederland en Duitsland. Het geeft een heel eigen doel en uitdaging aan de baan die niet snel zal gaan vervelen.
Om rondjes te rijden heb ik in de schuur een spoor 0 baan liggen (amerikaans spoor 0) die je kunt zien op mijn www. Rondjes rijden doe ik daar dus wel.. ;D
-
Waarom ga je de beroemde lijn 24 (Montzenroute) niet na bouwen? Lijn 24 is tenslotte dé goederenas tussen Antwerpen/Luik en Aachen en ligt zeer kort bij het drielandenpunt.
Mvg,
Martijn v/d horst
-
Nou moet ik eerlijk bekennen Martijn, dat ik nog nooit van de Montzenroute heb gehoord.. :-X :)
Dat komt waarschijnlijk omdat ik niet bekend ben met het gedeelte van NL waar ik mijn fictieve baantje heb gedacht. Rondom het sloegeboed ken ik wel het één en ander, maar op de oppervlakte die ik heb laat het sloe zich niet echt nabouwen. Op sporenplan.nl heb ik dus bij het ontwerp wat namen gezocht en het idee van 3 landen leek me erg leuk.
Niet wetende dat er dus inderdaad zo'n goederenspoorlijn bestaat, al is die te groot om op mijn ruimtetje na te bouwen..(misschien alleen de namen lenen?)
-
liggen deze plaatsen niet alle 3 in nederlands limburg? ;)
-
Antwerpen, Luik zijn België,
Aachen is Duitsland...
-
Speckholzerheide-Schaesberg-Chevremont... horen bij de gemeente kerkrade danwel landgraaf ;)
-
Inderdaad, want ze liggen in het echt nog geen 5km hemelsbreed van elkaar. Speckholzerheide klinkt lekker Duits, Schaesberg is erg Nederlands en Chevremont kan je zo in de ardennen neerzetten qua naam.
Het gaat mij erom dat ik namen heb die echt klinken. "preisercity" of "Bad Polakirche" klinkt allemaal weer zo standaard.
Wel leuk dat het iemand opvalt dat ze allemaal in Nederland liggen.. ;D Ik heb ze op sporenplan.nl gevonden toen ik naar ideeën zocht en kwam hierdoor op het idee om de baan in 3 landen te maken..
-
hallo daan,
(Wel leuk dat het iemand opvalt dat ze allemaal in Nederland liggen.. )
kan ook bijna niet missen als ras echte limburger.... ;D
om er wat moois van te maken,past inderdaad wel bij deze namen.
veel succes met je nieuwe baan!! :)
-
Ik zie dat de titel is aangepast? Echter is het geen spoor 0 baanplan!
Ik rijdt met C-rails van trix, dat is toch echt h0.. ;D
edit: even aangepast..
-
Sorry, niet goed gelezen. Je hebt klaarblijkelijk ook een 0-baan in de schuur, vandaar.
We proberen de titels van de ingezonden baanplannen overigens uniform te houden.
met vriendelijke groet,
Hans van de Burgt
-
Hey,
En als een in limburg woonachtige kan ik ook zeggen dat je met fantasie ook rotswanden of een heuse tunnel kan bouwen in model op een NL baan.
De rots partijen ten zuiden van Maastricht voorbij de ENCI.
De tunnel bijna onder het drielandenpunt(weliswaar geen NL, maar die paar meter zullen we maar vergeten.
Leuk ontwerp van het baantje trouwens.
Heb zelf de Timesaver nagebouwd, met behulp van Kadee`s kan ik lekker koppelen en ontkoppelen.
Mvg, Marcel
-
Leuk baanplan, maar dat belgische en duiste station is zo klein. Er kan bijna geen fatoenlijke trein staan....
De naam is wel origineel :P
Peter H
-
Leuk baanplan, maar dat belgische en duiste station is zo klein. Er kan bijna geen fatoenlijke trein staan....
Dat is nou net de bedoeling. Belgie en duitsland zijn zogenaamde inglenooks. Een rangeerpuzzel die op zeer klein oppervlak gebruikt kan worden. Net als Marcel heb ik station "Schaesberg" uitgevoerd als "Timesaver". Een timesaver is ook een rangeerpuzzel. De trein die hier rijdt is standaard 1 lok en 3 wagons lang. Belgie en duitsland hebben 1 spoor waar 3 wagons op kunnen en 2 waar 2 wagons op kunnen. In Belgie en duitsland staan 2 wagons elk, in Nederland nog eens 3.
Je begint in Duitsland. Met een dobbelsteen bepaal je de samenstelling van de nieuwe trein (combinatie van wagens uit de trein en de 2 die er al staan) en laat de niet gebruikte wagons achter op het laad en losspoor.
Voor vertrek maak je met de dobbelsteen uit welke wagon waar naartoe moet. Nederland is "even", Belgie is "oneven".
In Nederland gooi je de dobbelsteen (1,2 of 3) voor de 1e wagon die hier moet zijn. Het nummer dat je gooit correspondeert met het spaao waar je moet zijn. Dan haal je de oude wagon weg, parkeert de nieuwe en zo doe je dat met alle wagons die in Nederland moesten zijn.
En je mag niet meer dan de lok en 1 wagon buiten het laatste wissel komen, anders is het te makkelijk.
De trein naar België ziet er dan soms heel anders uit. In belgië rijdt je de lok om en op dezelfde wijze als in Duitsland, rangeer je een nieuwe trein, die dan weer via Nederland en Duitsland weggerangeert wordt. Een sessie heen en terug van en naar Duitsland duurt soms wel een uur..
Echt, het mag er klein uitzien, maar in combinatie met een dobbelsteen en wat extra wagentjes kun je je uren vermaken.
@Marcel, ik werk nog met de standaard Roco beugels, voldoet niet helemaal. Ik gebruik geen ontkoppelrails, maar een ijzerdraadje met een schoentje eraan. Om de Timesaver helemaal goed te spelen moet je idd vast ontkoppelpunten hebben, maar ook koppelingen die zonder in elkaar te haken opgedrukt kunnen worden..
Hoe bevallen de Kadee's? Hebben die ook een NEM adapter?
-
Hey,
Ik vind de kadee`s super.
Je moet er alleen een beetje mee leren werken.
Ze hebben gewoon NEM schachten, je steekt ze er zo in.
Je kunt kiezen tussen de lengten met nummer 16 / 17 / 18.
Ze kunnen redelijk kort gekoppeld worden.
Ik vind echter 1 groot nadeel, de wagons hebben assen die erg goed op de magneten reageren.
Daar moet ik nog een goede oplossing voor bedenken, dat de wagens niet uit zichzelf gaan rollen.
In de RM heeft ooit een stukje gestaan over het handzaam havenbaantje waar deze koppeling in beschreven staat, ook met een oplossing voor het euvel.
Ik heb aan mijn time saver 1 extra spoor toegevoegd.
Dan kwam ik iets beter uit.
Verder zijn mijn sporen iets langer dan waar de ontwerper het baanplan heeft gemaakt.
Dit om er een leuk geheel van te maken, zodat het geheel goed uit kwam.
Maar moet wel met kleine treinen rijden.
Ik kan me er goed mee vermaken.
Als je een foto wilt zien, dan moet je het maar even laten weten.
Dan doe ik wel wat uploaden.
Mvg, Marcel
-
@Marcel, Het is altijd leuk om te zien wat anderen doen, dus ja, hoe ziet jouw timesaver eruit??
Mijn spoorlengte's kloppen ook niet. Ik heb echter de maximale hoeveelheid wagons die uit de sporen op de hoofdbaan getrokken mogen worden beperkt tot 1 wagon en 1 lokomotief. Op de inglenooks moet ik dan ook het omloopspoor inzetten om de opstelling rond te krijgen en ook
bij de timesaver moet ik hierdoor wat extra rangeren. Dat compenseert de langere sporen weer een beetje.
Een originele inglenook heeft trouwens geen omloopsporen, maar dan kan ik het niet meer gebruiken als station. Dus ook ik heb één en ander aangepast aan hoe het bij mij beter uitkomt.
Ik ga in ieder geval eens kijken voor een paar kadee's om mee te oefenen.
Die beugels zijn ronduit lelijk en de roco 2400 die mijn opdrachten moet uitvoeren ziet er niet uit.. Bovendien ontkoppelt het slecht.
Ben benieuwd naar de foto!
-
Hey,
Ik zal even een paar foto`s laten zien.
Let vooral niet op de geparkeerde treinen.
Ben nu nog met de scenery bezig tussen de klussen door.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8772.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8769.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8770.jpg)
Dit geheel is twee meter lang en ca. 50cm breedt.
Nu de scenery nog verder detailieren.
Als je op de eerste foto kijkt, zie je onderin 3 sporen, in de middelste een kadee magneet spoel, en onder het rechtse spoor een kadee permanente ontkoppel magneet.
In totaal liggen er 2 ontkoppel spoelen, en 4 magneten op logische plekken.
O.a. op de middelste foto voor het wissel, en de onderste foto voor het seinhuis.
Achter het wissel onder het straatspoor ligt ook een magneet verstopt.
Mvg, Marcel
-
Leuk man, haventje erbij, weegbrug.. (die was ik nog vergeten..) ziet er goed uit! Hoe is dat spoor achter het laatste lichtgrijze perron met de rest verbonden? (2e foto achteraan..)
-
Hey,
Ik denk wat jij ziet en bedoeld op de 2 e foto, dat dat messing profielen zijn die daar liggen.
Ben namelijk nog wat seintjes aan het maken.
Wil nog een rouwbrief(rangeerlantaarn) en een buiten dienst gesteld vertreksein maken.
Op die foto waar de goederen wagens op staan is het laatste spoor(hoofdspoor).
Maar kun je de timesaver eruit halen?
Mvg, Marcel
-
Yep, de timesaver kan ik eruit halen. Ik herken t.o.v. het originele ontwerp van John Allen een extra spoor waar de 1600 op staat en de omloopsporen zijn wat langer.
Grappig, nu je zegt dat er profielen liggen valt het pas op, ik vond het al raar dat op de andere foto's dat spoor ineens niet meer terug te vinden was ;D
-
Hey,
In mijn eigenlijke bedoeling kan er eigenlijk geen elektrisch materieel komen.
Alleen maar dieselgeweld.
Op het spoor waar deze op staat, staat de lokale landbouwbelang( of cehave veevoeders)
Met ernaast een extra spoor voor wat wagens weg te zetten tijdens het laden/lossen.
Het bedrijfje met de overkapping aan de haven, is een klein overslag bedrijfje.
Aan de andere zijde is een gemeenschappelijke losweg geplaatst.
De wagens kunnen bijna alle sporen aan doen tijdens het rangeren, zodat ik ook met een kaartenbak systeem kan werken en willekeurig kan rangeren.
Verder komen er nog een los en laad installatie op de kade om veevoeder in of uit de schepen te halen en naar de fabriek te zuigen of te blazen.
En een reachtruck, zodat een container ook gelost kan worden.
Waar jij de profielen of rails zag liggen, daar komt een weiland met wat vee erin.
En natuurlijk ballasten, en de details aan brengen.
Wat voor onderwerpen denk jij aan om aan te brengen?
Mvg, Marcel
-
Het kaartensysteem heb ik ook over nagedacht, maar vooralsnog is een dobbelsteen wat makkelijker. Het nadeel van mijn baan is dat een specifieke bestemming van een wagon de bewegingen erg beperkt als ik het systeem laat werken zoals dat in amerika, dus als een wagon vanaf het eerste station naar een bepaalde bestemming moet en van daar weer terug. Ik moet daar nog echt eens voor gaan zitten, het is wel leuker om met ladingen voor bepaalde bedrijven te werken. Bovendien kun je verschillende soorten lading bedenken waardoor verschillende soorten wagons naar eenzelfde plek moeten.. Maar zo'n systeem opzetten kost wat meer tijd dan een dobbelsteen rollen.. ;D
Ik ga eerst de "scenic deviders" bouwen (dus de afscheidingen tussen de verschillende landen" zodat de oppervlakte per land duidelijker wordt en bedrijven kunnen worden bedacht voor de sporen..
Nadeel bij dit alles is dat het werken aan de modelbaan niet echt opschiet, want ik blijft steeds rangeren i.p.v. bouwen.. ;D
-
Hey,
Maar dat rangeren is toch ook leuk?
Je wilt niet weten hoelang ik nou bezig ben met dit gevaarte.
Toch al ruim 1 1/2 jaar.
En zal voorlopig ook nog niet klaar zijn.
Moet naast de scenery ook nog een soort fiddle yard maken
Maar wel leuk dat er toch meerdere mensen bezig zijn met dit soort puzzels, en ook nog naar NL of o.a. met NL voorbeeld.
Heb jij al foto`s naar jou plek, ben eigenlijk wel nieuwsgierig.
Marcel
-
Ik zal er inderdaad eens wat fototjes van maken. Er ligt alleen nog een plank van 40cm breed langs de muur waar de rails los op ligt. Ik ben begonnen met een timesaver met links en rechts een soort fiddleyard, maar die fiddleyards zijn uitgegroeid tot inglenooks met een inhaalspoor en nu deel van de baan..
Enne, als je erop gaat letten, keuvelaar kade heeft ook timesavertrekjes..
-
Zo, mijn beurt voor plaatjes.
(http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/chevremont.jpg)
La Gare Chevremont dans les Ardennes Belgique.
(http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/schaesberg.jpg)
Het Nederlandse Schaesberg..
(http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/speckholzerheide.jpg)
Und am Ende natürlich das kleine Bahnhof Speckholzerheide, situiert im Eiffel.
In Chevremont en Speckholzerheide ligt het omloopspoor in een tunnel, zodat het lijkt of het een deel is van een groter geheel.
Tractie komt voor rekening van een "oude" 2400 van Roco, waar ik de vieze lelijke beugelkoppelingen vanaf heb gehaald en heb vervangen door kleine sierlijke haakjes en de dichte bufferbalken.
(http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/2433.jpg)
De besturing is voorlopig nog in handen van een kleine electronische regelaar die ik in een oude muis heb geprutst, echter zal de baan uiteindelijk op DCC met lokmuizen van Roco o.i.d. moeten gaan rijden. Er komen geen bedieningspanelen, de wissels blijven handbediening, de loks zijn straks digitaal en op elk station komt 1 schakelaar om de seinen op de aangrenzende stations te bedienen.
Later zal de baan met 2 mensen tegelijk kunnen worden bediend en zal door seinen een soort primitieve beveiliging plaatsvinden.
-
Ziet er al mooi uit :o Mooi lokje ;D
Wat heb je met die muis gedaan dan op foto 3?
Peter H
-
Hey,
Je kunt al aardig rijden zie ik, en dat rangeren zit ook wel goed zie ik.
Misschien koop je van de zomer wel de startset met de 2200 erin.
Heb je direct een multimaus, en dus digitaal.
Het leuke is dan dat je bijvoorbeeld zwaailichten op de locs werkend kan maken.
Das weer een leukigheidje ;D
Ik heb het inmiddels op twee hippels en een sik.
Er moeten nog een stuk of 10 locs volgen met zwaailichtjes werkend te maken.
Wat voor soort landschappen ga je situeren, omdat je door drie landen rijdt.?
Mvg, Marcel
-
Ziet er al mooi uit :o Mooi lokje ;D
Wat heb je met die muis gedaan dan op foto 3?
Peter H
Uitgehold, experimenteerprintje erin met een transistor, een koelplaat, een kortsluitweerstand en een gelijkrichterbrug met condensator. En een schakelaar voor de rijrichting en potmeter voor de snelheidsregeling.. ;D
@Marcel,
Chevremont krijgt rotsen en van die zware stenen gebouwen uit de ardennen, Speckholzerheide wordt 100% preiserland, met vakwerkhuisjes en zo. Schaesberg wordt meer artitec huisjes en eventueel een haventje..
Tussen belgie en nederland komt nog een bergpasje met wat motorrijders en tussen nederland en duitsland een coulisse tussen een dijk en een rotwand of iets dergelijks..
En een hippel, maar ook een br218 of een belgisch dieseltreinstel kan hier rijden. Van de zomer een startset met 2200 en een lokmuis.. Interesting ;D
En ja, zwaailampjes erop, ik zag al een topic met allerlei seinbeelden voor de lok, misschien geluid.. Zeker op zo'n kleine baan zijn dat soort dingen erg leuk om toe te voegen..