BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Esperopt op 06 February 2008, 02:47:18
-
Heb twee vragen hierover.
- trekt de led verlichting van rijtuigen veel stroom? Bv 3 stammen van 5
rijtuigen. Kan een multi-mouse dit aan?
Zal wel weer een beginnersvraag zijn, maar ik weet het gewoonweg niet. Als ik dit inbouw en de rijtuigen staan op de baan dan brand alles natuurlijk constant. Wat me op m'n tweede vraag brengt:
- elk rijtuig krijgt z'n eigen stroomafnemer. Wordt de trein hierdoor niet te
zwaar voor de loc?
Heb nl twee analoge plan W's met stroomafnemers en die moet je bijna vooruit schoppen, zo zwaar loopt het spul.
In een eerder draadje gaf ik aan met stroomgeleidende koppelingen te willen werken, maar dit is me min if meer afgeraden, vandaar. Mijn idee daarachter was dat als de belasting te zwaar zou worden voor de multi-mouse ik simpelweg via de decoder van de loc de verlichting van de rijtuigen uit zou kunnen zetten.
Graag wat advies. Tot nu toe heb ik erg veel aan de (digitale) hulp. Ik was nooit aan inbouw ed begonnen ware het niet dankzij de aanwijzingen ed die ik hier krijg.
-
Dat staat toch in de technische beschrijving van de ledverlichting. Ook dit is al tot in de treuren besproken dus even zoeken op het forum.
Mvg
Wim.
-
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat 15 rijtuigen met verlichting echt wat teveel wordt voor de Multimaus. Je zult inboeten op de snelheid waarmee commando's naar de lok'(s) gaan en een regelmatig een reset moeten doen.
Stroomvoerende koppelingen kunnen prima slepertjes vervangen. Slepers = wrijving = performanceverlies.
Wat me even niet duidelijk is waar je nu mee rijdt? WS of GS?
-
Wat me even niet duidelijk is waar je nu mee rijdt? WS of GS?
Han het is ongelooflijk duidelijk waar mee er gereden wordt, met treinen namelijk die bestuurd worden via een decoder en een digitaal systeem van Roco.
Wat niet duidelijk is of het gebruikte materiaal rijdt op 2-Rail of 3-Rail. Maar eigenlijk is dat helemaal niet van belang de ledjes gaan er echt niet meer of minder stroom doorgebruiken.
Maar als ik het zo inschat een MultiMaus als centrale, dan gok ik op een 2-rail systeem.
Mvg
Wim.
-
Je zult inboeten op de snelheid waarmee commando's naar de lok'(s) gaan
Interessante opmerking. Leg eens uit, want ik kan me daar niks bij voorstellen.
-
De commando's vanuit de centrale reizen " on top of" de spanning die je op de baan zet. Een rimpeltje zogezegd . Bij ee groete baan ( rijlengte) geconstateerd dat naarmate er meer loks met verlichting etc aanwezig zijn het langer duurt voordat het commando ook daadwerkelijk aankomt.
vb hoornfunctie van lok direct bij de aansluitplek is vrijwel direct , verder weg (+/- 12 meter) komt het signaal een halve seconde later aan bij de lok.
-
@ wim.
Ik heb niet alle draadjes gevolgd , en uit de vraagstelling blijkt niet dat esperopt al een centrale gebruikt of heeft aangeschaft . Vandaar mijn vraag.
Daarnaast kun je onder stroomafnemers nogal wat verstaan: die dingen bovenaan een trein : ook wel pantograaf genoemd: die dingen aan die tegen een as aan zitten en die dingen die in het midden onder marklin loks en rijtuigen hangen ;D
-
Ik heb een achttal blokkendozen van ledverlichting voorzien en worden via DCC aangestuurd.
De leds staan per rijtuig parallel in twee groepen van 6 in serie en 5 in serie geschakelde leds. Elke ledtak trekt zo'n 4 mA (weerstanden van 2k2 en 2k7)
Per twee rijtuigen gebruik ik een functiedecoder. Die schakelt via een stroomvoerende koppeling ook het andere rijtuig.
Dat geheel bevalt mij goed. De ledstroom van 4mA is dusdanig laag dat van vermogensverlies eigenlijk geen sprake is.
Een motorblokkendoos trekt met gemak een trein van 8 verlichte rijtuigen.
Gerard
-
@ wim.
Ik heb niet alle draadjes gevolgd , en uit de vraagstelling blijkt niet dat esperopt al een centrale gebruikt of heeft aangeschaft . Vandaar mijn vraag.
;D
Han wat staat er dan in de derde regel van de openingsvraag?? ::) :o :'(
-
De commando's vanuit de centrale reizen " on top of" de spanning die je op de baan zet. Een rimpeltje zogezegd . Bij ee groete baan ( rijlengte) geconstateerd dat naarmate er meer loks met verlichting etc aanwezig zijn het langer duurt voordat het commando ook daadwerkelijk aankomt.
vb hoornfunctie van lok direct bij de aansluitplek is vrijwel direct , verder weg (+/- 12 meter) komt het signaal een halve seconde later aan bij de lok.
Han,
Lees eerst eens iets over hoe digitale spanning in elkaar zit voor je anderen in verwarring brengt. B.v. op de site van Klaas :
digitale spanning (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html). Het ENIGE protocol waar jouw verhaal klopt (rimpel on top of de spanning) is het oude ZIMO protocol en daar rijdt in Nederland zo goed als niemand mee.
Voor de rest ben je er blijkbaar in geslaagd de snelheid van het licht te beinvloeden omdat bij jou een electrisch signaal maar 24 m/s reist.
Wat er werkelijk gebeurt is dat bij een hoge belasting (en een slechte bedrading !) op grote afstand van je centrale de spanning dusdanig in elkaar zakt dat het DCC signaal niet meer binnen de specificaties blijft waardoor de herkenning slecht wordt.
Tot slot om Esperopt ook nog een beetje te helpen : Een LED strip van Digirails trekt 50 mA. Als je er daar 20 van aan hebt gebruik je dus 1 A . Blijft er nog zo´n 2A over voor wissels en loks. Dat is voldoende voor 3 loks
Hans
-
Han, ik heb je inmiddels leren kennen als een persoon die wel de klok heeft horen luiden, maar absoluut niet weet waar het geluid vandaan komt, dus laat staan waar de klepel hangt. Dus geen knollen voor citroen verkopen, en je eerst eens beter in de materie verdiepen, voordat je mensen nog verder met een kluitje het riet in stuurt.
Want je verhaal over trager wordende commando's e.d. raakt kant nog wal.
Mvg
Wim.
-
Want je verhaal over trager wordende commando's e.d. raakt kant nog wal.
En dat is precies wat ik met mijn vraag om nadere uitleg boven water probeerde te krijgen. 8)
-
Oh, maar dat kan Han ons zeker nog wel uitleggen, want hij weet hoe het komt.
Mvg
Wim.
-
Eh, behalve het verhaal van Han begrijp ik het. Wim heeft trouwens logischerwijs gelijk, multi-mouse en roco-line.
@Hans, bedankt voor het antwoord wat ik zocht. Maar begin nu toch weer te twijfelen over de stroomvoerende koppelingen, geen wrijving is natuurlijk minder belasting van de loc's.
In een ander draadje las ik dat een versterker van een multi-mouse setje zonder meer ingezet kan worden als booster. Denk dat ik dat maar ga doen om zeker te zijn van voldoende vermogen.
-
In een ander draadje las ik dat een versterker van een multi-mouse setje zonder meer ingezet kan worden als booster.
Ja, want versterker en booster zijn twee verschillende woorden voor hetzelfde ding. Prima truc van de fabrikant om net te doen alsof er een wezenlijk verschil in zit.
-
Ik wil lampjes gaan gebruiken. Deze verbruiken ongeveer 22 mA per stuk, dus dat kan ik met maximaal 15 lampjes en 2 loks op de baan wel aan met mijn standaard 2,5 A travo.
Anders gebruik ik gewoon LED's. Een aanrader, zeker als je de verlichting digitaal wil schakelen, is een stroomdoorvoerende koppeling. Spaart ook op stroomafnemers.