BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Coen Burki op 05 February 2008, 22:00:16
-
Beste Forumlezer(s.)
Op de beurs in Houten heb ik 2 extra messing setjes schildjes met verschillende loknummers gekocht voor de bruine Roco 2400, Blijkt nu dat het frontschildje iets kleiner is dan fabriekbedrukking. Heeft iemand een tip of ervaring hoe deze opdruk zonder beschadigingen aan de lak te verwijderen zijn?
Groet,
Coen.
-
Bij de geel/grijze werkte voorzichtig eraf poetsen met terpentine en na het aanbrengen van de nieuwe nummers overspuiten met blanke lak (uit een spuitbus) heel goed.
-
Polijstpapier... korrel 1500 of liefst hoger. Nat maken met lauw water of een heel kleinbeetje Terpentine. Zachtjes licht wrijven (draaiende bewegingen) en tussentijds even het kapje onder de kraan houden om te zien of de opdruk weg is. Droog maken met een doekje (of stukje keukenrol) en je opdruk zal als het goed is weg zijn, zonder het kapje te beschadigen.
Zo doe ik dit al jaren met een uitstekend resultaat. Na het aanbrengen van je nieuwe nummer is het eigenlijk wel weer beter om het kapje opnieuw te vernishen met blanke lak. (zijdemat)
Dit omdat je namelijk de blanke lak die het al had weggepoetst hebt met het nummer van de lok.
Jeroen
-
met remolie (dus geen remmenreiniger) kun je goed de opdrukken eraf halen
op een doekje doen en dan poetsen over de opdruk
ik gebruik het bij Herpa modellen
Leon
-
Remolie zou ik absoluut niet doen. Hiermee haal je ook de verflaag onder het nummer eraf. Op ten duur kan de verf zelfs gaan bladeren. In de Roco kappen zitten weekmakers zo heb ik begrepen dus is remolie af te raden. Deze kan vrij hardnekkig zijn. Wat ik zelf helaas al ondervonden heb op een Marklin wagon.
Jeroen
-
Hallo,
Koop een nieuw operatiemesje (zo'n afgeronde) en schraap heel voorzichtig.
Ga bij "kunststof" kappen vooral niet met Thinner of remolie te keer.
Dat iemand misschien een keer resultaat heeft gehad is geen garantie dat het bij jouw ook lukt, pas op met chemie.
Daarom ben ik zo gecharmeerd van metalen loks. 8)
Schrapen wordt door kunstenaars ook toegepast op foto's e.d.
Succes, Albert.
-
Glasvezelpotlood?
Ruud
-
Daarom ben ik zo gecharmeerd van metalen loks. 8)
Velen zullen daar anders over denken!
doe maar klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8376.msg128528#msg128528)
-
Ha Mispoes,
Voor elk materiaal geld natuurlijk " ondergrond goed schoon, vrij van oplosmiddelen e.d." dus ook voor metaal.
Goede ondergrond en goede primer dat geld voor kunststof en metaal.
In de fabriek is dat schijnbaar niet altijd het geval.
groet, Albert.
-
Bij metaal komt er in de fabriek geen primer aan te pas Albert.
-
Heel voorzichtig schuren met een glasvezelpotlood. Werkt prima.
Grtn,
Huib
-
Hoi Coen,
Eigenlijk heb je 't gisteravond al gezegd ;) ::)
Gr. Bram
-
Coen,
Ik heb een paar weken terug zo'n bruine 2400 vernummerd en tegen hezelfde probleem aangelopen. Als volgt opgelost: Wattenstaafje met alcohol, voorzichtig het opgedrukte schild weggepoetst. Daarna bleek ook de bruine verf te zijn aangetast. Met bruine verf van Kleinspoor de kop een beetje bijgespoten (dun!). Na het opbrengen van de nieuwe nummers de kap met blanke lak gespoten. (Wel eerst cabineramen en lichtgeleiders weggehaald.)
Ton