BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 02 November 2019, 09:54:22
-
Van en naar de haven van Rotterdam lopen meer dan 250 internationale spoorverbindingen. De railverbindingen zijn vooral geschikt voor transport van containers, droge bulk, stukgoed en chemische producten. De transittijden zijn kort: lading is binnen 3 uur voorbij de Duitse grens en binnen 24 uur bij andere Europese bestemmingen. Verschillende terminals hebben ook spooroverslagfaciliteiten waardoor lading op de terminal direct op een trein gezet kan worden.
Het railnetwerk van de Rotterdamse haven is per eind september weer gegroeid. Containerterminal APM is als railoperator een rechtstreekse verbinding gestart met Container Terminal Herne, gelegen in de buurt van Bochum en Gelsenkirchen. Hoogstwaarschijnlijk gaat de frequentie in november al naar zes keer per week.
De dienst wordt uitgevoerd door Rotterdam Rail Feeding (RRF), dat nu drie keer per week van de APM-II terminal op de Maasvlakte naar het Ruhrgebied rijdt en vice versa. De intentie is om de frequentie in november op te voeren naar zes keer per week. “Daarmee creëren we voor onze klanten een snelle, betrouwbare verbinding, die er nog niet was vanuit Rotterdam”, licht Roy de Haan, head of commerce management bij APM, toe. Sowieso zitten de spoorverbindingen bij APM in de lift. De shuttle op Duisburg wordt in november verdubbeld van drie naar zes omlopen per week. Daarnaast gaat de vorig jaar opgezette rechtstreekse spoordienst tussen de terminal op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam en de Cabooter-terminal in Venlo, per 1 november naar acht omlopen per week. De verwachting is dat die frequentie per einde jaar nog eens verhoogd wordt tot twaalf of mogelijk veertien rondlopen per week. De Haan: “Dit zien we ook terug in onze cijfers. Vorig jaar vervoerden we wekelijks 700 containers via het spoor. Dit jaar is dat al gestegen naar 2.000 per week.” De shuttles op Herne en Venlo betreffen zogenoemde 'open treinen'. Het boeken op deze treinen kan daarom direct met APM. Bron: Port of Rotterdam
-
Mooi om dit te lezen.
Spoorwegliefhebbers willen nog wel eens klagen over wat er allemaal verdwenen is. En dat is ook niet niks. Maar eigenlijk is het veel positiever om te zien wat er allemaal wel gebeurt. En dat is ook bijzonder interessant. Elk jaar rij ik wel een keer naar de Maasvlakte, dan zie je het met eigen ogen. Ik woon zelf vlak bij de haven van Moerdijk. Daar is duidelijk groei, zeker in het containervervoer.
-
Ik las even snel over een treinverbinding per 'Duitse herder', ik moet echt zorgvuldiger informatie opnemen.... :)
-
Ik woon zelf vlak bij de haven van Moerdijk. Daar is duidelijk groei, zeker in het containervervoer.
Beetje off topic,maar Alewijn,je zal daar de komende tijd nog wel meer groei gaan zien in het gehele goederenvervoer op Moerdijk.
Even een korte quote uit een brief van 18juli 2019 van het ministerie verkeer en waterstaat:
In de brief van december vorig jaar heb ik uw Kamer gemeld geld beschikbaar te stellen voor de aansluiting van de Rail Terminal Gelderland (€ 12 mln.) en voor het wegnemen van knelpunten op het emplacement in het Havenschap Moerdijk (€ 7 mln.). Inmiddels zijn voorbereidende werkzaamheden gestart voor het uitbreiden van het emplacement op Moerdijk.
Kortom meer groei is onderweg ;D