BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: ReesCees op 04 February 2008, 23:01:31
-
Een multi inzetbaar locomotiefje voor op de DR baan!
Een nieuw model van Roco (2008) de V114 van de DR.
Advies prijs: 79 euro
Ook nieuw voor 2008 de Brawa V110 van de DR
Adviesprijs: 135 euro
Even wat foto's ter vergelijking:
Zijaanzicht Roco:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4161.jpg)
Zijaanzicht Brawa:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4158.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4158.jpg)
Draaistel Roco:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4162.jpg)
Draaistel Brawa:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4159.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4159.jpg)
Samen (Brawa Links en Roco rechts):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4168.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4168.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4167.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4167.jpg)
Inbouw decoder Roco:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4175.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4175.jpg)
De plussen en de minnen:
-Brawa geen cabine interieur, Roco wel.
-Beide een zeer hoge graad van detailering.
-Roco geen voorbereiding voor sound, Brawa wel (bij de 21 polige uitvoering is het plug and play).
-Roco 8 polige decoder zit er binnen één minuut in (zie foto).
-Roco heeft geëtste nummers er bij.
-Brawa heeft standaard meer kleine onderdeeltjes gemonteerd tov de Roco.
-Beide LED verlichting.
-Kleurverschil tov elkaar: de Roco is meer "rood" dan de Brawa.
Mijn conclusie: voor betrekkelijk weinig geld tov de Brawa koop je een zeer geslaagde Roco (die in drie verschillende bedrijfsnummers geleverd zal gaan worden).
Kees-Jan
-
Petje af Roco, echt een mooie loc!
-
Heb zelf de NBE uitvoering besteld(levering 2 per. 2008). Als ik die van
Kees Jan zie dan is de loc de moeite waard en zeker voor het geld.
Die decoder is makkelijk in te bouwen, was dat maar bij meerdere modelen het geval. Dan bedoel ik niet alleen Roco.
Succes met je mooie aanwinst.
Dion
-
Kijk, daar zat ik op te wachten!
Als ik op de foto's zo kijk, vind ik de Brawa mooier (al is het alleen maar om de kleur).
Ik moet ze met eigen ogen maar eens gaan aanschouwen, en dan beslissen :).
- Richard
-
Ja Richard de kleur is anders van de Roco. Nu heb ik een aantal Ludmilla's van Roco (en Brawa) maar de Roco's verschillen ook van kleur tov elkaar! Ik vergelijk het maar met Alfa Romeo rood daar heb je ook tig verschillende kleurnummers in. Het stoort me niet in iedergeval.
Dion: Als ik de Roco met stekker vergelijk met de Brawa dan is het bij de Roco alleen één motordak er uit wippen (gaat makkelijk) terwijl bij de Brawa met stekker je de drie delen van de bovenbouw er uit moet klikken (en dat gaat niet makkelijk, idem het terug in elkaar zetten). Ondanks dat de Brawa ook een stekker heeft. Bij de 8 polige Brawa zie je zelfs de stekker van de decoder door de cabine ramen zitten.
Kees-Jan
-
Afgelopen zaterdag te Houten ook de V100 mogen aanschouwen, en ik ben er zeer over te spreken. Vind dat je voor een verkoopprijs van 69 euro een hoop lok krijgt, die zich meer dan goed met de Brawa laat vergelijken.
Kees-Jan noemde een hoop punten al, als aanvulling kan ik nog melden dat het hekwerk wat op de Brawa wel zichtbaar is bij de Roco los wordt bijgeleverd.
Erg opvallend verschil zijn de door Roco los bijgeleverde nummerplaten (en 2 reserve), dit zorgt net als bij het voorbeeld wat relief op de gladde stukken zeg maar, en valt daardoor goed op.
Het storende van de Brawa heb ik altijd het ontbreken van een interieur gevonden, reden waarom ik de mijne destijds heb verkocht.
Voor de geluidrijders: van een expert heb ik vernomen dat bij de Roco hier wel genoeg ruimte voor moet zijn in de brandstoftank. Doordat de decoder in een van de huiven zit heb je hier geen last van. Hij ging het proberen in elk geval, dus als ik wat meer weet zal ik het hier melden.
In elk geval zijn er een hoop varianten te plannen, met een kleine aanpassing aan de ramen en hekwerken rondom is ook de gerenoveerde versie te maken uit Stendal. Brawa maakt deze al, alleen is deze erg prijzig. > Onder nummer 41002 maakt Brawa de versie van de WLB, die ik graag had willen bestellen in de standaard analoge uitvoering, alleen vind ik 210 euro dan wat veel. Ik wacht wel ....................................op Roco.
-
Ter aanvulling:
Ik zal de trekkracht eens vergelijken van de twee.
Wat ik nu al weet is dat de Brawa niet zo'n hoge trekkracht heeft als ik deze door de spiralen laat rijden met een aantal wagens. Ooit had ik een Roco 290 en die had een enorme trekkracht voor een relatief klein locomotiefje.
Het vergelijk volgt.
Kees-Jan
-
Kees-Jan, Ziet er super uit! Niet te veel plaatjes van de roco er op zetten, want dan bestel ik er ook een ;D
Even een kort vraagje: heeft de roco V114 ook in nederland of op een duits grensstation gereden?
-
Losse nummerplaatjes? Mooi, dan kan ik dus zelf er het nummer V100 093 van de VSM (helaas niet in reliëf maar stickerprint op PC) op aanbrengen?
Ik heb de BR 114-variant eind vorig jaar besteld bij Totaltrain, hoop dus binnenkort een belletje te verwachten.
Kan ik meteen kijken of een volgend exemplaar over te schilderen is naar voorbeeld van Volker Rail ;D
-
In Nederland: weet ik niet maar in iedergeval niet in de DR uitvoering (of ja wel bij één of andere stoomvereniging geloof ik). Ws wel als Railon of andere privé uitvoering.
In Duisland: West-Duitsland, nee want het was een DDR locomotief! en ging volgens mij niet de Grens over (maar ik kan het mis hebben).
ah zie bericht hier boven: De VSM dus! ;D
Kees-Jan
-
In deze kleuren, zoals ook aanwezig bij de VSM, is de lok wel in NL inzetbaar geweest. Eind jaren negentig reed de V100 093 van de VSM de ACTS-trein tussen Groningen en Wijster, met omlopen in Hoogeveen. Verder is de lok ingezet om met containerwagens te rangeren in Leeuwarden en vast nog wel wat meer klussen.
Toen de lok bij de VSM kwam was deze praktisch roze en nog voorzien van DB-AG logo, en had toen nog een 202-nogwat nummer en dus in de uitgebleekte kleur Orientrood.
De exmplaren die nu in NL worden ingezet betreffen doorgaans de gerenoveerde explaren met andere ramen en hekwerken rondom (Railion, RRF, Volker etc.
@ SimonSt: Plak je printje van de nummerplaat op het deksel van bijvoorbeeld een boterkuipje, knip de boel uit en plak het geheel dan op de lok. Het effect van relief is dan hetzelfde.
(hoe krijg je trouwens een e met daar op een . en nog een . ?)
-
Je bedoeld ë?
Langs de enter toets zitten aanhalings tekens. Druk tegelijk op shift en op de aanhalingstekens. en dan op een letter. Als je de letter zelf intoetst, moet je de shift niet inhouden, tenzij je een hoofdletter wil. Dan heb je een ë of een Ë
Willem
-
ëëëëäöïÿü!!!!!
bëdänkt Wïllëm.
Gruß, Arjan
-
Kees Jan, bedankt voor de uitleg over de decoder inbouw.
Dion
-
Is het enigsinds realitisch (kijkend naar het 1:1 voorbeeld) deze V114 omtespuiten naar een RRF, Volker of Bam loc?
IK vind die toch wel 'errug' gaaf!
Goed te doen trouwens, 79 euro.
-
Gaarne mijn een-na-laatste bericht op pagina 1 lezen voor het antwoord!
-
Alle Roco's even op een rijtje:
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/thumbs/size_540_1199964260.jpg)
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/thumbs/size_540_1199978262.jpg)
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1200068108.jpg)
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1200068295.jpg)
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1200069786.jpg)
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1200069975.jpg)
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1200068467.jpg)
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1200302571.jpg)
Bron foto's www.roco.cc
Keuze zat dus om om of te verbouwen.
Kees-jan
-
Of geduld hebben?????????????? ??? ;D
-
Die DBAG variant is ook wel leuk om samen met een MEG V180 te laten rijden 8).
-
Je zou ze bijna allemaal(startsets uitgezonderd) bestellen zo mooie zijn ze.
Het is ook een aangenamen prijs die 79 euro.
Ook nog ledverlichting lees ik, dat moest eigenlijk nu in alle loc's standaard zijn.
Geduld is een schone zaak, echter ik heb het iets te weinig.
Dion
-
Even een kort vraagje: heeft de roco V114 ook in nederland of op een duits grensstation gereden?
Even een lang antwoord: niet als BR 114. In Zeeuws Vlaanderen rijdt bijvoorbeeld de serie 204. Dat zijn omgebouwde BR 114 uit de voorraad van het voormalige RAW Stendal. In de DDR begon de V100 serie met de BR 110 (DB serie 201). Deze serie werd te zwak bevonden en er werden nieuwere/zwaardere motoren ingebouwd, de BR 112 (DB serie 202). De laatste V100 serie werd volgens mij direkt als BR 114 (DB serie 204) geleverd. Daaruit zijn nog een aantal BR 198 (DB serie 298) voor de rangeerdienst onttrokken. De BR 114 heeft dus als zodanig in Nederland geen dienst gedaan.
Mvg,
David Webb
-
Is het enigsinds realitisch (kijkend naar het 1:1 voorbeeld) deze V114 omtespuiten naar een RRF, Volker of Bam loc?
Tja, niet helemaal. Je moet daarvoor in ieder geval het hekwerk rondom aanbrengen. Verder hebben de gerenoveerde versies die in Nederland rondrijden hebben allemaal andere cabineramen aan de zijkant. Alleen de BR 203-1 en 203-2 van VolkerRail (toen nog Volker Stevin Rail & Traffic) en de 203.101 van Alstom zelf hebben nog rondgereden met de oude ramen zoals ze in de V 114 zitten (die van Alstom overigens nog steeds, zij het dat de loc tegenwoordig geel/zilver en overgenomen door Shunter is).
Het meest afwijkende is nog de neus van de loc aan de motorzijde. Deze is namelijk geheel nieuw en afwijkend aan de niet gerenoveerde versies.
Zelf zou ik ook graag een VR, Spitzke of ITL versie maken, maar ik wacht wel tot Roco uitkomt met deze versie (kan niet anders, want ze kunnen er in Nederland m.i. een hoop van verkopen, zeker voor dit geld), spaart me een hoop verbouw-werk.
Wat wél de doen is, is er een Railion-versie van te maken zoals ze in Zeeuws-Vlaanderen rondrijden. Hier hoef je de loc dan alleen te voorzien van het hekwerk rondom (en natuurlijk in de juiste kleurtjes spuiten)
De Roco-loc vind ik overigens wel erg mooi, zeker voor de prijs die Roco ervoor vraagt. Absoluut waard!
Groeten, Edwin
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4181.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4181.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4186.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4177.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4177.jpg)
Zelfs de verlichting van de Roco is super!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4193.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4193.jpg)
Kees-Jan
-
Ziet er super uit Kees-Jan! Helaas zal ik er eerst niet een kopen, heb me oog
op een roco ns 2400 laten vallen ;)
-
Komt ie van Volkerrail uit koop ik hem direkt, maar zit nu ook wel een beetje te twijfelen. Het is wel een mooie loc voor echt heel weinig. Hoe komt Roco nu ineens aan die goedkope modellen, want die 2400 is ook al voor heel weinig. Ander beleid????
-
Misschien gebruiken ze voor die modellen hergebruikte mallen en hebben ze lage loonkosten(Oost-Europa).
-
dat is gedeeltelijke onzin, het zijn geen oude hergebruikte mallen. Alles wordt of NIEUW gemaakt of AANGEPAST. En inderdaad goedkope lonen in ex oostbloklanden of het bekende china.
Deze prijzen maken de hobby wel weer betaalbaar, drie ROCO loks tegen een M*****ix of Fleeschmann.
-
Is het enigsinds realitisch (kijkend naar het 1:1 voorbeeld) deze V114 omtespuiten naar een RRF, Volker of Bam loc?
Nope, er zijn nogal wat verschillen:
- Andere lichten
- Andere hekwerk
- Andere ramen
Roco is er van op de hoogte dat er varianten voor de Nederlandse markt gemaakt kunnen worden.
Bron: Roco.
Groetjes,
Robbert