BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: blauwe engel op 26 October 2019, 11:58:10
-
Beste forum mensen,
Ik ben in het bezit van twee fleischmann stoomlocs 904154, voorheen BR 55.
Graag wil ik deze locs in tractie laten rijden.
Mijn vraag aan u is of de twee locs altijd vooruit hebben gereden of heeft dan de eerste achteruit en de tweede vooruit gereden.
Deze vraag is van belang in verband met het ijken van de locs.
Ik hoor graag een reactie.
Met vriendelijke groet,
blauwe engel
-
Twee kanten op ijken. Beetje trimmen met CV zodat die even hard rijdt kan ook natuurlijk
-
ga er maar vanuit dat men t liefst gewoon vooruit reed, als dat enigszins kon. de vorm van t machinistenhuis zegt genoeg wat dat betreft.
-
Van de site bahnbilder.de:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12111/mobile.31f0kk3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/12111/mobile.31f0kk3.jpeg)
Loks die tractie leveren, maar niet in treinschakeling rijden met de voorste cabine, moeten bestuurd worden door een collega die in verbinding staat met de machinist in de voorste cabine. Hierbij wordt de trekkracht wel vergroot, maar als de voertuigen niet op elkaar zijn afgestemd treedt energieverlies op en zullen de voertuigen bij het optrekken en remmen gaan slippen of stoten. In het tijdperk van de stoomlocomotief kwam dubbeltractie vaak voor, waarbij de beide machinisten elkaar signalen gaven via de stoomfluit.
Mooie loks trouwens, als je die permanent in dubbeltractie laat rijden, zou je het tandwieltje aan de motor kunnen verwijderen.
Dan heb je wel alle functies, maar geen probleem met de afstemming qua rijgedrag.
-
Mooie foto Hans (y)
Maar ik sluit me bij Floris aan en verwacht dat men deze situatie zoveel mogelijk probeerde te voorkomen.
Het machinistenhuis is bij achteruitrijden een prachtige luchthapper, die ook 'fijn' het kolenstof uit 2 tenders onder de kap trekt.
Het zal vast voorgekomen zijn, maar leuk zal men het niet hebben gevonden.
-
Om nog maar te zwijgen van de snelheidsbeperking die tender-vóór rijden met zich meebrengt.
Ik neem aan dat je dubbeltractie bedoelt.
-
Mooie loks trouwens, als je die permanent in dubbeltractie laat rijden, zou je het tandwieltje aan de motor kunnen verwijderen.
Dan heb je wel alle functies, maar geen probleem met de afstemming qua rijgedrag.
Hans, waarom zou je? Met de hedendaagse decoders is dat prima af te regelen.
-
@Ronald: Inregelen kan, maar de blauwe engel vroeg zich af of hij vooruit of achteruit moest instellen, kennelijk is dat verschillend.
Vrijloop van de tweede lok is dan gemakkelijker.
Deed mij denken aan het vervoer van een stomer naar Tilburg voor een total overhaul.
De drijfstangen werden vòòr de reis verwijderd om de cylinders niet te laten werken.
En ik denk misschien meer in mechanische oplossingen dan in digitale oplossingen :)
Zal de leeftijd wel zijn.
-
Als we dan toch zout op slakken gaan leggen ……..
Ik neem aan dat je dubbeltractie bedoelt.
Je bedoelt voorspan.
Mvg, Johan
-
Heren, dank voor al jullie informatie.
Ik ga er mee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Blauwe engel.
-
Om nog maar te zwijgen van de snelheidsbeperking die tender-vóór rijden met zich meebrengt.
Dat is bij de Baureihe 55 niet van toepassing. Die mocht 55 km/h beide kanten op.
-
Als we dan toch zout op slakken gaan leggen ……..
Je bedoelt voorspan.
Mvg, Johan
Voorspan bestaat in België (waar de foto is genomen) of Duitsland niet...dubbeltractie of Doppeltraktion :police:.
Mvg Bas
-
Zo te lezen (https://www.ostfriesland-infos.de/emden/denkmallok-emden-dampflok.php) wordt in Duitsland wel degelijk over vorspann betreib gesproken. zou wel heel raar zijn als dat niet zo was in het mekka van de dampflok
Nog even ter overvloede.
Voorspan is 2 loks ieder bemand en bediend door een mcn (ongeacht soort trein stoom/diesel of elektrisch)
Dubbel (of multie) tractie twee of meerdere loks bediend door 1 mcn (diesel of elektrisch) (ook wel mehrfach steuerung genoemd)
Mvg, Johan
-
Nee, dat is pertinent niet juist. Dubbeltractie is (in België en Duitsland) juist met 2 bemanningen en 2 loks, waarbij de doorgaande treinleiding meestal vanuit de voorste lok bediend wordt.
Treinschakeling daarentegen wordt met 2 (of meer) loks uitgevoerd, bediend vanuit de voorste lok (idealiter) door 1 machinist die vanuit zijn stuurpost zowel de rem als de tractie van alle tractievoertuigen beheert.
Geen idee of voorspan (als Nederlandse term) hetzelfde betekent als het Duitse Vorspannlok, maar in Duitsland wordt daarmee Doppeltraktion (als beide loks tractie geven en elke lok bemand is tenminste) bedoeld.
Mvg Bas
-
Je bent duidelijk nog niet op een Duits forum geweest :)
Daar is men over het algemeen heel stellig en duidelijk, Doppeltraktion bij stoomloks bestaat niet.
De definitie is precies tegengesteld aan wat jij beweert.
-
Voorspan is een vorm van dubbeltractie. "Tractierijden" is een onbekende term. Zoner tractie geen rijden.
Als we dan toch zout op slakken gaan leggen ……..
Je bedoelt voorspan.
Mvg, Johan
-
Ofwel: je kunt Duitse begrippen "Doppeltraktion" en "Vorspann" wel letterlijk vertalen, maar dan is de definitie in Nederland en Duitsland blijkbaar nog niet hetzelfde :)
-
Noem het gewoon TLTSET (twee locs trekken samen een trein) ;D
-
Doppeltraktion wordt in het UIC woordenboek (Lexique général des termes ferroviaires) in het Nederlands vertaald met voorspan, dubbele tractie. In dat woordenboek staan 11525 woorden of begrippen in het Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans en Nederlands. De (staats)spoorwegen SNCF, DB, BR, FS, RENFE, NMBS, SBB en NS hebben dat samengesteld. Handig naslagwerk.
-
Moeten die dingen nou in model zonder wringen samen rondrijden,of gaat het om de werkelijkheid?
Situatie 1 gewoon goed ijken. Twee richtingen ijken en trimmen.
Wat is dan het probleem?
-
Frank, dat UIC Lexicon, heb je dat in papiervorm of is het ergens op het internet in te zien? Ik ken het van horen zeggen maar nog nooit in het echt gezien.
-
Vorspannlokomotive is een tijdelijke extra lok bijvoorbeeld voor bijv. zware treinen op hellingen.
Vond een online vertaling https://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/DE/NL/Vorspannlokomotive (https://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/DE/NL/Vorspannlokomotive) (versterkingslocomotief)
Kijk ook eens hier: https://de.wikipedia.org/wiki/Vorspanntriebfahrzeug (https://de.wikipedia.org/wiki/Vorspanntriebfahrzeug)
Quote: Vorspann wird angewendet, wenn unterschiedliche Baureihen ohne oder ohne kompatible Vielfachsteuerung zum Einsatz kommen
in tegenstelling tot Mehrfachtraktion (dubbel- of meervoudige tractie)
https://de.wikipedia.org/wiki/Mehrfachtraktion (https://de.wikipedia.org/wiki/Mehrfachtraktion)
Quote: Dabei laufen alle diese Fahrzeuge regulär im Zug mit und werden zentral vom ersten Fahrzeug mithilfe einer Mehrfachsteuerung ferngesteuert;
dus m.i. m.a.w. vorspann is tijdelijk hulp bij bijvoorbeeld bij steile hellingen. Dit mogen verschillende locs zijn. Iedere loc is dan bemand. Dubbel- of meervoudige tractie. Alle locs in de trein zijn van hetzelfde type en leveren permanent tractie, op vlak terrein of hellingen.
-
Frank, dat UIC Lexicon, heb je dat in papiervorm of is het ergens op het internet in te zien? Ik ken het van horen zeggen maar nog nooit in het echt gezien.
Alleen in boekvorm, Klaas.