BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 04 February 2008, 19:42:13
-
Ik heb een Roco 1100 liggen om om te knappen. Nu zit ik er al een tijdje aan te denken om er deze loc van te maken:
(http://www.apmfs.org/pic/mono/pic063.jpg)
Bron: www.apmfs.org
Dit prototype is destijds tegelijkertijd met de Nedelandse 1100'en gebouwd, maar heeft gereden in Frankrijk op een proeftraject met zogenaamde monofase bovenleidingsspanning van 20.000 volt, 50 Hertz.
Grappig genoeg wordt deze loc op de site www.apmfs.org BB type “Hollande” genoemd. Deze BB 8051 leek meer op de serie 1100 dan de Franse BB 8100.
Heeft iemand meerdere foto’s van deze loc, en dan in het bijzonder de dakopbouw?
Er staat trouwens ook een leuk filmpje op de site, met heel even een deel van het dak in beeld (niet zo duidelijk).
Maarten
-
Maarten.
Ik ben me nog niet zo lang aan het orienteren op de Franse afdeling, maar dit is wel heel gaaf zo'n type "hollande"
Daar gaat een Minitrix 1100 voor opgeofferd worden!
Raar van Minitrix dat ze hun loks 8100 nummert, terwijl die geen sierstrepen hadden.
Ik heb een aantal franse links, ga zo is even kijken of daar wat tussen staat.
-
(http://farm3.static.flickr.com/2179/2242667854_28b04e9eed.jpg)
een BB 8100 ter vergelijk
(http://farm3.static.flickr.com/2017/2242667848_c03b02c286.jpg)
de 10001
helaas geen plaatjes van de bovenkant. Alleen deze.
Frits Thies.
-
Wat aanverwant materiaal:
Plaatjes zijn gemaakt bij het 30 jarig jubileum van Philotrain. Tegelijkertijd de presentatie van de NS 1100 in 0 ( en o.a. ook plan U in H0 en het piko mat 54 materieel)
(http://farm3.static.flickr.com/2017/2242699386_2f61ee77b9.jpg)
NS 1100 in spoor 0.
(http://farm3.static.flickr.com/2044/2242699396_bc57a126af.jpg)
NS 1100 en NS 1305.
(http://farm3.static.flickr.com/2313/2242699410_1db74495bd.jpg)
dit zie je niet zo vaak.
(http://farm3.static.flickr.com/2216/2242699400_cc21bff3a3.jpg)
En de man die het model ontworpen en gemaakt heeft; Philip Friskorn van Philotrain.
Wedden dat hij weet hoe het met het dak van de 10001 zit.
-
Wisselstroomproefbedrijf 20 kv: Aix-les-Bains - Annecy - St Gervais
Een 1100 voor NS (in aanbouw) werd onttrokken aan de lopende productie en verder gebouwd als BB 8051. Juni 1951. De SNCF kocht de loc in 1952 en vernummerde haar in BB 10001.
Zie
www.spoorinfo.nl/images/wisselstroom1100sncf.jpg
Het was een bi-courante loc, dus voor 1500 vgs en 20kv ws.
Modelspotter
Nb. In tegenstelling tot wat wordt geschreven "porte une robe bleue" lijkt mij, gezien de zwart-wit foto, dat de turkooise kleur aanvankelijk is overgenomen (met blauwe band!).
-
En ik maar denken dat dubbeltractie van DB E144+NS 1100 niet mogelijk was, kom je dit tegen: http://www.apmfs.org/e244.html (2e foto) Lijkt er toch verdacht veel op :P. Overigens ook nog een foto bij http://www.apmfs.org/cc20002.html (ook 2e foto). Nog nooit zo'n allegaartje van Frans, Duits en (bijna)-Nederlands materieel bij elkaar gezien. Helaas is mijn Frans niet zo goed, maar het is nog wel de moeite waard om dit eens goed te gaan lezen.
-
Interessante en bruikbare info, modelspotter! Ook leuk om te weten dat deze loc aanvankelijk een 1100 zou worden en dat deze ook op 1500 v gs kon rijden. Maakt voor mij als NL-verzamelaar de reden alleen maar groter om de 1100 om te bouwen.
Heb zelf trouwens een kleurenfoto van de loc (nog als BB 8051). Ik zal deze vanavond inscannen en plaatsen. De loc is op deze foto trouwens niet turquoois, maar Berlijnsblauw met een donkerblauwe bies tussen de sierstrips.
Maarten
-
het donkerblauw van de bies is toch berlijns blauw? (min of meer dan?) ???
-
Ik kwam deze website (http://ffmf.nord.free.fr/pagesindividuels/VALLEE_Christian/VALLEE_Christian-05.htm)tegen waar een zelfgemaakt model te zien is van de BB 20006. (wel even omlaag scrollen)
-
Het donkerblauw van de bies is donkerder (bijna zwart) dan het berlijnsblauw van de rest van de loc.
Bob, grappig om te zien dat iemand anders al eens op het idee gekomen was. Zo te zien heeft hij een BB 8100 van Roco als basis gebruikt.
Maarten
-
Niet voor de echte kleurstelling, maar meer als rariteit toegevoegd.
zie deze advertentie:
klik klik klik (http://cgi.benl.ebay.be/LOCOMOTIVE-HORNBY-BB-8051_W0QQitemZ140195812940QQihZ004QQcategoryZ17032QQcmdZViewItem)
Weer wat meer van deze tijd:
http://www.ptitrain.com/reportages2006/maq/index8.htm
down scroll, left side
Groetjes,
Ries
-
Weer wat meer van deze tijd:
http://www.ptitrain.com/reportages2006/maq/index8.htm
Zo te zien heeft de ombouwer zich maar niet aan de dakindeling gewaagd. Wel heeft hij gedacht aan andere buffers, sleepstukken en opschriften.
Maarten
-
Zo te zien heeft de ombouwer zich maar niet aan de dakindeling gewaagd
De laffaard!
Mon Frans is niet zo bien, maar ik ga is een vraag stellen op een frans forum, dat is als ik me al ingelogd krijg. ::)
-
http://www.babelfish.altavista.com/
tot uw dienst.
Mon français n'est pas tellement bien, mais je vais une question est affirmer sur un forum français qui est si je m'obtiens déjà ingelogd.
-
Goeden soir mon nom est Ries et je sors les Pays-Bas et ai un intérêt très grand dans le matériel français
Op het eerste woordje na, ziet het er goed uit Frits, gaat in ieder geval sneller als het:
"ik zoek het op in het woordenboek en brei wat aan elkaar systeem"
Heb de vraag op een Frans N-spoor forum gesteld, waar ze serieus het voorhande zijnde N-spoor materiaal onder handen nemen, ben benieuwd.
Groetjes,
Ries
-
Goeden soir mon nom est Ries et je sors les Pays-Bas et ai un intérêt très grand dans le matériel français
en dat eerste vertalen we natuurlijks als:
Bon Moggel
-
Ah oui!
-
Weet iemand hoe ik de opliggende letters en cijfers op de zijkanten kan maken?
-
Bon Moggel,
via dit forum,
klik klik klik (http://le-forum-du-n.forumotions.com/materiel-roulant-f6/cherche-une-photo-de-bb-8051-t871.htm?sid=4130a207213dc6fa3d55639115d37baa)
heb ik met behulp van een steenkolen Frans vertaalmachine, contact gelegd met onze Franse N-spoor broeders.
Zij zijn zeer behulpzaam, er schijnen scans van het blad Train/Lok report en een 22 prive foto's, onderweg te zijn naar mijn mail bus.
Als het binnen is, hou ik alles voor mezelf ;D
Je le roggel bien.
@Maarten,
ik heb al veel van die Fransen gezien, qua loks, maar er is er nog geeneen op het idee gekomen, die cijfers en letters in Nikkel Zilver te laten etsen.
Lijkt mij de mooiste optie, misschien moeten we daar is over na denken ::)
het stikt hier van de Francofielen, moet er animo voor zijn, ou?
-
Ries, leuk dat je er zo hard achteraan zit! Ga je er een in schaal N (om-)bouwen?
Als het binnen is, hou ik alles voor mezelf
Nou zeg! Wil je ze niet eens doormailen naar mij? :( ;)
Als je ze mij mailt, krijg je van mij een kleurenfoto van de BB 8051! (heb ik al ingescand uit een oud Frans tijdschrift).
Op die 2de foto die jij plaatste (die gempimte 1100 van Roco) zitten trouwens wel opliggende nummers. Misschien door een Franse kleinseriefabrikant gemaakt?
Zou Ger trouwens niet zulke nummers kunnen etsen?
Maarten
-
Als het binnen is, hou ik alles voor mezelf ;D
Net goed! ;D Moet je maar eens een keer wat afbouwen i.p.v. van alles maar te beginnen en niets af te maken. Overigens & overigens: één dezer dagen bereikt het plan V-glas de perenmand!
-
Da's ook weer zo, Frank ;D
Aan de andere kant: ik ben nog niet bezig met het verbouwen van de 1100, alleen het verzamelen van info. Of mag dat ook niet? ;D
Ik wacht met smart op het glas (oei, weer een ander project :-X).
Maarten
-
Nou vooruit dan maar weer. Maar wij wachten thans op die 1400!
-
@ Maarten
Het plan is om inderdaad een minitrix kap eraan te wagen, let op, ik zeg niet dat ik iets afmaak, anders wordt ik afgemaakt door die miauwende kat ;D
Was me nog niet opgevallen van die nummers op dat model, maar ja half Nul, dan kijk ik ook altijd maar half ;)
Iedere zichzelf respecterende Nikkel Zilver etsert, zou dit moeten kunnen toch?
Ben nu effe wat anders aan het scannen, ten behoeve van de N-spoor branche, gooi ik later de ontvangen foto's erop, zitten veel foto's bij die hier al geplaatst waren, maar een gegeven paard, etc
-
Als ik goed heb gekeken, zijn de volgende foto's hier nog niet te zien geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_8051_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_8051_c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_8051_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_8051_b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_10001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_10001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_10001_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_10001_b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_20006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB_20006.jpg)
Dan nu nog even een Fransman vinden, die het leuk vond, om vanaf viaducten te fotograveren ;)
Of te wel, we zoeken verder ;)
-
Even in de brievenbus gekeken én ja hoor, er was weer post uit Frankrijk.
Een serie scans van het blad Le Trains:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lt26000_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lt26000_1.jpg)
Oeps, scan te groot???, de plaatjes oplader doet het niet meer ::)
-
Heel even tussendoor. Ik heb kort geleden een filmpje gezien over de recoordpoging van de CC7107 in 1955. Maar nou zag ik dat die loc maar met één stroomafnemer opstond bij vertrek.
Maar het is Nederland altijd zo dat bij de oude locs (1100, 1200, 1300 enz.)
dat de loc altijd met 2 stroomafnemers op begion te rijden. Wat is de reden hiervan? Waarom deden ze dit in Nederland wel maar in Frankrijk niet? Kan iemand antwoord op mijn vraag geven?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Voor de liefhebbers van deze lok en wie de andere drie scans wil hebben, stuur me even een E-mail.
Verder uitgevonden aan de hand van het artikel, 1 zijde is altijd glad geweest, net als onze 1100.
De andere kant bevatte roosters, die verschilde per ombouw:
BB8051 : Geen roosters???
BB10001 : Vier roosters in het midden, 1 rooster naast rechter deur.
BB20006 : 1 groot rooster in het midden
Dat worden dus al drie versies, die onder het mes gaan ;D
-
Maar nou zag ik dat die loc maar met één stroomafnemer opstond bij vertrek.
Maar het is Nederland altijd zo dat bij de oude locs dat de loc altijd met 2 stroomafnemers op begion te rijden. Wat is de reden hiervan? Waarom deden ze dit in Nederland wel maar in Frankrijk niet?
Dat kan ik. In Frankrijk doen ze dat wel degelijk ook (vanaf een bepaalde treinmassa en een stop van meer dan een minuut), uiteraard alleen onder 1500 Volt. Overigens terzijde: dat is ook de reden dat bicourante locomotieven niet onder bovenleiding van het type "Midi" mogen rijden. De Midi-bovenleiding heeft namelijk een grote zijwaartse uitslag, maar de 25 kV-stroomafnemers hebben smallere schuitjes. En omdat je twee stroomafemers op moet zetten, dat wil zeggen: de 1500 Volt-stroomafnemer en de 25 kV-stroomafnemer, levert dat problemen op met mogelijk 'van de draad schieten'. TGV's mogen weer wel, want die hebben twee 1500 Volt-stroomafnemers.
Waarom het bij de wereldrecordpoging niet gebeurd is, heeft ongetwijfeld een goede reden in verband met juist de wereldrecordpoging, bijvoorbeeld omdat het niet nodig was aangezien de onderstations toch al opgepimpt waren. Maar dat is een slag in de lucht, ik heb geen idee wat de reden was dat het hier niet gebeurde.
@Ries, ik wil niet de scans hebben, maar de Le Train Special zelf. Ik betaal de verzendkosten wel, alsmede de omkoopkosten voor je leverancier ;D.
-
Waarom het bij de wereldrecordpoging niet gebeurd is, heeft ongetwijfeld een goede reden in verband met juist de wereldrecordpoging, bijvoorbeeld omdat het niet nodig was aangezien de onderstations toch al opgepimpt waren.
Plus dat die recordtrein uit slechts drie rijtuigen bestond, zodat de loc bij lage snelheid niet zo veel stroom zal hebben getrokken. Twee stroomafnemers gebruiken was gewoon niet nodig.
Arjen.
-
Ohja, drie bakken natuurlijk...das ook logisch op zich. Er staat me iets bij dat de ondergrens voor verplicht tweede-stroomafnemer-gebruik (uiteraard gemeten in tonnen en niet in aantal rijtuigen) rond de zes bakken ligt bij de SNCF.
Maar goed, het ging over de 8051 / 10001 / 20006, en niet over de 7107 en de 9004 8).
-
Back to the BB8051.
Een antwoord op het Franse forom ging over Loco-revue, allen jaargang 1990.
Loco-revue Nr 529
Met dakfoto's van de BB20006.
Loco-revue Nr. 523
Ombouw verhaal van Roco 1100 naar BB20006
Loco-revue Nr. 529
Over een minitrix BB20006
Loco-revue Nr. 524
Met een verhaal over de BB20006
Iemand van de Nederlandse "Franse rijders" ze in bezit?
-
Ries, geweldige foto's! Merci bien!
Ok, zoals afgesproken:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/BB8051kopie.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/BB8051kopie.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/BB8051kopie.jpg)
Bron: Notre Metier
Wat ik wel opvallend vind is dat de draaistellen ook donkerblauw waren, en dat deze loc geen stangen boven de bufferbalk had om op te kunnen staan (wat de 1100 wel had). De 8051 had inderdaad geen roosters in de zijwanden.
Over die panto's bij de recordpoging(en). Heb gelezen dat een van de recordlocs (ik meen de BB 9004) halverwege de ene panto neer liet, en de andere opzette. Van de eerste van het sleepstuk bijna doorgebrand!
Maarten
-
Hier is het verschil in blauw tussen de sierlijsten en de rest goed te zien.
-
Ja, het blauw tussen de sierlijsten zou wel eens zwart kunnen zijn.
(ik begin toch wel zin in ombouwen te krijgen, maar het mag (nog) niet!
-
Nee, het mag niet..... ;D
Is het blauw wel Berlijnsblauw op de lockast? Het lijkt wel of er een zweem groen in zit. Het doet mij denken aan een postzegel, weet alleen nog niet welke.....
-
;D
Het is natuurlijk een foto uit een oud tijdschrift uit begin jaren '50. Dat het wat groenig oogt is dus niet zo vreemd. Het papier van het blad is ook aardig vergeeld.
Via een kennis had ik dit tijdschrift + een stapel Railhobby's uit half jaren '80 gehad. Had hij bij het oud papier gevonden...
-
Ries, geweldige foto's! Merci bien!
Cet rien! ;D
-
wat is dit nu weer voor koekebakkers frans?
-
Deze foto doet mij sterk aan de Rivarossi 1100 denken die had zwart tussen de sierstrips een toeter op het dak en ook geen strip op de bufferbalk, nu begrijp ik waarom.
Dus koop zo'n Rivarossi en je bent al bijna klaar.
Gr. Stephan.
-
de mijne kopen?
-
wat is dit nu weer voor koekebakkers frans?
Dat is Frans, met een Rotterdams accent.
Zo ook:
Pour le boulangé = komt voor de bakker
Marche les pompiers = Gaan als de brandweer
-
In het blad "Chemin de Fer" van 05-87 staat een artikel over de ontwikkelingen/evolutie van wisselspanning locs bij de SNCF, zo ook wordt daar op blz 195 t/m 198 de 8051/10001/20006 behandeld. Helaas geen foto's van de dakpartij ,maar wel hoofdstroomschema's e.d.
De l AFAC, is deFranse equivalent v.d.NVBS.
Groet Jos
-
Dus koop zo'n Rivarossi en je bent al bijna klaar.
Mwah, dan heb je ook verkeerde draaistellen van de BB 8100, een waardeloze aandrijving en minder detaillering. Wat wel weer grappig is; ik heb zo'n Ri* loc gesloopt (ge/gr uitvoering) en ga de panto's daarvan gebruiken (moet wel e.e.a. aan aangepast worden). Ik heb nog van die 'toeters' liggen van een ouwe Lima 1310.
Maarten
-
Back to the BB8051.
Een antwoord op het Franse forom ging over Loco-revue, allen jaargang 1990.
Loco-revue Nr 529
Met dakfoto's van de BB20006.
Loco-revue Nr. 523
Ombouw verhaal van Roco 1100 naar BB20006
Loco-revue Nr. 529
Over een minitrix BB20006
Loco-revue Nr. 524
Met een verhaal over de BB20006
Iemand van de Nederlandse "Franse rijders" ze in bezit?
Zie de vraag van Ries. Ik heb er ook wel interesse in. m.n. nummer 529. Er zal toch wel iemand zijn die dit blad heeft?
Maarten
-
Het zou helemaal mooi zijn als er een foto is van de in aanbouw zijnde 8051 naast een 1100. Maar daar zal wel geen foto van zijn.
Ries, kan je geen oproepje plaatsen op het Franse forum om scans van Loco-Revue op te vragen?
Heb trouwens inmiddels een methode gevonden om de letters en cijfers op de zijkanten van de loc te maken!
Maarten
-
@ Maarten
De loco revue scans zouden komen, maar die moesten opgezocht worden, waarschijnlijk moeilijk toegangkelijke dozen.
Vertel van je methode!
Groetjes,
Ries
-
Oke, bedankt Ries. Ik wacht het wel af.
De methode is binnenkort hier te zien:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9628.0#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9628.0#new)
Maarten
-
Weer een plaatje gevonden! :D
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P40123002.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P40123002.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P40123002.jpg)
Bron: Utrechts Archief
Het is trouwens wel een foto in spiegelbeeld, waarbij de opschriften handmatig zijn ingetekend/geretoucheerd.
Maarten
-
En Ries, hoe zit het met de dakfoto? Is 'tie inmiddels wat minder ver weg? ;)
Maarten
-
Even schoppen ;)
Back to the BB8051.
Een antwoord op het Franse forom ging over Loco-revue, allen jaargang 1990.
Loco-revue Nr 529
Met dakfoto's van de BB20006.
Loco-revue Nr. 523
Ombouw verhaal van Roco 1100 naar BB20006
Loco-revue Nr. 529
Over een minitrix BB20006
Loco-revue Nr. 524
Met een verhaal over de BB20006
Iemand van de Nederlandse "Franse rijders" ze in bezit?
Zie bovenstaande vraag van Ries. Iemand die 1 of meer van de nummers heeft?
Maarten
-
Op de site van de www.modelbouwers.nl staat een boekbespreking over het boek Elektrische locomotieven SNCF-serie BB-300.
(http://www.modelbouwers.nl/boekbespreking/elektrischelocsSNCF.html)
Citaat uit de boekbesprekeing:
In de Modelbouwer verscheen in oktober 1987 en november 1988 het artikel ³Van BB Midi tot NS 100² van de hand van Marcel Vleugels, die in totaal 11 bladzijden de tot dan volledige geschiedenis van deze typen bij SNCF en afgeleide series in Marokko, Algerije, Spanjeen België behandelde, inclusief een tabel met alle hoofdmaten en bijzonderheden, ook wisselstroom prototype BB-8051, later BB-10001, die dezelfde sierstrepen bezat als de NS 1100. Ook tweestroom type BB-20006 wordt niet genoemd, evenmin als de verbouwingen tot rangeerloc van de eerste series.
Heeft iemand deze uitgaves van de Modelbouwer en zou diegene dit artikel voor mij willen scannnen?
Maarten
-
ik kan je er wel aan helpen Maarten. Ik ga over een week naar mijn moeder dan kan ik het wel regelen en scannen voor je
stuur dan even een PM met je email adres.
groetjes edwin
-
Op de site http://ferfada.free.fr/ferrovia/photos/ nog een bijzondere foto gevonden van de BB 10001:
(http://ferfada.free.fr/ferrovia/photos/File4943.jpg)
http://ferfada.free.fr/ferrovia/photos/File4943.jpg
Naast het feit dat de loc voor iets anders gebrukt wordt dan het trekken van wagens/rijtuigen, valt het me op dat de onderste ´scharen´ van de stroomafnemer ook toelopen naar boven toe.
Maarten
-
Al eerder plaatste ik deze foto:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/BB8051kopie.jpg)
Ik heb inmiddels sterk het vermoeden dat deze foto is ingekleurd, en dat men vermoedelijk een kleurenfoto van een NS 1100 als voorbeeld had. Vooral de rode bufferbalk en seinijzers zien er erg ingekleurd uit. Eigenlijk ook helemaal niet logisch dat de SNCF Berlijnsblauw zou gebruiken.
Hoogstwaarschijnlijk had de BB 8051 een lichtere, blauwe kleur zoals de CC 14000:
(http://www.rail.lu/im/g/scnf14003.jpg)
Bron: www.rail.lu
Iemand idee welke verf van bijv. Revell het beste hiervoor gebruikt kan worden?
Maarten
-
Vandaag weer eens gaan googlen en kwam een discussie tegen op een Frans forum over de BB 8051:
http://amis-petit-train.monforum.com/image-vp5910389.html
Als ik de tekst d.m.v. Google translate vertaal, is te lezen dat daar ook gediscussierd wordt over de kleur van de loc. Overigens staat er ook een zeer interessante kleurenfoto in, die op dezelfde plaats genomen is als de kleurenfoto die ik eerder heb geplaatst:
De foto heb ik in Photoshop rechtgetrokken en verscherpt. Beide foto's naast elkaar:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/8051rechtgetrokken-1.jpg)(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/BB8051kopie.jpg)
Wat mij opvalt is dat op de linker foto de draaistellen zwart zijn i.p.v. donkerblauw. Ik heb zeer sterk het idee dat beide foto's ingekleurd zijn. Vooral het rood op de bufferbalken is op beide platen wel heel fel.
Maarten
-
Toevallig zat ik vandaag nog te denken; 'Wat zou het toch gaaf zijn als er een foto bestond van de BB 8051 in aanbouw bij Alsthom en een NS 1100 op dezelfde foto...'
Maar ja, die zal er wel niet zijn, gezien het weinige aantal bekende foto's van de BB 8051.
Kom ik 'ineens' deze foto afkomstig uit La vie du Rail, nr. 310 tegen!:
(http://www.lrpresse.fr/trains/download/file.php?id=38860)
http://www.lrpresse.fr/trains/download/file.php?id=38860
Linksonder in beeld de BB 8051 en rechts daarvan (aan de nummerschilden herkenbaar) een 1100!
Bijzondere foto, dus! (y)
Maarten
-
zo kan je dus zien dat de dakopbouw sterk afwijkt van de NS 1100.
Overigens nog een vraag die ik hier nog niet ben tegengekomen.
Bestaat de loc nog?? En zo nee,wanneer is ie dan gesloopt?
-
Helaas. Volgens deze (http://www.bzt87.com/8100/index.htm) site is de loc in 1971 gesloopt na schade aan de transformator.
Groeten, Geoffrey
-
Wel grappig; op het Franse forum waar ik o.z. de foto vond, wordt verwezen naar dit draadje op Beneluxspoor!
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=45340&p=1065401&hilit=8051#p1065401
(de post van @diablotin op 25 januari 2011 op pagina 1).
Mijn Frans is behoorlijk matig, maar door de site d.m.v. Google te vertalen, kom je erachter dat ik niet de enige ben die op basis van een Roco 1100 de BB 8051 wil maken.
Maarten
-
Is het uiteindelijk nog tot een ombouw gekomen? ;)
-
Interessante ontwikkeling.
Ik kan me alleen niet herinneren dit in het 1100-boek van Uquilair te hebben gelezen...
-
Nog niet Tedo, eerst de 1400 afmaken :P.
Maar intussen zoek ik nog wel beeldmateriaal, vooral van de dakopbouw in de tijd dat de loc het nummer BB 8051 droeg.
Maarten
-
Dit al gezien, Maarten?
http://www.alp2m.fr/index.php?nofrm=1&idp=65&code_art=ACC0700&code_page=23 (http://www.alp2m.fr/index.php?nofrm=1&idp=65&code_art=ACC0700&code_page=23)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACC0700b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACC0700b.jpg)
Jeroen
-
Over het kleurenpalet gesproken. Volgens mij zijn dit de kleuren voor de bb8051.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CC6051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CC6051.jpg)
CC6051 Oerlikon
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF_CC_6052_5081_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF_CC_6052_5081_1.jpg)
De CC 6052 met de BB 8051 in opzending maar met inderdaad donkere(zwarte? Ik denk zelf aan donkergrijs als de CC 65000) draaistellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CC6052_en_bb8051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CC6052_en_bb8051.jpg)
De CC 6052 met wederom met de BB 8051 aan de haak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d1cd642aa848ee010612e9ec70d9d8d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d1cd642aa848ee010612e9ec70d9d8d5.jpg)
De gerestaureerde CC 20001 , oftewel de CC6051 (origineel nummer) als op foto 1.
Wat denk jij? Dan kom ik tot de conclusie dat het blauwgrijs matched met de CC 14000 die je eerder in een afbeelding liet zien. De sierlijn is dus aluminiumkleurig met donkerblauw.
De kleuren lijken dus overgenomen te zijn van de CC 6051 (CC 20001) op de CC 6052. Waar ook de BB 8051 in deze kleurstelling ( lijkt ) te zijn uitgevoerd.
Jeroen
-
Kijk ook eens naar de CC25000 en dan metname de kleurstelling van onderste foto op deze site:
Ja toch? :laugh:
http://uxtobirza.free.fr/trains/voir_loco.php?Classe=CC%2025000 (http://uxtobirza.free.fr/trains/voir_loco.php?Classe=CC%2025000)
Jeroen
-
Hallo,
Ik was aan het kijken naar films van de franse spoorwegen op youtube en op dit filmpje komt opeens een 1100 binnen rijden. Toen mijn verbazing voorbij was zag ik dat het hier gaat om de BB 8051. Het is in het begin ongeveer bij 4:00
https://youtu.be/423Oos7dxWI (https://youtu.be/423Oos7dxWI)
Als ik moet oordelen over de kleuren dan denk ik aan donkerblauw want hij lijkt donkerder dan de donker groene franse rijtuigen.
Ook andere bekende locs zie in dit fragment voorbijkomen zoals de CC 6051 en CC 6052. Maar ook duitse loc's als de E244 en het treinstel Et 25. Interessant
Rob
-
Leuk filmpje, waar je het een en ander kan uit halen! Helaas is mijn frans niet zo goed, maar wie weet heeft de presentator het ook over het kleurenschema van de genoemde locomotieven.
Toch ben ik van mening dat het kleurenschema van de CC6051 werd overgenomen op de CC6052 en de BB8051 in de beginperiode. Met als uitzondering de daken. Dat kleurenschema zie je toch ook wel terug op de kleurenfoto van de BB8051 die je ons eerder liet zien. (8051rechtgetrokken-1.jpg)
De draaistellen werden in een donkere tint grijs uitgevoerd ('SNCF'grijs). Als ik de beelden bekijk lijkt het er op dat de bufferbalk (nog) niet rood gekleurd was, maar in de kleuren van de lok werd geschilderd en of draaistel. (zie CC6051) Wellicht dat de bufferbalken in een later stadium wel roodgekleurd werden afgeleverd. De bufferhulzen lijken diepzwart te zijn. Wie het weet mag het zeggen.
Stukje dak voor het gemak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dak8051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dak8051.jpg)
Dus okay Maarten, ...werk aan de winkel! ;D
Jeroen
-
Dank je. (y) Helaas de Franse taal niet machtig, maar 't prachtig materiaal!
-
He Jeroen. Dat setje met nummerplaten had ik al eens gezien ;). Voor de frontplaat klopt het lettertype niet. Dit moeten dezelfde soort cijfers zijn als bij bijv. de NS 1100. Ik heb al een mooiere oplossing gevonden: op de frontplaat van de Roco 1100 de letters 'NS' wegboren en vervangen Door het ronde SNCF-logo. Het nummer wordt nog een pielklusje om samen te stellen uit diverse nummerplaatjes :P. Voor de zijkantnummers zijn er mooie nummersetjes beschikbaar met letters en cijfers die los te plaatsen zijn: https://www.amf87.fr/prestashop/plaques-d-immatriculation-et-de-constructeurs-plaques-personalisées/801-a240-chiffres-alu-sncf.html (https://www.amf87.fr/prestashop/plaques-d-immatriculation-et-de-constructeurs-plaques-personalisées/801-a240-chiffres-alu-sncf.html)
Maarten
-
De loc was inderdaad net als de andere prototypes als de CC 6052 grijsblauw. Ook deze kleur is te koop :D : https://www.amf87.fr/prestashop/bleus/605-p163-bleu-clair-monophasé-sncf-813.html (https://www.amf87.fr/prestashop/bleus/605-p163-bleu-clair-monophasé-sncf-813.html)
De bies tussen de alustrips was donkerblauw en de draaistellen waren grijs. Je hebt het dus goed, Jeroen ;).
Leuk filmpje, Rob. Ik kende het fragment al uit een andere die hier te vinden is: http://www.apmfs.fr/monoindex.html
Wat toevallig Jeroen, een paar jaar geleden heb ik ook zo'n screenshot gemaakt :D. Helaas is daar niet heel veel op te zien, maar heb wel een andere foto waar iets meer op te zien is.
Interessante aanname over de kleur van de bufferbalken. Had ik niet aan gedacht.
Maarten
-
Hallo,
Ik was aan het kijken naar films van de franse spoorwegen op youtube en op dit filmpje komt opeens een 1100 binnen rijden. Toen mijn verbazing voorbij was zag ik dat het hier gaat om de BB 8051. Het is in het begin ongeveer bij 4:00
https://youtu.be/423Oos7dxWI (https://youtu.be/423Oos7dxWI)
.......
Rob
Na 1 uur 10 minuten en 5 seconden verschijnt er een bont samengestelde trein met een ICR A erin in beeld. Heeft iemand enig idee welke trein dit was?
-
Back to the BB8051.
Een antwoord op het Franse forom ging over Loco-revue, allen jaargang 1990.
Loco-revue Nr 529
Met dakfoto's van de BB20006.
Loco-revue Nr. 523
Ombouw verhaal van Roco 1100 naar BB20006
Loco-revue Nr. 529
Over een minitrix BB20006
Loco-revue Nr. 524
Met een verhaal over de BB20006
Iemand van de Nederlandse "Franse rijders" ze in bezit?
Aangezien niemand in dit draadje hier nog zichtbaar op gereageerd had, dacht ik doe ik het maar! Tijdens een beetje research voor een klein Frans baantje in de Haute Savoie, kwam ik ook al snel tot de conclusie dat het ombouwen van een Roco 1100 een leuk project zou zijn voor een authentieke savoyardse loc en na wat zoeken kwam ik de digitale versie tegen van alle bovengenoemde tijdschriften. Je kan ze gratis online bekijken of voor een klein bedrag als pdf downloaden. Deze site is voor de francophielen sws zeer handig aangezien de bekendste franse treinen- en modelbouwtijdschriften daar allemaal online te vinden zijn, ook de oudere jaargangen. Alleen nog geen makkelijke zoekfunctie dus je moet wel weten naar welk nummer je op zoek bent... Hierbij de links:
Loco-revue Nr. 523 heeft geen artikel over dit onderwerp, de ombouw staat omschreven in Nr.524
Loco-revue Nr. 524 http://fr.1001mags.com/parution/loco-revue/numero-524-mars-1990/page-24-25-texte-integral
Loco-revue Nr. 529 http://fr.1001mags.com/parution/loco-revue/numero-529-septembre-1990/page-20-21-texte-integral
NB Loco-revue 529 heeft ook een foto van het dak ;D
Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan!