BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Michel de Ridder op 04 February 2008, 12:48:25
-
Ik heb het idee opgevat om een beweegbare vitrine te gaan bouwen en nu ben ik op zoek naar de aansturing van de motor. Weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden ?
-
Dit is wel een beetje een vage probleemstelling.
Vertel om te beginnen eens hoe je het mechanisch gaat oplossen, en ook wat voor type motor je gaat gebruiken. Dan komen we waarschijnlijk wel verder.
-
Klaas,
Dit is eigenlijk het hele probleem, ik weet nog niet echt goed waar ik moet beginnen en ben eigenlijk op zoek naar voorbeelden.
Ik heb reeds gezocht op internet via google, maar heb geen bruikbare hits kunnen ontdekken. Dit hangt natuurlijk samen met wat ik als zoekargument invoerd.
-
Bedoel je een systeem van sporen boven elkaar wat je verticaal kan bewegen en zo kan positioneren dat een trein je baan op kan rijden?
Dat heb ik nl. weleens gezien alleen ben ik de naam kwijt. Volgens mij was het een Engelse naam.
Koen
-
Wel, dan sta je dus nog maar aan het begin van het ontwerpproces.
Vertel dan eens wat je wilt bewerkstelligen. Bij een beweegbare vitrine kan ik me van alles voorstellen. Wil je hem laten schommelen, op en neer bewegen, heen en weer bewegen?
-
bedoelt hij een fiddel yard ??? en waarom een vitrine beweegbaar maken met een kans op beschadiging van de modellen die daar in tentoon gesteld worden??????
eric
-
Hoi Michel,
Je bedoeld DIT? (http://hometown.aol.de/klausdietrich68/homepage/modellbau.html)
Groet,
Tjalling
-
Het is eigenlijk iets wat Kned bedoeld. Iets wat op en neer kan bewegen en wat dus anslit op een spoor.
Waarom ? :
Ik heb teveel materiaal om op de baan te zetten en op deze manier kan ik toch van wat materiaal genieten. Als ik er mee wil rijden dan zet ik de gewenste "plank" omhoog/omlaag en laat ik de trein het spoor en dus de baan op rijden.
Eigenlijk dus een horizontale fiddel yard
-
@ Tjalling,
Dit is inderdaad wat ik in gedacht heb, maar dan zelfbouw
-
Eigenlijk dus een horizontale fiddel yard
Ik denk dat je verticaal bedoelt. ;)
Op die site waar Tjalling naar verwijst staat het eigenlijk al uitgelegd. Een verticale schroefspindel die de hele kast op en neer hijst. Bovenop een motortje dat de spindel aandrijft. Daar zal dan nog een vertragingskast tussen moeten. Maar je kunt zo'n aandrijving met aangebouwde vertraging kant en klaar bij Conrad kopen. Ik weet het nummer niet, maar je vindt hem als je zoekt op spiegelbol.
Het lastigste zal nog zijn om de etages nauwkeurig op de juiste spoorhoogte te laten stoppen. Dat probleem is gelijksoortig aan het positioneren van een draaischijf.
-
Die bedoelde ik ja.
Ik heb ook weleens foto's gezien van een iets minder profi uitvoering.
Koen
-
Hoi Michel,
Wel heel mooi om zn vitrine te laten bewegen. Zelf heb ik daar ook aan zitten denken maar heb uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen. Ik laat mijn treinen via een klimspiraal de vitrine in en uit rijden. Op mijn site kan je foto's vinden.
Gr, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Bedoel je een systeem van sporen boven elkaar wat je verticaal kan bewegen en zo kan positioneren dat een trein je baan op kan rijden?
Dat heb ik nl. weleens gezien alleen ben ik de naam kwijt. Volgens mij was het een Engelse naam.
Koen
Je bedoelt waarschijnlijk een paternoster kast.
Die werkt met een lift om de juiste laag boven te krijgen.
Gebruiken ze ook in de nieuwe Nedtrain werkplaats op de Watergraafsmeer voor de onderdelenvoorziening.
Eric
-
@Michel: dat is ook een heel gaaf idee!
Dat zou ik ook wel toe willen passen. Ik ga daar eens over nadenken. Het is alleen in N wel makkelijker te realiseren als in H0 denk ik. (ivm de ruimte)
@Eric: hmm, dat is niet de naam wat ik me dacht te herinneren.
Koen
-
Michel,
Nog en mogelijkheid is om het toeleidende spoor bewegend te maken.
Henk
-
Michel,
Nog en mogelijkheid is om het toeleidende spoor bewegend te maken.
Henk
-
www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de
en leg alvast een tabletje onder je tong bij het bekijken van de prijzen..........
Kees-jan
-
Nog en mogelijkheid is om het toeleidende spoor bewegend te maken.
Hoe had je je dat voorgesteld? Volgens mij is dat constructief veel ingewikkelder. Je krijgt dan een helling die je over een hoogteverschil van tientallen centimeters moet aanpassen.
-
Maak een Trommel zoals in een revolver maar dan van 2.5 meter lang en van doorzichtige buis. Laat de trein er in rijden en vervolgens de trommel draaien naar het volgende spoor.
Dat moet eenvoudig te bouwen zijn.
leg wel iedere buis in een soort lager zodat de trein er in niet omvalt bij het doordraaien.
Kees-Jan
-
Toerijdend spoor beweegbaar maken is denk ik niet zo handig.
Je hebt niet alleen te maken met draaiende hoeken in de spooraansluiting maar ook nog met een hellingshoek die al snel te veel word.
Een trommel maken betekend wel dat hoe meer treinen je wilt "parkeren" hoe meer loze ruimte je krijgt in het midden van je trommel ;) Daarmee is de manier op blz 1 compacter. En daarbij deeft de trommel ook nog meer draaiende delen. (in priciepe zijn dat extra risico's ;))
Maar dat idee waarnaar op blz 1 naar word verwezen heb ik ook al eens in het echt gezien.
Wel peperduur als je het daar koopt, dat is zonde. :-[
Wat wel leuk is, is dat het eigenlijk een verticale rolbrug voor hele treinen is :D
Dus wie een rolbrug kan aansturen tot op een zeer nauwkeurig niveau kan dit ook! :D
m.v.g.
Mark
-
Maak een Trommel zoals in een revolver maar dan van 2.5 meter lang en van doorzichtige buis. Laat de trein er in rijden en vervolgens de trommel draaien naar het volgende spoor.
Dat moet eenvoudig te bouwen zijn.
leg wel iedere buis in een soort lager zodat de trein er in niet omvalt bij het doordraaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trommel.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trommel.gif)
Kees-Jan
-
Juist,
En hoe meer sporen je wilt opnemen deste groter de diameter van de trommel!
en daarmee deste meer verloren ruimte rond de cenrtale as. :-|
En ook deste meer ruimte hij gaat kosten in de breedte.
Dus je kan met dit idee maximaal dubbel zoveel treinen kwijt als bij een conventioneel rangeerterrein.
Terweil je bij het verticale rolbrug/rangeerterrein systeen je de opslag capaciteit in priciepe onbegrenst kan verhogen en dus ook veel meer dan verdubbelen kan wat je bij 3 sporen al berijkt hebt. De enige limiet is de hoogte die je mag bouwen van de gemeente ;D
m.v.g.
Mark
-
wordt geheel dan niet wat zwaar? groet Bram
-
Kees-Jan's idee vind ik erg mooi! Lijkt me erg leuk om dat uit te werken.
De buitenste 'buis' hoeft niet perse een buis te zijn, kunnen ook 2 ronde platen zijn, net als 'treinbuizen'. Ophangen aan een centrale as, en aandrijven via een tandwielconstructie aan de buitenkant, zodat je erg nauwkeurig kunt draaien. En als je erg veel opslag wilt, maak je meerdere 'ringen' met buizen, zodat je praktisch geen ruimte verliest. Zorg er daarnaast voor dat je de hele trommel eruit kunt halen, zodat je een andere trommel erin kunt hangen...... ;D :D
Joeri
-
Jullie vergeten hyet belangrijkste (mechanische) probleem: de losse buizen waar de rail met trein in ligt, moet ALTIJD "top-up" hangen, anders gaat het niet goed met je dure treintjes....
Ik heb ook wel eens aan het paternoster idee gedacht. De ouderen onder ons weten nog wat dat was. Vroeger had je bv. in Amsterdam in het Hoofdburo van Politie een Paternoster-lift. Dit waren dus verschillende liftkooien, aan een soort ketting, die continue doordraaiden. Je hoefde dus eigenslijk niet op de lift te wachten, maar stapte in het eerste "bakje"dat langs kwam. Er zat dacht ik ook geen deur voor.
Zo'n constructie is die genoemd staat als www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de (http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de).
Mechanisch mij te moeilijk, heb ik besloten.
Maar wel fascinerend ;D
Nico
-
Nico das heel makkelijk op te lossen in mijn idee: de onderkant van de buis verzwaren zodat de buis niet mee gaat draaien.
En idd je kunt meerdere "cirkels met buizen in de trommel maken.
Mocht iemand dit commercieel gaan verkopen dan liggen de tekeningen hier al in de PC (grapje).
Kees-Jan
-
Kees Jan
Mocht iemand dit commercieel gaan verkopen dan liggen de tekeningen hier al in de PC (grapje).
Ik heb het systeem wel eens in Dortmund gezien bij Train Safe, zal gezien de prijs wel weinig tot geen vraag naar zijn, ik zie het namelijk niet meer op hun website.
-
Zie ook hier: http://www.train-safe.de/index.php?section=40 : Der "Revolver"... Tot nog toe een prototype voor 10 opbergsporen...
Mvg Tinussie.
-
Michiel,
In MIBA Spezial 73 "Besser Planen", staat een uitgebreid artikel over de beweegbare vitrine. Ik zal een plaatje uit dit artikel uploaden.
Groet,
HenkN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MIBA_spez_73_2.jpg)
-
@ Henk N :
Is het mogelijk voor jouw om het hele artikel te scannen en dit via PB naar mij te mailen.
Dit is volgens mij wel wat ik zoek.
Michel
-
Nog een optie:
http://www.rosewarnejunction.me.uk/VerticalTraverser.htm
Werner
-
quote]Toerijdend spoor beweegbaar maken is denk ik niet zo handig.
Je hebt niet alleen te maken met draaiende hoeken in de spooraansluiting maar ook nog met een hellingshoek die al snel te veel word.[[/quote]
Hangt inderdaad van de baanopbouw, plaats van de vitrine enz. af.
Toch kan het wel wat voordelen in zich hebben. Minder gewicht, eenvoudigere konstructie, minder ruimte enz.
Juist een hellingshoek is hier niet meer van toepassing. Dit wordt natuurlijk in de vertikale beweging meegenomen. Bovendien kan je nu vanaf meerdere niveaus (indien aanwezig)de treinen "afplukken" en zo naar de vitrine dirigeren.
De "bocht" in het aanrijspoor lijkt mij zeker voor N niet problematisch.
Even een voorbeeld:
Stel je wilt de vitrine aan de rechtse kant haaks op de baan hebben. Dan leid je een spoor vanaf de linker kant van de baan achter de coulissen. Kun je bijna over de gehele lengte (indien nodig) een beweegbaar stuk maken eventueel met een bocht.
Met spindels is een goede optie. Ook het schaarkrik idee kan geschikt zijn.
mvg
Henk K
-
Sorry, het citaat niet tussen de haakjes gezet maar dat zullen jullie wel begrijpen.
Henk K
-
Even over een andere boeg, las op tweakers dat mensen met een D.h.z. "verberg je flatscreen tv in de tvkast" bezig waren.
Ze gebruiken dan een linear motor om het gewicht omhoog te schroeven.
Er zijn een aantal kant en klaar kits te krijgen, maar er zijn er ook die de motor los kopen en een paar zware 'ladegeleiders' gebruiken om de boel te laten schuiven.
voorbeeldje van wat ik bedoel kun je hier zien http://www.dinendi.com/tv-lift/ (http://www.dinendi.com/tv-lift/)
Als het een flatscreen kan tillen mag een paar treintjes geen probleem geven.
Remco.
-
Die lineaire motors zijn nog wel redelijk aan de prijs. De lade geleidingen zijn natuurlijk ook bij andere hefconstructies te gebruiken. (Bijv. katrol/staalkabel/ruitewissermotor cq vertragingsmotor).
Hierbij wel de vraag of deze zijdelings spelingsvrij zijn. Er moet natuurlijk nauwkeurig worden gepositioneerd.
Wat de hefkracht betreft: Gebruik een contra gewicht zoals in het echt. Is het kleinste motortje voldoende.
mvg
Henk