BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Marco Staartjes op 03 October 2019, 15:05:29
-
Op de website van Gerard van de Weerd (seinarm.nl) staat onderaan de bladzijde over de houten personenrijtuigen voor de binnenlandse dienst de samenstelling van de NVBS afscheidsrit van de houten rijtuigen.
Zie: http://www.seinarm.nl/Hout/Vierassers.aspx helemaal onderaan.
Op nationaalarchief.nl vond ik echter een foto van de bewuste trein, maar daar zijn na de bagagewagen en de C5055 duidelijk 4 stuks dezelfde (C10c) rijtuigen te zien.
Zie: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/a949e8b2-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
Ook een foto in het boek “De Erfenis”, blz 130, bevestigd dat er inderdaad 4 stuks C10c achter elkaar in deze trein meegereden hebben (kan iemand lezen welk nummer het rijtuig geheel rechts op deze foto heeft? BC ????).
Navraag bij Gerard leerde mij dat deze info/rijtuignummers afkomstig zijn uit een oude uitgave van “Op de rails”. En dat dit dan mogelijk een vooraf gedachte treinsamenstelling zou kunnen zijn.
Zijn er nog meer foto’s van deze trein bekend, en kunnen we op die manier de werkelijke samenstelling van deze trein achterhalen?
Of is er iemand die de werkelijke samenstelling reeds weet van deze trein?
Wie weet waar de foto (van nationaal archief) van de NVBS afscheidsrit is gemaakt?
Marco.
-
Volgens het verslag van het 25 jarig NVBS jubileum en de afscheidsrit met/van het houten materieel bestond de trein volgens het treinrapport van de HC uit het volgende materieel:
Loc 3737 - D 3929 - C 5055 - C 6172 - C 6135 - C 6131 - C 6111 - C 6374 - BC 6021 - AB 6123 - AB 6023 - AB 6022
Bron: "De viering van het vijfentwintig-jarig jubileum van de NVBS" door G.J. de Swart, Op de Rails 1956 pag 108 ev.
Bij het artikel zijn diverse foto's van verschillende fotografen geplaatst.
-
Bij de Stichting NVBS-Railverzamelingen in het soutrerrain van NS station Amersfoort is een omvangrijke collectie foto's en andere documentatie aanwezig. Van de excursietrein van 1956 is er zeker heel wat te vinden.
Hoewel deze verzameling er primair is voor de leden van de NVBS, zijn serieus ge"interesseerden ook zeker welkom. Maak een afspraak met de beheerder via info@nvbs.nl.
Dirk
-
Gewoon lid worden :)
Dan heb je digitaal toegang tot een berg informatie en help je bij het behouden ervan!
-
Het fotoarchief van de NVBS is de moeite wel waard van een lidmaatschap, qua vereniging vind ik het een vrij archaïsche club. Foto's van deze rit heb ik ook in mijn verzameling, maar de fotograaf was vooral geinteresseerd in de 3737...
Eelco
-
Een kleine selectie uit het NVBS filmarchief is ook voor niet leden te bekijken, en laat jij nu net mazzel hebben.
filmpje (https://www.nvbs.com/filmarchief/afscheid-houten-rijtuigen-25-jaar-nvbs/)
Stephan.
-
El conclusio, er reden inderdaad 4 C10c’s mee. (y)
-
De 4 stuks C10c had ik inderdaad op de foto ook al gezien, het strookte echter niet met de samenstelling zoals op seinarm.nl vermeld.
Misschien moet ik toch eens kijken of ik de bewuste "op de rails" ergens kan inzien/bemachtigen.
De NVBS Railverzameling is daarbij zeker een optie.
Het filmpje is leuk om te zien, maar met mijn gebrekkige kennis van zaken kan ik op geen enkele manier uit de beelden herleiden welke rijtuigen (waar) in de trein gelopen hebben (afgezien van de D3929 en C5055...).
Marco.
-
Als lid van de NVBS kun je alle artikelen in Op de Rails sinds 1931 (oprichtingsjaar) online lezen, compleet met zoekfunctie.
Voor minder dan het jaarabonnement op een bekend railmaandblad krijg je Op de Rails plus toegang tot de boekwinkel, de bibliotheek, het archief en lezingen en presentaties in je eigen regio. Zie www.nvbs.nl.
Dirk
-
ik ben blij dat de oude NVBS-site nog altijd operationeel is. Die nieuwe lijkt me onoverzichtelijk, traag en incompleet ten opzichte van de oude versie.
-
Dat klopt, ben ook net lid en de nieuwe site werkt niet, erg jammer, en de oude site is niet voor nieuwe leden toegankelijk. Ik zeg het maar weer op.
Stephan.
-
Daar zou ik nog even mee wachten, de beeldbank moet voor de jaarwisseling operationeel zijn, met veel meer foto's dan nu.
Dirk
-
En ik kan je verzekeren dat dat het wachten waard is.