BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: nico99 op 27 September 2019, 22:08:32
-
Soms denk je aan alles gedacht te hebben, de planning klopt enz enz... maar dan kom je erachter tijdens het proef rijder dat je toch een fout hebt gemaakt >:(. Ik kwam er vanavond achter dat ik in mijn klimspiraal aan verkeerde kant omhoog rij, namelijk het binnenste spoor. Mijn spiraal bestaan uit R3 en R4. Ik overbrug 32 cm in 4 lagen. Dus 8cm stijging per ronding. Nu mijn twijfel ???,gaat dit een probleem worden? Afbreken en opnieuw beginnen waar ik geen zin in heb ::). Wat zouden jullie doen?
Gr Niek
-
Setje wissels ervoor en erna. Treinen die er moeite mee hebben buitenom, treinen die het wel makkelijk trekken (kleine treinstellen) binnendoor.
-
Waar gebruik je het buitenste spoor dan voor? ???
Op mijn baan rij ik rechts dus dan is automatisch het buitenste spoor het klimspoor. ::)
Dus ik begrijp je probleem niet zo goed, foto zou wel kunnen helpen.
-
Dat hangt er maar net vanaf welke kant de spiraal op draait ;)
Bouw hem andersom en het binnenste spoor is het stijgende spoor.
Grtz! Huib
-
Zelf stijg ik 9cm per ronding, 1 spiraal met r2 en r3 van tillig waarvan r3 het stijgende spoor is en de ander met r3 en r4. Hier is het binnenste spoor het sijgende spoor omdat dat zo uitkomt.
Alle moderne eloks komen hier met gemak omhoog.
Ook de kalktrein met 12 wagons die vrij zwaar zijn.
Alleen de brawa 425 heeft hier wat moeite mee.
Ik weet niet wat jij voor materieel hebt, maar over het algemeen zou dat geen probleem moeten zijn en zou ik het zo laten.
-
Heuvelbaan, het is afhankelijk of je een links of een rechts spiraal hebt. Huib heeft gelijk.
-
Het hangt er erg van af hoe lang (en zwaar) je treinen zijn, en hoe sterk je loks.
Ik weet niet welk type rail je gebruikt, maar als ik bij R3 uitga van een straal 48 cm, dan is bij 8 cm stijging per ronde de helling 2.7%. Dat is geen flauwe helling maar ook niet het einde van de wereld. Als je de helix al (bijna) af hebt, zou ik het eerst gewoon uitproberen. Direct afbreken is niet direct nodig, dat kan altijd nog.
Groet, Wim
-
Als t kan, buitenste spoor al steigend spoor gebruiken., evt wissels ervoor/erna om tegen de geplande rijrichting in te rijden?
-
Engels of Belgisch gaan rijden?
Groet Hans
-
Hoe is nu iets fout aan te leggen?
Jij bent toch de bedenker en uitvoerder. Het is wat jij hebt gemaakt. Kan toch nooit fout zijn?
Anderen zouden het wellicht anders ingestoken hebben. So What,..
Alleen, inderdaad als het niet rijden wil ,of steeds uit de bocht gaat, of......
Ronald Visser
-
Dat hangt er maar net vanaf welke kant de spiraal op draait ;)
Bouw hem andersom en het binnenste spoor is het stijgende spoor.
Grtz! Huib
Aha, ja ik snap nu wat je bedoelt.
Ik heb mijn klimspiraal aan de rechterkant en hij draait ook rechtsom, dus buitenste spoor is het klimspoor.
Als ik hem dus links omdraaiend had gemaakt had inderdaad het binnenste spoor het klimspoor geweest. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klimspiraal-klein.png)
Groeten Marco
-
Rechtsom? Als je rechts rijdt heeft het buitenste spoor de grootste lengte en draai je linksom.
-
Dat begrijp ik niet. Als je links rijdt, heeft het buitenste spoor ook nog de grootste lengte.
Vanuit mijn tijd als verenproducent moet ik concluderen dat de afgebeelde spiraal een "rechtse" winding laat zien. Vanaf boven gezien gaat de spiraal aan de rechter zijde naar beneden.
Maar of dit voor de TS van belang is, is maar net de vraag.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hallo Niek,
Je kan de spiraal zo laten. Met twee bocht wissels is je probleem opgelost en het hoeven niet eens elektrische wissels te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spiraal_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spiraal_1.jpg)
De klimmende trein heeft voorrang, laat die de dalende trein eerder doen stoppen.
De dalende trein moet de klimmende trein ook doen stoppen vóór het stukje enkel spoor.
Bovenin de rail spiraal, doe je hetzelfde.
Groetjes
Wil
-
Als je beneden een schaduw station hebt, dan kan je daar toch anders om gaan rijden
Of onder en boven een kriusing zetten
-
dan kom je erachter tijdens het proef rijder dat je toch een fout hebt gemaakt
Tijdens het proefrijden neem je soms de verkeerde weg naar boven. Dat kan ook.
Een foto doet in dit geval wonderen. Want dan weten we of je gelijk hebt.
Wat reed je ook al weer?
Volgens dit draadje op 10 oktober 2010, als dat nog steeds geldt (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=30676.msg473006#msg473006):
Ik wil digitaal ho gelijkstroom gaan rijden met Nederlands en Duits materieel. Het moet een vaste baan worden. Het idee waar ik aan denk is aan een grensstation voor zowel goederen als reiziger vervoer.
Je rijdt (NL/DB) dus in principe rechts (en soms links als dat zo uit komt, maar dan heb je overloop wissels nodig)
dus is de buitenboog in principe het tegen de klok in stijgende spoor, en daal je in principe op de binnenboog.
Dus moet de spiraal tegen de klok in omhoog winden.
Windt de spiraal met de klok mee omhoog, dan heb je 'm verkeerd om gemonteerd.
Maar dan had je dat gemerkt bij de aansluiting van de sporen, onder en boven.
Niet zo moeilijk achteraf. Het wordt goed uitgelegd in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/Klimspiralen).
En je gaf in een eerder draadje aan dat je de encyclopedie van tevoren goed had bestudeerd.
-
...Windt de spiraal met de klok mee omhoog, dan heb je 'm verkeerd om gemonteerd.
Hmm... Dat vind ik toch iets te kort door de bocht. Ook als het binnenste spoor stijgt, is dat niet perse fout. Zo lang de helling niet te steil is, is het goed. En wat te steil is hangt van de treinen af. Hoe lang (zwaar) zijn ze, hoe sterk zijn de loks?
Soms ontkom je niet aan een ontwerp waar het binnenste spoor stijgt. Nu ken ik het baanontwerp van Nico niet, dus misschien had het hier eenvoudig andersom gekund, maar dat weet ik niet.
Echter, ik zie nu allerlei adviezen met bv spoorwisseling voorbij komen, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
Vraag 1 is, of er uberhaupt een probleem is. Komen de treinen zonder problemen tegen de helling op? Zo ja, dan is alles ok.
Zo niet, dan moet er een oplossing worden gevonden. Opnieuw bouwen of spoorwisseling of nog iets anders. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde.
Groet, Wim
-
de meeste afhankelijkheid is de radius van de spiraal.Met grote radius is er bij stijgen of dalen weinig verschil als je minder dan 3 graden aanhoud.Natuurlijk is stijgen buitenkant altijd beter want dan is de gradatie ook minder bij lang getrokken treinen.Bij dalen is er dan weinig verschil omdat wagons dan achter de lok hangen die meestal wel zwaarder is.
-
Kortom: Laten we gewoon ff wachten tot TT een foto plaatst.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04BB858C-A18F-44FA-9092-A3E4FFB96A6B.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1695A473-4AA2-4B3F-84EF-D0D779E94CDC.jpeg)
Dit is de klimspiraal. De baan heeft een L vorm van 450x100 en 420x100. Dit is het schaduwstation. Op de tekening staan nu 6 sporen maar dat worden er 8. Materieel is Duits. De andere spiraal moet nog gebouwd worden. De testtrein rijdt makkelijk omhoog met 5 passagierswagons. (Nu analoog maar wordt digitaal). De ns 1800 gebruik ik nu even omdat daar de juiste kortkoppeling aanzat ;).
Groet Niek
-
De testtrein rijdt makkelijk omhoog met 5 passagierswagons. (Nu analoog maar wordt digitaal). De ns 1800 gebruik ik nu even omdat daar de juiste kortkoppeling aanzat
(y)
Test hem ook nog even met andere loks. En een andere trein. De ene wagen is lichter en/of rijdt soepeler dan de andere.
Een goederentrein met dezelfde lengte zou best lastiger kunnen zijn, bv vanwege lading.
Groet, Wim
-
Overweeg om deze spiraal naar de ander zijde te plaatsen, het schaduwstation aan de voorkant, zodat u aan de voorzijde de spiraal op rijdt. Rechts verkeer kan dan gemakkelijk. U kunt beter bij de sporen op het schaduwstation en u rijdt aan de achterzijde vanuit de helix de tafel op, waardoor u ook de ruimte boven de helix kunt benutten voor bijvoorbeeld een rangeerterrein of draaischijf.
Zoals ik de foto kan inschatten, heeft u de helix gebouwd van MDF. Dit zou ik wel in een verf gaan zetten, aangezien MDF vochtgevoelig is en daardoor ook kan gaan uitzakken.
-
Dit is de klimspiraal.
Ik zou zeggen ga door met proefrijden.
Zo heel veel verschil tussen binnen en buitenspoor stijgen is er nu ook weer niet. Maak die trein langer en langer, zie bij welke lengte het verkeerd gaat en besluit dan of je daar mee kan leven.
Gr, Ben..
-
Treinen die de spiraal in moeten kun je ook voorspan geven. Lijkt het wel net echt. ;)
-
Zelf zou ik ervoor kiezen door zowel de klimspiralen van draairichting te veranderen en het gehele schaduwstation naar voren te halen.
Hierdoor heeft men de maximale kans dat al het materieel naar boven komt en men komt later bij alle sporen vanaf de voorkant.
Verder dan 55cm diep (ongeveer) komt men er niet met de arm en dan is het heel lastig om nou net bij die achterste trein te komen.
Het is een vervelende klus om nu te doen en ik heb mezelf ook vaker achter de oren staan krabben bij mijn eigen modelbanen.
Ik heb door de jaren ook door schade en schande geleerd, maar de kans is groot dat men achteraf de voordelen ervan zal ervaren. Nu kan men het relatief eenvoudig nog aanpassen, maar als men verder in de opbouw erachter komt dat het toch beter was geweest om het te doen is dat heel zuur.
Zelf heb ik dezelfde situatie op mijn eigen modelbaan en ben echt wel blij dat ik het zo gedaan heb.
Ik heb het een en ander schematisch uitgetekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drawing1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drawing1.jpg)
Dit is het rechter gedeelte van jouw tekening. De klimspiraal draait hier tegen de klokrichting naar boven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drawing1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drawing1b.jpg)
Dit is het linker gedeelte ( heb deze gedraaid om het beter zichtbaar te maken). Ook hier draait de klimspiraal tegen te klokrichting naar boven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drawing1c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drawing1c.jpg)
Hier het geheel. Door het schaduwstation naar voren te leggen, kom je later ook bij alle sporen met je arm.
Door in de binnenhoek van de baan een extra stuk van 45 graden te leggen, kun je het gehele schaduwstation helemaal naar voren leggen.
Wat ook prettig werkt is: ervoor te kiezen om het schaduwstation niet geheel van topplaat te voorzien. Hoe komt men later aan de onderkant van het bovenste gedeelte van de baan om draden e.d. te monteren of eventuele storingen te verhelpen.
Het is en blijft maar een voorstel en opbouwende kritiek, want uiteindelijk maakt ieder zijn eigen keuze en heb je al met het een en ander al rekening gehouden waar ik nog geeneens aan gedacht heb.
Groet, J. Moors.
-
Zelf zou ik ervoor kiezen door zowel de klimspiralen van draairichting te veranderen en het gehele schaduwstation naar voren te halen.
Hierdoor heeft men de maximale kans dat al het materieel naar boven komt en men komt later bij alle sporen vanaf de voorkant.
Verder dan 55cm diep (ongeveer) komt men er niet met de arm en dan is het heel lastig om nou net bij die achterste trein te komen.
Tsja, als dit een draadje voor het ontwerp van een nieuw baanplan zou zijn, zou ik dit volledig onderschrijven. Echter, het schaduwstation en minimaal 1 helix zijn al gebouwd. Niek vroeg zich juist af of het echt nodig is om de boel af te breken of dat het kan blijven zoals het is.
Aangezien hij de helix al heeft getest (in ieder geval met 1 trein) en dat geen enkel probleem gaf, zou ik zeker de helix laten zoals hij is. Wel zou ik nog met een hele serie andere treinen en loks de test herhalen, om er zeker van te zijn dat elke trein zonder problemen omhoog komt.
Los daarvan had ik in een eerdere reactie al berekend dat de helling 2.7% is. Niets bijzonders dus. Als hij een helix had gebouwd, waar hij via het buitenste spoor met 2.7% zou stijgen, had niemand er hier iets van gezegd. Ik heb het idee dat men hier soms te veel gefocussed is op dat altijd het buitenste spoor zou moeten stijgen. En dat is nergens voor nodig...
Wat de ligging van het schaduwstation betreft: ja inderdaad, aan de voorkant is fijner voor de toegankelijkheid. Maar aan de achterkant hoeft ook geen groot probleem te vormen. Zeker niet als er voldoende ruimte zit tussen schaduwstation en de bovenliggende baan. Het voordeel van het schaduwniveau is dat het aan de voorzijde helemaal leeg is (geen scenery zoals op een zichtbaar niveau van de baan) . Je kunt dus prima leunen op de voorste 50 cm om bij de opstelsporen te geraken.
Groet, Wim
-
Niek twijfelt, anders had hij dit draadje niet gestart.
Niek heeft één spiraal klaar, een tweede moet nog komen.
Hij is dus op de helft. Het spreekwoord " beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald" gaat hier wel op.
Niek, het voorstel van Johan is panklaar. Neem het over en geniet ervan.
Je krijgt spijt als je het laat zoals het nu is.
-
En wil je de sporen van het schaduwstation niet helemaal vooraan hebben liggen, dan leg je ze toch meer naar achteren.
In het voorstel van J. Moors (Johan veronderstel ik dus) heb je die mogelijkheid door de aansluitingen aan de spiraal lichtjes te verlengen of te verdraaien..
Je vermijd er dan die hoek mee die mogelijk in de weg zit om het volgende niveau bereikbaar te houden.
Maar dat hangt echt af van de vrije hoogte die je hebt in het schaduwstation.
-
Hallo Hans,
Niek heeft één spiraal klaar, een tweede moet nog komen.
Hij is dus op de helft. Het spreekwoord " beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald" gaat hier wel op.
Daar heb je helemaal gelijk in. :) Maar ik vraag me af of Niek wel verdwaald is. ;) Ik denk het namelijk niet. Om in de metafoor te blijven: Hij wil naar de overkant van de rivier en staat nu al wadend in het midden. Dan kan hij wel terug gaan, en dan een brug nemen die een kilometer verderop ligt, maar dan verliest hij alleen maar tijd. Als hij nog op de beginoever zou staan, had ik hem ook geadviseerd direct via de brug te gaan. Maar nu hij al in het midden is, is het onnodig om terug te gaan. Nat is hij toch al en dat verandert niet door alsnog de brug te nemen ;)
Niek, het voorstel van Johan is panklaar. Neem het over en geniet ervan. Je krijgt spijt als je het laat zoals het nu is.
Waarom zou hij spijt krijgen? Wat is er fout aan zijn huidige helix? ???
Ik denk dat het onnodig is om de huidige helix af te breken en dan opnieuw op te bouwen. Dat kost alleen maar tijd en levert niets op.
Het enige wat er fout kan zijn bij een helix (en bij een helling in het algemeen) is dat hij te steil is. Deze helling is 2.7% en zijn testtrein komt er met gemak tegen op. Wat wil je nog meer?
Er zijn genoeg mensen die een helix hebben gebouwd waarbij via het binnenste spoor wordt gestegen zonder dat dat problemen geeft. Oa de encyclopedie hier laat daar een foto van zien. ;)
Het gaat om het hellingspercentage. Als dat niet te hoog is, is de helling goed. En ja, bij een dubbelsporige helix heeft het buitenste spoor het laagste hellingspercentage dus is het handig om dat als stijgend spoor te nemen. Maar dat is een vuistregel, een handigheidje, geen dogma.
Soms ontkom je niet aan een helix die andersom is gebouwd. Dat betekent niet dat die dan automatisch fout is. In dit geval had een helix die via het buitenste spoor stijgt ook prima gepast. Maar dat is achteraf praten.
Niek twijfelt, anders had hij dit draadje niet gestart.
Ok, maar het feit dat je een vraag stelt omdat je twijfelt, betekent niet automatisch dat je dus fout zit. Twijfelen is gezond. En vervolgens discussieren met anderen ook. Maar de uitkomst van de discussie kan best zijn dat er uberhaupt geen probleem is. En persoonlijk denk ik dat dat laatste hier aan de hand is.
Groet, Wim
-
Wat vindt Niek zelf?
-
Geen idee... Niek, ik hoop niet dat we je hebben afgeschrikt met onze tegenovergestelde adviezen!
Groet, Wim
-
Hallo,
Na een lekkere vakantie en nagedacht te hebben, besloten om de spiraal af te breken en opnieuw te beginnen. Zo moet het nu gaan worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7CC9D114-FB7A-444F-B04D-8B698B4D183A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7CC9D114-FB7A-444F-B04D-8B698B4D183A.jpeg)
Het mdf gelijk vervangen voor 9mm triplex. Voelt als goede beslissing. Ik post nog een foto als hij helemaal klaar is.
Gr Niek
-
Ik kwam er vanavond achter dat ik in mijn klimspiraal aan verkeerde kant omhoog rij, namelijk het binnenste spoor.
Zie ik het nou goed dat je ook bij je nieuwe spiraal weer het binnenste spoor gebruikt om omhoog te rijden?
Steyn
-
........
Zoals ik de foto kan inschatten, heeft u de helix gebouwd van MDF. Dit zou ik wel in een verf gaan zetten, aangezien MDF vochtgevoelig is en daardoor ook kan gaan uitzakken.
Voor een normale droge zolder zal het vocht wel mee vallen. Alleen als je deze sporen zou gaan ballasten loop je misschien een risico.
Verder bij voldoende ondersteuning zijn er geen problemen. Zelf gebruik ik 9mm spaanplaat voor de spiralen, ik gebruik de grote bogen van Marklin 2241 en 2251, en ondersteun elke 45 graden. Geen problemen.
Over treinlengte, ik heb een stijging van ongeveer 2,4%, de langste trein met 1 lok bestaat uit de “oude” ketelwagens en is ruim 3 meter. Gaat zonder problemen omhoog.
-
@ Steyn Nee, is nu echt buitenste spoor dat stijgt (y)
-
Hi Niek,
Met die ovaal maak je omwenteling langer, dus het hellingspercentage minder. (y)
Maar door de start te laten kruisen met de spiraal beperk je de lengte van de eerste omwenteling, deze eerste omwenteling zal steiler zijn dan de rest.
Je kunt ook voor de eerste omwenteling de maximale lengte benutten door niet te kruisen maar in de bocht op de spiraal aan te sluiten.
'T is maar een idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluiting-spiraal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluiting-spiraal.jpg)
-
Hoi Hans,
Dank voor het meedenken, ik ga dit zeker als optie meenemen (y).
Gr Niek
-
Ik zou het niet als een optie zien, maar zo uitvoeren. Het is zoals Hans aangeeft. 80 mm overbruggen over een korte lengte is een "bottleneck".
Ronald Visser