BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Kieft01 op 25 September 2019, 14:51:45
-
Op mijn (grote) baan heb ik voornamelijk rails liggen van Minitrix.
Nu wil ik voor een stuk uitbreiding overgaan naar Peco, alleen vraag ik me af welke versie ik het best kan gebruiken zonder te veel last van de overgangen te hebben.
Via de zoekfunctie kwam ik wel het een en ander tegen maar daar werd er niet veel wijzer van.
Zelf dacht ik dat code 80 de beste keus zou zijn maar ik zie heel veel code 55 langskomen.
Welke kan ik het beste gebruiken en welke (merk) raillassen zijn dan geschikt (zowel gewoon als geisoleerd)
En om het derde punt van de titel te noemen ;)
Kan ik de bekende witte Conrad wissel aandrijvingen gebruken voor de Peco wissels?
Ben benieuwd naar de meningen.
-
Code 55 is stiekem ook code 80. Voor een verklaring van dit mysterie kijk eens hier: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=4730 (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=4730)
De Conrad aandrijvingen kun je gebruiken voor Peco wissels. Je kunt ze trouwens gebruiken voor alle wissels. Persoonlijk vind ik het rotdingen.
-
Ha Klaas,
Hartelijk dank.
Precies de juiste informatie.
Wat betreft de Conrad aandrijvingen:
Voordelen: goedkoop, betrouwbaar en flexibel in te zetten
Nadeel: voordat je ze juist gepositioneerd en vast gezet heb ben je een poosje verder, ook zijn ze wat groot maar voor onder de tafel is dat meestal niet zo'n probleem.
De wissel aandrijvingen die Peco zelf aanbied lijken met pas echt ondingen ::) en nog duur ook.
Liefst had ik iets simpels gehad op de baan (gaat om verdekt opgestelde wissels, vandaar Peco voor betrouwbaarder overgangen)
Mocht je nog een suggestie hebben dan hoor ik het graag.
-
Wisselmotor:
MTB MP1 Wisselmotor/aandrijving MP1, MP5 en MP7
Hoor er goede berichten over.
-
Wat betreft de Conrad aandrijvingen:
Voordelen: goedkoop, betrouwbaar en flexibel in te zetten
Goedkoop: ja, betrouwbaar: nee, flexibel: ja.
Peco aandrijvingen zijn ook niet alles, het zijn stroomvreters.
Met MTB heb ik geen ervaring, maar ze zien er heel degelijk uit.
-
Nog een vraagje over de Peco wissel, zie plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco-wissel.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco-wissel.png)
Deze heeft een geleidend puntstuk wat toch de voorkeur heeft.
Is het puntstuk zelf in de hoek (in de punt) geisoleerd?
Anders zou je toch een kortsluiting hebben omdat beide uiteinden dezelfde waarde hebben en de aansluiting twee verschillende?
Of zie ik iets over het hoofd?
-
Je ziet het goed.
Dus je moet ook het puntstuk omschakelen met je wisselaandrijving, of via apart relais.
Peco biedt daar ook de artikelen voor, kan je zo aan de wisselaandrijving klikken.
Let op: bij N-spoor kies je voor microswitches omdat de slag van de wisseltong te klein is voor de andere optie.
Of je zorgt dat de wissel helemaal geïsoleerd is en zorgt ervoor dat de polariteit goed staat.
Jeroen
-
de MTB zijn voorzien van een schakeling voor je frog polarisatie
-
Is het puntstuk zelf in de hoek (in de punt) geisoleerd?
Anders zou je toch een kortsluiting hebben omdat beide uiteinden dezelfde waarde hebben en de aansluiting twee verschillende?
Om de kortsluiting te voorkomen moet je dan ook de beide spoorstaafeinden van de V isoleren van de aansluitende spoorstaven. Ik heb zelf geen Peco wissels, maar volgens mij staat dat in de handleiding die er bij wordt geleverd.
-
Ja, bij de Peco Eletrofrog zijn wisseltongen, puntstuk en die twee stukjes rail elektrisch één geheel. Je moet die twee stukjes rail dus geïsoleerd op het vervolg aansluiten.
-
En dat staat weer (on)duidelijk in de meegeleverde handleiding. Je kunt ook gaan voor de U variant. IS alleen het hartstuk geisoleer en voorzien van een aansluitdraad.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hartelijk dank voor alle reacties.
Dit moet gaan lukken.
-
Ik heb ook Peco, zowel met conrad en Peco aandrijvingen. Kan allebei prima, hoewel ik de conrad aandrijvingen wel wat lastig installeren vind met dat stukje verenstaal dat erbij zit om je wissel om te zetten. Peco is veel makkelijker te installeren. Peco maakt wel veel herrie, doet denken aan modeltreinen van een jaar of 40 geleden.
Peco heeft plastic railschoentjes om je wissel geïsoleerd van de rest van de baan te monteren.