BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: hgr op 24 September 2019, 15:17:34

Titel: Dubbele keerlus, kan dit?
Bericht door: hgr op 24 September 2019, 15:17:34
Ik heb in mijn baanplan een keerlus gepland. Nu bedacht ik me om deze aan te passen zodat de keerlus van 2 kanten ingereden kan worden.
Maar vraag me af of dat kan, ik ga er vanuit dat er dan van beide inrijkanten een keerlusmodule nodig is.

Kan dat of leidt dat tot problemen?

(https://i.postimg.cc/QtrJYrv8/Dubbele-keerlus.jpg)

Roze stuk = Keerlus 1
Groene stuk = Keerlus 2
Geel is gezamenlijk gebruik
De kruising is de FL6160, het is een kruising en geen wissel.

Dit is nivo -1

Moeten op het moment dat de trein een keerlus inrijdt de wissels goed staan om sluiting te voorkomen of voorkomt de isolatie van de rails dat?
Titel: Re: Dubbele keerlus, kan dit
Bericht door: rjr op 24 September 2019, 15:35:55
Ja hoor, dit kan best, weet niet welke keerlus module je gebruikt. en of het zo is dat je langste trein op het gele deel tussen de wissels past?
Afhankelijk hiervan kun je naar de beste oplossing zoeken, maar dit is technisch gezien zeker wel op te lossen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Dubbele keerlus, kan dit
Bericht door: gvandersel op 24 September 2019, 15:41:11
IK dacht dat de 6160 uit twee geisoleerde sporenbestaat. Als dat zo is, zou ik het gele deel tot keerlus verheffen (inclusief wissels). Geen enkel probleem om het dan zo te doen, heb je denk ik meer ruimte voor je treinen. Anders gewoon doen wat je van plan bent.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Dubbele keerlus, kan dit
Bericht door: hgr op 24 September 2019, 15:46:24
Ja hoor, dit kan best, weet niet welke keerlus module je gebruikt. en of het zo is dat je langste trein op het gele deel tussen de wissels past?

Volgens Wintrack is het gedeelte tussen de gele wissels 1,42m.

Keerlusmodule van Rosoft of DTS

IK dacht dat de 6160 uit twee geisoleerde sporenbestaat. Als dat zo is, zou ik het gele deel tot keerlus verheffen (inclusief wissels). Geen enkel probleem om het dan zo te doen, heb je denk ik meer ruimte voor je treinen. Anders gewoon doen wat je van plan bent.

Als ik het plaatje van de kruising bekeken heb, is deze geïsoleerd.
Titel: Re: Dubbele keerlus, kan dit
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 September 2019, 15:59:18
Als ik het plaatje van de kruising bekeken heb, is deze geïsoleerd.
Even de website van Fleischmann (https://www.fleischmann.de/en/product/4545-0-0-0-0-0-0-005007003-0/products.html) checken.
Daar staat het ook.
Desondanks kunnen er uiteraard geen twee treinen tegelijk over de kruising.
Titel: Re: Dubbele keerlus, kan dit
Bericht door: hgr op 24 September 2019, 16:11:34
Even de website van Fleischmann (https://www.fleischmann.de/en/product/4545-0-0-0-0-0-0-005007003-0/products.html) checken.
Daar staat het ook.
Desondanks kunnen er uiteraard geen twee treinen tegelijk over de kruising.

Factchecking, doe ik normaal eigenlijk altijd. Op mijn werk zeggen ze  "Aannames zijn dodelijk"
Was ook niet bedoeling dat er 2 tegelijk over gaan
Titel: Re: Dubbele keerlus, kan dit
Bericht door: Juroen op 24 September 2019, 21:04:19
Beste Herbert,

Zonder iets af te doen aan de keerlusmodules die op de markt zijn, hebben die vaak een stukje van je keerlus nodig om een trein te detecteren. Dat kan betekenen dat je niet de gehele lengte van 1.42 m kunt gebruiken.

Je kan de 'bruikbare lengte voor treinen' wat langer maken als je infrarood-sensoren gebruikt.
Mogelijk zijn er nog andere oplossingen, maar deze spreekt mij aan. Beoordeel zelf of je het wilt toepassen. :)

Ik heb in de figuur het gele spoor uitgebreid. Dit gehele stuk is gesoleerd van het overige spoor en zo aangesloten dat je de ovaal rond kan rijden.
De vier rode strepen zijn de infrarode lichtsluizen. Als één van de lichtstralen onderbroken is, dan is er een trein die de keerlus in of uit wil en poolt een relais de spanning om. Dat kan vrij eenvoudig met een arduino (sommigen vinden dit overkill, maar voor mij is dit maakbaar).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dubbele-keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dubbele-keerlus.jpg)

Ik gebruik dit principe ook en heb het afgekeken van anderen. Als de arduino 'ziet' dat 1 of 2 lichtsluizen onderbroken zijn, dan poolt de arduino 3 relais om die elk een sectie van een blok voeden (2 keer gedetecteerd, 1 keer ongedetecteerd).
In plaats van vier lichtsluizen zou het ook met twee moeten kunnen.

Het is een heel verhaal, niet bedoeld om de overrompelen. Aangezien ik in een ander bericht meen gelezen te hebben dat je je baan met een DR5000 gaat besturen, dan wil je wellicht in de toekomst ook computergestuurd gaan rijden. Dan kan de arduino oplossing aantrekkelijk zijn.

Groet, Juroen
Titel: Re: Dubbele keerlus, kan dit
Bericht door: hgr op 24 September 2019, 22:22:17
Bedankt voor het meedenken en je uitgebreide uitleg. Ik denk dat dit voor mij als beginner nog te hoog gegrepen is, ondanks dat mijn skils op computergebied hoger dan gemiddeld zijn. Echter zijn de meeste dingen voor mij nog nieuw.
Ik vind het hele Arduino gebeuren wel erg interessant.


Mijn eerste gedachte was dat de beide keerlussen met een keerlusmodule apart gestuurd konden worden en dat indien  nodig de wissel bij inrijden van de keerlus automatisch via de software (Rocrail heb ik geïnstalleerd en ben ik mee aan het prutsen) in de juiste stand gezet wordt, zodat de stroomkring in de keerlus goed gezet is. Door bezetmelding kan er geen andere trein de keerlus inrijden.