BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Remco. op 02 February 2008, 23:23:49
-
Goedenavond iedereen,
Nou druk bezig rails te leggen, continu getest met een Fleischmann V200 met lang rijtuig en 2 schoonmaakwagentjes. Niets aan de hand, plaats ik vervolgens mijn Roco 2400 ( Net nieuw ) springt hij uit de rails in een bochtwissel. Ik heb Fleischmann Profirail in dit geval de 6176. Ik heb bekeken waar hij eruitspringt en dat heb ik op de foto rood omrand. Het betreft de kunststof geleiding tussen de metalen strips in.
(http://tweakers.net/ext/f/uppv1tTC5scnw8kfHh4Kb3fr/thumb.jpg) (http://tweakers.net/ext/f/uppv1tTC5scnw8kfHh4Kb3fr/full.jpg)
Het vreemde is dat het wel fout gaat naar links maar niet in eenzelfde wissel naar rechts.
Iemand een idee hoe dit op te lossen of in ieder geval bekend met dit probleem ?
Bij voorbaat dank,
Remco.
-
Remco,
Hier kunnen verschillende dingen de oorzaak zijn:
Ligt de wissel horizontaal ( dus niet op een helling)?
Ligt de wissel in zijn geheel vlak of heb je de wissel in de midden vast gezet met een schroefje (naar beneden geduwd)?
Zelf ben iki met een wissel ook zo aan het "tobben" geweest en de oorzaak was een schroefje wat er voor zorgde dat de wissel niet helemaal gelijk lag. Daardoor liepen de voorloopwielen van de stoomloc's er iedere keer uit.
Controleer de ligging van de wissel eens met een lineaal of iets anders wat vlak is en kijk of er overal contact is met de wissel.
Kees-Jan
-
Hoi,
Helaas een herkenbaar probleem. Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat rijden over de buitenbocht goed gaat, maar dat de loc ontspoord als je probeert de binnenbocht te nemen?
Fleischmann houd zich niet aan NEM: de speermaat (afstand tussen de achterkant van de wielen van een as) is 0.1 mm kleiner dan NEM als ondergrens voorschrijft. Uiteraard zijn de GFN wissel hierop aangepast.
Roco houdt zich wat beter aan NEM, maar zit aan de bovengrens. De wielen staan daardoor voor de GFN wissel eigenlijk te ver uitelkaar.
Het resultaat is dat bij het puntstuk de geleiding van het wielstel te veel ruimte heeft, waardoor het wiel op het puntstuk de verkeerde afslag kan nemen. Bij Profirails heb je hier met name last van bij de boogwissels en bij de drieweg wissel. De rechte wissels gaat meestal goed.
Oplossing: stipje op de geleiderail plakken zodat het wielstel meer naar de binnenbocht wordt gedwongen. Nadeel: GFN voertuigen zullen zich klem rijden op de versmalde sleuf en daar opklimmen. Alternatieve oplossing: wielen van de roco loc iets naar binnen werken met een wielenpully (vind ik persoonlijk een afrader, maar het kan) Echte oplossing: ander railsysteem kiezen...
Succes
Edgar
-
@Kees-Jan
Hij ligt gewoon vlak Kees-Jan en ik heb in de wissel geen schroef of spijker zitten. Iig bedankt voor het meedenken!.
@Edgar
Hoi Edgar, ja dat is inderdaad mijn probleem, buitenbocht gaat prima. Ik ga gelijk proberen een verdikking te maken op de geleide rail, voor de goede orde je bedoeld dan de geleide rail in mijn plaatje aan de bovenkant he ? En dan tussen de rail en geleide een verdikking ?
Bedankt tot zover in ieder geval!
-
Het betreft de kunststof geleiding tussen de metalen strips in.
Dat heet de punt. Zoals Edgar al aangeeft komt het waarschijnlijk door een verkeerde maatvoering van de strijkregel.
Kijk eens naar deze norm:
http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf)
En vergelijk met name de maten C en S van het wissel met wat de norm voorschrijft.
-
Ok weer wat geleerd :D nou afstand C = 1.5 cm en afstand S = 1.2 cm maar hoe dat dan in relatie staat tot die tabellen, dat zie ik even niet.
-
Je moet in de tabel kijken op de regel die begint met 16,5 want dat is je spoorwijdte.
Daar zie je dat C minstens 15,2 mm moet zijn. Dus als je 15 mm meet dan is dat net te weinig.
Uit je getallen maak ik op dat het verschil tussen C en S bij jou 3 mm is. Dat verschil is gelijk aan de maat F en die is dus veel te groot. Want volgens die zelfde tabel mag F hoogstens 1,3 mm zijn.
Overigens heb je voor het meten van die maten een schuifmaat nodig, want je moet het op 0,1 mm nauwkeurig meten.
-
Hoi Klaas, Ja nu zie ik het ook, stom van me. Mijn schuifmaat is zoek, verhuizingen zijn niet goed voor al je spullen :) maar desalnietemin, ik heb op de geleiderail aan de binnenbocht een dubbel laagje ducktape geplakt ( even prutsen na 2 mm af te hebben gesneden met een mes van de rol ) maar nu kan ik de bocht op volle snelheid nemen alsof er niets aan de hand is en
de v200 neemt de bocht ook. Nu grondig testen met wagons, al kan mijn 6 stuks lange VAM set achter de 2400 er zonder problemen overheen :)
Nou vooralsnog ziet het er goed uit, de hele set van 6 VAM's + 2400 op volle snelheid zonder een kik te geven door de korte bocht in de wissel.
Ik hoop uiteraard dat dit zo blijft, in ieder geval iedereen die met tips kwam ontzettend bedankt door zo laat nog even een digitaal handje toe te steken ! Ik heb iig weer een hoop geleerd :)
-
In een ander draadje is dit probleem al besproken. Maar hier nogmaals:
Het is een fout in de wielen van de Roco 2400. De speermaat bij de as is conform NEM, maar bij de top van de wielen een stuk groter. De wielen van de 2400 zijn schotelvormig met als gevolg: oplopen op het puntstuk.
Maar ook het puntstuk in de meegebogen wissels van Fmn is niet conform NEM(zie betoog Klaas).
Helaas worden de NEM nog steeds niet bij elk merk consequent doorgevoerd.
Dit heeft uiteraard te maken met hun rollend materieel van vroeger datum. Alle merken hanteren nog steeds het devies dat al hun materieel (in het geval Fmn ook het oude 1:82) moet kunnen rijden op hun rails van jongere datum.
Oplossing:
- wielen naar elkaar toe persen zodat de top van de wielen op 14,3~14,5 mm komt of
- dun strookje kunststof (ik heb eea uitgeprobeerd met plakstrookjes van papier, drie op elkaar, om de dikte te bepalen) op de strijkregel plakken die de wielen naar de rail toe dwingen.
Assen met wielen van verschillende merken en uit verschillende tijden... vergelijk ze eens, je schrikt van de afwijkingen, los van het feit of ze voor het Mln systeem of niet waren bedoeld.
Modelspotter
-
Ja helder, bedankt, ik ben nu het dus aan het oplossen met inderdaad een verdikking op strijkregel alleen ik moet even proberen wat de ideale dikte is ivm het ander materieel wat er bij een te dikke laag last van heeft.