BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans Keulen op 01 February 2008, 10:09:59
-
Heljan komt in 2008 met een rolbrug. Altijd mooi speelgoed zoiets en weer eens iets anders dan een draaischijf.
De vraag is war je zo'n rolbrug in een baan naar Nederlands voorbeeld in zou kunnen zetten. Ik kan op dit moment maar 2 voorbeelden bedenken:
- Bij de nieuwe Euromax terminal op de Maasvlakte. Kun je ook een leuke combinatie mken met de containerkraan van Heljan. Helaas lijkt die laatste niet op het voorbeeld.
- Bij de werkplaats in Tilburg.
Iemand nog meer ideeen ?
Hans
-
Bij werkplaats Haarlem hebben jaren 2 rolbruggen gewerkt
1 maal binnen om de lok herstelsporen te bedienen.
Buiten rolbrug met bovenleiding voor het verder transporteren van materieel
-
Een zelf bedacht hollands industrieterein?
-
Werkplaats Amersfoort heeft er ook één (of meerdere?) gehad.
-
De werkplaats van shunter in de waalhaven heeft er ook één
-
Bij de Kleiweg in Rotterdam ligt er ook eentje, dat volgensmij van de RET maar Shunter heeft er ook nog een tijdje gebruik van gemaakt geloof ik.
Groetjes Michiel
-
Bij de nieuwe shunter werkplaat in Rotterdam Waalhaven.
-
In de werkplaats in blerick heeft er 1tje dienst gedaan ,die is begraven in gele zand. :(
Gr.Pascal
-
op Amersfoort staat er ook nog een, buiten dienst dan wel, maar die lijkt ook wel een beetje op die traverse van HelJan.
Achter de loods van Herikrail (5 minuutjes vanaf het station)
-
- Bij de werkplaats in Tilburg.
Is dat zo ???? Er is wel een draaischijf, maar een rolbrug?
-
Jazeker. Binnen in de hal ligt een rolbrug.
-
Bij de VSM hoofdwerkplaats in Apeldoorn zijn ze er ook een aan het inbouwen. Deze ligt buiten de loods.
Jan.
-
Jazeker. Binnen in de hal ligt een rolbrug.
Wat je al niet kunt leren op een doordeweekse vrijdagmiddag ;D.
-
Interessant topic.
Ik heb met Google Earth zitten kijken en in Amersfoort zie ik er zelfs twee, aan beide zijden van een loods.
Koen
-
Wat je al niet kunt leren op een doordeweekse vrijdagmiddag ;D.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/sikTb.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/sikTb.jpg)
De rolbrug te Tilburg wordt af en toe door voertuigen gebruikt waar de brug in eerste instantie niet voor bedoeld is ;D
Ergens dit jaar organiseert de werkplaats Tilburg voor de laatste maal een opendag (voordat het tegen de vlakte gaat). Je hebt dus nog één maal de kans de rolbrug te bewonderen.
Mvg, Johan
-
De HWT in diemen heeft er ook een.groet Bram
-
hoezo waar ie niet voor bedoeld is? Anders kun je niet binnen komen met een vrachtwagen om zware ladingen op te halen/af te brengen. Meest ludieke wat ik tijdens m'n stage heb zien gebeuren is het testen van de draaistel uitslag van de kameel, helaas geen foto's
-
Inderdaad,
Amersfoort heeft 2 hele grote, maar wel gesloten.
Tilburg Werkplaats (binnen) ook heel groot en nog in werking!
De werkplaats op de Waalhaven in Rotterdam. Modern en in werking! (zo nieuw dat hij niet op googe earth te zien is.) En bovenal een beetje een modelbaan formaatje ten opzichte van de voorgaande.
Kleine conclusie is dus: je ziet rolbruggen op plekken waar er veel spoor naast elkaar ligt, maar er in de lengte richtng van het spoor weinig ruimte is! En dus wisselstraten niet haalbaar zijn. Ook is het belangrijk dat je op die plekken alleen loc's ziet, want een rolbrug voor hele treinstellen kennen we verder niet ;)
Gewaagede uitspraak: Maar misschien hebben we in Nederland momenteel wel meer Rolbruggen als draaischijven. ;D
Overigens onze oosterburen hebben er ook behoorlijk wat!
m.v.g.
Mark
-
Ergens dit jaar organiseert de werkplaats Tilburg voor de laatste maal een opendag (voordat het tegen de vlakte gaat). Je hebt dus nog één maal de kans de rolbrug te bewonderen.
Mvg, Johan
Johan, bedankt voor de tip, dat zal ik in de gaten houden en dan moest ik er maar weer eens naartoe gaan :D.
-
Maar eh,
Zijn er ook plaatjes van onze Heljan rolbrug?
En is die digitaal op koploper aan te sluiten? ;D :P
m.v.g.
Mark
-
hoezo waar ie niet voor bedoeld is? Anders kun je niet binnen komen met een vrachtwagen om zware ladingen op te halen/af te brengen.
De hal waarin de rolbrug ligt heeft een aantal werkstanden waar loc's gerepareerd / verbouwd worden. Daar hoeft een vrachtwagen niet binnen te komen, die kan buiten op het werkplaatsterrein laden en lossen.
Eric
-
Geen onzin verkopen als je niet weet waar je het over hebt!
Praktisch dagelijks staat er een vrachtwagen op de rolbrug, voornamelijk om dieselmotoren of draaistellen te halen of te brengen. Die worden niet buiten geladen/gelost omdat er buiten geen kraan is. Bovendien zou de bewuste vracht dan weer appart naar binnen of naar buiten gebracht moeten worden.
De rolbrug is dus nog volop in gebruik, alhoewel de leeftijd van het ding af toe wat tegenwerkt ;)
In de loop van het jaar inderdaad zeer waarschijnlijk een open dag, of het echt de allerlaatste is is nog niet bekend.
@Johan: dat rode bakbeest rechts op de achtergrond is ook interessant!
-
Waarik dan nu inmiddels ook benieuwd naar ben is hoe dat loop/rijvlak van die rolbrug in Tilbrurg er precies uitziet?
ivm. Kleur, materiaal gebruik, techniek, uitstraling, sltijtage van materiaal e.d.
Misschien iemand een foto? :-[
m.v.g.
Mark
-
Waalhaven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6150.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6151.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6152.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6153.jpg)
SK
-
Waarik dan nu inmiddels ook benieuwd naar ben is hoe dat loop/rijvlak van die rolbrug in Tilbrurg er precies uitziet?
ivm. Kleur, materiaal gebruik, techniek, uitstraling, sltijtage van materiaal e.d.
Misschien iemand een foto? :-[
m.v.g.
Mark
Lees jij niet ::)
In mijn eerste post van dit draadje (antwoord 14) staat een foto van de rolbrug te Tilburg.
Was toch wel duidelijk dacht ik, met die Daf ATI 3800 er op :P
Mvg, Johan
-
Beste Johan,
Lezen doe ik zeker en plaatjes kijken al helemaal!
Maar juist door de door jouw geposte foto werd ik benieuwd! :)
Die vrachtwagen rijd over een rolbrug en in die rolbrug zit ook een spoor... nou hebben ze ongeteifeld iets van standaard ingebouwde rijplaten liggen op die rolbrug.. maar hoe ziet dat er precies uit?
Is dat van staal en zo ja plaatstaal of iets met ribbels voor grip en hoe werkt dat met het spoor? het zal lijken op een spoorwegovergang princiepe maar ik wil meer weten, ik wil het precies weten!
m.v.g.
Mark
-
Heel simpel: spoorstaven met daartussen en ernaast traanplaat.
-
Ergens dit jaar organiseert de werkplaats Tilburg voor de laatste maal een opendag (voordat het tegen de vlakte gaat). Je hebt dus nog één maal de kans de rolbrug te bewonderen.
Ok daar ga ik zeker heen. ik wist niet dat het al definitief was dat het gesloopt ging worden.
-
In de rotterdamse havens liggen er ook wel een paar hoor.
Zie alhier die van Euromax:
http://www.portforce.nl/Traverse.htm
-
Als je met een paar twee bedoeld dan heb je gelijk. Ik denk dat er in het Rotterdamse alles bij elkaar drie te vinden zijn; Euromax, Waalhaven en Hillegersberg.
SK
-
Een toepassing op een modelbaan zou kunnen zijn aan het eind van de kopsporen van een kopstation. Dan kun je hem gebruiken voor het omlopen van de loc's, dat inplaats van omloopwissels, scheelt weer wat ruimte.
Groet Gerrit
-
Zou kunnen, maar ik denk zeker als je met een hal werkt of met een gebouw op de kop dat een rolbrug op die plek hoogstongebruikelijk is...
Maar ach van ongebruikelijke zaken maken we meestal ook eerst een maquette ;D (of in ons vakjaron, een modelbaan ;D)
m.v.g.
Mark
-
Wat grappig is dat rolbruggen niet perse bij grote rangeertereinen oid moeten liggen.
Op mijn site staan foto's van een heel kleine rolbrug in Basel bij een klein rangeerterreintje met losplaats voor ketelwagens.
Op de rolbrug past 1 wagon en er zijn drie of vier sporen op aangesloten.
Leuk om in model na te bouwen!
Koen
-
Thema zou zo van Carendt af kunnen komen ;D
Micro-layout met rolbrug...
-
Zelfs al bouw je tijdperk I dan kun je nog een rolbrug toepassen:
(http://www.historietilburg.nl/persinfo/Images/TILMAG_1993.2_p_18_wagenmakerij_1913.jpg)
Wagenmakerij Tilburg 1913.
bron http://www.historietilburg.nl/
-
Een toepassing op een modelbaan zou kunnen zijn aan het eind van de kopsporen van een kopstation. Dan kun je hem gebruiken voor het omlopen van de loc's, dat inplaats van omloopwissels, scheelt weer wat ruimte.
Zou kunnen, maar ik denk zeker als je met een hal werkt of met een gebouw op de kop dat een rolbrug op die plek hoogstongebruikelijk is...
Ongebruikelijk, maar het kan wel. Het in 1969 gesloten kopstation Parijs-Bastille had inderdaad een paar rolbruggen liggen onder de kap, omdat er te weinig ruimte was voor overloopwissels. Overigens bestreken ze telkens maar twee sporen, tussen de perrons in.
Arjen.
-
Het formaat (en aantal sporen) moet je uiteraart aanpassen aan de situatie.
Groet Gerrit
-
weet iemand welke firma er nog rolbruggen /traverses maakt voor h0 gelijkstroom? Ik ben dringend op zoek naar meer info hierover.
Alvast bedankt
-
Brawa had/ heeft er eentje in H0 en Märklin idem.
In Nederland kwamen ze o.a. voor in de werkplaatsen Amersfoort (nu nog op buitenterrein) en Tilburg.
succes,
Wim
-
En Heljan komt met een nieuwe binnenkort.
-
Late aanvulling, de werkplaats van Corus heeft er ook eentje liggen.
-
Misschien dat zelfbouw (http://modeltreinbaan.nl/?p=480) een optie is?!
Groet Jaap
-
Frankpoes, is dat deze: http://www.walthers.com/exec/page/rail_shops
-
Woutkat, hier (http://www.heljan.dk/filarkiv/billeder/3112008162124.pdf) staat ie in. Of het dezelfde is weet ik niet.
-
Heljan maakt wel meer voor Walthers, dus het zal wel.
-
ik zag hem ook bij walthers, 329 dollar en not available.
Iemand nog een alternatief?
-
Ongebruikelijk, maar het kan wel. Het in 1969 gesloten kopstation Parijs-Bastille had inderdaad een paar rolbruggen liggen onder de kap, omdat er te weinig ruimte was voor overloopwissels. Overigens bestreken ze telkens maar twee sporen, tussen de perrons in.
Arjen.
Was daar de maat van de Midi's( en dus ook de NS1100en) niet op af gestemd om nog net op die rolbruggen daar te passen?
Groetjes Michiel