BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 04 August 2019, 10:41:03
-
Voor wie deze omgeving (goed) kent, wellicht een leuke link voor de komende 3 weken:
https://www.youtube.com/watch?v=R-6XOSP36p8
https://www.prorail.nl/projecten/gooisemeren
-
Youtube vindt dat ik de verkeerde browser heb, dus ik mag niet kijken.
Dan maar de eigen ogen weer gebruiken en zo zag ik vanochtend in Bussum Zuid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0420_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0420_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0445.jpg)
-
Firefox werkt wel!
-
Niet bij mij.
-
Dan wordt het tijd om je computer te updaten.....
-
Zulke problemen heb ik nou nooit. werk gewoon met de spullen van Uncle Bill.
In een persbericht las ik ergens dat ze een boog gaan verruimen. En in het TV journaal was een S-boog te zien die ze recht willen trekken. Maar over welke plekken gaat het dan? Op de verschillende plattegronden zie ik niet zulke vervaarlijke bogen.
-
Nou, heel sterk overdreven zitten er 2 S-bochten in het traject. De ene is westelijk van het tweede perron waar spoor 3 langsloopt, en de andere zit net na de grote boog die naar het Naardermeer loopt. Die laatste zouden ze rechter kunnen gaan trekken door de boog te verruimen. Die bocht langs het perron is lastiger, dan zullen ze ook het perron eerst recht moeten maken van vorm. Ik weet niet of dat allemaal lukt in 3 weken tijd....
-
De s-boog richting Naardermeer heb ik gezien. Maar die lijkt me niet zo heftig dat dat tot grote snelheidsbeperking leidt.
Wat dat perron betreft zou je nog verrast staan. Het is de bedoeling dat ze in Naarden-Bussum de zaak gaan afslanken tot er maar 2 sporen overblijven. Ik heb een paar jaar geleden in Vlissingen gezien dat ze op een paar dagen tijd een compleet perron vernieuwen.
-
Het is vooral de boog naar Naarden-Bussum toe die het 'm doet voor zover ik weet. Er heeft in de Railhobby geloof ik ooit nog een bericht over gestaan, dat de betreffende boog een flessenhals is in 'het systeem' en dat er gekeken wordt naar oplossingen.
Dit zet natuurlijk de deur open naar het rechttrekken van andere stukken spoor. :D (mompelt iets over Purmerend-Weidevenne - Kwadijk)
-
De boog ten noorden van station Naarden-Bussum ligt tamelijk ingeklemd tussen de bebouwing, dus ik ben ook benieuwd hoe ze die ruimer gaan maken.
-
Voor wie deze omgeving (goed) kent, wellicht een leuke link voor de komende 3 weken:
In 59 ben ik iets verderop geboren, Majella ziekenhuis heette dat toen.
Zal maar zwijgen over de rest van de tijd die ik in Bussum heb door gebracht ;D.
Mag ik je bedanken voor de link (y)
Groetjes
Arthur
-
Hint: tussen het hoofdgebouw en het perron liggen 2 sporen. En hoeveel sporen blijven er over na de operatie?
Groet, Raymond v/d Hoven
-
Precies die 2 sporen blijven over. Maar wat wil je daarmee zeggen?
-
Het eilandperron is dan geen eilandperron meer.
-
Zulke problemen heb ik nou nooit. werk gewoon met de spullen van Uncle Bill.
In een persbericht las ik ergens dat ze een boog gaan verruimen. En in het TV journaal was een S-boog te zien die ze recht willen trekken. Maar over welke plekken gaat het dan? Op de verschillende plattegronden zie ik niet zulke vervaarlijke bogen.
Op Somda staat het uitgelegd:
Dat laatste is een wat duistere vertaling van het feit dat het noordelijk deel van de grote boog van Naarden-Bussum richting Weesp, tussen het Naardermeer en de overweg Wilhelminalaan, wat naar binnen wordt verlegd. In dat stuk boog ligt het bruggetje over de Karnemelksloot en dat wordt in het nieuwe tracé vervangen door een nieuwe, inclusief faunapassage en wandelpad geloof ik.
Aardig is dat het spoor daarmee terugkeer op het oude tracé van voordat het huidige bruggetje gemaakt werd. Komend uit het Naardermeer maak je daardoor niet eerst een slinger naar links, maar gaat het spoor een stuk rechtdoor. Dat zal wel bedoeld worden.
Overigens nu al live te aanschouwen, want de afgelopen weken is het oude tracé vrijgemaakt en is men begonnen het op te hogen.
Groter doel van dit alles aan de spoorkant is dat de hele boog straks geschikt zal zijn voor 130 km/h ipv 80. De twee overblijvende sporen in Ndb zullen de huidige (en toekomstige) sporen 1 en 2 zijn.
De straal in de grote boog is niet het probleem, wel de aanwezigheid van wissels helemaal aan de noordkant (overgangsbogen en rechtstand). Die verdwijnen en daardoor kan de boog geschikt worden gemaakt voor 130, waarbij hij wel deels geschift en deels herlegd moet worden. De overweg Cort van der Lindenstraat krijgt daardoor wel zo'n zaagtandvorm vanwege de verkanting. Ten noorden van die overweg loopt het spoor nu in een soort slinger over de brug over de Karnemelksloot en die gaat eruit. Doordat de boog in feite wordt voortgezet schuift het spoor daar naar binnen op en komt op het tracé terug van voor 1953(?), waarmee de slinger vervalt. Het gaat ook wat omhoog over een nieuwe brug over de Karnemelksloot en een nieuwe onderdoorgang voor fietsers, voetgangers en fauna.
-
Plaatjes zoals deze die ik op 20 juli jl. nog kon maken met treinstel 904 zijn nu al historisch :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190720_NdB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190720_NdB.jpg)
grtz,
Wim
-
Ik word er ook nogal treurig van. Zo'n sfeervol station straks omgevormd tot een ordinaire halte aan de vrije baan. :'(
-
Gaat dit dan ook verdwijnen ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1024px-Station_Naarden-Bussum_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1024px-Station_Naarden-Bussum_3.jpg)
We kochten geen zoethout voor een cent, maar vaak genoeg wat anders ;D
Groetjes
Arthur
-
Het gaat alleen over het sporenplan, niet over het slopen van een monumentaal station.
-
Betekent dit dan dat 3 van de 5 sporen daar gaan verdwijnen?
Koen
-
Yep
Groetjes
Arthur
-
Als ik zo zie, zal morgenochtend spoor 1 en 2 ook weg zijn.
Verder als ik reacties zo lees het markante seinhuis komen weekeinde gesloopt worden.
Groetjes
-
Betekent dit dan dat 3 van de 5 sporen daar gaan verdwijnen?
Koen
Dat is vandaag gebeurd. Vanmiddag zijn spoor 3, 4, 5 en kopspoor 6 uit de ballast getrokken en voor een groot deel afgevoerd. Op deze plek komt er uiteindelijk een fietsenstalling en parkeerplaatsen.
-
En aan die kant (west) komt een nieuwe toegang tot het station.
-
Hoi Arthur,
Het gebouw en bijbehorende perron, kap en perrongebouwen zijn beschermd onder monumentale waarde vanwege de bijzondere architectuurstijl. Die worden niet gesloopt. Sterker nog, deze worden de komende tijd deels gerenoveerd. Spoor drie komt te vervallen en daar zal een nieuwe toegang tot het station komen. Een behoorlijke opgave vanwege het kale parkeerterrein. Uiteindelijk zijn de sporen dus van twee kanten bereikbaar. In de routing van de stationshal zal wel wat veranderen. De toegang tot spoor 1 moet beter worden. De enkele schuifdeur zal niet meer voldoen met de toename van gebruikers voor spoor 1.
Groet, Mathyn
-
Hoi Mathyn,
Dank je voor de uitleg (y)
Groetjes
Arhtur
-
Met eigen ogen kijken is altijd leuker en interessanter (y) Leuk dat ze hier met een Hippel aan het werk zijn!
-
Van 5 naar 2 sporen klinkt als een flinke verarming?! :(
Ik heb daar onlangs nog stil gestaan met de Dinner train om een intercity voor te laten gaan. Dat kan dan niet meer. Werden die drie extra sporen niet veel meer gebruikt?
Koen
-
Werden die drie extra sporen niet veel meer gebruikt?
Volgens mij zit het antwoord al in de vraag. Bij Prorail slopen ze gewoon alles wat niet meer of te weinig wordt gebruikt. Op www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl) kun je dat goed zien, daar kun je de situaties in 1965, 1985 en nu met elkaar vergelijken. Er is heel wat verdwenen. Op de Zeeuwse lijn is in de jaren '90 ATB geïnstalleerd, maar vooraf hebben ze alles wat niet meer nodig was weggehaald. Bijvoorbeeld in Middelburg, daar lagen aan weerszijden van de hoofdsporen zijsporen en goederensporen en naar twee kanten waren er aansluitingen naar industriegebieden. Dat is allemaal weg, alleen de twee hoofdsporen zijn nog over.
-
alles wat niet meer nodig was weggehaald.
En daar lijkt mee weinig mis mee, toch? Gewoon opruimen wat je niet meer gebruikt.
-
Precies, het spoorwegnet is geen museum.
-
Inderdaad, niet letten op wat Koen zegt of iets als dit:
De 1636 mag de 5734 met +20 (deurproblemen) inhalen op Ndb, dat zal ook 1 van de laatste keren zijn dat dat mogelijk is.
Vertaling: Te Naarden-Bussum werd een stoptrein met deurproblemen ingehaald door een intercity.
-
Het is leuk om te zien, valt me alleen op dat tot nu toe spoor 1 en twee (nog) niet volledig zijn verwijderd.
Ook valt me op dat er altijd wel een paar personen met oranje hesjes iets staat te bespreken?
Vrachtwagen chauffeur die even een boompje op zoekt ;D. een vrouw die haar hond uitlaat onder begeleiding foto's mag maken.
Zo zie je maar weer in Almelo Bussum is altijd wat te doen.
Groetjes
Arthur
-
Maandag werd de 607 ingezet om oude spoorsecties af te voeren naar Crailoo. Hier wordt de trein door gewisseld naar een ander spoor om verder beladen te worden nabij het station. Een dag (dinsdag) later is ook de wisselverbinding waar nu gebruik van wordt gemaakt ook verdwenen evenals het spoor op de voorgrond wat ooit naar de cacao-fabriek Bensdorp ging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2756-02-BorderMaker.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2756-02-BorderMaker.jpg)
https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/48466258816/in/dateposted/
-
Precies, het spoorwegnet is geen museum.
Buiten dat, sporen binnen exploitatie dienen ook ten alle tijden volledig onderhouden te zijn, dus de spoorbaan dient kwalitatief instand gehouden te worden en voorkomende storingen, waar niemand last van heeft als een spoor toch niet gebruikt word, dienen wel binnen tijd kaders opgelost te worden.
Daar hangt ook een prijskaartje aan, en dat is iets wat als je volgens een bepaald budget moet werken je gaat afwegen tegen het gebruik.
-
Vond nog een filmpje van 1 augustus
https://www.youtube.com/watch?v=zx9GvW5RtdI (https://www.youtube.com/watch?v=zx9GvW5RtdI)
Groetjes
Arthur
-
Mmmmmm nog meer sporen weg,dus minder storingen (y)
Ik kan het alleen niet rijmen eerlijk gezegd.
het weg en spoorvervoer is nog steeds groeiende.
1)Bij het spoor halen we sporen weg,en als er een trein defect gaat hebben we een opstopping.
Een trein met een klein defect die aan de kant gezet kan worden om dit te verhelpen gaat straks niet meer,maar we gaan straks wel hoog frequent intercity's rijden.
2)Bij het wegverkeer leggen we extra asfalt en extra rijstroken bij om juist minder filevorming te krijgen.
Wie kan dit uitleggen ???
-
Dat meer asfalt tot minder files leidt, is aantoonbaar onjuist. Er gebeurt namelijk het omgekeerde: meer asfalt leidt tot meer files.
-
Mmmmmm nog meer sporen weg,dus minder storingen (y)
Ik kan het alleen niet rijmen eerlijk gezegd.
het weg en spoorvervoer is nog steeds groeiende.
1)Bij het spoor halen we sporen weg,en als er een trein defect gaat hebben we een opstopping.
Een trein met een klein defect die aan de kant gezet kan worden om dit te verhelpen gaat straks niet meer,maar we gaan straks wel hoog frequent intercity's rijden.
2)Bij het wegverkeer leggen we extra asfalt en extra rijstroken bij om juist minder filevorming te krijgen.
Wie kan dit uitleggen ???
Punt 1 is niet te rijmen, de slogan "snoeien om te groeien" wordt nog net niet gebruikt, als bij een hoogfrequent treinsysteem veel van de uitwijkmogelijkheden komen te vervallen dan weet men tevoren al dat als het fout gaat door bv. een gestrande trein, de uitwerking op de treinen daarachter enorm zullen zijn. Kennelijk is er al een kostenanalyse gemaakt waaruit blijkt dat dit scenario toch (wensdenken) minder geld zal gaan kosten dan de instandhouding van een paar wissels en een stuk spoor. Het is dus duidelijk dat de centenkwestie hier een hogere prioriteit heeft dan dienstverlening aan de (fors) betalende klant. Kwaliteit leveren wat ProRail zegt te doen, wil ook zeggen voldoende uitwijkmogelijkheid te kunnen bieden.
-
Hoe vaak wordt er concreet gebruik gemaakt van uitwijkmogelijkheden? Ik kan me voorstellen dat dit zo weinig is dat het inderdaad de kosten niet meer waard is om die sporen te onderhouden.
-
En bovendien zijn Hilversum en Weesp op loopafstand.
Een trein zal zelden stranden op (of naast) de uitwijkmogelijkheid. Het is dus vrij onzinnig om die dure en storingsgevoelige faciliteiten te handhaven. Nog afgezien van het feit dat je in de bebouwde kom wel iets beter met die ruimte kan doen.
Als we echt de capaciteit van het spoor op willen krikken, moeten we alleen nog maar stoptreinen laten rijden.
-
Kortom, een landelijk metronetwerk... ::)
-
Ja, leg de kaart van de metro van Londen maar eens op een kaart van de Randstad. Die zie je hoe bekrompen het is om met een intercity van Amsterdam naar Utrecht te willen.
-
Vreemd om Londen te vergelijken met de Randstad, dit is niet één stad met een centrumgerichte vervoersstroom maar een verzameling van steden, om van de ene stadskern naar de andere te komen is het fijn als dat op een snelle manier zonder tussenstops kan. Amsterdam-Utrecht is met zijn 4 sporigheid overigens een mooi voorbeeld hoe snel en regioverkeer zijn te combineren op één baanlichaam.
-
De randstad is feitelijk wel degelijk een grote stad. Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht zijn vrijwel aan elkaar vast gegroeid. En dan met een groot park in het midden. Die vergelijking gaat echt niet zo mank hoor.
-
De grote stations in Londen zijn slecht of gewoon niet met elkaar verbonden. Dan heeft een intercitynetwerk binnen groot Londen ook geen zin. Hier kan dat gelukkig wel.
-
De randstad is feitelijk wel degelijk een grote stad. Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht zijn vrijwel aan elkaar vast gegroeid. En dan met een groot park in het midden. Die vergelijking gaat echt niet zo mank hoor.
Nou tussen met name Utrecht en de rest ligt nog een behoorlijke lap groen,vooral een treinritje van Utrecht naar Leiden is landelijk, overal "uitzicht tot den einder", koetjes, schaapjes en molens bepalen het landschap. Maar in feite heb je gelijk, de randstad is geografisch gezien een grote stad met een soort Central Park in het midden. Feit is wel dat het verschillende steden zijn met ieder een eigen kern (en beleid) vanwaaruit weer voorsteden zijn ontstaan die elkaar langzamerhand raken. De vervoersstromen zijn dus compleet anders dan bij het voorbeeld van een city als Londen, Berlijn of Parijs wat veel meer centraler op de city zelf gericht is.
-
Daarom heet het dan ook Randstad . :angel:
Peter
-
Noem het dan cirkelstad, of wewordenhetnooitmetelkaareensstad ;)
-
Een trein zal zelden stranden op (of naast) de uitwijkmogelijkheid. Het is dus vrij onzinnig om die dure en storingsgevoelige faciliteiten te handhaven. Nog afgezien van het feit dat je in de bebouwde kom wel iets beter met die ruimte kan doen.
Als je al niet in staat bent om een extra zijspoor te onderhouden heeft het geen zin meer om iets te onderhouden. Je beseft toch wel dat die 'dure en storingsgevoelige faciliteiten' met duizenden in de rest van het land liggen, of is het beter om het hele spoornetwerk op te breken?
-
Nee, andersom, als je het laat liggen, moet je het ook onderhouden en dat kost geld wat je maar één keer kunt uitgeven en dan weeg je af hoe zinvol je dat vind en of je dat geld niet elders beter kunt besteden.
In dit geval word Naarden-Bussum ook verbouwd om met het met een hogere snelheid te kunnen passeren en dan moet je toch ook wat met de ligging van dat spoor waarvan jij voorstelt het 'gewoon te laten liggen'.
-
Klopt, in dit geval zou het misschien niet passen vanwege de hogere snelheid. Gelukkig had ik het over de 'dure en storingsgevoelige faciliteiten' in het algemeen en niet specifiek in Naarden-Bussum. Maar jij weet toch ook dat het opbreken van sporen en aanpassen van de beveiliging veel meer kost dan het onderhoud van diezelfde sporen voor vele jaren zou kosten?
-
Tenzij de hele handel tochal aan vervanging toe was, dan had je de zaak namelijk ook op moeten breken, en de baanbeveiliging moest nu toch ookal aangepast worden.
-
Een van de redenen om de overige sporen op Naarden Bussum op te breken zijn ook de beide overwegen naast het station.
De overweg Zwarteweg is een van de laatste handbediende overwegen in Nederland vanwege de onoverzichtelijke situatie. De overweg Nieuwe ´s-Gravelandseweg heeft 5 sporen, waardoor deze ook niet een van de veiligste te noemen is.
Doordat nu alleen de twee sporen tussen de perrons overblijven, worden beide overwegen tweesporige Ahob´s.
Groeten Arjen
-
Tenzij de hele handel tochal aan vervanging toe was, dan had je de zaak namelijk ook op moeten breken, en de baanbeveiliging moest nu toch ookal aangepast worden.
Ja, ik ben er ook niet voor om de aansluiting naar de cacaofabriek te laten liggen maar her en der in het land uitwijkmogelijkheden houden lijkt me wel handig voor de treindienst. Het derde spoor in Naarden werd vorige week nog gebruikt, bijvoorbeeld.
-
Inderdaad, van 5 naar 3 had ook mooi geweest....
Koen
-
Even een vraag..
Ooit was toch sprake van ondertunneling van het spoor door het Gooi. Zijn deze werkzaamheden daar een opmaat voor, of is dit gewoon een grote sanering en is een belangrijke reden voor ondertunneling ( doorstroming, snelheid verhogen) verdwenen met het doortrekken van de Flevolijn naar Zwolle?
-
Voor zover ik weet niet, en is het gewoon een sanering en het kunnen versmallen van de brede overweg bij Naarden-Bussum waardoor je nu met AHOB's kunt volstaan.
In Hilversum steken die plannen van ondertunneling heel af en toe de kop op, ten einde de kleine overweg bij onze treinenboer (MCH) te kunnen laten vervallen, maar steeds is de conclusie: veels te duur.
Het doortrekken van de Flevolijn had/heeft hier geen invloed op. Er rijden nog steeds veel treinen op het traject door Hilversum - Naarden-Bussum.
-
Goedemorgen
Het seinhuis gaat nu tegen de vlakte
Groetjes
Arthur
-
Jammer het was zo'n karakteristiek gebouw :'(
-
Live beeld van de sloop van het seinhuis: https://www.nsesoftware.nl/erikbaas/webcams/?sel=nl.#891
(http://www.nsesoftware.nl/erikbaas/images/Clipboard20190809-094627.jpg)
-
Dat gaat best rap, de verdieping is al verdwenen.
Groeten Arjen
-
En de rails en bielzen aansluitend op spoor 1 richting de overweg liggen er ook al :o
-
Dat gaat best rap, de verdieping is al verdwenen.
Groeten Arjen
Even terug gespoeld op de webcam daar, maar dat was niet zo gek, met een plof is de hele eerste verdieping ingestort tijdens het slopen :p
-
Goede tip (y)
Het ziet er niet naar uit dat dit zo gepland was, er kwam duidelijk meer mee.
Arjen
-
Iets te veel muur gesloopt, en de rest ruste nog op de voor ramen, en volgens mij een stuk zijmuur die wij niet konden zien.
Had wat subtieler gekund, er net voor liep er nog een mannetje dicht langs de zijkant. ::)
mooi project om te zien.
-
Denk dat ze zo ballast gaan storten op spoor 1
Groetjes
Arthur
-
Wat rijdt er nou voor lief lokje achter?
Groetjes
Arthur
-
Dat is dit schattige lokje:
https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/48466258816/in/dateposted/ alleen ditmaal met Fccpps wagens.
@ Klaas, link is hersteld.
-
Maarten, de link werkt niet. Haal even het woord alleen er af.
-
De stopmachine voor spoor 2 staat al te wachten
Groetjes
Arthur
-
En is nu aan de gang!
-
Gelukkig zijn er nog fotografen die de historie opslaan
https://www.youtube.com/watch?v=Qybjga9CGvU (https://www.youtube.com/watch?v=Qybjga9CGvU)
Denk niet dat dit Jajo is ??? ;D ;D toch?
Groetjes
Arthur
-
Leuk om zo te volgen, wat me opvalt, die Hippel, er staat iemand op die rangeerplank, vroeger mocht dat op de Sik niet meer ivm veiligheid, en moest er een hekje voor, en nu....(gelukkig voor het beeld) niet
-
Bij de Sik mocht dat niet meer en moest er een hekje om omdat je daar de loc bediende. Dit is alleen de rangeerder/begeleider, dus niets aan de hand. Je ziet het ook gewoon bij geduwde bewegingen met goederentreinen, dan mag je nog steeds op zo'n trede staan. :)
-
Ah (y) weer wat geleerd... ;D
-
De laatste week
Als ik het personeel wat daar werkt, en petje af voor ze hoor zeker voor de bestuurders van de sjofels, graafmachines e.d. kunstenaars zijn het, moet ik ongemerkt aan die reclame denken dat ze hun lening hebben overgesloten ;D ;D
Groetjes
Arthur
-
Zo, dat hebben ze dus precies binnen tijd afgekregen. Knap hoor. En het leuke is, de webcam is nog steeds actief. Mooi om te zien hoeveel treinen daar per uur voorbij komen!
-
Beste allen,
Ik heb de discussie over de aanrijding verwijderd. Is een beetje of-topic in dit draadje.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
De management summary van de verbouwing: https://www.youtube.com/watch?v=QYBFx6Q_0V4
Een cabinerit van de oude situatie met aanwijzingen wat er veranderd is: https://www.youtube.com/watch?v=KIuzuCFCKDI
En hier de cabinerit in de nieuwe situatie: https://www.youtube.com/watch?v=lxU7J6TOlr0
-
Ook van de fauna passage zijn er 2 timelapse's gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=c4REp6U3IsU en https://www.youtube.com/watch?v=oDSUliNflCU
-
Leuke plaatjes (maar wat een teringherrie)
-
Kwam nog een filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=urXxvFNi0XQ) tegen hoe het was bij de overweg Meerweg.
Als je na deze overweg naar rechts ging kwam je bij Den Uyl terecht (Intertoys), jammer dat ze een paar jaar gelden gestopt zijn met modeltreinen.
Groetjes
Arthur
-
Nog een filmpje van Prorail over de werkzaamheden van afgelopen maand: https://youtu.be/Ma3YmB7dbE4