BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: dennie op 25 July 2019, 23:16:38

Titel: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: dennie op 25 July 2019, 23:16:38
Oke dat dat het spoor/rails krom kunnen trekken en daardoor treinen uitvallen oke.
Maar dat treinen uit roulatie worden genomen wegens oververhitting dan vraag ik me toch dit wordt toch uitgebreid getest in klimaatkamer wenen of niet.
https://www.1limburg.nl/geen-stoptreinen-fikse-vertragingen-mijnstreek?context=section-1

Er rijdt donderdagavond vanwege de hitte geen enkele stoptrein op het traject tussen Sittard en Kerkrade.
Het komt erop neer dat tussen Heerlen en Kerkrade donderdagavond geen treinen meer rijden, aangezien op dat traject normaal gesproken alleen stoptreinen rijden. Vervoerder Arriva zet bussen in.
Tussen Sittard en Heerlen loopt de vertraging ook fors op. Ook daar rijden geen stoptreinen, maar wel intercity's, zij het minder dan gebruikelijk. De extra reistijd kan oplopen tot een uur. Eerder op de dag liet de NS al weten dat er minder intercity-treinen rijden tussen Eindhoven en Sittard.
Oververhit
Een woordvoerder van Arriva zegt dat de maatregelen worden genomen omdat de treinen oververhit raken. Op het traject tussen Maastricht en Roermond rijden de stoptreinen wel, maar op een lagere snelheid. Met het spoor is volgens de vervoerder alles in orde. Mogelijk rijden er aan het eind van de avond wél weer stoptreinen.

Ik vraag me dan wel af welke componenten zijn dan  betroffen of is het puur koeling systeem
Hoe is het in de andere provincies zijn hier ook berichten van overhitte treinen/treinstellen.


Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: martijn v m op 26 July 2019, 06:36:59
Geloof dat ze getest worden voor gebruik tot 40 graden.

Daarboven houd het dus op.

Dus niet zo gek dat ze er mee ophouden.
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Falcon10 op 26 July 2019, 07:27:10
In Belgie hebben ze de diesels merendeels uit dienst genomen omwille van de hitte, ook wegens te warm worden van verschillende (motor)componenten.
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 26 July 2019, 08:44:33
In België is ook de exploitatie van de Kustlijn gestopt gisteren, er reed geen enkele tram meer omdat de bovenleiding het begaf!
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Chris2412 op 26 July 2019, 09:18:51
Zat woensdag in IC Köln Mannheim.

In Bonn is de IC opgeheven wegens diverse technische problemen veroorzaakt door de hitte.
Gisteren is in Niederlahnstein een en stoptrein stil gevallen door de hitte,waarbij ook hulpdiensten nodig waren omdat mensen begonnen flauw te vallen...
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: ReneN op 26 July 2019, 11:28:27
Het lijkt er toch op dat spoorwegmaatschappijen onvoldoende rekening houden met extreme weersomstandigheden. Uiteindelijk komen in landen als Portugal, Spanje en Italië elke zomer temperaturen van rond de 40 graden voor en de treinen daar zullen er wel op gebouwd zijn. In het winterseizoen heb je dan weer het te weinig voorbereid zijn op strenge kou, dat is straks weer het bekende verhaal. Op beide extremen kunnen inspelen is natuurlijk wel een issue.  :P
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Bert van Gelder op 26 July 2019, 11:44:05
 mwah, heel veel extra kosten maken voor aanpassingen die 1* per 10 jaar voorkomen?

Beetje overbodig, lijkt me.

Gr, Bert
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: IJsselsteyn op 26 July 2019, 11:58:40
Eén keer per 10 jaar? De zomer van 2018 was ook al extreem. En de verwachting van deskundigen is, dat dit het nieuwe normaal is. Wen er maar vast aan.


Steyn
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Eelco Storm op 26 July 2019, 11:59:43
Tijd voor cabriotreinen  ;D
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Noordster op 26 July 2019, 12:08:22
arko!
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: ruudns op 26 July 2019, 12:19:59
 (y) in de planE werden gewoon alle ramen open gedraaid als hij van Heerlen naar Zandvoort reed 8). Die 1200 ervoor stond nooit stil. Maar daar zat dan ook zwaar overgedemensioneerd spul in. En niet van die Aliexpress zooi die omkiept als ze de specs ook maar raken :-X.
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: IJsselsteyn op 26 July 2019, 12:26:15
arko!


Wie is dat en wat heeft hij met het probleem te maken?


Steyn
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Thom op 26 July 2019, 12:33:17
(y) in de planE werden gewoon alle ramen open gedraaid als hij van Heerlen naar Zandvoort reed 8). Die 1200 ervoor stond nooit stil. Maar daar zat dan ook zwaar overgedemensioneerd spul in. En niet van die Aliexpress zooi die omkiept als ze de specs ook maar raken :-X.
Nou, ook die 1200'en gingen nogweleens stuk net zoals elk ander materieel weleens stuk gaat.

En met Aliexpress kwaliteit heeft het weinig te maken, elektronica en andere onderdelen zijn vaak custom made, en uitgebreid beproefd en verplicht gecertificeerd en kosten bedragen die je op Ali niet zult zien :p


Probleem is gewoon met dit soort weer dat apparatuur die gekoeld of geventileerd word en zijn warmte ergens probeert kwijt te raken het gewoon niet lukt om voldoende afkoeling te krijgen en zo langzaamaan steeds warmer en heter word.
En dat geldt niet alleen voor airco's, maar ook voor tractie installaties en statische omzetters, uiteindelijk schakelt het af vanwege oververhitting en is het over...
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: ruudns op 26 July 2019, 12:47:40
Dan is het plafond van 40 graden dus toch gewoon aan de krappe kant ;) ;D
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Eelco Storm op 26 July 2019, 13:00:03

Wie is dat en wat heeft hij met het probleem te maken?


Steyn

Alle Ramen Kunnen Open. Arko.
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: IJsselsteyn op 26 July 2019, 13:07:17
 ;D  (y)

Steyn
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: dh3201 op 26 July 2019, 14:27:48
Tijd voor cabriotreinen  ;D
Zo dus?  ;D
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Opening_Liverpool_and_Manchester_Railway.jpg)
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Joop_L op 26 July 2019, 14:29:43
Dan is het plafond van 40 graden dus toch gewoon aan de krappe kant ;) ;D
Mwah, bij continu belasting komt er nog veel meer warmte vrij, en daar kan dan de koeling schijnbar niet tegenop.  ;)
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: jerrytrein op 26 July 2019, 16:15:43
Zo dus?  ;D
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Opening_Liverpool_and_Manchester_Railway.jpg)
krijg je ook klachten dat het bolletje van de passagiers over verhit raakt
Gewoon rijdende badkuipen inzetten
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: ReneN op 26 July 2019, 16:19:58
Niets bijzonders hoor, die cabrio-trein. De Zillertalbahn heeft al decennia zulke rijtuigen. Naderhand wel wat roet van mijn gezicht moeten wassen, maar een leuke rit  (y)
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Menno op 26 July 2019, 20:28:45
Laten we van de voorbije dagen niet vergeten dat het echt extreem warm geworden is. Het hitterecord is niet een beetje verpulverd, maar met meer dan anderhalve graad.

Daarnaast was de lucht zeker woensdag en donderdag verzadigd: de hygro-meter stond hier thuis nog net niet op 100%. Ook dat maakt het koelen van zaken erg moeilijk, want het betekent dat de lucht amper nog vocht op kan nemen.

De hitte is gewoon te extreem. Ik ben al 2 dagen thuis van m'n werk omdat het gewoon niet meer ging: er is geen airconditioning op de plek waar ik werk en met een binnentemperatuur van 31 graden werd het woensdag al erg moeilijk. Donderdag schijnt het 38 graden geworden te zijn... BINNEN...

Ik kan er al moeilijk tegen, laat staan apparatuur. Wel eens op een rustig station onder zo'n CTA gestaan op dagen als vandaag? Je wordt krankjorem van het gejank van de koeling in die dingen, die hun uiterste best doen te redden wat er te redden valt.
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: dennie op 26 July 2019, 23:36:12
Zijn de tractie installatie dan meestal de hoofdoorzaak voor de uitval van het moderne materiaal?
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Hlv53 op 27 July 2019, 02:34:29
Nee, meestal de koeling van de randapparatuur. Tractie is zelden de oorzaak bij hitte, toch niet bij gewone loks. Zeker bij treinstellen waar alles zo dicht mogelijk bijeengepakt moet zitten is de afvoer van warmte, zoals hierboven al meermaals aangegeven, een probleem. Het voordeel van deze compacte bouwwijze is dan de andere kant van de medaille: je kunt bij wijze van spreken de hele apparatus eruit halen en meteen een andere box erin zetten. Hierdoor staat het treinstel minder lang ter zijde.

Mvg Bas
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Hans Reints op 27 July 2019, 11:27:36
Geef mij maar de gewone ouderwetse stoomlocomotief, nooit geen probleem met de warmte ;D
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Daan! op 27 July 2019, 12:12:23
Dat is altijd dus  ;)
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Thom op 27 July 2019, 13:20:55
Nee, meestal de koeling van de randapparatuur. Tractie is zelden de oorzaak bij hitte, toch niet bij gewone loks. Zeker bij treinstellen waar alles zo dicht mogelijk bijeengepakt moet zitten is de afvoer van warmte, zoals hierboven al meermaals aangegeven, een probleem. Het voordeel van deze compacte bouwwijze is dan de andere kant van de medaille: je kunt bij wijze van spreken de hele apparatus eruit halen en meteen een andere box erin zetten. Hierdoor staat het treinstel minder lang ter zijde.

Mvg Bas
Nou, op het moment zijn er heel wat VIRMs juist defect door een defecte tractie installatie ;)

Feitelijk is het gewoon dat elk component waar warmte bij vrijkomt en wat een ventilator heeft om zichzelf te koelen nu gewoon de geest kan geven.
Denk dan aan een Airco, een statische omzetter, een tractie installatie, een boordcomputer...

Of je iets probeert te koelen met lucht van 25 graden van buiten, of lucht van 40 graden, dat lukt soms gewoon niet meer en dan warmt het component gewoon langzaamaan steeds verder op...
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: RICROO op 27 July 2019, 15:17:52
Een Mat54 rijdt (reed) gewoon door, ook als het wat warmer was zoals nu. In de trein wellicht wat warmer dan normaal, maar gewoon lekker alle ramen open en rijden maar.

Als het vandaag de dag iets boven of onder de 20 graden komt, als er blaadjes vallen en er valt meer dan 10mm regen per etmaal, nou dan is het raak. En bovenstaande zaken niet noodzakelijk allemaal tegelijk.

En dat is jammer, want reizen per trein kan zo leuk zijn.


Richard
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Eelco Storm op 27 July 2019, 15:22:24
Dat is het nou juist, toen mat '54 reed, werden deze absurde temperaturen niet gehaald. Die vergelijking gaat dus aardig mank...
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: RICROO op 27 July 2019, 15:42:25
Helaas, denk aan de zomer van 1976. We zijn nu slechts lichtjes over de temeratuur van toen gegaan. Daarbij bleef de zomer van 1976 aanzienlijk lang aanhouden met hoge temperturen.

Wat zo jammer is van de situatie nu is dat het reizen per trein wat doorgaans toch echt leuk en handig is, door technische probleemjes gehinderd wordt terwijl dat echt wel te voorkomen is.

Richard
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: ReneN op 27 July 2019, 17:15:37
We zitten nu wel hoger dan toen. Ook 1975 was warm, in 1976 was de hoogste temperatuur in De Bilt bijna 36 graden. In het zuiden is het nu al drie dagen rond de 40 graden geweest, dat kwam toen niet voor. Kan me nog herinneren dat we met de boottrein naar Hoek van Holland gingen, heerlijk afkoelen op zee. En de trein was gewoon op tijd, er was geen elektronica of airco die de geest gaf. De ellende begon pas in de haven van Harwich door de stakingsacties van de Engelsen. Hebben daar uren voor anker gelegen  ;D
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Thom op 27 July 2019, 19:41:08
Dat is het nou juist, toen mat '54 reed, werden deze absurde temperaturen niet gehaald. Die vergelijking gaat dus aardig mank...
Dat ook, en toen was er geen Facebook en digitale krant waar het gelijk breed in uitgemeten werd...

En verder reden er ook minder treinen, zelfs met de uitval van nu durf ik te verwedden dat er méér treinen reden dan in 1976...
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Ferre op 28 July 2019, 04:27:44
Niet alleen de hitte doet treinen stoppen:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/27/trein-vastgereden-in-india-door-hevige-moessonregen/
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: dh3201 op 28 July 2019, 12:23:04
Geef mij maar de gewone ouderwetse stoomlocomotief, nooit geen probleem met de warmte ;D
Met bijbehorende houten rijtuigen zonder airco, zonder verwarming (alleen een warme kruik) en geen toilet.
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Rondje_HO op 28 July 2019, 18:43:35
Goed, airco kwam pas bij de laatste stoomtreinen volgens mij maar verwarming en toiletten hadden ze al behoorlijk vroeg hoor :)
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Eelco Storm op 28 July 2019, 18:46:49
Airco was er al in de jaren dertig. Rijtuigen in Nederlands Indië werden koel gehouden door de luchtstroom van de rijtuigventilatie over blokken ijs te laten stromen.

Eelco
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: dwem op 30 July 2019, 16:02:59
Dat het met Hondekoppen en 36 gr nog goed ging en nu met VIRM en 40 gr niet is eenvoudig te verklaren als je weet wat een Badkuipkromme is.

Overigens is het reizen bij die temperaturen op het bovendek van een VIRM zonder werkende airco levensgevaarlijk. Dus dan maar liever aan de kant.

Dirk
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 July 2019, 16:31:13
Vroeger kon je nog eens een raampje open doen.
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Hans Reints op 30 July 2019, 18:33:08
Nu ook nog, alleen het dichtdoen zal de nodige problemen geven. :angel:
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: Eelco Storm op 30 July 2019, 19:14:03
Met velpon zie je er geen barst meer van  ;D
Titel: Re: Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Bericht door: dwem op 06 August 2019, 16:08:04
Gluton.

Dirk