BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: Scratchbuilt op 20 July 2019, 22:13:24
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tram-Lierneux.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tram-Lierneux.jpg)
Vandaag liepen wij door Lierneux en troffen dit rijtuig aan. Of misschien wel meer een bijwagen. Het bijzondere is dat het ding aan de ene kant een ander nummer voert dan aan de andere kant. Er staat een bordje met info bij met niet meer dan 4 regels tekst. Remise en werkplaats zijn verbouwd/gerestaureerd en dit rijtuig is geplaatst. Verdere info ontbreekt. Ik ben uitgebreid aan het zoeken op het www maar tref weinig info aan over deze lijn. Beetje verbrokkelde info over de lijn zelf maar geen materieellijst oid. Ik weet inmiddels dat het meterspoor was en, gek genoeg, is er in België onderscheid tussen meterspoor en kaapspoor. Meterspoor is (duh) een meter (1000mm) breed en kaapspoor 1067mm. Iedere maatschappij bedacht (mijn interpretatie) kennelijk zelf een spoorwijdte met de natte vinger? (Ahwel zunne: zulle we nen meter doen of een paar cm meer? Neuh Lambiek, 1000 mm is genoeg he. Pilsje? ;) :D) Vroeger reed men met stoom en later met diesel. Geoderen en personen. Verder biedt internet veel plaatjes van oude trams in België en een hele pagina met Tram Maatschappijen en lijnen en materieellijsten in diverse onderverdelingen, maar dan weer zonder plaatjes en vooral ontbreekt info over welk voertuig op welke lijn van welke maatschappij reed. Kortom; ik wordt er geen steek wijzer van.
Dus de vraag is aan onze Belgische vrienden: wie weet het fabrikaat en het type van dit rijtuig? En wat reed er zoal meer? En als ik dan toch bezig ben: als er iemand een maatschets en/of tekening heeft zou ook leuk zijn.
Groet vanuit Lierneux,
Albert
-
Belgisch en een lang nummer, dus zoeken op NMVB plus het nummer.
Gents, volgens internet. Zie Messenger voor een foto.
En goede vakantie verder.
Wolter
-
….gek genoeg, is er in België onderscheid tussen meterspoor en kaapspoor.
Uiteraard is daar onderscheid tussen. Het verschil van 67 mm is te groot om het door elkaar te gebruiken. Maar bij mijn weten hebben ze in België nooit Kaapspoor gehad. De interlokale tramlijnen reden (rijden) op meterspoor. Alleen de stadstrams in Brussel rijden op normaalspoor.
-
Oorspronkelijk zijn bijna alle buurtspoorweglijnen in de provincie Antwerpen met kaapspoor (1067 mm) aangelegd. Deze spoorwijdte was gekozen in verband met de aansluiting met de tramlijnen in Zuid Nederland, waar kaapspoor werd gebruikt. De meeste lijnen waren tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitse bezetter opgebroken. Deze lijnen worden dan metersporig opnieuw aangelegd. Vanaf 1919 worden de nog overblijvende lijnen omgespoord naar de standaard meterspoor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Antwerpen
-
@Ferre, geldt dat alleen voor de provincie Antwerpen? En hoe zit het dan met het tramspoor van De Lijn tussen Knokke en De Panne? Dat is nog steeds meterspoor.
-
Hallo,
In het boek "Trams in de Ardennen" van Stefan Justens wordt de lijn van Lierneux naar Vielsalm ook besproken.
Op 27 september 1958 wordt de reizigersdienst gestaakt en op 1 juni 1959 het goederenvervoer.
In 1963 zijn de sporen opgebroken.
In de laatste jaren reed Autorail 144 soms met bijwagen 10727 voor de reizigers.
Men had ook nog bijwagen A 644, 10551 en 10555 alsmede bagagewagen A 2258.
Voor het goederenvervoer was er Autotracteur 48.
In het genoemde boek staat een foto uit 1958 met rijtuig 10727 in de stelplaats Lierneux.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
@Klaas:
De spoorwijdte in België voor de trein, Brusselse metro en de Brusselse tram is 1435 mm.
De Antwerpse en Gentse tram, de Kusttram en de Métro léger de Charleroi rijden op meterspoor.
Vroeger had de NMVB ook enkele normaalspoorlocomotieven. Onder andere in Merksem (randgemeente van Antwerpen) deed de NMVB het goederenvervoer met de normaalspoorwagons. Een stoomloc is bewaard gebleven en staat in het Museum voor het Openbaar Vervoer van Wallonië (Liége of Luik). Waarom daar en niet in het Antwerps trammuseum weet ik niet.
https://www.musee-transports.be/nl/home/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Matériel_roulant_de_la_SNCV#/media/Fichier:NMVB_type_20_Stoomlocomotief_Merksem_-_IJskelder.jpg
https://fr.wikipedia.org/wiki/Matériel_roulant_de_la_SNCV#Locomotives_à_vapeur
(Deze laatste webadressen plak je best in je browser, anders kom je ergens anders terecht)
-
Hallo,
Nog even verder gezocht (op de foto uit 1958 heeft de wagen geen lichtkap).
Deze internetpagina gevonden:
https://www.trams-trolleybus.be/Lierneux02.html
Het gaat om een Gentse bijwagen met nr. 67 die is omgenummerd in 10727.
De echte 10727 zal wel destijds gesloopt zijn.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Mag ik u allen hartelijk danken voor uw bijdragen? Ik heb nog wat recherchewerk te doen voor ik het wel en wee van de Ardense Trams in de gaten heb....
@Klaas: Ja, dat is me wel bekend. ;) Wat ik bedoelde is dat beide spoorwijdtes 'naast' elkaar voorkwamen. Dat vond ik apart. Maar hoe dat komt is hier reeds uit de doeken gedaan.
Ik heb een toegift. Vandaag kwamen we langs Erezee. En daar zag ik trammetjes. (Toeval bestaat gewoon.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190722_160546.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190722_160546.jpg)
Helaas had ik geen echte camera bij me en ik nam te weinig tijd om alles goed in beeld te krijgen dus verdere foto's wil wegens de belabberde kwaliteit graag achterwege laten.
Verder is dit thema natuurlijk ook reeds in model gemaakt. Zie de video vanaf minuut 3.
https://www.youtube.com/watch?v=RMFVFsOmHhw
En er is een Franstalig forum: http://www.passion-metrique.net/forums/viewtopic.php?f=2&t=3127&hilit=tramway+touristique&start=120 (http://www.passion-metrique.net/forums/viewtopic.php?f=2&t=3127&hilit=tramway+touristique&start=120)
Helaas ben ik de Franse taal niet machtig (bier bestellen lukt dan weer wel). Maar Google is mijn vriend. Verder voel ik iets opkomen in de schaal 1:64. Het is nog ver, maar het borrelt.....
Nou ja, ideeën genoeg, eerst de vakantie maar eens verder vieren......
Albert
-
Hallo,
De TTA (Tramway Touristique de l' Aisne) houdt de herinnering levend aan de Buurtspoorwegen in de Ardennen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171118-005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171118-005.jpg)
ART 69 bij Forge à la Plez op 18 november 2017.
Volgens hun agenda wordt er de komende dagen gereden.
https://www.tta.be/nl/agenda/
Mogelijk heb je hier nog iets aan om inspiratie op te doen (al is het wel in een
grotere schaal)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,7585019,7585019#msg-7585019
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Das mooi!
Bedankt Wim. (y)