BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Jeronimos op 16 July 2019, 12:24:08
-
https://www.tubantia.nl/hengelo/intercity-naar-berlijn-meer-in-trek-dan-ooit~a634ffdf/
-
Een interessant artikel - en een teken dat de aloude D-trein die geleidelijk aan is afgeschaft terugkeert naarmate vliegen onaantrekkelijker gaat worden. Wel in wat snellere vorm dan natuurlijk - een ontwikkeling die we ook bij de tram hebben gezien.
-
Het lijkt me eerder een teken dat we allemaal voortdurend mobieler worden.
groeten
Hendrik Jan
-
Het lijkt me eerder een teken dat we allemaal voortdurend mobieler worden.
groeten
Hendrik Jan
En dat Berlijn populair is.
-
Mijn vemoeden dat we helemaal niet minder vliegen als we meer treinen wordt bevestigd door de cijfers in dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/we-treinen-vaker-door-europa-maar-vliegen-we-ook-minder~b101f96f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/we-treinen-vaker-door-europa-maar-vliegen-we-ook-minder~b101f96f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F)
Het venijn zit in de staart van het artikel.
groeten
Hendrik Jan
-
Ik ken de cijfers niet (& ik kan ze ook niet vinden :'( ), maar als je het aantal passagiers tussen Schiohol & Berlijn halveert - een leuk klimaatdoel - hoeveel extra treinen zou je dan nodig hebben?
-
Dat kan nog weleens meevallen. De capaciteit van een beetje internationale trein is een stuk groter dan die van een continentaal vliegtuig. De twee Eurostar treinen per dag vanuit Amsterdam zouden de capaciteit van acht vluchten hebben.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/twee-eurostar-treinen-vangen-acht-schiphol-vluchten-af (https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/twee-eurostar-treinen-vangen-acht-schiphol-vluchten-af)
-
Zoals in het artikel staat dat ik eerder noemde:
er zit een forse adder onder het gras.
Als passagiers binnen Europa kiezen voor de trein, ontstaat er op Schiphol meer ruimte voor intercontinentaal verkeer.
En dat staat haaks op de klimaatdoelen.
groeten
Hendrik Jan
-
Vreemd, want men probeert juist de vluchten over kortere afstand te verminderen (meest vervuilend) in plaats van de langeafstandsvluchten.
Dus als er meer intercontinentaal komt, zou dat beter zijn.
Gr, Bert
-
hangt er maar helemaal vanaf hoeveel.
Per km is een korte vlucht vervuilender dan een lange.
Maar in totaal kan een lange vlucht per stoel best vervuilender zijn dan een korte.
Hangt van een aantal factoren af: bezettingsgraad, afstand, jetstream etc.
Denk ook aan intercontinentaal vrachtverkeer, dat in voorkomend geval een forse groei kan doormaken door in de opengevallen slots te springen.
Nog meer rozen uit Oeganda, boontjes uit Egypte, of aardbeien uit Chili die worden ingevlogen.
groeten
Hendrik Jan
-
Van de praktische kant,
Een aantal jaren geleden zijn mijn vrouw en ik een weekje naar Berlijn geweest. Vanuit mijn huis ben ik met 20 minuten lopen op Almere CS. Een paar keer overstappen en je bent midden in Berlijn.
Met vliegtuig zou ik dan van Almere CS naar Schiphol moeten, incheck tijd, landen op de luchthaven van Berlijn, buiten de stad en dan naar je hotel.
Qua tijd zit hier bijna geen verschil in en ik moet zeggen met de trein zie je meer, ook al raast het landschap met 223 km/hr je voorbij (Dit was op de terugweg Berlijn Hamburg)
Groetjes
Arthur