BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: Forever Rocofan op 10 July 2019, 23:16:59
-
Ik heb verschillende draadjes gelezen over de bouw van bruggen voor de modelspoorbaan. Zelf had ik al heel lang het idee om de brug over de Poldervaart na te bouwen.
Als kind heb ik vaak bij deze brug staan kijken als ik met mijn ouders ging fietsen. Toen bestond de overweg van de Joppelaan naar de Buitenkerklaan ook nog. Op de plek waar de overweg was staat nog steeds de voormalig baanwachterswoning.
Ik ben 8 Juli foto's wezen maken van de brug en ben dezelfde dag nog begonnen met bouwen. Het lijkt me echt heel gaaf om de treinen die ik vroeger over de brug zag rijden nu jaren later in het klein over de brug te zien rijden ( o.a. Hondekoppen, mat '64, 1100, 1200,1300. Maar ik zal het ook afwisselen met de 3737, DE2 of Wadloper, gewoon omdat het kan.
Ik zal hier de bouw van de brug beschrijven en foto's van mijn gepruts plaatsen.
M.v.g. Ruud B.
-
Ik kijk er naar uit Ruud 8) (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190710_232232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190710_232232.jpg)
Hier alvast een foto van de brug voor degenen die nooit in Schiedam komen. Ik zal later nog foto's maken waarop de hele brug te zien is.
M.v.g Ruud B.
-
Hier de brug in 1975
(https://live.staticflickr.com/4202/35115016975_6fcf9774a1_z.jpg) (https://flic.kr/p/VuZDaa)750318 15-07a Kandelaar (https://flic.kr/p/VuZDaa) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Ah, ben benieuwd.
Je kon er niet alleen naar kijken, je kon er ook op spelen. :)
-
@Gerard,
Bedankt voor de foto. Leuk dat er een plan V1 op de brug rijdt met hoge cabineramen, precies zoals het model van Roco. Als de brug af is zal ik de Roco plan V zo op de brug zetten.
@Henk,
Op de brug spelen ( of foto's nemen ) hoef je tegenwoordig niet meer te proberen. In no time is de politie bij je om je weg te sleuren. Nu staan er overal hekken langs de brug en zitten er graffities op, maar ik wil de brug bouwen zoals het vroeger was.
Dus als er meer mensen oude foto's hebben van de brug, dan zie ik deze graag in het draadje !
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Er is overigens nog iemand (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85840.msg3221975887#msg3221975887) de brug aan het bouwen. Ik zou er een berichtje aan wagen om info uit te wisselen.
Marc
-
@Marc,
Bedankt voor de link. Ik wist niet dat Timo met dezelfde brug bezig is. Heb gelijk een berichtje in zijn draadje geplaatst.
Ik ben begonnen met 2 aluminium hoekprofielen als basis voor de brug. De constructie hoeft niet hetzelfde te zijn als de echte brug, de draagkracht is veel belangrijker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190711_101521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190711_101521.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190711_102108.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190711_102108.jpg)
Op deze twee foto's is te zien hoe ik de basis voor de brug opgebouwd heb.
Gisterenavond 40 stripjes gesneden om de diagonale dragers van te maken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190711_102929_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190711_102929_1.jpg)
Dus ga vandaag beginnen met het in elkaar zetten van de dragers. Zodra de eerste dragers af zijn zal ik weer foto's plaatsen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Mooi plan dit, ga ik volgen. Misschien wel het meest schilderachtige punt in de Oude Lijn, ik kijk altijd goed als ik er langs kom. Behalve de brug die zeer historische baanwachterswoning, een oer-Hollandse vaart en een dorpje vlakbij, wat een prachtige postzegel .... en een paar meter verder zit je ineens midden in de grotestads-rafelrand
-
@Henk,
Op de brug spelen ( of foto's nemen ) hoef je tegenwoordig niet meer te proberen. In no time is de politie bij je om je weg te sleuren. Nu staan er overal hekken langs de brug en zitten er graffities op, maar ik wil de brug bouwen zoals het vroeger was.
Dus als er meer mensen oude foto's hebben van de brug, dan zie ik deze graag in het draadje.
We gebruikten de brug op warme dagen ook wel als springplank. Duiken was onverstandig in verband met het lage waterpeil van de Poldervaart. Indertijd zwaaiden machinsten gewoon terug als we op het looppad stonden.
In de beeldbank van het Schiedamse gemeentearchief vind je wel wat foto's.
https://beeldbank.schiedam.nl/beeld/?q=spoorbrug&mode=gallery&view=horizontal (https://beeldbank.schiedam.nl/beeld/?q=spoorbrug&mode=gallery&view=horizontal)
Zelfs een detailfoto tijdens de bouw.
https://beeldbank.schiedam.nl/beeld/detail/1b43967a-75e9-0d9c-2f48-0f88fde5c3b0/media/7f9d9f9f-4a9e-cc76-5444-3519de8d4828?mode=detail&view=horizontal&q=brug%20poldervaart&rows=1&page=96 (https://beeldbank.schiedam.nl/beeld/detail/1b43967a-75e9-0d9c-2f48-0f88fde5c3b0/media/7f9d9f9f-4a9e-cc76-5444-3519de8d4828?mode=detail&view=horizontal&q=brug%20poldervaart&rows=1&page=96)
-
Hoi Ruud,
hier nog een plaatje met een plan T:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100110-plan-T-514-richting-delft-te-schiedam_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100110-plan-T-514-richting-delft-te-schiedam_1.jpg)
gemaakt op de sneeuwdag van 10 januari 2010.
Ik ga je bouwrapportage even volgen en hoop op een spoedige bouw.
Groeten,
Christoph
-
@Christoph,
Bedankt voor jouw bijdrage. De plan T heb ik ook, maar de sneeuw rond de brug laat ik maar weg. Doe mij maar veel zomers groen op de modelbaan !
Hoop morgen weer verder te kunnen met de brug, er kwam even een ander karweitje tussendoor. Een Roco plan V die een revisie nodig heeft. Hierover later meer in het werkplaatsdraadje.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img274.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img274.jpg)
274 De brug over de Poldervaart bij de Kandelaar = Schiedam-Kethel. Aan de linkerzijde, wat nu volgestort is, zat in het begin een beweegbaar deel. De Poldervaart was in die tijd de doorgaande route van Schiedam naar Delft en den Haag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img275_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img275_2.jpg)
275 Hier is aan de voorzijde, nog goed te zien waar dat beweegbare deel heeft gezeten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img276_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img276_2.jpg)
276 Een DD-trek/duw nadert het voormalige beweegbare deel van de brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img277_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img277_2.jpg)
277 Ook de Hoekse lijn heeft twee van deze bruggen gekend. Een over de de Poldervaart bij de Vijfsluizen, dat is tussen Schiedam en Vlaardingen en eentje over de Boonervliet tussen Vlaardingen en Maassluis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img278_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img278_1.jpg)
278 De brug netjes ingepast in het landschap
-
Mooie foto's Hans, maar wel een vreemde Benelux bij foto 276.....
Jeroen
-
Gisteravond in Rail Away ging het over de oude lijn van Amsterdam over Haarlem naar Rotterdam. Tegen het eind kwam deze brug ook even voorbij.
-
Mooie foto's Hans, maar wel een vreemde Benelux bij foto 276.....
Jeroen
Inderdaad een slordigheidje, heb het aangepast :)
-
Vandaag bezig geweest met kleine onderdeeltjes snijden voor de staanders van de brug. Ik maak de diagonalen allemaal dezelfde breedte, omdat je de brug in miniatuur makkelijker in één keer kunt bekijken denk ik dat het naar mijn zin te rommelig wordt met verschillende diagonalen. Vooral omdat er ook of vier of zes dwarsplaten aan de binnen of buitenzijde van iedere diagonaal moeten komen.
Zondag hoop ik weer een aantal foto's te kunnen plaatsen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Zit er veel verschil in de breedte van de diagonalen? Op de foto's zie ik alleen dat de buitenste zwaarder zijn uitgevoerd, die krijgen de grootste drukkracht te verwerken. Maar de overige lijken allemaal hetzelfde te zijn.
-
@Klaas,
Mij was het ook nooit opgevallen, maar er zit inderdaad verschil in de diagonalen. Zelfs twee breedtes in één driehoek. Het valt goed te zien aan de platen aan de bovenzijde waar de drie dragers bij elkaar komen. De afstand van de klinknagels en het aantal;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190714_083132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190714_083132.jpg)
Normaal kijk ik naar de treinen op de brug en let ik minder op de brug, totdat ik foto's ging nemen en goed naar de constructie kijken. En nog een keer extra doordat Timo ( in zijn draadje over dezelfde brug ) ook iets had geschreven over de breedtes van de diagonalen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Het verschil zit er in dat de ene diagonaal op druk wordt belast en de andere op trek. De drukbelaste diagonalen zijn stijver uitgevoerd om te voorkomen dat ze knikken. Maar bij deze brug is het verschil heel subtiel. Zo klein dat je het in model nauwelijks kan zien.
Als je naar de Moerdijkbrug kijkt dan zie je een veel duidelijker verschil tussen de twee soorten diagonalen.
-
Goedemorgen Klaas,
Ik heb geen verstand van hoe echte bruggen technisch in elkaar zitten. Ik wil gewoon een mooie Nederlandse brug op mijn baan ;D
Als de brug af is en hij is herkenbaar als de brug over de Poldervaart is het prima. De verschillen tussen echt en model vallen pas op als je de modelbrug bekijkt met foto's van de echte brug in je hand....
Groet Ruud B.
-
Ik ben ook geen echte bruggendeskundige, maar heb wel wat boeken gelezen over bruggenbouw. Daardoor heb ik een beetje inzicht in het krachtenspel in de diverse delen. Een echte deskundige op dit gebied is Frans Peeters, die heeft er voor geleerd.
Maar het is zoals je zegt, als het model een overtuigende gelijkenis vertoont met de echte brug dan is de missie geslaagd.
ik zou wel de einddiagonalen zwaarder uitvoeren, in het echt zijn die ook duidelijk breder.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190714_135020.jpg)
Er ligt al een flink aantal onderdelen klaar. Deze zijn al voorzien van een laagje primer. Nu verder met het snijden van de plaatjes om de diagonalen mee in elkaar te zetten. Hier heb ik er rond de 120 van nodig.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Dan hoop ik dat je een Chopper hebt? :)
-
@Joran,
Nee, ik heb geen chopper. Gewoon een goed hobbymesje, vijltjes en schuurpapier. Tot nu toe lukt het daar prima mee.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ben erg benieuwd naar de voortgang...
-
Zoooooo, even een hele dikke laag stof van dit draadje afblazen. Ik kreeg een berichtje van medeforumlid Twan(vuurens) dat hij de brug over de Poldervaart ook graag zou willen bouwen in N schaal op basis van 3D print. Dus we werken nu samen aan deze brug. Ik woon dicht genoeg bij de brug om details uit te zoeken en hier foto's van te maken en Twan gaat dan de brug tekenen en printen in N.
Als de brug in N schaal wordt wat Twan ervan verwacht is de volgende stap de brug printen in H0.
Vanmiddag na mijn werk ben ik weer bij de brug geweest om wat details te bekijken en fotograferen. Twan zal in dit draadje ook updates gaan plaatsen van de bouw van zijn brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210517-173508-60a2ab8695864.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210517-173508-60a2ab8695864.jpg)
De brug en het groen eromheen verveelt me nog steeds niet na alle jaren dat ik er ben wezen kijken.
En terwijl Twan zich bezig houdt met het tekenen van de brug, ga ik kijken of het lukt om de oude overwegwachterswoning in H0 te maken.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Bedoel je 1 van de 2 overwegwachterswoningen die daar in de buurt stonden of het oude brugwachtershuisje wat tot ergens in de jaren 70-80 naast de brug stond?
Fraai project overigens (y)
-
@Modellbahnwagen,
Ik bedoel de woning die er nog staat. Baanwachterwoning of overwegwachterswoning weet ik niet precies. Het gebouw stond er al in een ver verleden toen het vroegere station Kethel nog bestond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190712-124244-60a2dcebe3866.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190712-124244-60a2dcebe3866.jpg)
Vroeger lag rechts van de woning de overweg van Joppelaan
naar de Buitenkerklaan. Als kleine jongen probeerde ik altijd mijn ouders zo ver te krijgen dat we daar even treinen bleven kijken als we gingen fietsen. Dat lukte best vaak.
Daar zag ik van alles; Hondekoppen, oude Benelux treinen met mat '57 en de 25.5, reizigerstreinen met 1100,1200 1300 en soms een 1500 afgewisseld met goederentreinen...vaak minder als tien minuten voor de overweg weer dichtging.
Leuk om na te bouwen dus.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Dat huisje zal er niet lang meer staan zo te zien :'(
Leuk die herinneringen aan deze plek, ik deel ze met je, in m'n kindertijd kwam ik daar ook wel vanuit Overschie via de oude rolbrug. Heb die materieelsoorten ook veel gezien en ook de inzet van de eerste ICR rijtuigen. Destijds kon je gewoon langs het spoor lopen, niemand die iets zei terwijl de treinen met 130 km/u langs stormden. Je herinnert je misschien ook nog wel de vlinderportalen van de bovenleiding. Die maakt of zijn gemaakt door MK studio's.
Succes met de bouw van de brug en omgeving (y)
-
Naast een van die later afgesloten overwegen zag ik op mijn dagelijkse treinreis naar Delft een grote kas zoals in het Westland verrijzen. Planten kwamen er vervolgens niet in, al vijftig jaar staan er slechts caravans in te verkommeren...
Zoals een akker vanaf de spoorbrug deze ruwbouw ruim 25 jaar staat te verkommeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210501-144045-1-60a36679bca54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210501-144045-1-60a36679bca54.jpg)
Toekomstig overstap station Kethel-Spaland.
Ronald
-
Op 011078 zijn de oude portalen bij Kethel nog aanwezig (loc 1004 met excursietrein).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kethel-1004-011078-1-60a369972fe4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kethel-1004-011078-1-60a369972fe4a.jpg)
Een onbekende 1200 met trein (ICplus) naar het zuiden van het land. Op de achtergrond de brug over de Poldervaart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kethel-1200-60a36a0edec0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kethel-1200-60a36a0edec0e.jpg)
-
:)
Wanneer wordt dit viersporig?
Bij Delft-Campus zijn spoorwerkzaamheden die op verdubbeling lijken..
Ronald
-
Het geld is er inmiddels, valt op diverse nieuwssites (https://www.schiedam24.nl/nl/nieuws/nieuws/miljard-voor-spoorverbreding-schiedam-delft/17061) te lezen.
Maar er zal nog wel wat water door de Maas Poldervaart gaan voor het zover is, met alle procedures en vergunningen die nodig zijn.
-
Klopt, ook te zien op de webcam van Prorail. Maar de viersporigheid eindigt straks voorlopig net na Delft Campus, gezien in de richting Schiedam. Het kabinet heeft wel geld toegezegd om ook Delft Campus - Schiedam viersporig te maken, maar dat gaat nog wel even duren. Als tussenoplossing zouden extra seinen worden geplaatst (kortere blokken) om de treinopvolging korter te maken. Als je de sprinters dan op de sporen 1 en 2 (vroeger van de Hoekse lijn) in Schiedam laat halteren, kun je IC's en Sprinters goed scheiden.
-
Het geld is er inmiddels, valt op diverse nieuwssites (https://www.schiedam24.nl/nl/nieuws/nieuws/miljard-voor-spoorverbreding-schiedam-delft/17061) te lezen.
Maar er zal nog wel wat water door de Maas Poldervaart gaan voor het zover is
Dat kan wel eens heel lang gaan duren. Door de afsluiting bij de Vijfsluisen is de De poldervaart stilstaand water geworden ;D
-
Ha Frank,
Maar dan moeten de verschillende treinsoorten elkaar kruisen.
Krijg je situatie van twee parallelle lijnen.
Niet handig ook voor passagiers.
Ronald.
-
Vaart bij Zweth ook afgedamd..
R
-
Nog wat door de tijd heen geschoten plaatjes van het onderwerp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-60a3747877f55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-60a3747877f55.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-012-60a3747a5af98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-012-60a3747a5af98.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-5-60a3747a60e88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-5-60a3747a60e88.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-013-60a3747bf0897.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-013-60a3747bf0897.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-020-60a3747c13532.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-020-60a3747c13532.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-023-60a3747dc06e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-023-60a3747dc06e2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-024-60a3747e17bce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-doos-I-024-60a3747e17bce.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0600-60a3748c0361c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0600-60a3748c0361c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0603-60a37494c659c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0603-60a37494c659c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0598-60a37498723bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0598-60a37498723bf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0606-60a374a561616.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0606-60a374a561616.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0604-60a374af8c8bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0604-60a374af8c8bd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0607-60a374b1c515d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0607-60a374b1c515d.jpg)
-
Die spoorhuizen stonden langs de hele Oude Lijn, van Amsterdam tot Dordrecht.
In de tijd toen ik naar de middelbare school fietste stonden ze nog langs de lijn Amsterdam-Haarlem, alleen bereikbaar via een kabelpontje over de Trekvaart. Kort daarna zijn ze gesloopt, in de jaren '70 als ik het goed heb.
Een vroegere buurman is in zo'n huis geboren, zijn vader was baanwerker.
-
Spoorhuizen.
Stonden ook langs de Hoekselijn.
Twee appartementen per bouwstel.
Collega was geboren in zo'n woning, Vlaardingen bij Binnensingel. Haar vader werkte bij de NS. Als ze over hem sprak, was het "Pa Spoor".
In Vlaardingen verdwenen de pandjes in 1991 toen de Deltadijk werd aangelegd.
Ronald
-
Nog eentje van de brug over de Poldervaart;
(https://live.staticflickr.com/4202/35115016975_6fcf9774a1_c.jpg) (https://flic.kr/p/VuZDaa)750318 15-07a Kerkbuurt (https://flic.kr/p/VuZDaa) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Onbekende Plan V1 op de brug over de Poldervaart,
Kerkbuurt,
18 maart 1975.
en onder de vlinderportalen;
(https://live.staticflickr.com/4290/35115017365_6a1a7a01bf_c.jpg) (https://flic.kr/p/VuZDgT)750318 15-06a Kandelaar (https://flic.kr/p/VuZDgT) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Onbekende Plan V1,
Kandelaar/Kerkbuurt,
18 maart 1975.
(https://live.staticflickr.com/65535/35115016145_b63de685c6_c.jpg) (https://flic.kr/p/VuZCUR)750318 15-09a Kandelaar (https://flic.kr/p/VuZCUR) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Drie stuks Beneluxhondekop, w.o. NMBS 220.902 bij Kerkbuurt,
18 maart 1975.
-
Iedereen bedankt voor de reacties met leuke foto's van vroeger. Zo is dit draadje weer uit het stof en valt goed te zien waarom de brug en de omgeving zo interessant zijn om na te bouwen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Het is even geleden dat het laatste bericht op dit topic geplaatst werd, maar in die tijd is er wel veel gebeurd. De brug in schaal n is nu af, voor de ho versie moet er toch veel aangepast worden. Mij vraag is dan ook of er meerdere geïnteresseerden zijn voor deze brug. Zo ja dan zal ik overwegen er tijd en moeite in te steken :).
Denk dan aan een kost prijs per bouwpakket die zeker onder de €100 moet blijven voor een brug in ho als bouwpakket. Hierbij nog wat foto's van versie 1 (versie 2 word nog mooier) in schaal n.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093614-60dd70bcda2fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093614-60dd70bcda2fa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093629-60dd70bd0021c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093629-60dd70bd0021c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093602-60dd70be2a35e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093602-60dd70be2a35e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093607-60dd70be31fc3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210701-093607-60dd70be31fc3.jpg)
-
Ziet er goed uit :) tipje om het dak wat strakker te maken, gebruik profielen van 1.5 x 1.5 mm als kruisverbindingen. Dus de styreen verbinding er uit knippen en vervangen door de L profielen. Ben je de vervorming van het styreen kwijt, en je hebt wat meer detail.
Zoals hier: https://dehef.20ten.nl/wp-content/uploads/2021/05/B4AA282E-2EA8-425C-BC0D-10769F59648D-1280x960.jpeg
-
Hi Twan,
Mooi gedaan, net bij De Hef gekeken en nu dit, heeel mooi en dan ook weer in Spoor N.
Ik bookmark hem ;D .
Gr. John
-
Ik zou me ook kunnen voorstellen:
de verbindingen juist wel laten zitten, maar er aan de onderkant een T profiel van styreen tegen aan lijmen.
Ronald Visser
-
Zo dan. Een nog dikkere stoflaag op dit draadje als vorige keer. Afgelopen dagen heb ik het draadje van de bouw van de spoorbrug Oosterbeek van Jeroen Water helemaal gelezen en daardoor kwam ik ook dit oude draadje weer tegen. Ik denk dat ik helemaal opnieuw ga beginnen aan de brug over de Poldervaart.
Eerst maar eens goed kijken naar de constructie van de echte brug en dan rekenen en schetsen en zien of mijn gepruts een mooie brug oplevert.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Goede les: giet je rail op de brug niet in beton of zo. Dat komt je bij breuk te staan op dagen vol vertraging.
-
;D
Ja, de brug was gister in 8-uur Journaal te zien.
Volgens m ij zijn de problemen er nu opgelost, althans ik zie niets hieromtrent op TT pagina 751.
-
Zie hier (https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/62602-16-oktober-2025-defect-spoor-leiden-rotterdam-den-haag-rotterdam-dordrecht)de gehele tijdlijn.
-
Goede les: giet je rail op de brug niet in beton of zo. Dat komt je bij breuk te staan op dagen vol vertraging.
De rails zitten niet rechtstreeks in het beton. Er is in het beton een goot uitgespaard waarin de spoorstaaf in kunsthars wordt gegoten. Die constructie zie je ook veel op overwegen.
Maar ik kan me voorstellen dat het vrijmaken van de spoorstaaf de nodige moeite kost.
-
Wat heeft het in beton gieten van echte rails te maken met een oude brug waar platen staal tussen en naast de sporen liggen ???
Ik ga echt geen beton gebruiken op mijn brug. Is een paar tikkies te zwaar.....
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Ik heb in het Utrechts archief gezocht naar bouwtekeningen van de brug over de Poldervaart in Kethel. Helaas vind ik daar alleen maar tekeningen van andere bruggen ( ook over de Poldervaart, maar dan in Schiedam. Zover ik het online heb kunnen vinden zijn de twee enkelspoorbruggen in 1951 vervangen door de huidige tweesporige brug.
Zelf alle afmetingen bepalen aan de hand van foto's is echt veel lastiger. Net een mail verstuurd naar het archief van Schiedam of die de bouwtekeningen hebben.
Aan Timo die de brug ook aan het bouwen is of was hoef ik niet naar de afmetingen te vragen. Hij was 22 Augustus voor het laatst online.....
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ruud, alle foto's in de NVBS beeldbank (https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/?qr=kethel&ca=nvbsbld&pn=1&li=20&te=%7B%22trefwoorden%22%3A%5B%22bouw+infrastructuur%22%5D%7D&es=true<=grid) m.b.t. vervangen van de brug zijn in 1959 gemaakt.
-
Dankjewel Eric,
Dan heb ik ergens een foto gezien met een verkeerd onderschrift denk ik.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Na even nadenken heb ik besloten om toch de brug te gaan bouwen op het frame dat ik al eerder had gebouwd. Dit is verstevigd met aluminium hoekprofielen, dus lekker stevig.
Waarom helemaal opnieuw beginnen als het niet nodig is ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20190711-102108-68f7662ec18e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20190711-102108-68f7662ec18e7.jpg)
Dit had ik nog steeds in de hobbykamer liggen en kon ik zo pakken.
-
Somda Railwiki (https://railwiki.nl/index.php/Oude_Lijn) geeft 20 september 1959 als datum van indienststelling Ruud.
Kethelbrug
De brug over de Poldervaart bij Kethel werd uitgevoerd als vijzelbrug. Deze brug kon met handkracht anderhalve meter omhoog worden gedraaid. Deze brug vereiste een stevige fundering, omdat de veengrond ter plaatse zeer drassig was. In 195 wordt begonnen met het vervangen van de brug over de Poldervaart bij Kethel. Er komt een geheel nieuwe constructie zonder tussenpijlers. Het is een dubbelsporige vakwerkbrug met een overspanning van 51,6 meter. Op 20 september 1959 wordt de spoorbrug in dienst gesteld.
195 moet 1958 zijn.
-
Aan Timo die de brug ook aan het bouwen is of was hoef ik niet naar de afmetingen te vragen. Hij was 22 Augustus voor het laatst online.....
Kwestie van geduld, weet ik uit betrouwbare bron. Ligt er dus een beetje aan hoeveel haast je hebt.
-
Hoi Marc,
Ik wil nu wat gaan doen aan de brug. Dus wachten tot Timo weer eens online is heb ik niet veel aan.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
PB ook gezien?
-
Hoi Marc,
Ja ik heb jouw PB gelezen. Maar het kan nog een paar weken duren, dus ik probeer zelf de maten uit te rekenen. Wel bedankt voor de moeite van jouw bericht en PB.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Hoi allemaal,
Ik heb aan de hand van foto's met een DDM op de spoorbrug al geprobeerd even een schets te maken van de brug in 1:87
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251021-200007-68f7cb2632b09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251021-200007-68f7cb2632b09.jpg)
En omdat ik toch bezig was maar ook gelijk met een DDM op het spoor. Even de hoogte opgemeten met een Artitec DDM op de rails. De hoogte van het dak heb ik aangehouden de rest een beetje ingeschat.
Hoogte van de rijdraad opgezocht in de encyclopedie. Dat is ook een handig aanknopingspunt om hoogte in te schatten.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ruud, In het startbericht schrijf je dat je ter plekke bent geweest om foto's te maken. Heb je toen ook maten opgenomen? Je kunt er lopend onderdoor, en dan is het goed mogelijk om breedtematen op te nemen.
-
Hoi Klaas,
Het gedeelte waar je onderdoor kunt lopen is breder dan de brug zelf. Ik heb net mijn schets aangepast. Ik had een foutje gemaakt waardoor breedte en hoogte niet in verhouding waren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251021-214642-68f7e38dddab5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251021-214642-68f7e38dddab5.jpg)
Schets net aangepast. Dat gaat makkelijker als een hele brug aanpassen ;D Het aantal plaatjes op de voorkant van de verticalen klopt nu niet, maar dat maakt voor de schets natuurlijk niet uit.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Hoi allemaal,
Volgende week weer werken na drie weken thuis zitten. Om geen al te heftige overgang te hebben van uitslapen naar 3.15 opstaan vandaag maar vroeg ontbijten en daarna verder met uittekenen van de brug. De eerder geplaatste foto met de plan V is een mooi hulpje om de verhoudingen te controleren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/35115016975-9857b2dc2e-c-68f9aa16a3eb7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/35115016975-9857b2dc2e-c-68f9aa16a3eb7.jpg)
Foto van GerardvV. Onbekende plan V op de brug over de Poldervaart. Kerkbuurt, 18 Maart 1975.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Mooi bruggetje. Ik had alleen de draden van de aansluitrail onder de tafel aangebracht en niet door het gras gelegd ;D
-
Goedemorgen Paul,
Dat was heel normaal in 1975. Tegenwoordig liggen ze onder het gras ;)
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Is dat zo Ruud? Zo te zien liggen ze nu naast de brug ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-23-075706-68f9c408203ee.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-23-075706-68f9c408203ee.png)
Bron: Google StreetView (https://www.google.com/maps/place/Kethel,+3123+AK+Schiedam/@51.9415058,4.3886734,3a,15y,80.11h,91.61t/data=!3m7!1e1!3m5!1s5Gedt9M4T8bFkHuxgK9UZg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-1.613731158244235%26panoid%3D5Gedt9M4T8bFkHuxgK9UZg%26yaw%3D80.11176641917454!7i16384!8i8192!4m6!3m5!1s0x47c44aacfd349357:0x9467072792141722!8m2!3d51.938715!4d4.367032!16s%2Fm%2F02rq2fl?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTAyMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D)
-
Eric,
De aansluitdraden zijn inmiddels onder de tafel weggewerkt, wat je nu ziet is de ringleiding die over het water heen gaat ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Poldervaart-Brug-68f9cb4ea9d7b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Poldervaart-Brug-68f9cb4ea9d7b.jpg)
Bron: TWIAV.nl https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm?x=86518&y=439722&l=14&b=lichtgrijs (https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm?x=86518&y=439722&l=14&b=lichtgrijs)
mvg,
Matthijs
-
;D ;D
-
Keurig opgelost! ;D
-
Opeens gaat dit draadje over.....draadjes ;D
Het lijkt een eenvoudige brug, maar zonder bouwtekening uitrekenen valt echt niet mee. Dus nu eerst maar even een nieuw brugdek monteren. Dan kan de lijm ondertussen drogen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ruud, als je op de link onder de foto van Matthijs klikt, kom je uit bij een vrijwel verticale luchtfoto die je héél ver kunt inzoomen.
Wetende dat de afstand tussen de stoorstaven 1435mm is en doordat de foto vrijwel verticaal is, waardoor er nauwelijks tot geen perspectief vertekening optreed, kan je de schaal berekenen en in alle richtingen toepassen.
Daarmee kan je m.i. de belangrijkste maten bepalen en de rest lijkt me prima te herleiden op basis van al het beeldmateriaal hier in jouw draadje, dat van TimoD en de externe bronnen die voorbij gekomen zijn.
-
Goedemorgen Eric,
Dankjewel. Ik ga even kijken naar de foto van Matthijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251023-100411-68f9e2473aecc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251023-100411-68f9e2473aecc.jpg)
Bij deze het frame van de brug met het verwijderde brugdek ernaast.
-
Ik heb net wat maten uitgerekend met de foto van Matthijs waar Eric me op wees. De totale breedte van wat ik had gebouwd komt precies overeen met de totale breedte van de brug en de looppaden aan de buitenzijde van de staanders.
En toen kreeg ik een idee ; " wat als ik nou het frame eens omdraai ? "Yessss, dat is perfect om op verder te bouwen. De I binten verwijderd en wat stripjes verwijderd. Nu kan ik een basisplaat over de hele breedte van de brug lijmen en daar op de sporen en de verticale en diagonale staanders bevestigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251023-111430-68f9f4114b1dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251023-111430-68f9f4114b1dc.jpg)
Frame met de onderkant naarboven en daarnaast alle stripjes die ik weg heb gesneden.
-
Hoi allemaal,
Ik ben weer wat verder met de onderbouw van de brug. Gisteren in het midden profielen met verstevigingsdriehoeken gemaakt waar later de platen tussen de sporen op komen te liggen en vandaag strippen in de lengte met daartussen opvulstukjes waar de sporen op komen te liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251024-152251-68fb8412e30a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251024-152251-68fb8412e30a5.jpg)
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Sommige toevalligheden.....
Als een echte die hard in de regen foto's aan het maken van de brug van details die ik op andere foto's niet goed kan zien.
En dan opeens......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134954-68fcbbfdc6965.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134954-68fcbbfdc6965.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134957-68fcbbfdd8cb3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134957-68fcbbfdd8cb3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134958-68fcbc0124133.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134958-68fcbc0124133.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-135002-68fcbc0193bed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-135002-68fcbc0193bed.jpg)
Locs die ik hier nog niet eerder heb gezien. Erg leuk.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Hoi allemaal,
Vandaag weer bezig geweest om het onderstel van de brug aan te passen. Een paar opstaande randen zaten zo goed vastgelijmd dat ik ze alleen maar weg kon snijden. Omdat ik nu wel klaar was met steeds maar aanpassen toch maar het onderstel helemaal uit elkaar gehaald. Vanaf morgen ga ik het onderstel helemaal opnieuw opbouwen.
Wel meer werk, maar ik denk dat het uiteindelijk een beter resultaat oplevert. Ik heb nu een heel andere manier bedacht om een stevige basis te bouwen die meer op het origineel gaat lijken......
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Het was even stil hier, maar er wordt nog steeds aan de brug gewerkt.
Hier zien jullie de nieuwe basis in aanbouw ;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251101-200712-69065d8742c4f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251101-200712-69065d8742c4f.jpg)
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Hallo " allemaal "
Ik denk dat ik maar stop met schrijven en foto's plaatsen hier. Er komen totaal geen reacties. Zonde van de tijd die ik besteed aan updates plaatsen. Zo vind ik er echt niets aan.
Advies geven was ik al mee gestopt. Teveel mensen die om raad vragen en dan niets meer van zich laten horen of totaal iets anders doen als wat iedereen adviseert.
Dan blijft alleen een beetje lezen in draadjes van anderen over.
Groeten Ruud B.
-
Tsja, ik zou zeggen gewoon doorgaan. Stiekem kijken forumleden toch in jouw topic ... ;D
Rob
-
@Rob,
Dat is nou juist wat ik bedoel. Waarom zou ik moeite doen om foto's te maken, er uitleg of informatie bij te schrijven als de " stiekeme " lezers het teveel moeite vinden om even te reageren ?
Leuke foto's gemaakt van de echte brug en hier geplaatst ; complete stilte. Zonde van mijn tijd en moeite denk ik dan.
Groeten Ruud B.
-
Waarom? Zelf heb ik ook een aantal draadjes lopen met een minimale respons. Iedere keer post ik weer met nieuwe ontwikkelingen. Zo blijf ik bezig en vaak zie ik dan weer op foto's iets wat niet helemaal klopt en pas ik dit weer aan. Wie weet nemen sommige forumleden toch iets mee van je werk ;D
Rob
-
Waarom niet ?
Gewoon omdat ik zelf ook plezier wil beleven aan het plaatsen van updates. Dat doe ik niet alleen om anderen te plezieren. Heb een intensieve baan als vrachtwagenchauffeur, heel vroeg beginnen en veel sjouwen. En dan mijn vrije tijd en energie besteden aan een saai draadje heb ik steeds minder zin in.
Groet Ruud B.
-
Waren er hier maar vind-ik-leuk knopjes ... ::)
Groeten,
Jos
-
Hé Ruud, er zijn nu eenmaal meer kijkers dan reageerders!
Wat je plaatst is zeker interessant. Ik ben in mijn tienerjaren naar Kethel gefietst - ik woonde helemaal aan het andere eind van Rotterdam - en was helemaal weg van deze brug, van de wachterswoning enz.
Ik kan me goed voorstellen dat je dit wilt nabouwen.
-
Mooie brug! Ga zo door.
-
Stiekem kijken forumleden toch in jouw topic ... ;D
Ik niet hoor haha ;D Maar inderdaad, gewoon doorgaan met het laten zien van je updates. Ik heb het gevoel dat wanneer de brug eenmaal in elkaar zit en er wat concreters zichtbaar is, de reacties vanzelf gaan komen. Ook ik ben bekend met deze brug, in de 70-80er jaren woonde ik in de buurt en ging er graag mooie treinen kijken. De lucht van koeienmest heb ik nog in mijn neus als ik terugdenk aan die brug en directe omgeving...
-
Tsja, ik zou zeggen gewoon doorgaan. Stiekem kijken forumleden toch in jouw topic ... ;D
Rob
Maar ja, als er gereageerd wordt stimuleert dat wel.
Zeker als men vaststelt dat het elders bij wijze van spreken duimpjes regent.
Reacties zijn ook wel selectief; als e. post reageert w..
;)
-
Ik ben er zo zachtjes aan wel achter dat als het niet geel is, geen loppie of letjes heeft je het wel kan schudden. Alleen de ware liefhebber blijf wel kijken en dat kan je zien aan de aantallen bezoekers die je draadje bekijkt.
Ik zelf denk altijd maar, al is het er maar een die ik een plezier kan doen dan is mijn missie niet voor niets!
-
Ruud, graag doorgaan. Ik kijk in ieder geval ook, de brug ligt ook nog eens vlakbij mijn woonplaats Delft. Ook ik heb er in het verleden wel gefotografeerd.
-
Gewoon blijven posten Ruud, zie het als een groeiend naslagwerk/fotoboek, voor jezelf en voor anderen.
Jezelf niet blindstaren op reacties en je ook niet verplicht voelen om te moeten posten.
Zet alleen dat neer waarvan jij denkt dat het wat toevoegt én nuttig kan zijn voor later of voor anderen.
Kennis vermenigvuldigt zich door delen!
Leer van de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken!
;D
-
Sommige toevalligheden.....
Als een echte die hard in de regen foto's aan het maken van de brug van details die ik op andere foto's niet goed kan zien.
En dan opeens......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134954-68fcbbfdc6965.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-134954-68fcbbfdc6965.jpg)
...................
Vriendelijke groet Ruud B.
Nog even een nabrander van deze foto; het eerste rijtuig na de lokomotief herken ik als het Luxon rijtuig, panoramarijtuig in de kleuren van Railadventure.
Heel erg leuk om deze ook ingezet te zien worden in Nederland!
Groeten,
Jelmer
-
Ik kijk later wel of ik nog updates ga plaatsen. Ben er op het moment gewoon even klaar mee.
Morgen eerst naar Houten en daarna nog ergens iets ophalen. Verder geen idee.
Groet Ruud B.