BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Lamp- op 12 August 2006, 20:02:46
-
Omdat we toch de zolder maar eens opgeruimt hebben is het weer mogelijk om wat rails te plaatsen. Ook al is het een kleine oppervlakte welke beschikbaar is als ik de meeste baan plannen hier zie en ik moet het doen met een 290x165 heb ik voor me zelf de eerste stappen richting een baan plan gezet (en voorpret met wintrack :) )
http://webrails.nl/laag1+2+3.jpg (http://webrails.nl/laag1+2+3.jpg) is het totaal geworden. En als je dat zo bekijkt is er niet zo een, twee, drie uit te komen, vandaar hier nog een kleine beschrijving.
Ik bij het maken me aan de volgende dingen gehouden:
- Er komt ook heel oud (wagons) materiaal (van mijn vader geweest) op te rijden. Deze kunnen er slecht tegen om geduwt te worden. Deze moeten dus de mogelijkheid hebben om rond te rijden
- Met alleen vooruit rijdent moet het mogelijk zijn om 2 kanten het station binnen te kunnen rijden, zonder te gaan duwen
- Het moet mogelijk zijn om vanuit het station in een lus te rijden
- Er hoeft niet persee rekening gehouden worden met een bepaalde tijd
- Het geheel gaat digitaal worden met koploper.
Het geheel gaat bestaan uit 3 lagen:
- laag 0: shaduw station (blauw)
http://webrails.nl/_laag0.jpg (http://webrails.nl/_laag0.jpg)
Deze laag heeft 2 sporen om treinen tijdelijk te parkeren (en een om treinen door te laten rijden). Van deze laag is een klein stukje maar zichtbaar. Treinen welke uit het shaduw station komen hebben ook weer de mogelijkheid om direct te kunnen gaan. Treinen die richting (vanuit laag 1) hebben ook de mogelijkheid het shaduw station te passeren en direct weer terug te gaan (naar laag 1).
- laag 1: voodoo laag (weet even geen nadere naam) (geel)
http://webrails.nl/_laag1.jpg (http://webrails.nl/_laag1.jpg)
In deze laag is de rails zo dat vanuit laag 2 (station) gezien een hondebot vorm mogelijk is (trein welke station aan kant A verlaat, komt ook weer bij kant A binnen), maar gelijk is ook een lus aanwezig (trein verlaat station aan kant A en komt bij kant B weer binnen).
Het enige wat niet geluk is om in beide gevallen dit ook voor het schaduw station te laten gelden.
- laag 2: station (rood)
http://webrails.nl/_laag2.jpg (http://webrails.nl/_laag2.jpg)
Over deze laag ben ik nog niet geheel te vreden. De doorgaande sporen houd ik zo, maar de zijsporen zullen misschien nog wat veranderen. Hebben jullie nog wat tips om het mooier over te laten komen?
Een deel wordt maar zichtbaar. Op http://webrails.nl/laag1+2+3-visable.jpg (http://webrails.nl/laag1+2+3-visable.jpg) is te zien welke delen zichtbaar wordt en welke niet. En op http://webrails.nl/railtrack3d.jpg (http://webrails.nl/railtrack3d.jpg) heeft wintrack een poging mogen doen om er een 3D image van te maken.
Met bovenstaande heb ik alleen een paar consessie moeten doen:
- Stijging van max 3% was niet haalbaar. Voor zover het nu is, is het maximaal 4.8% (Marklin docs zeggen dat 5% echt maximaal is)
- Op laag 0 heb ik een parrallel spoor wat erin zit niet geheel samen kunnen houden. Op de 3D tekening is het te zien dat de sporen al in hoogte beginnen af te wijken :(
Voor zover mijn huidige ideeen. Ik sta open voor opmerkingen over eventuele dingen welke beter kunnen of geheel anders (en daarmee beter) kunnen.
-
Leuk plan!
Eén troost alvast ik bouw op 1,31 x 0,70!
Enkele opmerkingen:
Het opstelspoortje rechts onderin zou ik niet over de tunnelinrit laten lopen, maar aan de andere zijde van het hoofdspoor leggen.
Het spoor dat aan de onderzijde boven de dubbelsporige hoofdbaan loopt met aan het begin nog een bochtje lijkt me lastig te bouwen; waar laat je de pijlers voor een viadukt? Misschien het spoor meer naar de voorzijde van de baan verleggen.
Het station zou ik iets minder schuin t.o.v. de voorzijde leggen; de korte rechte stukjes tussen de bocht rechts en het engelse wissel laten vervallen? Misschien her en der met flexibele rails werken, dan wordt het beeld wat minder star.
Succes
Marc
-
Zeker een leuk plan. Wel heb ik mijn bedenkingen betreffende de bochten.
Kun je aangeven wat voor rails je gaat gebruiken en wat de boogstralen zijn.
Sukses met de verdere gang van zaken.
Norbert.
-
De rails welke gebruikt gaan worden is Marklin C-Rails.
De meeste mochten rij gemaakt in de R1 of R2.