BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: nederbelg op 03 July 2019, 21:52:31
-
Ik vond deze foto op Flickr en was gelijk verkocht.
Maar ik zou willen weten of ik het juiste heb met de keuze van de rijtuigen.
https://www.flickr.com/photos/154547444@N06/25453250568/in/photolist-EMdyBJ-fuvEYS-f2jPJw/
Roco 43374 NS1100
Roco 44654 - IV A9 SNCF grau/weiß, 1.Kl., Fiat-Drehgestelle
Roco 45111 - IV-V B11u SNCF grau/weiß, 2.Kl.
Jouef Bestaat niet correct maar welk nummer komt in de buurt?
Roco 44642 - IV AB (1./2. Klasse) SNCF grau/weiß
Dave
-
Dat is een mooie lengte
-
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59328.msg3221589234#msg3221589234
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=33675.msg642741#msg642741
http://www.railromantiek.nl/p-culinost-5.htm
http://www.railromantiek.nl/wl-resto-wr-int-groot.jpg
https://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm#ciwl
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pag1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pag1.jpg)
Voorkant van de folder waarmee de Intercity Plus in 1978 werd geintroduceerd ;D
-
Ha Dave,
De Corail rijtuigen zijn van het type Vtu, geen Vu, maar die heeft Roco ook in H0 gemaakt geloof ik.
Groetjes,
Wouter
-
Op de foto rechtsboven in deze links: http://www.railromantiek.nl/p-culinost-5.htm zie je (volgens mij tenminste) links een Vtu (met zo'n raar rond scharnier aan de onderkant van de deur) en rechts een Vu (met een schuin trapje onder de deur)
Edit: nog wat extra info:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26450.0
-
Merci voor de informatie allemaal.
De samenstelling zou dan als volgt moeten zijn.
Loc - A - B - WR - B - A rijtuig.
Roco 43374 NS1100
Roco 45730 A10tu
Roco 45733 B10tu
ACME 50999 of Rivarossi HR 4155
Roco 45733-2 B10tu
Roco 45730-2 A10tu
Graag jullie mening?
Dave
-
Ik weet te weinig van de rijtuigen maar ik kwam nog wel een ander stukje tegen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87750.15
:)
PD De loc lijkt me sowieso de juiste van het plaatje (y)
-
Merci voor de informatie allemaal.
De samenstelling zou dan als volgt moeten zijn.
Loc - A - B - WR - B - A rijtuig.
Roco 43374 NS1100
Roco 45730 A10tu
Roco 45733 B10tu
ACME 50999 of Rivarossi HR 4155
Roco 45733-2 B10tu
Roco 45730-2 A10tu
Graag jullie mening?
Dave
klopt het dat Rivarossi HR 4155 geschikt is voor deze trein? :)
gr marc
-
Voor de SNCF wagens zijn de Roco nummers correct. Binnenkort komen nieuwe wagens uit die verbeterd zijn tov de eerdere versie, 74530 voor de A10tu en 74534 voor de B10tu. De restauratie is zoals altijd een probleem. Het rijtuig wat past, de 2750/2752 bestaat als model niet. Een Rivarossi 2594 of 2588 is het meest haalbare alternatief. Om 100 Euri voor een LS Models neer te leggen terwijl die ook niet klopt is een beetje veel.
dirkjan
-
Als alternatief voor het 1eklasse rijtuig is Roco 45380 SNCF Corail (met kaderlogo) type VU a9 ook inzetbaar. En zelfs als versterkingsrijtuig naast de A10tu. (y)
Hopelijk dat LS Models en of REE ooit met de Vu a9 en Vu B10c10ux komt. De Roco's zijn wat gedateerd. Best een gemis in rijtuigenland.
Jeroen
-
Dank jullie wel allemaal.
Dave
-
Voor de SNCF wagens zijn de Roco nummers correct. Binnenkort komen nieuwe wagens uit die verbeterd zijn tov de eerdere versie, 74530 voor de A10tu en 74534 voor de B10tu. De restauratie is zoals altijd een probleem. Het rijtuig wat past, de 2750/2752 bestaat als model niet. Een Rivarossi 2594 of 2588 is het meest haalbare alternatief. Om 100 Euri voor een LS Models neer te leggen terwijl die ook niet klopt is een beetje veel.
dirkjan
Dankjewel. Jammer vond hem er (als niet echt kenner) aardig op lijkem haha
-
Heren,
Nog een vraag: ik neem aan dat de Corails in de IC+ "internationale" Corails waren, dus met een 61-nummer?
CKLX
-
Dat zou je denken, maar er zijn wagens gespot die niet internationaal inzetbaar waren. Hoeft ook niet onder 1500V
-
Even een oud draadje afstoffen…
In de ACME 2023 catalogus kom ik onder artikelnr 50177 een nieuwe CIWL WR tegen met het nummer 2764, geimmatriculeerd bij de NMBS.
Dit nummer komt uit dezelfde CIWL-reeks waar ook het WR- rijtuig in de Intercity Plus zat. Bij mijn weten komt dit rijtuig het dichtst bij het NS-rijtuig.
Of zit ik ernaast?
-
Hoi,
Nog wat stof wegblazen.
Is er al iemand geweest die de decals heeft gemaakt met de tekst "Intercity Plus" en het wapen van de CIWL?
Ik heb een Belgisch rijtuig van Joueff aangeschaft en het B logo moet vervangen worden door het logo van de CIWL.
In afwachting van L.... wil ik het toch een look-a-like van maken.
Dave
-
De beide NS IC+ rijtuigen van de CIWL, WR 2750 en 2752, waren afkomstig uit de serie 2749-2773 en waren gebouwd bij Reggio Emilia te Milaan in 1926. Het model van ACME-treni, de 2764, kan worden vernummerd en eventueel worden voorzien van de toen bij NS gebruikelijk opschriften IC+, vervang wel de metalen imitaties waaraan de buisbalgen zijn gemonteerd, daar horen in NS-tijd vouwbalgen. Ze deden na 1979 zonder deze reclame-uitingen dienst op de lijn van Hoek van Holland naar Hannover tot zomer 1981. Toen nam de Oost-Duitse Mitropa de dienst over. De WR 2750 had de eer voor het laatst op 30 mei 1981 van Hannover naar Hoek van Holland te rijden. Heen met D 231-E/D 349 en terug met D 348. Een andere uit dezelfde serie, WR 2757, werd in Goes behouden bij de SGB maar is nu verkocht aan een particulier die hem een revisie heeft laten ondergaan en bevindt zich in opbouw. Bijgaand de 2750 met het UIC-nummer 51 84 88 50 003-5, foto MaHa-site.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz178-677ab1cab3857.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz178-677ab1cab3857.jpg)
-
Op de productfoto van ACME heeft de 2764 behalve buisbalgen ook nog eens Minden-Deutzdraaistellen.
Mss is de 2970 dan toch een betere keuze?
Deze heeft iig vouwbalgen en Pennsylvania draaistellen en is ook een Pistoiesi, weliswaar uit een andere serie.
-
Komt de 2970 daadwerkelijk een beetje in de buurt van de WR zoals gebruikt in de Intercity Plus?
Wanneer de de foto's van het voorbeeld en dit model vergelijkt zijn er op het oog nogal wat verschillen in de uitvoering van de ramen en de uitrusting op de dakpartij.
-
Voor wat betreft de raamindeling, draaistellen etc. heb ik al eens een vergelijking gemaakt met de ACME 51071:
Voorbeeld van een Pistoiesi: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=22264.15 (bericht #20)
En een Breda: https://flic.kr/p/2gieots
Om overigens een Nederlandse Intercity Plus WR te maken zou de ACME 51071 een aardige keuze zijn. De opschriften kloppen niet helemaal maar de raamindeling wel aardig volgens mij:
Ene zijde: https://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/develeensmaarse_foto08_tn2.jpg = https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite2.jpg
Andere zijde: https://flic.kr/p/7jbu4H = https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_51071_WL_Seite1.jpg
-
Deze WR reed ook mee in de Zwolle Express op 060980. Hier de WR 51 84 88-50 003-5, ex IC+, te Zwolle Rgs. Daar was een materieelshow te zien. Volgens mij heeft het rijtuig hier buisbalgen, gemonteerd op een metalen uitbouw. Wanneer die waren aangebracht, weet ik nu even niet. Het CIWL-embleem is verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Zwolle-Rgs-060980-Bak-71-nr-3509-677fc1d28b08d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Zwolle-Rgs-060980-Bak-71-nr-3509-677fc1d28b08d.jpg)
-
De vouwbalgen hebben er tot op het einde van hun leven op gezeten. Alleen voor de dienst in België, onder andere, zijn enkele rijtuigen aangepast, zelfs werden enkele in de C1-kleur (Eurofima oranje) geschilderd.
-
De metalen uitbouwen waren voor zover ik weet voorraadkasten voor de kolen.
De ophangbeugels voor de vouwbalgen zijn ook te zien.
-
In vergelijking met het ACME model 51071 zijn er veel meer dakluchters bij het voorbeeld te zien.
Zijn deze pasnin een later stadium ( bij de NS) aangebracht?
-
Dan kijk je naar verschillende typen. De Pistoiesi (de 2750 en 2752) hadden maar een paar luchters en dat waren de wagens met de Intercity Plus opschriften. Andere WR hebben ook in de trein dienstgedaan, zoals de Nivelles (4200 nummers) die hebben de meerdere luchters.
-
De WR4200en hebben daarentegen wel een raam meer.
LSModels heeft deze al jaren geleden aangekondigd, maar deze is nog steeds niet beschikbaar. :(
De enige die ooit een WR4200 heeft gemaakt is France-Trains (later TRAM), maar dat is al heel lang geleden en naar huidige maatstaven niet meer state-of-the-art.
-
Nee, dat is meer een gedrocht. Vooral die achterliggende ramen storen.
LS Models mag 'm van mij wel gaan maken. Voor de Scandex of Nord West Express is hij ook prima passend. ACME heeft ook de juiste componenten in huis om een geschikte WR te maken, dus dat houd ik ook al een poosje in de gaten.
-
Zijn de opschriften " Intercity Plus" voor de knutselaars onder ons ooit wel eens door een producent uitgebracht?