BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Daan! op 29 June 2019, 14:53:56

Titel: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: Daan! op 29 June 2019, 14:53:56
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
Titel: Re: Re: Roco 2019
Bericht door: henk op 29 June 2019, 15:31:46
Het zijn allemaal wagencodes voor een vierassige zelflosser met sluitbaar dak. Het verschil zit hem in de capaciteit (n betekent meer dan 60 kub) en de maximumsnelheid (s betekent 100 km per uur).

Maar wagencode zegt niet alles. Fabrikanten van goederenwagens maken wagens die voldoen aan een code, maar toch telkens net anders zijn. NS heeft ooit een eigen unieke serie Tals besteld die lang in gebruik is geweest. De Roco lijkt er wel wat op, maar is het toch niet. Van de huidige DB Talns die door Nederland rijdt, bestaat ook geen model.
Titel: Re: Re: Roco 2019
Bericht door: Chris2412 op 29 June 2019, 22:29:02
Heb ff de specificatie opgezocht voor Tals

T :   Wagen met oplegbaar sak
a :   op 2 draaistellen van elk 2 assen
l :  zelflosser , niet doseerbare lossing, aan beide zijden   
      gelijktijdig , hoogliggende losopening
s : geschikt voor 100 km/u
Titel: Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: Arjan6511 op 30 June 2019, 10:27:01
Nog wat info uit het onvolprezen boek over Duitse goederenwagens van Stefan Carstens uit 1998 (moet toch de opvolger nog eens aanschaffen):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4771.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4771.jpg)

Samengevat gaat het om een wagen die voor het eerst in 1959 op de baan verscheen en waarvan er later zijn bij- of omgebouwd. Eind 1997 waren er 360 in dienst.
De wagen is niet geschikt voor 100 km/h zoals ook al door Chris en Henk benoemd. Aannemelijk is daarmee niet een structurele inzet naar NL en dan komen we bij het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen. Nu kijkt menig modelspoorder nagenoeg altijd uit vogelperspectief, dus is het net hoe ver je wilt gaan.

EDIT: Vergeet ik bijna de "n" uit te leggen bij Talns: Wagen geschikt om meer dan 60 ton te laden.
Titel: Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: Jeronimos op 30 June 2019, 11:46:32
http://www.dybas.de/index.html (http://www.dybas.de/index.html) 

DB AG goederenwagens van 1994 tot en met 2011, maar ook andere EVU.


Op  de site van dbcargo vind ik dit:


https://gueterwagenkatalog.dbcargo.com/de/gueterwagenkatalog/nach-verwendung/ (https://gueterwagenkatalog.dbcargo.com/de/gueterwagenkatalog/nach-verwendung/)


Maar dat is zoals het nu is.
Titel: Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: Rick op 30 June 2019, 12:18:38
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
Geen idee hoe je zoekt maar als je al een foto van de model Tas hebt moet je zoeken naar foto's van de DB Talns om te kunnen vergelijken. Dan kom je vrij snel bij de buren (https://wiki.3rail.nl/index.php/Zwenkdak_wagon_Talns) uit.

het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen.
Redelijke benadering? Ze zijn beide rood met een dakje maar de kopse kant is heel anders van vorm. Ik vind ze juist meer lijken op de NS Tals, alleen ontbreekt het grote bordes op de kop.
Titel: Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: Arjan6511 op 30 June 2019, 13:24:12
#ietsmetbescheidenMENINGenBENADERINGenKONERGER   :-X

Maar je hebt gelijk vwb vorm , ik was die kopse kanten even vergeten.
Titel: Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: Rick op 30 June 2019, 13:54:09
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?
Titel: Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: henk op 30 June 2019, 14:00:54
In ieder geval zou uit die Tal nog wel een NS Tals look-a-like zijn te maken.

De DB Talns die momenteel naar Nederland komt, is veel moderner en groter. Met als leuk extraatje die metalen plaat waarin de cijfers en letters als openingen zijn aangebracht. Gewone opschriften waren altijd wel een dingetje op kalkwagens.   ;D

Helaas is het een beperkte serie voor zover ik weet, dus een model zal er wel niet komen.
Titel: Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
Bericht door: Arjan6511 op 30 June 2019, 14:15:02
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?

Nou nou en poe poe. Was het niet genoeg dat ik je gelijk gaf over die kopvorm?

#doeslief