BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: spoorzeven op 22 June 2019, 17:25:51
-
Wie heeft een dergelijke wagen al in bezit? Ik wel, maar vraag mij af of daar niet een gebruiksaanwijzing bijhoort. Die zit er bij mij namelijk niet bij. Wel een soort informatieblad en dat dubbel. Ik vermoed dus dat het om een verpakkingsfoutje gaat. Klopt dat? Op hun site kan ik niets dergelijks vinden.
-
Frank,
Dit lijkt op een handleiding, is dat wat je zoekt:
https://mabar.es/archivos/upload/180804150900_instructions-sheet.pdf
Ik heb de wagen overigens niet.
Groet, Juroen
-
hallo
Ik heb deze schoonmaakwagen en bedoeld document zoals de link aangeeft zit bij mij gewoon in de verpakking. Ik maak enkel gebruik van de mogelijkheid om de rails te polijsten dat werkt echt goed, misschien een wat minder grof schijfje zou wenselijk zijn maar dat is zelf te maken.Nat schoon poetsen werkt niet het blokje wat over rails gaat blijft niet zitten en wordt verloren. Het stofzuigertje werkt wel maar gebruik ik niet. Heb er overigens een esu decoder in gezet.
grt FvH
-
Juroen en Frans,
bedankt voor jullie reacties. Het is wat ik al dacht: er is iets misgegaan bij het verpakken van de wagon. Ik heb twee keer de pagina's 1 en 2, pagina's 3 en 4 ontbreken. Maar inmiddels uitgeprint. (y)
-
Hallo, ik zit er al een tijdje aan te denken om deze aan te schaffen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met fleischmann profirails? En dan met name op de engelse wissels?
-
Vandaag de nieuwe NS versie binnen gekregen. Daarbij miste ik de twee contact pennen die door de wagenbodem op de rails drukken. Dacht eerst dat er een AC versie in de DC versie doos terecht was gekomen.
Een telefoontje met de leverancier bracht opheldering:
De pennen van de eerste serie veroorzaakte vaak sluiting op roco en fleischmann wissels. De fabrikant heeft deze nieuwe batch aangepast. Alle wielen nemen nu stroom af en de pennen zijn dus niet meer nodig.
-
(y)
-
Is er een AC versie dan?
-
NOG niet.
-
Vertel.....
-
NOG niet. 8)
-
Vandaag een ESU decoder in de poetswagen gezet. Wat gebruiken jullie voor instellingen? Vindt het niet echt handig dat je motor gebruikt als "lok". Misschien is het handiger als je de F1 uitgang zou gebruiken voor polijsten en bv de F2 uitgang voor stofzuigen (max toerental). Verder denk ik dat als de wagon stilstaat je niet zou willen dat de polijstschijf blijft draaien.
Ik snap dat je bv mbv een consist adres ook een en ander zou kunnen regelen. Wie heeft er een goed idee voor? De Dapol rijders zullen toch het zelfde "probleem" hebben?
-
Ik heb sinds deze week ook deze wagen.
ESU Decoder erin gezet, baan netjes gepolijst. Daarna nog even gezogen. Nu wil ik weer een stuk van de modelbaan polijsten/schoonmaken, maar nu het is net of het motortje de polijstschijf niet meer rond krijgt.
Iemand dit ook gehad? Suggesties wat er aan de hand kan zijn? Of maar even contact opnemen met de winkelier?
MvG Peter,
-
Hier vandaag hetzelfde probleem. Draaischijf wilde niet draaien. Wel met de hand. Motortje bromde, maar draaide niet. Decoder werd ook warm.
Decoder verwijderd en de kortsluitstekker er weer in gezet. Wagon op een stuk losse rail gezet (zonder kap) en er een 12v DC voeding op gezet. Er kwam gelijk een rookwolkje uit de kortsluitstekker en toen ging het motortje wel draaien.
Kortsluitstekker verwijderd en de ESU dekoder er weer in gezet. Nu draait hij wel zo als het hoort (y).
Even de ervaringen op de baan.
- Ik gebruik zowel code 82 als code 100 rails en de overgangen vind de slijpschijf niet fijn. De Roco poetswagen heeft hier geen last van. Heb nu de slijpschijf eraf gehaald en de zuigschijf eronder gehangen. Deze raakt het spoor net niet en blijft dus niet hangen.
- De motor wordt aangestuurd alsof het een trein is. Het toerental is dus regelbaar
- Nadeel is dat als je hem dan dus in Koploper opneemt als "trein" deze dus ook als zodanig gesignaleerd wordt......en dat wil je dus eigenlijk niet. Wat je wel wil is hem kunnen bedienen en stoppen als de trein waarin hij mee rijdt stilstaat (zeker als er een slijpschijf onder zit!).
Wie heeft er een oplossing voor dit laatste probleem?
-
Als dubbeltractie met de trekkende lok? Dan wordt hij als 1 trein gezien en stopt ook als trekkende lok stopt? Of denk ik te simpel?
-
Dat klopt, maar je wil miet dat die motor van de slijpschijf te langzaam draait doordat de lok ervoor langzaam gaat :-\. Zeker niet als je hem als stofzuiger gebruikt.
-
Dat is dan ook weer waar
-
In koploper kan je hem toch op "handbediend"zetten
Dan kan je handmatig aan of uit zetten
Anders de decoder minimumsnelheid hoog zetten
ALs geijkte …. zaldan de motor eerder op 0 staan
Bijv. minimum snelheid op 80 km
Nadeel is bij lage snelheid stopt de motor
-
Hand bediend kan........maar dan wordt hij toch ook gedetecteerd?
-
Kun je hem niet als stuurstand eraan hangen ?
En dan de poetsfunctie uitschakelen bij stilstand.
Moet er misschien alleen een extra relais in om je motor te onderbreken.
Ik weet zo uit mn hoofd niet of je bij een stuurstand ook een motor aan kan sturen of alleen een functie decoder.
Mvg Robin
-
Er zit een gewone lokdecoder in. De motor wordt ook zodanig aangestuurd. De overige functies van deze toch wel dure ESU wordt nergens voor gebruikt.
Je zou er een sluitlicht op kunnen zetten....heeft die decoder nog iets te doen ;).