BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Casey Jones op 29 January 2008, 21:49:58

Titel: 50 Hz
Bericht door: Casey Jones op 29 January 2008, 21:49:58
Hallo

Waarom is over de hele wereld de net frequentie 50 of 60Hz?

Bij b.v de DB is de fr** 16 2/3 Hz. Waarom zo laag?
Ik heb begrepen dat een transformator bij een ( veel ) hogere fr** een  beter rendement heeft.
Mag ik dat vergelijken met de geschakelde voedingen van een adapter?  Jay Jay
Titel: Re: 50 Hz
Bericht door: FCA op 29 January 2008, 22:12:03
Hallo Casey,

Met deze link wordt al een deel van je vraag beantwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

mvrg,

Pieter
Titel: Re: 50 Hz
Bericht door: NS 1100 op 29 January 2008, 23:46:03
Die 50Hz zal ook wel wat met de reactantie die ontstaat in de leidingen te maken hebben. Elke geleider heeft een kleine weerstand, maar deze zal nooit gelijk aan 0 ohm zijn. Doordat een geleider zich gedraagt als een som van een spoel, een (paracitaire) capaciteit en een weerstand, is de uiteindelijke (deels imaginaire) weerstand van zo'n draad frequentieafhankelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Verliesgevende_elementen
Titel: Re: 50 Hz
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 January 2008, 00:19:24
Niet alleen bij de DB, maar ook in Zwitserland en Oostenrijk werken de spoorwegen met 16 2/3 Hz. De reden daarvoor is dat er bij 50 Hz ontoelaatbare vonkvorming optrad bij de koolborstels van de motoren. Door de frequentie te verlagen konden ze dit binnen de perken houden.

Er is voor 16 2/3 gekozen omdat dit precies 1/3 is van 50 Hz. De DB werkt gedeeltelijk met eigen centrales die direct 16 2/3 Hz opwekken, en gedeeltelijk betrekken ze stroom van het openbare net, die dan door omvormers wordt omgezet in 16 2/3 Hz.