BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Hasenwald op 15 June 2019, 17:18:22
-
Graag verneem ik van bouwdeskundigen welke lijm het beste is en ook na n jaar of wat nog houdt. Het gaat om het lijmen van Faller pakketten zoals huizen, station, perrons, etc
-
Hallo,
Ik gebruik nu de lijm van Faller zelf. De expert, en de super expert. Bevalt prima. Hiervoor gebruikte ik het van Revel. En die is ook prima. Je moet alleen zorgen dat de naald schoon blijft.
Groet Johan.
-
Ik gebruik de Revell voor gewoon plastic bouwpakketten en styreen. Wel inderdaad goed opletten voor verstopte naald. Stond hier op het forum een goede tip over, maar weet wel niet meer welke.
-
Ik gebruik Methylethylketon (MEK) en een klein oud penseeltje.
Voordeel is dat het niet vlekt en je niet lang hoeft te wachten tot het droog is.
De te lijmen delen smelten als het ware aan elkaar vast.
Je kunt dus lekker door bouwen (y)
Liefst gebruiken in buitenlucht of goed geventileerde ruimte!!!!
Zie voor info: https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/kopen/Butanon-Methylethylketon-MEK
Mvg Jamie
-
Ik gebruik de Revell voor gewoon plastic bouwpakketten en styreen. Wel inderdaad goed opletten voor verstopte naald. Stond hier op het forum een goede tip over, maar weet wel niet meer welke.
Even een aansteker er onder, en hij is weer open..
Gr, Bert
-
Ik gebruik de Revell voor gewoon plastic bouwpakketten en styreen. Wel inderdaad goed opletten voor verstopte naald. Stond hier op het forum een goede tip over, maar weet wel niet meer welke.
Ik geloof dat dat was dat je na gebruik het flesje rechtop zet en eenmaal inknijpt zodat de naald weer schoon is. Zelf nog niet geprobeerd overigens.
-
Als ik me niet vergis heb ik dat trucje genoemd in het bouwdraadje van Wim Vink maar kan ook ergens anders geweest zijn.
De werkwijze: flesje met de naald recht omhoog houden. In de fles knijpen zodat de inhoud van de naald naar buiten spuugt. Naald afvegen met een doekje en de dop er op.
-
door de droogte en hitte hier relatief snel last van een verstopte naald
wat goed werkt is even een aansteker erbij .
lees net dat tip al gegeven was
groet kees
-
Even de naald inprikken met een stukje dun messingdraad o.i.d. werkt ook prima als ontstopper.
-
Dat doe ik ook als het nodig is, stukje telefoondraad erdoor. Maar die verstopping ontstaat doordat er lijm in de naald achterblijft die verdroogt. De truc die ik beschreef zorgt dat er geen lijm in de naald achterblijft, die kan dus ook niet verdrogen. Onder het motto: voorkomen is beter dan ontstoppen.
-
Of met zo'n ijzerdraad-bindertje die bij de vuilniszakken zitten. Even het witte plastic eraf krabben met je nagel en je hebt een heel dun ijzerdraadje wat je in het buisje kunt steken :)
-
Hi All,
Voor styreen (het meest gebruikte materiaal bij bouwpakketten) gebruik dichlooretheen. Dat breng ik met een spuitje of een penseel aan. Het werkt net zo als MEK. Het styreen lost een beetje op en in feite las je het dus aan elkaar. Je krijgt, met een beetje oefening, hele strakke en sterke lassen.
Voor andere materialen zoals hars gebruik ik secondenlijm, meestal met versneller en soms ook wel boekbinderslijm. Dat lijkt op houtlijm, maar blijft elastisch. Karton en piepschuim (ook polystyreen, maar dan anders) lijm ik ook met boekbinderslijm.
-
Dank voor de interessante reacties. Ik ga het proberen met de lijm van Revell (heb ik nog eentje nieuw in de verpakking). Mocht dat niet naar tevredenheid zijn, dan kan ik altijd nog de MEK proberen. Het zou mooi zijn als MEk ook in een handige verpakking te verkijgen is. Bijvoorbeeld met naald o.i.d. zodat het makkelijk aan te brengen is.
-
Hoi,
Ik gebruik ook de lijm van Revell. Heb hier nog drie flesjes van (niet schrikken) twintig jaar oud. En het lijmt nog net zo goed als twintig jaar geleden. Prima spul.
-
Aanvullend voor als je ooit nog eens resin gaat lijmen, kijk dan even hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20433.0
-
Hi All,
Voor styreen (het meest gebruikte materiaal bij bouwpakketten) gebruik dichlooretheen. Dat breng ik met een spuitje of een penseel aan. Het werkt net zo als MEK. Het styreen lost een beetje op en in feite las je het dus aan elkaar. Je krijgt, met een beetje oefening, hele strakke en sterke lassen.
Aceton (DMK of "nagellakverwijderaar") werkt ook prima. Daar werkte mijn vader vroeger mee om bouwpakketten te bouwen.
Ik weet dat dichloormethaan ook een heleboel kunststoffen verweekt of zelfs oplost, maar vermoed dat dat voor modelbouw te hard gaat. Bovendien is het vrij milieubelastend.
-
Hier nog niet genoemd, maar Bisonkit verdunner schijnt ook heel goed te werken.
-
De meeste "oplossingen" die worden aangedragen betreft het "lassen' van kunststof delen i.p.v. lijmen. Ik ga dat toch eens overwegem te testen eerdaags.
-
Nee, lassen is onder druk of hogere temperatuur... ;)
Gr, Bert
-
Alle middelen die hier zijn genoemd berusten op hetzelfde principe. De lijm, of het middel, maakt het plastic week (lost op). Na het drogen zijn de plastic moleculen op de lasnaad in elkaar gevloeid en vormen één geheel.
Je kan zelf een goede putty maken om gaten en naden onzichtbaar te dichten door restjes (van de gietboom) in kleine stukjes te snijden en deze in een flesje lijm op te lossen. Zelf gebruikte ik hiervoor altijd Kibri lijm.
-
Nee, lassen is onder druk of hogere temperatuur... ;)
Nee hoor, lassen is het verbinden van twee delen door ze in elkaar te laten smelten. En bij styreen lukt dat met behulp van een oplosmiddel al bij kamertemperatuur. Als je dat uitdrukt in absolute temperatuur dan is dat zo'n 290 kelvin, en dat klinkt toch weer vrij hoog. :)
-
Ik mag die Klaas wel!
-
Ik gebruik al jaren zolen-losmaker van de schoenmaker, en werkt prima. Het is ook een soort oplosmiddel maar sterker als de meest verkrijgbare lijmen.
-
Ik mag die Klaas wel!
Ik ook, alleen ben ik het niet met hem eens... Smelten zit namelijk niet in de definitie... Lassen is het door druk of temperatuur vloeibaar maken van beide materialen.
Misschien zoeken in chemisch verbinden?
Gr, Bert
Edit: smelten zit er wel bij, maar dan wel met druk of temperatuur...
-
Ik gebruik al jaren zolen-losmaker van de schoenmaker, en werkt prima. Het is ook een soort oplosmiddel maar sterker als de meest verkrijgbare lijmen.
Dus de laatste schoenmaker van Nederland zit bij jou in de keukenkast?
Tip: vul die losmaker af in kleine flesjes, liefst met een naalddop en verkoop die tegen een stevige prijs aan de forummers hier.
oudebiels
-
Die schoenzolenlosmaker zal net zo iets zijn als de verdunner voor Bisonkit.
-
Hi,
Persoonlijk vind ik voor het fijne werk de faller en revell lijmen aan de dikke kant. Werkt prima en ook steviger voor muren enz. Vor het fijne werk vind een ultra dunne lijm zo als Tamiya extra thin cement wel veel beter. Onderdelen tegen el kaar houden en tipje met het kwastje er tegen aan en de lijm loop perfect weg in de verbinding en je ziet er niks meer van. De dikkere lijmen lopen dan minder fijn weg en blijven er dikker opliggen.
Grt Maurice
-
Mijn broer is schoenmaker, dus. Voor mezelf doe ik hem inderdaad in een kleine glazen flesje, en gebruik een kwastje voor het aanbrengen.
Hij is agressiever als bison kit verdunner.