BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: PvE op 29 January 2008, 20:00:42
-
Ik zie af en toe speciale schakelingen voor de bediening van drieweg wissels. Het klinkt misschien onnozel, maar als ik drieweg wissels (mechanisch) bekijk - althans degene die ik heb - zijn het gewoon twee onafhankelijke wissels die toevallig nauw aan elkaar gebouwd zijn. De mijne hebben in elk geval twee onafhankelijke aandrijvingen.
Wat is de reden waarom men de illusie van een drieweg schakelaar wil creƫren, i.p.v. twee opeenvolgende tweeweg schakelaars? Of zie ik iets over het hoofd?
vr.gr.
PvE
-
Omdat de twee aandrijvingen bijna altijd alle twee gezet moeten worden.
Als de ene afbuigend staat Moet de andere rechtdoor, wil je rechtdoor moet je beide aandrijvingen bedienen. En wat is er dan makkelijker dan 1 knopje voor rechtdoor en een knopje voor linksaf en een knopje voor rechtsaf.
Mvg
Wim.
-
Vaak is het ook zo dat de tongen elkaar mechanisch in de weg zitten. Dus moet je ze, of in een bepaalde volgorde schakelen, of gelijktijdig.
Vaak komt het er op neer dat je eerst de afbuigende rechtdoor moet zetten, voordat je de andere afbuigend kunt zetten.
Of zoals gezegd, gelijktijdig schakelen, en dan komt zo'n drieknopsbediening goed van pas.
-
OK, als er mechanische beperkingen zijn dan kan ik het begrijpen.
Maar overigens gaat het dus in de eerste plaats om gemak bij handbediening - dat kan ik volgen.
Maar dat argument is dus niet meer van toepassing bij computergestuurde (wisselstraat) bediening, zoals ik van plan ben.
vr.gr.
PvE
-
Inderdaad, als je het wissel automatisch bestuurt dan kun je het beschouwen als twee wissels.
Maar dan moet je er op bedacht zijn dat bij de meeste driewegwissels de beide afbuigende standen niet gelijktijdig mogelijk zijn.
Dus als je van de ene afbuigende stand naar de andere afbuigende stand wilt, dan moet dat via de rechtuitstand. Daar moet je dus rekening mee houden bij de volgorde van aansturing.
-
En in de meeste programma's zit een driewegwisselsturing, die de beide wissels altijd in de goede volgorde en stand zet.
Mvg
Wim.
-
Omdat de twee aandrijvingen bijna altijd alle twee gezet moeten worden.
Als de ene afbuigend staat Moet de andere rechtdoor, wil je rechtdoor moet je beide aandrijvingen bedienen. En wat is er dan makkelijker dan 1 knopje voor rechtdoor en een knopje voor linksaf en een knopje voor rechtsaf.
Hallo Wim,
Ik heb een Flm profi 3 weg wissel (HO); die ga ik binnenkort elektrisch maken. Heb jij voor mij een aansluitschema zoals je hierboven beschrijft? Ik gebruik de standaard Flm wisselaandrijvingen.
Alvast bedankt!
Gr. Marco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drieweg.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drieweg.gif)
Mvg
Wim.
-
Bronvermelding? ;D ;D ;D
-
Bronvermelding? ;D ;D ;D
Uit het huis tuin en keuken boekje voor .....
Mvg
Wim. :-X
-
Lijkt toch verdacht veel op de linkerhelft van deze tekening (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01a)
-
Dat is toch het huis tuin en keuken boekje waar ik het over had.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Hartelijk dank voor het schema, hier ga ik tzt eens mee aan de gang.
De gewone wissels op mijn baan zijn al elektrisch, binnenkort ga ik met de opstelsporen aan de gang waar ook drieweg wissels liggen.
Moet lukken met het schema! :)
Groeten Marco.