BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: kar op 29 January 2008, 17:57:02
-
Ivm het multiple rijden (zie ander draadje) wil ik graag van één treinstel de sluitverlichting dimmen. Middels CV's 55&56 kan ik de verlichting dimmen, maar dan gaat zowel de front als sluitverlichting tegelijk. Kan ik dit ook los van elkaar dimmen?
Een andere methode is om de sluitverlichting te ontkoppelen, maar een digitale oplossing heeft de voorkeur.
Overigens betreft het in dit geval een mat '54 van Piko en een Lenz Gold decoder.
Henk
-
Goed, als de draadjes van front en sluitverlichting op hetzelfde contactpunt uitkomen houdt het snel op... Twee draadjes los is eenvoudiger...
Was voor mij een topic in het kader van 'gedachten ordenen'.
-
Met even zoeken, via de zoekfunctie of met Google, zou je wat moeten kunnen vinden, want het is al eerde voorbijgekomen. In het draadje over het verlichtingssetje voor de Roco ACTS 6700, bijvoorbeeld. Met een klein schakelingetje zou je het helemaal netjes kunnen doen. En heeft Karst Drenth niet iets dergelijks gemaakt voor zijn Plan U?
- Peter
-
Hoi,
(Nog) niet gemaakt voor Plan U, ;)
maar wel het e.e.a. over geschreven in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7681.0)
Grtzz en suc6,
Karst
-
Daarmee is het verhaal natuurlijk nog niet klaar.
Als je twee treinstellen aan elkaar koppelt, dan wil je ook het frontsein van de achterste uit hebben, terwijl daar de sluitlampen aan blijven.
-
Ik snap niet goed wat je schrijft Klaas.
Als je twee treinstellen koppelt, dan wil je dat de verlichting van de gekoppelde bakken het helemaal niet meer doet. Bij de verlichting van de eindbakken verandert er niets. De kop- en sluitlichten moeten daar met de rijrichting wisselen, zoals ze bij een los treinstel ook al doen.
Persoonlijk gebruik ik in ieder treinstel twee decoders met een verschillend adres.
-
Ik snap niet goed wat je schrijft Klaas.
Lijkt me toch helder genoeg. Als je aan het achterste treinstel niks doet dan blijven daar de frontseinen toch aan?
-
Oh, je bedoelt de frontseinen van de gekoppelde bak en niet de eindbak.
Dan klopt natuurlijk, maar dan zijn we nog steeds niet klaar. Als de stellen van rijrichting wisselen, moet je weer andere front- en sluitverlichting doven.
Bij het koppelen van treinstellen moet de verlichting van de gekoppelde bakken helemaal worden uitgeschakeld. Het ligt niet erg voor de hand daarvoor de dimfunctie te gebruiken.
Maar vermoedelijk is 'kar' zo langzamerhand wel zo ver bij het ordenen van zijn gedachten.
-
offtopic
ik heb dat opgelost door de kopverlichting aan F0 te laten hangen, en de sluitverlichting voor aan F1 en sluitverlichting achter aan F2. Zo kan je zo allemaal onafhankelijk van elkaar schakelen.
ontopic
Patrick
-
Een verder uitgewerkt plan vind je hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7437.msg114831#msg114831), de foto's ervan hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7437.msg114496#msg114496), vanaf het 5e plaatje.
Grtzz,
Karst
-
Ja, zo werkt dat allemaal prima.
Zo te zien moet er in een treinstel dan wel een extra draad worden getrokken?
Persoonlijk vind ik dat wat minder. In een treinstel plaats ik sowieso liever een functiedecoder in de motorloze bak met als bijkomend voordeel dat de oplossing van het hier besproken probleem een eitje is.
-
Oh, je bedoelt de frontseinen van de gekoppelde bak en niet de eindbak.
Ja natuurlijk. Frontseinen zitten toch aan de voorkant? ;D
-
Zo te zien moet er in een treinstel dan wel een extra draad worden getrokken?
Nee, in het geval van de Hondekop hoeft dit juist niet, zoals hier staat (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7681.0), hoef je alleen de bedrading te wijzigen, niet uit te breiden.
Grtzz
Karst