BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: poftie op 05 June 2019, 18:53:18
-
Goedenavond allemaal,
Ik heb een vraag mbt het aansluiten van wissels icm baanvakken.
Voor zover ik me heb ingelezen mag een wissel nooit in een baanvak staan. Dit betekend in mijn optiek dat 1 van de spoorstaven van de wissel dus geen voeding krijg. Mijn vraag is: Hoe en waarop moet deze spoorstaaf worden aangesloten?
Alvast bedankt voor de hulp!
-
Hallo Edwin,
Gewoon een draadje aan de wissel solderen? En bij de meeste wissels is de boel al op een of andere manier doorverbonden. Meestal moet je alleen het Puntstuk polariseren (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Puntstuk_van_het_wissel_polariseren)
Groet Ronald.
-
Hallo Ronald,
Bedankt voor je antwoord :D Draadje solderen snap ik, maar waar moet deze vandaan komen? Van het draadje dat naar de bezetmelder loopt?
-
Hallo Edwin,
Mogelijk je centrale? zie ook dit artikel Centrale Voedingsleiding of Ringleiding (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Centrale_voedingsleiding). Dan is het gedeelte over "ongedetecteerde stukken" een interessant gedeelte. Maar je kan ook één of meerdere bezetmeldpunt(en) gebruiken voor je wissels. Je hoeft er in een programma niets mee te doen maar dat vinden veel mensen zonde van de meldpunten op je bezetmeldpunten ;)
Lees de bewuste artikelen in de links maar eens door.
Groet Ronald.
-
Goedenavond allemaal,
Ik heb een vraag mbt het aansluiten van wissels icm baanvakken.
Voor zover ik me heb ingelezen mag een wissel nooit in een baanvak staan.
Nooit is een beetje erg sterk, maar het is inderdaad niet gebruikelijk.
Dit betekend in mijn optiek dat 1 van de spoorstaven van de wissel dus geen voeding krijg.
Dit klopt dus niet, beide spoorstaven van de wissels moeten gewoon voeding krijgen, anders rijden je treinen niet over de wissels.
Hoe deze aan te sluiten is dus beetje de vraag van hoe je het geheel opgelost hebt.
Er van uitgaande dat je inderdaad digitaal rijd via computer dan moet je het stukje hebben zoals Ronald aangeeft over "ongedetecteerde stukken"
Als je het anders opgelost hebt, geef dan even wat meer info over jouw situatie.
Groet,
Roelco
-
Het is een simpele test ovaal met op de rechte stukken ieder 1 wissel.
- De buitenste spoorstaaf krijgt constante voeding rechtstreeks via de centrale.
- De binnenste is opgedeeld in secties, welke worden gevoed door de bezetmelder, welke op zijn beurt gevoed wordt door de centrale.
EDIT:
Volgens mij moet het dan zo:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:Diodeschakeling03.gif
-
Voor zover ik me heb ingelezen mag een wissel nooit in een baanvak staan.
Waarom zou dat niet mogen? Zoals Roelco ook al opmerkte, het is bij modelspoorbanen niet gebruikelijk, maar het mag wel.
En in het grootbedrijf maakt een wissel altijd deel uit van een blok, daar is het spoor over de hele lengte gedetecteerd.
-
Het is een simpele test ovaal met op de rechte stukken ieder 1 wissel.
- De buitenste spoorstaaf krijgt constante voeding rechtstreeks via de centrale.
- De binnenste is opgedeeld in secties, welke worden gevoed door de bezetmelder, welke op zijn beurt gevoed wordt door de centrale.
EDIT:
Volgens mij moet het dan zo:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:Diodeschakeling03.gif
Jep, die groen is dan voor de niet gedetecteerde delen, in jouw geval dus de wissels.
Moet wel zeggen dat ik zelf wissels/wisselstraten ook wel eens detecteer en als eerste melder van de blokken die daarna komen, gebruik.
Dan heb ik 1 melder voor 4 of 5 sporen ( of zelfs nog meer ) bespaard een hoop terugmelders :).
Groet,
Roelco