BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Erik op 04 June 2019, 00:30:52
-
Hoi.
Ik kan geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag ik heb overal gezocht maar nog niet gevonden.
Het volgende project komt in zicht en dat is de bedrading.
De ringleiding wordt geplaatst met draad van 1,5mm2 maar ik zou graag vanaf de ringleiding aftakken met utp kabel naar de rails , en dit geld ook van de blokken naar de bezetmelders.
Kan dit ook voor de veiligheid? Want ik heb een volle doos utp kabel hier liggen.
Mvg
Erik
-
Hallo Erik,
Unshielded Twisted Pair kun je voor dit doel gebruiken. (Uitgaande van 4 paren.) Twee pair voor de ene rail, en twee pair voor de andere rail. Of je hiermee zoveel opschiet? Het hangt ook af van welke UTP je hebt, is het solid core (massieve kern) of stranded (meerder flexibele kernen per geleider), de laatste is handiger in gebruik. De massieve kern draad wil nog wel eens afbreken.
Overigens is er ook 2 tot zelfs 64 paren UTP's te koop, allen hebben gemeen dat ze voornamelijk voor communicatie doeleinden worden gebruikt. UTP voor sensors (4-10V of 4-20mA. Alternatief STP (Shielded TP) voor digitale communicatie is beter geschikt voor 2mbit en hoger. Die anaconda's (24-32 paren) liggen massaal in schepen tussen de machinekamer en brug.
In t' kort: het kan maar is verre van ideaal. (Luidsprekerdraad in zijn twee kleuren variëteiten daarentegen...)
Jan-Peter
-
Twisted pair kabel geeft meer kans op capacitieve werking als er hoog vermogen overheen gaat. Het kan wel, maar is eigenlijk meer geschikt voor sturingen en communicatie.
Als je de genoeg aders twist gaat het goed, echter zijn de draadjes zo dun dat een draadbreuk groot is. Nu zou je kunnen denken, dan heb ik toch nog draadjes over.... Stroom zoekt de weg van de laagste weerstand. Bij verschil in lengte zal de meeste stroom door de kortste ader lopen. En dat houd een 0,14 mm2 ader bij zeg 800mA maar heel even vol.
Ook een ringleiding is geen goed idee, je hebt meer kans op spanningsverliezen, storingen en hogere kortsluitstromen dan wanneer je in een ster bekabeld. Ik heb daar ooit eens een blogje over geschreven:
https://domburgtrainsupport.nl/blog/article/21514/baanspanning-spannend-verhaal
Als je in een ster bekabeld kan je vanaf de voeding met 1,5 mm2 naar een verdeelpunt gaan en vanaf daar gewoon met los draad 0,2mm2 aftakken naar de rails. Is de afstand langer dan 4/5 meter dan kan je het beste 0,5 mm2 gebruiken, of ter plaatsen een nieuw verdeelpunt maken welke je met 1,5 mm2 voedt vanaf het hoofd verdeelpunt.
Gebruik je bezetmelders dan breng je naar de bezetmelder een aderdikte van 0,75mm2 (dat past nog lekker onder de meeste klemmen) of dikker, de beide polariteiten en maak je daar een verdeelpunt. De ene op de ingang van de melder module en de andere op bijv. Een kroonsteen met ader bescherming. Dan ga je vanaf daar verder met 0,2mm2
De drie grootste boosdoeners van storingen uit eigen ervaring ;
1. Foutieve bedrading
2. Koude soldeerlas
3. Raillasjes
Neem dit advies ter harte want het bespaart je veel storingen en problemen als je de bedrading van je baan serieus neemt en goed aanlegt. Ook verlaagt het risico dat je een boister toe moet passen.
Groetjes Martin
-
Hmm heb je blog gelezen Martin.
Dat betekend alle utp,s kabels verwijderen en veranderen voor een andere draad dikte en ook van de voeding naar verschillende verdeel punten en dan daar vandaan naar de rails .
Maar hoe ik zo verdeel punt moet maken moet ik nog even over na denken maar eerst naar een plaatselijke bouw markt voor ander draad te kopen met de juiste draad dikte.
Mvg Erik
-
Een ‘ster’ is in mijn beleving een variant van de ringleiding. De vorm van de ringleiding wordt bepaald door de opzet van je baan. Als de baan een enkele leiding van een meter of 10 logisch maakt, dan kan dat prima met 2,5 of 1,5 mm2 installatiedraad. Aftakkingen naar een rail of een bezetmelder met 0,25 mm2 soepel draad aan de ringleiding gesoldeerd. De ringleiding moet zo geplaatst dat die aftakkingen niet veel langer dan een meter of twee hoeven te zijn. Ik zou niet van dat dunne utp draad gebruiken omdat je het toch in huis hebt.
-
Hmm heb je blog gelezen Martin.
Dat betekend alle utp,s kabels verwijderen en veranderen voor een andere draad dikte en ook van de voeding naar verschillende verdeel punten en dan daar vandaan naar de rails .
Maar hoe ik zo verdeel punt moet maken moet ik nog even over na denken maar eerst naar een plaatselijke bouw markt voor ander draad te kopen met de juiste draad dikte.
Mvg Erik
Wij gebruiken als verdeelpunten een type aardrail. Ff zoeken in onze webshop naar "potentiaal" en dan vind je ze. Dat is gewoon een groot koperen strip met allerlei schroefgaten. Ideale manier om efficiënt te verdelen zonder veel verlies.
Kleinere verdeelpunten kan je makkelijk maken met kroonsteen met aderbescherming of wago lasklemmen.
Dit zijn allerlei standaard installatie materialen. Gewoon in alle willekeurige bouwmarkt of vakhandel te vinden.
-
Een ‘ster’ is in mijn beleving een variant van de ringleiding. De vorm van de ringleiding wordt bepaald door de opzet van je baan. Als de baan een enkele leiding van een meter of 10 logisch maakt, dan kan dat prima met 2,5 of 1,5 mm2 installatiedraad. Aftakkingen naar een rail of een bezetmelder met 0,25 mm2 soepel draad aan de ringleiding gesoldeerd. De ringleiding moet zo geplaatst dat die aftakkingen niet veel langer dan een meter of twee hoeven te zijn. Ik zou niet van dat dunne utp draad gebruiken omdat je het toch in huis hebt.
Sorry maar een ringleiding is in ons vak een lus die terug komt bij elkaar.
In de modelspoorwereld is het een gebruik deze term te misbruiken voor een distributie leiding van links naar rechts.
Ik ben bijna wekelijks op pad om bij modelspoorbanen support te verlenen. 8 van de 10 storingen zijn te herleiden naar het foutief aanleggen van de installatie. Vaak krijg je dan te horen "maar zo stond het op het internet". Goede voorlichting is denk ik het begin, niet iedereen is rhuis in energie of installatietechniek.
Groetjes Martin
-
Sorry Martin, maar het gaat niet om de terminologie. In je blog staat dat een ster beter is dan een enkele leiding. En dat is niet zo. Bij een 1,5 of 2,5 mm2 ringleiding (is nu eenmaal de modelspoorterm) kan een enkele leiding de gebruikelijke maximale boosterstromen (vaak 3, hooguit 5 A) gemakkelijk aan. Is er meer stroom nodig dan wordt een booster aangeschaft die sowieso een eigen leiding moet krijgen.
De vorm van de ringleiding laat je bepalen door de vorm van de baan.
-
Dat zeg ik ook niet, daarin heb je absoluut gelijk. Afhankelijk van de lengte kan het wel 16 A verdragen.
Je hoeft het uiteraard niet me me eens te zijn, dat is het mooie van discussie. Daar leren anderen ook van.
Maar het doel van het blog: "ring" is alles behalve efficient en het levert eerder spanningsverlies op dan rendament. En dan komen de storingen achterop de baan omdat de voltage te laag is geworden, of omdat een "aftakking" teveel weerstand geeft.
Ook ga je dan dat vermogen van 3/5/8 A verspreiden over je baan. De gehele ring word dan belast. Is een som van de aftakkingen. Spanning verspreid, stromen worden gedeeld. Echter kan spanning zakken door weerstand in de leiding, de stromen nemen toe.
Bij een ster breng je alle kleine mA apart naar 1 punt waar de stromen zich verzamelen. Die voer je met een dikkere ader af naar de voeding. De afstanden worden dan korter dus kun je dunner draad gebruiken over de hele linie. Een beetje zoals een energienetwerk zoals je meterkast. Dat bouwen we in feite na in kleine schaal. Maar het principe is hetzelfde. De modelbaan is de woning in feite.
Maar de soep lijkt heter gegeten dan geserveerd. Toch zijn de gedrochten de wereld nog lang niet uit.
Heb je het al aangelegd en werkt het gewoon goed, perfect. Want een ring kan best wel toegepast worden mits goed uitgevoerd heb je geen problemen.
Maar moet je nog beginnen is het wel prettig dat de voorlichting correct is uitgevoerd. Scheelt werk, storingen en support.
-
Ff wat anders, onbedoeld drijven we met dit dialoog wel wat af van de kern van dit draadje, misschien dat deze discussie in een ander draadje voortgezet moet worden?
-
Tuurlijk is een ster een goede manier van power distributie. Alleen naar mijn inziens onpraktisch op een modelspoorbaan. Een CVL (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding)* (ring of niet) is naar mijn idee praktischer. En makkelijk om voor de CVL gewoon aan de veilige kant te gaan zitten en deze dik te maken, 2,5mm2 is ook makkelijk verkrijgbaar en mooie marge tot de normale +-4A van boosters.
En het gaat bij modelspoor ook zelden om wat een kabel kan verdragen. Als je tegen die limiet aan loopt ben je al echt veeeeel te veel spanning kwijt over de kabel. ::)
En ik snap dat je vaak storingen tegen komt in installaties. Maar in de suggestie dat het door CVL/ringleidingen is niet juist. Da hebben ze waarschijnlijk gewoon "zoals het op het internet stond" niet goed gevolgd. En ja, dat kan ook lastig zijn voor mensen zonder (elektro)technisch inzicht. :angel:
Wat betreft UTP kabel, het is inderdaad wat aan de dunne kant (uit mijn hoofd iets van 24AWG?). Maar voor het laatste stuk (ofwel <1m) heb ik dat altijd prima gevonden. Gebruikte het wel gewoon als losse draden, untwisted. Wel alleen de soepele, de massieve breekt je gewoon te vaak.
Timo
* Ja, deze wordt bij modelspoor vaak ook ringleiding genoemd ook al ligt deze niet in een ring.
-
Mooi verwoord Timo, je slaat zeker een paar spijkers op de kop.
Ja of een CVL praktischer is als een Ster is denk ik voor "insiders" een persoonlijke kwestie. Als wij een modelbaan bedraden vinden we een Ster juist simpeler, praktischer en sneller werken.
Als je weet wat je doet kunnen beide manieren even stabiel en goed werken.
De storingen worden inderdaad altijd veroorzaakt door incorrect opvolgen van instructies door onwetendheid.
Maar dat is ook de reden dat ik zo stellig zeg dat een ring sneller leid tot storingen. Ik zou wel een boek kunnen schrijven over dingen die ik tegenkom veroorzaakt door foutieve aanleg. Vaak ligt zon ring dan dicht bij gevoelige draden. Denk aan spookmelders, spontaan oplichtende leds enz. Bij een ster aanleg is die kans mijns inziens voor de "leek" een stuk kleiner. Vandaar dat ik dit ook adviseer, vaak voor de beginner ook makkelijker goed aan te leggen.
-
Tja, veel banen lopen op de een of andere manier rond. Juist om de aansluitdraden kort te houden, is het dan handig om de ringleiding min of meer de baan te laten volgen. Dat vind ik nu een belangrijk criterium. Hoe zorg je ervoor dat de aftakdraden naar rails, terugmelder of decoder niet te lang worden.
-
Combinatie van ster en ring?
Ik zou dan ervoor kiezen om een rinh te maken van 2,5 en op een aantal punten een potentiaal vereffeningsblok te zetten. Kan je gewoon doorlussen zonder spanningsverlies.
Van die blokken tak je dan af naar melders en spoor.
Leg die voedende draden wek ruim 10cm rondom vrij van communicatie of stuurdraden. (denk aan servo, leds en data) Die zijn gevoelig voor magnetische velden.
Wij gebruiken deze vereffeningsblokken (https://www.dtswebshop.nl/potentiaal-vereffeningsrail.html)
Maar in de bouwmarkt kan je ook kleinere aardblokken krijgen. Voordeel van aardblokken is dat het massief koperen blokken zijn, ze verdelen de spanning dus goed zonder verliezen.
-
Hi Eric,
Kan je deze discussie nog een beetje volgen ?
Beide hebben wel een beetje gelijk.
Ik benader het een beetje vanuit de opzet van de baan, zelf ga ik de baan "indelen" in voedings gedeeltes (spiraal, station, schaduw-station, BW ect. dit ook i.v.m. aantallen boosters) en van elke booster gaat dus een dikkere voedings kabel een "stam" leiding, (ring-leiding), daarna met dunnere draden (utp) naar alle aansluitingen aan de rails.
Overzichtelijk voor storingen bij mij zitten de boosters, voedingen op een centraal punt.
Verder gebruik ik aan het aan het eind van mijn stamleidingen een LSA verdeel stript.
groet
Harald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LSA-strip.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LSA-strip.jpg)
-
En ik vind het allemaal hoogst theoretisch. De doorsnee zolderbaan is nu eenmaal niet zo groot dat een enkele leiding te lang wordt en op zich problemen kan veroorzaken. Problemen worden eerder veroorzaakt door onoordeelkundige verbindingen tussen ringleiding en aansluitpunt/detectie/decoder. Dat is bij een enkele draad of een ster precies hetzelfde.
Ik heb een rondlopende baan die in het midden open is. De baan is opgebouwd uit modules die tussen de 60 en 80 cm breed zijn. Er loopt een niet gesloten vijfpolige ringleiding onderlangs. Ergens halverwege is de Lenz LZV100 aangesloten. De leiding gaat dan een meter of drie de ene kant op en nog een meter of zeven de andere kant. Allemaal prima. De meeste modelbanen komen niet verder dan dergelijke lengtes.
-
Ja dat is vaak wel het nadeel als het je vakgebied is, dan word je vaak heel theoretisch in de hoop duidelijkheid te geven. Doorslaan is dan snel gebeurd. Daarom gaf ik ook al aan dat de soep heter gegeten word dan gediend.
Maar het is met de beste bedoelingen natuurlijk.
We gaan jaarlijks heel veel op huisbezoek om banen te installeren en storingen te verhelpen. De lengtes zijn vaak niet het probleem maar eerder de onwetendheid. Het gaat vaak fout zodra er word uitgebreid, hier een draadje erbij en daar een draadje erbij. De distributie die eerst nog zo netjes was word dan vaak een wirwar van lasjes, tapjes, kroonstenen noem maar op.
Dat voorkom je door vaste verdeelpunten te gebruiken, dus naast de voordelen op technisch vlak is het makkelijker om de orde en chaos te voorkomen. En dat gebeurd zelf bij kleine banen al, heeft niets te maken hoe groot de baan is.
Je merkt dat de installatietechniek vaak uit onkunde verwaarloosd word of dat men hier nooit over na heeft gedacht, terwijl het de levensaderen zijn van je modelbaan.
-
Ja ik kan het nog redelijk volgen de ene zegt zo en de andere tegenovergestelde o ::
Ik wilde het zo gaan doe van de centrale een kabel naar de eerste wago daar vandaan verschillende draden naar de rails , van de eerste wago gaat er een draad naar de andere wago en ook bij deze gaan er draden naar de rails .
Mvg
Erik
-
Het feit dat je nog een hele doos UTP hebt liggen is natuurlijk nog geen reden om het te gebruiken. Het moet wel nuttig zijn.
Zelf gebruik ik ook UTP, maar dan in gestripte vorm, dus de enkele draden. In mijn draadje over de bouw van mijn spoorbaan Uit en Thuis heb ik al eens met een paar foto's laten zien hoe ik mijn rails aansluit. Die foto's herhaal ik hier maar even:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1929-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1929-800.jpg)
De draadjes aan de rails zijn blanke koperdraadjes uit een UTP kabel, 0,5 mm dik. Onder het spoorbed worden die met soldeerlippen verbonden aan dikkere soepele draden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1930-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1930-800.jpg)
En die draden eindigen op een klemmenstrook in de goot aan de voorkant van de module.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1931-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1931-800.jpg)
Zo'n UTP draad is 0,5 mm dik, dat geeft een doorsnede van ongeveer 0,2 mm2. Daar kun je zonder problemen continu 2 ampere doorheen jagen, en voor kortere tijd zal 3 ampere ook nog wel lukken.
Maar het belangrijkste nadeel van die dunne draad ik dat het veel spanningsverlies geeft. Daarom kun je er beter korte stukjes van gebruiken en dan verder gaan met dikkere draad. Ik doe vrijwel alles met soepel 0,5 mm2 luidsprekersnoer.
-
Met andere woorden*, het duidelijk labelen / documenteren is belangrijker dan de keuze ster / CVL. Waar het vaak makkelijker is een enkel punt te labelen dan een hele kabel ;D
Timo
* Dus een aanvulling, geen tegenargument! :police:
-
Ik wilde het zo gaan doe van de centrale een kabel naar de eerste wago daar vandaan verschillende draden naar de rails , van de eerste wago gaat er een draad naar de andere wago en ook bij deze gaan er draden naar de rails .
Wat is een wago?
Het klinkt alsof de aansluitdraden nodeloos lang worden.
Ook nog maar eens een stukje van mijn ringleiding. Rondlopend massief installatiedraad. Op ieder gewenst punt schoon te krabben en met de soldeerbout van een aansluiting te voorzien. De kroonstenen hebben alleen een mechanische functie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2927.jpg)
Nog ter aanvulling.
Rood en zwart zijn op de centrale (LZV100) aangesloten.
Geel is voor aansluiting van niet gedetecteerde secties via de diodeschakeling (toevallig ook hier aangebracht).
Blauw en bruin zijn aangesloten op een trafo voor de externe voeding van wissel- en seindecoders.
-
Ik rij met LGB, dus grotere stroomverbruikers.
Ik heb daarom 4 U-vormige ringleidingen (1 voor elke booster, 1 met een halogeentrafo voor de accessoires) die feitelijk de baan volgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ringleiding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ringleiding.jpg)
De aftakkingen zijn met XLR connectors aan de 14 modules gekoppeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting-module.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting-module.jpg)
en op de modules zelf is met 'speakerdraad' naar de verschillende melders + railstaven de verbindingen gemaakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module-connectors.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module-connectors.jpg)
Ik ben daar erg tevreden over, geen merkbare spanningsval, zelfs niet bij max belasting van een booster.
Grootste spijt daarbij is dat ik voor beide stekkers XLR-4 gekozen heb, dus je zou ze verkeerd om kunnen aansluiten.
De rode stip is daar de workaround voor. Ik had destijds voor XLR 4 + XLR 5 moeten kiezen.
UTP kabel zou ik nooit overwegen voor iets anders dan signaal - nooit om vermogen te leveren.
Remco.
-
Wat is een wago?
Wago is een merknaam, het is een fabrikant van elektrisch installatiemateriaal. Maar in de installatiebranche wordt met een wago vaak een lasklem bedoeld waar je zowel massieve als soepele draden in kan klemmen. De draden kun je klemmen en weer loshalen door het oranje heveltje dicht of open te doen.
Zie foto van een wago (https://www.conrad.nl/p/wago-222-lasklem-flexibel-008-4-mm-massief-008-25-mm-aantal-polen-3-50-stuks-grijs-oranje-522322)
Ze bestaan ook in 4- en 5-polige uitvoering. Voordeel: je kan ze monteren zonder gereedschap en je kan makkelijk draden toevoegen of losmaken. Nadeel: tamelijk prijzige oplossing.
-
Grootste spijt daarbij is dat ik voor beide stekkers XLR-4 gekozen heb, dus je zou ze verkeerd om kunnen aansluiten.
De rode stip is daar de workaround voor. Ik had destijds voor XLR 4 + XLR 5 moeten kiezen.
Andere oplossing: mannetje en vrouwtje naast elkaar monteren. En aan de andere kant vrouwtje-mannetje. Kan je ze ook niet verkeerd steken.
-
Wat wilde doen gaat helaas niet kost te veel , dus nu goed nadenken en uit tekenen hoe alles wordt aan gesloten.
Erik
-
Andere oplossing: mannetje en vrouwtje naast elkaar monteren. En aan de andere kant vrouwtje-mannetje. Kan je ze ook niet verkeerd steken.
Zoek eens op speakon stekkers, 4 polige nedia stekkers met vegrendeling. Op vriendje Ali best goedkoop en mega robuust
-
@klaas.
Wagoklemmen zijn prima producten en kunnen grote stromen aan. Na de Conex lasdoppen (jou ongetwijfeld bekend) kwamen merkloze voorlopers van die (Wago)klemmen op de markt en zijn de oorzaak geweest van branden en afbakmuurtjes.
Gr,
Dirk
-
Ik heb ook niet gezegd dat wago's slecht zijn, alleen dat ze duur zijn.
-
Klopt, er is ook kwalitatief een groot verschil tussen de originele van wago en de cheap ali copys
-
... Op vriendje Ali best goedkoop en mega robuust
Daarom toch maar lokaal kopen... ;)
-
Zie foto van een wago (https://www.conrad.nl/p/wago-222-lasklem-flexibel-008-4-mm-massief-008-25-mm-aantal-polen-3-50-stuks-grijs-oranje-522322)
Ze bestaan ook in 4- en 5-polige uitvoering. Voordeel: je kan ze monteren zonder gereedschap en je kan makkelijk draden toevoegen of losmaken. Nadeel: tamelijk prijzige oplossing.
De getoonde foto is van het oudere type. Het nieuwere type heeft een bredere hevel en is van doorzichtig materiaal; heeft bovendien een vlakke onderkant waardoor ze beter ergens op te lijmen zijn. Ze bestaan als 2-, 3- en 5-voudige variant (4-voudig niet!). Als verdeelpunt kunnen ze erg handig zijn.
Er zijn met een beetje zoeken wel goedkopere adressen dan Conrad te vinden.
Groeten,
Bert
-
Wow ik wist niet dat er 3 pagina,s werden door een simpele vraag te stellen of ik utp kabel kon gebruiken .
Ik ga het volgende doen.
Uit de centrale (DR5000) gaan er 2 draden naar een rij kroonsteentjes daar vandaan gaan er de draden (1,5mm2) naar een ander punt voor de voeding voor de rails hiervandaan worden de er draden afgetakt naar de rails(met 0.2mm2
Van de rij kroonstenen komt er een speaker kabel (0,75mm2) voor de bezetmelders en deze kabel wordt ook gebruikt voor de servo decoders.
De bezetmelders worden bedraad met 0,2 mm2 naar de des betreffende bezetpunten.
Dit lijkt mij een betere en een veilige manier dan met een utp kabel te gaan werken.
Mvg
Erik
-
hoi,
De bezetmelders worden bedraad met 0,2 mm2 naar de des betreffende bezetpunten.
Dit lijkt mij een betere en een veilige manier dan met een utp kabel te gaan werken.
Wil je het nog beter doen dan doe je de draden naar de rails (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.msg840102#msg840102) ook gewoon met 0,50mm2. Dan heb je het helemaal goed voor elkaar. Dat zijn niet de meerkosten.
Goed, maar wie ben ik ::)
Groet Ronald.
-
Zoals eerder gezegd, UTp naar de rails kan ik me wel in vinden. Maar:
1) Waarom meerdere sets onder de baan, waarom niet één naar zowel rails als decoders als bezetmelders?
2) Waarom niet de extra marge van 2,5mm2? Zeker die naar de bezetmelders is "dun" als hoofdkabel.
Timo
-
1) Dat is wat overzichtelijk denk ik om meedere punten te hebben.
2) 1,5mm2 heb ik thuis liggen en wil deze graag gebruiken anders raakt dat nooit op. ;D
Erik
-
1) Naar meerdere punten kan ik begrijpen, heb je eigenlijk vanzelf de ster zoals Martin bedoelt ;D Maar gesplit in functie niet. En zeker niet bezetmelders voorzien van dunner draad daar deze blokken juist al vaak langere draden hebben.
2) Eerlijk punt ;D Gaat lengte (en of het niet stiekem aluminium draad is) wel meespelen maar juist in ster denk ik wel prima voor de huis, tuin en keuken baan.
Timo
-
Ik ga verder in de topic van de opbouw van de baan over welke kabel ik het beste kan gebruiken want ik zie er verschillende .
Bedankt voor de duidelijk uitleg alvast ik snap het helemaal alleen moest ik er weer even inkomen (y)
Erik