BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 29 January 2008, 13:27:51
-
Hoi allemaal
Ik een vraag over dit rijtuig Bovenleiding meet_borstel rijtuig met nummer 30 84 978 1 602_2 van de NS.
Ik ben aan deze tekening van dit rijtuig gekomen in het utrechts archief tijdens mijn speurtocht naar info over de 1400 ;).
Wie kan me meer vertellen over idt rijtuig ik ben al wezen zoek op de site van Martijn Haman maar daar kon ik ook niets vinden :-|.
Heeft er iemand foto,s van dit rijtuig ???.
groetjes edwin
-
Kun je aangeven om wat voor voertuig het gaat? Is het een blokkendoosrijtuig met borstelinstallatie of gaat het om het voertuig op deze foto:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Strukton/misc/Strukton-Putten.jpg
Ik vind op de website van Het Utrechts Archief alleen een tekening uit 1976 (http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.inv?p_q=12057622), dus vermoedelijk gaat het om het voertuig op de foto.
Martijn
-
Het gaat volgens mij om een een bolkop/plan D of plan K rijtuig ge zien de de lengte over de buffers 22650 is en de draaistellen met radstaand van 3000mm overeenkomsten vertonen met die van een plan C/D/K.
Ikhoop dat je nu iets meer info hebt gekregen van mij
groetjes edwin
-
Ik een vraag over dit rijtuig Bovenleiding meet_borstel rijtuig met nummer 30 84 978 1 602_2 van de NS.
Het nummer 9781602 is het nummer van de huidige Jules 2. Het lijkt er dus op dat dit nummer ooit eerder werd aangewezen voor een dienstwagen die blijkbaar niet gebouwd is, of die wagen heeft achteraf toch een ander nummer gekregen. Ook dat kan gebeuren: voor de Jules I is in de jaren '70 ook een opdracht geweest om die naar 9781602 te vernummeren, dat is achteraf 9781601 geworden. Staat er een (NS)nummer op de tekening?
GG
-
leg me dit even beter uit bedoel je misschien de tekening nummer of het rijtuig nummer?
Op de tekening staat als tekening nummer W180.228.
groetjes edwin
-
Dat tekeningnummer bedoelde ik.
Dat is een ontwerp voor een meetrijtuig, dat niet werd gebouwd. Midden jaren '70 werd gedacht over vervanging van de bij NS rijdende meetrijtuigen. Verschillende diensten bij NS hadden die. Zo werd er ook een ontwerp gemaakt voor vervanging van hete blokkendoos-meetrijtuig annex borstelwagen. Dat is de tekening die jij hebt.
In plaats daarvan kwam echter een universeel meetrijtuig (UMR), dat werd ondergebracht bij het toenmalige CTO. Toen het CTO werd verkocht ging het rijtuig mee naar AEA-technologies. Helaas voor de liefhebbers is de tekening daarvan niet in het HUA-archief. Dat rijtuig kreeg overigens de het nummer 9781005.
Het UMR had geen borstelfunctie. Daarom kwam er een aparte (kleinere) borstelwagen (9540214, een omgebouwde Gbs) die later geel geschilderd werd. De eerste link van Martijn Hamans mail toont deze borstelwagen. Daarvan heeft HUA wel de tekening: W180303, HUA-nummer 4197. (en voor wie een trucje weet om aan NS-tekeningen te komen: het UMR staat op NS-tek. 01.01.39.043).
GG
-
He bedankt voor deze info dus ik heb een unieke tekening hier.
Dan zou het dus een unieke rijtuig zijn in model ;)
Volgens mij is de basis een plan D of K rijtuig waar deze wagon op gebasseerd .
groetjes edwin
-
Ik heb gisterenavond de tekening van de borstelwagen (dank Edwin) bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat deze nooit gebouwd is. Mijn vermoeden was dat in plaats hiervan het CTO-rijtuig (ex-Pd7918) en de borstelwagen zijn gebouwd. Ik zie dat Goedgek me voor is in de uitleg en de bevestiging van dit vermoeden.
Overigens zou het bij het rijtuig, gezien de raamindeling, moeten gaan om de verbouw van een plan D-rijtuig.
In Het Utrechts Archief zijn wel meer tekeningen te vinden van materieel dat uiteindelijk nooit gebouwd is. Als voorbeeld kan genoemd worden de verbouw van een stalen postrijtuig serie Pd7011-7021 tot materieelwagen voor de ongevallentrein.
Martijn
-
Dus dan heb ik weer iets wat niemand heeft als ik hier een model van ga bouwen ;D ;D.
Heren in ieder geval bedankt voor deze info over dit helaas nooit gebouwd rijtuig :-[ :-[.
groetjes edwin