BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 03 June 2019, 15:14:38
-
Bewoners van de Zwolse vinexwijk Stadshagen zijn maar wat blij dat er eindelijk treinen stoppen en vertrekken op het gloednieuwe station in hun wijk dat al anderhalf jaar buiten gebruik is. Ook al is het voorlopig maar voor twee weken. "Dit is heel erg fijn. Hier hebben we lang op gewacht", zei een van hen vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal.
Het station werd in december 2017 opgeleverd, maar toch reed er nog geen trein, omdat de grond niet stevig genoeg bleek om de treinen er op volle snelheid te laten rijden. Aangezien een versteviging van de grond veel te duur is, wordt nu getest of de langzamere snelheid in de dienstregeling past.
De rest kun je hier lezen........
https://nos.nl/artikel/2287422-zwols-spookstation-voor-even-open-hopen-op-geslaagde-test.html
-
Het station Stadshagen draagt de verkeerde naam.
De oude buurtschap Westenholte ligt veel dichterbij het station dan de voormalige weilanden die Stadshagen werden genoemd.
https://www.topotijdreis.nl/ (https://www.topotijdreis.nl/)
Daarnaast heeft het stoppen voor de vele reizigers uit Kampen nog een nadeel:
er gaat in Zwolle kostbare overstaptijd verloren, zolang de trein niet op volle snelheid kan rijden.
Fijn voor de bewoners van Westenholte (en dat suffe Stadshagen) dat ze nu eindelijk ook eens met de trein kunnen natuurlijk.
Maar ideaal is de verbinding op het Kamperlijntje nog lang niet.
ajuus
Hendrik Jan
-
Heet het niet Stadshagen omdat het station voornamelijk bedoeld is voor de reizigers daarheen?
Er zijn wel meer station met een naam van een plaats waar ze niet direct liggen, maar die wel hoofdzakelijk bedienen.
Overigens is niet iedereen er blij mee staat te lezen in dit artikel:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/313527/Keolis-na-eerste-werkdag-station-Stadshagen-Eerste-indrukken-zijn-positief
-
https://www.hetkamperlijntje.nl/historie-van-kampen-naar-zwolle/aanleg-opening/1950-heden
De foto van de gele DE2 is genomen EXACT op de plek waar nu het station Stadshagen ligt.
Het toenmalige Werkenlaantje, dat de boerderij (en voordien havezate) Werkeren verbond met Westenholte.
De omgeving is inmiddels onherkenbaar veranderd. Een Vinexwijk werd uit de klei getrokken, boerderij Werkeren is in 2001 afgebrand en gesloopt, zelfs de naam Werkenlaantje mocht niet behouden blijven.
Tegenwoordig heet het Belvederelaan.
De halte had gewoon Westenholte moeten heten.
ajuus
Hendrik Jan
-
Iedereen blij, een station erbij, maar op dit forum wordt er uiteraard weer gemopperd. over de náám nota bene.
Ken uw Shakespeare!!
Dirk
-
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat iedereen blij is met het missen van de aansluiting in Zwolle.
Nu de vertrektijden tussen Zwolle en Kampen zijn vervroegd wordt de kans daarop namelijk aanmerkelijk groter.
sommige aansluitingen waren al krap en zijn nu onmogelijk.
Overigens is naamgeving wel degelijk van belang.
Hoe je iets noemt bepaalt namelijk wat je erbij voelt.
Demagogen maken van dit feit al eeuwenlang dankbaar gebruik.
Juliet had dus ongelijk met dat gedweep met die roos.
Zie ook `The Game of the Name`, van Steven Pinker...
ajuus
Hendrik Jan
-
...wordt er uiteraard weer gemopperd. over de náám nota bene.
Ze hadden ook kunnen kiezen voor een dubbele naam, Stadshagen-Westenholte. In navolging van Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge, Horst-Sevenum en nog een handvol van die voorbeelden
-
Zwolle-West ;D
Evengoed ga ik deze week wel even gebruik maken van dit nieuwe pareltje aan de vervoersketting.
ajuus
Hendrik Jan
-
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat iedereen blij is met het missen van de aansluiting in Zwolle.
Nu de vertrektijden tussen Zwolle en Kampen zijn vervroegd wordt de kans daarop namelijk aanmerkelijk groter.
sommige aansluitingen waren al krap en zijn nu onmogelijk.
Overigens is naamgeving wel degelijk van belang.
Hoe je iets noemt bepaalt namelijk wat je erbij voelt.
Demagogen maken van dit feit al eeuwenlang dankbaar gebruik.
Juliet had dus ongelijk met dat gedweep met die roos.
Zie ook `The Game of the Name`, van Steven Pinker...
ajuus
Hendrik Jan
Nogmaals, als de vervoers gerichtheid op Stadshagen ligt dan zullen meer mensen de trein nemen en op station Stadshagen uitstappen dan dat het station de naam van eea praktisch niet meer bestaand gehucht heet.
OV heeft zijn doel reizigers te vervoeren, niet te voldoen aan vlagen van nostalgische gedachtes...
-
Ach...de naam van de halte is goed, die ligt straks echt middenin Stadshagen, nu nog ff deelgebied DeTippe volbouwen....(waar komt die naam eigenlijk vandaan?). Wat onze Kampenaar bedoelt is dat de wijk Stadshagen wellicht Westenholte had moeten heten. Maar Stadshagen heet Stadshagen en Stadshagen heet geen Westenholte...je krijgt er blauwe vingers van....
En dan nog ff en Kampen is..... ;D ;D ;D
Nou ja, ik snap je overstap dilemma helemaal HJ ;D
Met de groeten uit Zwolle, (y)
-
….dan dat het station de naam van eea praktisch niet meer bestaand gehucht heet.
Nou. als ik op google maps kijk zie ik een behoorlijk uit de kluiten gewassen dorp. Of is alles wat ik daar zie intussen gesloopt? Zou een stevige kapitaalvernietiging zijn.
-
Wacht even, Wim.
Ik woon dan wel in het dorp met stadsrechten genaamd Kampen, ik ben geboren en getogen Blauwvinger.
Onder de Peperbus, daar is het leven knus.
Voor Thom: wij verschillen van mening over de naamgeving van de halte. De gemiddelde reiziger zal het sowieso jeuken hoe het station heet.
Maar qua verbinding laat de huidige situatie nogal te wensen over, vanwege de verkrapte overstaptijden in Zwolle als gevolg van de stop in Stadshagen.
ajuus
Hendrik Jan
(geboren en getogen Zwollenaar te Kampen)
-
Nou. als ik op google maps kijk zie ik een behoorlijk uit de kluiten gewassen dorp. Of is alles wat ik daar zie intussen gesloopt? Zou een stevige kapitaalvernietiging zijn.
Westenholte is een buurtschap die in de loop van de laatste 60 jaar is uitgegroeid tot een behoorlijke buitenwijk van Zwolle. Er wonen ruim 5000 mensen.
Stadshagen is een vinexwijk die met opmerkelijk gebrek aan verbeelding in 2 decennia uit de grond is gestampt, waarbij kosten noch moeite zijn gespaard om alles wat aan vroeger tijden deed herinneren te vernietigen. Het principe van de Tabula Rasa is consequent toegepast door de ongetwijfeld goedbedoelende planologen.
Een groot deel van deze wijk bevindt zich op het grondgebied van de voormalige havezate Werkeren. Het oude gebied Stadshagen lag enkele kilometers verderop naar het noordoosten, zoals op oude stafkaarten is te zien.
Stadshagen heeft nooit een dorpskern gehad, het was een deel van de Mastenbroekenpolder met enkel wat boerderijen en verder vooral weilanden.
Tussen het oude Stadshagen en Westenholte ligt al eeuwen de buurtschap Frankhuis. En het grondgebied van de oude havezate Werkeren.
De gemeente Zwolle duidt tegenwoordig het hele gebied aan met:
Zwolle-West.
En dat zou dus een aardige naam voor de halte zijn geweest.
Maar, om een Groot Filosoof te citeren:
Slechts een kniesoor die daarop let.
Misschien moet ik mijn betoog omwerken tot column in de RailHobby. Levert mijn prietpraat nog een stuiver op ook 8)
ajuus
Hendrik Jan
-
En Kampen zou IJsselmuiden moeten heten, want dat station staat in IJsselmuiden en niet in Kampen!
-
Ijsselmuiden is Kampen, ze werken samen.
-
Tja...de halte had beter Westenholte kunnen heten?!
Gezien de geschiedenis van Zwolle zeker waar. Om Zwolle heen lagen allemaal buurtschappen [kleine dorpen]
Zwolle moest groeien en annexeerde in de jaren 60 het grondgebied om Zwolle.
Westenholte was daar 1 van ,dus gezien de history vindt ik Westenholte meer passen, of Frankhuis. Maar gezien het feit dat Westenholte al jaren alleen maar bestaat als wijk van Zwolle, is een vernoeming naar de huidige naam Stadshagen misschien meer correct.
Berkum was een buurtschap ten noorden van Zwolle en had zelfs een halte aan de lijn Zwolle-Meppel! De stopplaats was geopend van 1 oktober 1867 tot 1 juni 1923 en lag ver vanaf Berkum,en toch kreeg het de naam Berkum halte.Het kan raar gaan!
De halte op het voormalige grondgebied van Westenholte ,mag wat mij betreft Stadshagen heten hoor, dat ligt nu tenslotte dicht aan die lijn.
-
En Kampen zou IJsselmuiden moeten heten, want dat station staat in IJsselmuiden en niet in Kampen!
Maar het station zelf (niet het verdere emplacement) heeft altijd in de gemeente Kampen gelegen.
[...]
Misschien moet ik mijn betoog omwerken tot column in de RailHobby. Levert mijn prietpraat nog een stuiver op ook 8)
Doe jij graag zo raar in het volle openbaar? ;)
---Peter.
-
Doe jij graag zo raar in het volle openbaar? ;)
---Peter.
De vraag stellen is hem beantwoorden ;D
Morgen ga ik eens gebruikmaken van deze schitterende nieuwe verbinding.
ajuus
Hendrik Jan
-
Heerlijke kroebpraat dit (y) er spookt nu van alles, ook foor mijn hoofd.
Kampen is als goeie buur al erg verdrietig, zeker nu we, tot exact op re grens met Kampen, aan het bouwen zijn geslagen 8) 8)
(We hadden toch ff door moeten praten, met nog een extra Karmeliet in Leuven HJ, ben benieuwd hoe een Blauwvinger tussen de Kamper uien is beland, met de spooktrein wellicht :angel:
Lees het nu pas: er wad ooit een halte Berkum, dat is wel grappig zeg, sowieso de geschiedenis in het draadje wel
-
Och, als die Kamper Uien weer beginnen te janken van: Wat moet een Zwollenaar als jij nou hier in Kampen?
Dan is mijn antwoord: ontwikkelingswerk.
Dat station Berkum is trouwens ook een mooie canard: heette eerst Dalfsen, werd nadien omgedoopt tot Berkum. En lag aan de noordkant van de Vecht (de Dalfer kant dus) aan de lijn Zwolle-Meppel.
OP bijna 6km afstand van...Dalfsen.
Maar het wordt nog maffer:
er was ook nog een stopplaats Herfte-Veldhoek. Deze halte bevondt zich bij de afsplitsing in de lijn Zwolle-Meppel naar...Dalfsen.
En deze halte lag een kilometer dichter bij Berkum dan... de halte Berkum.
En dan is er nog het voormalige station Mastenbroek, op 500m van ´s Heerenbroek en bijna 4km van de nederzetting die dit station haar naam gaf...
In Zwolle is er dus een historie van verkeerde stationsnamen.
In dit licht bezien getuigt het van groot historisch inzicht om de in dit draadje besproken halte `Stadshagen` te noemen. ;D
Maar, zoals eerder opgemerkt:
Slechts een kniesoor die hierop let.
ajuus
Hendrik Jan
-
Ik heb nog oude foto rolletjes. Daar kan ik dus mee naar Kampen ? ;D
-
Nog niet.
Ze werken hier net met glasplaatnegatieven.
ajuus
Hendrik Jan
-
Daar komen nog wel eens spookafbeeldingen bij voor toch als ze niet goed schoongemaakt worden ?
(zitten weer een beetje richting topic titel ;) )
-
Maaarrr...
De naam Dalfsen veranderde pas in Berkum & de halte Herfte-Veldhoek dook pas op bij het verschijnen van de NOLS, met een station echt bij Dalfsen, nou ja, aan de overkant van de Vecht.
-
Euhm, waarom het het station van Zwolle eigenlijk Zwolle, en niet Kampen ofzo..... ;D ;D
-
Zwolle was niet meer dan een kopmaakhalte voor de treinen Utrecht - Kampen, toch? ;D
-
;D
-
Met de proefexploitatie van een Zwols voorstadsstation heeft deze kletspraat nier veel meer van doen.
Dirk
-
Natuurlijk wel.
Waar we zijn wordt bepaald door waar we vandaan komen.
Ondertussen vanmorgen de proef op de som genomen en een slagje Kampen-Stadshagen gemaakt.
Terwijl ik inscheepte bedahct ik me, dat ik de camera vergeten was.
Nou ja, geen ramp. In ca 7 minuten de afstand overbrugd, en terwijl ik (als enige) uitstapte, bestegen toch nog 3 verse reizigers de trein.
Na een wandelingetje door Westenholte mijzelf weer vervoegd op de halte, alwaar opnieuw een handjevol resigenoten klaarstond, nu voor de richting Zwolle.
De halte Stadshagen is niet veel meer dan dat: 1 perron, 2 overdekte schuilplaatsen, wat fietsenstalling en dat is het dan.
Meer is ook niet nodig natuurlijk.
De proef duurt t/m 15 juni. Zou me niks verbazen als de halte daarna definitief in gebruik wordt genomen. Want het kan qua dienstregeling allemaal nét. Maar zoals ik eerder heb betoogd, wordt het met de aangepaste aankomst- en vertrektijden wel lastiger om je aansluiting te halen.
Volgende keer mét plaatjes.
ajuus
Hendrik Jan
-
De halte Stadshagen is niet veel meer dan dat: 1 perron, 2 overdekte schuilplaatsen, wat fietsenstalling en dat is het dan.
Meer is ook niet nodig natuurlijk.
Geen kaartautomaat? Geen in/uitcheckpaaltjes?
-
Heb ik dat gezegd? ;)
-
Zwolse en Kampense spoken hebben geen kaartjes nodig....
Wel frappant dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt, zou dat door de ligging komen, uit t centrum van Stadshagen, dichtbij Westenholte, en aan t lijntje naar Zwolle West/Kampen? :angel:
-
Ik denk dat het ook komt door het blik wat voor bijna ieders deur staat,en de korte afstand tot de stad Zwolle/Kampen.
Dus overdag zal het niet echt storm lopen, misschien later op de dag en het weekend?
Het is een beetje hetzelfde als station Zwolle veerallee, een minuut rijden vanaf station CS. Bestaat niet meer,was waar tram en trein samenkwamen.
je ziet het in meerdere plaatsen: waar een halte aan een woonwijk grenst en er verder geen trekpleister is[nee niet de keten]
blijven de vervoersaantallen laag.
Wim.
-
Wim, dat dacht ik ook al .....
Dat blik krijg je de mens als gewoontedier niet uit met een testje van net 2 weken.
-
Als je met z'n vieren goedkoper naar Zwolle en terug gaat dan een parkeerkaartje kost, dan zijn de Nederlandse calculerende burgers best voor het OV te porren. Tenzij er volume gehaald moet worden natuurlijk ...
Maar deze test gaat volgens mij voornamelijk om te kijken of deze halte dienstregelingtechnisch (tijdtechnisch) wel kan, niet of de reizigersaantallen een halte rechtvaardigen.
-
Die test gaat 2 weken duren. Ik denk dat men even de kat uit de boom kijkt. Dagelijkse reizigers gaan niet zo gauw de trein pakken als de kans bestaat dat ze na de test toch weer in hun eigen blik of op hun eigen tweewieler moeten.
De reizigersaantallen zullen waarschijnlijk beter worden als na de test wordt besloten om deze situatie definitief te maken.
-
Ik denk dat het ook komt door het blik wat voor bijna ieders deur staat,en de korte afstand tot de stad Zwolle/Kampen.
Dus overdag zal het niet echt storm lopen, misschien later op de dag en het weekend?
Het is een beetje hetzelfde als station Zwolle veerallee, een minuut rijden vanaf station CS. Bestaat niet meer,was waar tram en trein samenkwamen.
je ziet het in meerdere plaatsen: waar een halte aan een woonwijk grenst en er verder geen trekpleister is[nee niet de keten]
blijven de vervoersaantallen laag.
Wim.
Ligt er bij Stadshagen niet een school en zal de halte het niet van scholieren moeten hebben?
-
In Stadshagen is er wel een overvloed aan basisscholen volgens mij,maar niets middelbaar wat grotere groepen van buiten Zwolle zou kunnen genereren.
Gert haalde al het kostenaspect aan [4 pers] m..b.t. parkeertarieven. Zwolle verhoogt de parkeertarieven met €0.20 per uur :D
groet Wim.
-
Er is een school vlak achter het station maar dat is een basisschool.
HJ heeft een punt over Westenholte als stationsnaam.
Deze ligt er pal naast.
(https://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Naamloos2_zpsbfhafuvo.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Naamloos2_zpsbfhafuvo.jpg.html)
-
D'r stond mij iets bij van een middenbare school, maar kan ook de plank volledig mis slaan dus :p
-
Inderdaad ;D
-
Och, als die Kamper Uien weer beginnen te janken van: Wat moet een Zwollenaar als jij nou hier in Kampen?
Dan is mijn antwoord: ontwikkelingswerk.
Dat station Berkum is trouwens ook een mooie canard: heette eerst Dalfsen, werd nadien omgedoopt tot Berkum. En lag aan de noordkant van de Vecht (de Dalfer kant dus) aan de lijn Zwolle-Meppel.
OP bijna 6km afstand van...Dalfsen.
Maar het wordt nog maffer:
er was ook nog een stopplaats Herfte-Veldhoek. Deze halte bevondt zich bij de afsplitsing in de lijn Zwolle-Meppel naar...Dalfsen.
En deze halte lag een kilometer dichter bij Berkum dan... de halte Berkum.
En dan is er nog het voormalige station Mastenbroek, op 500m van ´s Heerenbroek en bijna 4km van de nederzetting die dit station haar naam gaf...
In Zwolle is er dus een historie van verkeerde stationsnamen.
En dan hebben we nog de meest bizarre:
Het vroegere station (en nog steeds drgl-punt) Dedemsvaart aan de lijn Zl-Mp...
...op bijna ZESTIEN kilometer van Dedemsvaart
Een willekeurig punt op de helft van de Emmerlijn ligt dichter bij Dedemsvaart
Dit had natuurlijk Nieuwleusen of De Lichtmis moeten heten
groet, Sicco
-
Of je draait je denkwijze om: De halte Dedemsvaart lag op de plek waar de spoorlijn Zwolle-Meppel de Dedemsvaart kruist.
Gert-Jan
-
Het station aan de Dedemsvaart is van 1867 & de lijn Zwolle-Stadskanaal van 1903.
Ook fraai: prorail noemt het opstelterrein bij Zwolle Windesheim. ::)
Dat moet natuurlijk Schelle zijn. ;D
-
Ja zeg ik snap heus de oorsprong wel, maar zo hebben alle genoemde zaken een oorsprong. ;D
En Windesheim is er idd ook zo een, genoemd naar het Windesheim terrein wat ernaast ligt van de hogeschool, terwijl het dorp Windesheim aan de IJssellijn vroeger ook een station had, maar niet echt in de buurt ligt. Schelle zou inderdaad veel beter zijn.
-
Ook op Schelle valt nog wel iets af te dingen. Je zou net zo goed voor het Engelse Werk kunnen gaan. ;D
Lichtmis
Overigens over "Lichtmis" gesproken in relatie tot Zwolle rgs. Er zijn wel plannen geweest voor "Lichtmis", een nieuw rangeer- annex tractieterrein ten zuidoosten van brug over Dedemsvaart, nadat aan het begin van de tweede wereldoorlog in Zwolle zeer veel vernield was. Begin dit jaar liet Kees van de Meene op een NVBS bijeenkomst in Zwolle daar nog een enkele blauwdruk van zien.
De aanleiding daar toe kwam voort uit plannen om zuidelijke verbindingsbaan in Zwolle aan te leggen, die ik dan voor het gemak maar de Schellerboog zo willen noemen, tussen Harculo en Zl rgs. Daarvoor moest het rangeerterrein dan wel wijken. Dit zou dan samen met het tractieterrein van Zwolle naar het aan te leggen "Lichtmis" verhuizen. Tussen Zwolle en de vechtbrug zouden dan vier sporen komen, evenals een verbindingsboog met de Emmerlijn richting "Lichtmis" bij Herfte. Aan de noord zijde van het toekomstige "Lichtmis" was zelfs sprake van een ongelijkvloerse aansluiting.
Uiteindelijk kwam het er niet van en kon de opgehouden ruilverkaveling rond Nieuwleusen toch haar voortgang vinden.
-
Klopt, dat was absoluut fascinerend (y)
-
Ja zeg ik snap heus de oorsprong wel, maar zo hebben alle genoemde zaken een oorsprong. ;D
En Windesheim is er idd ook zo een, genoemd naar het Windesheim terrein wat ernaast ligt van de hogeschool, terwijl het dorp Windesheim aan de IJssellijn vroeger ook een station had, maar niet echt in de buurt ligt. Schelle zou inderdaad veel beter zijn.
Ik dacht dan meer aan Oldeneel.
Zoals destijds ook door Van Kooten en De Bie bezongen:
https://www.youtube.com/watch?v=W65YNDz00cI (https://www.youtube.com/watch?v=W65YNDz00cI)
zonder dolle...
Hendrik Jan
-
Zo is het maar net ;D ;D ;D