BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Eenerspoor op 07 May 2019, 08:50:43
-
Beste mensen,
Hoe kan ik het motortandwiel van deze Fleischmann lok weer vastzetten, zodat het niet weer van de motoras valt?
Tijdens het rijden is dit tandwiel vanzelf van de motoras gevallen. :o
Alvast bedankt voor jullie reacties
Mvg,
Henk
Dit is de foto, het tandwiel ligt los onder de lok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tandwiel-los.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tandwiel-los.jpg).
-
Hmm, bekend euvel bij FLM loks. Koop een paar 12 tands tandwieltjes van messing bij ETS in Emmen.
-
Druppie secondelijm.
-
Ik los dat bij al mijn Fleischmann locs op met (professionele kwaliteit) secondelijm en dat volstaat: wel vijl ik een kleine inkeping in de as die zich dan vult met lijm.
-
Tandwielen op assen lijmen..Loctite 603.
Loctite heeft vele lijmen en nummers, maar voor dit soort verbindingen moet je echt de 603 hebben.
https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/product/retaining-compounds/loctite_603.html (https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/product/retaining-compounds/loctite_603.html)
droogtijd 8 minuten maar en dagje laten staan zit het echt vast.
Er zijn kleine flesjes van circa 10 ml te koop. 9 Euro bij Fabory.
https://www.fabory.com/nl/search?q=%3Arelevance%3AbrandName%3ALoctite%3AFA7960%3A603&gclid=EAIaIQobChMI_tz52PqI4gIVa7XtCh0EAA5-EAAYAiAAEgJjmvD_BwE (https://www.fabory.com/nl/search?q=%3Arelevance%3AbrandName%3ALoctite%3AFA7960%3A603&gclid=EAIaIQobChMI_tz52PqI4gIVa7XtCh0EAA5-EAAYAiAAEgJjmvD_BwE)
-
Hier ook altijd met Loctite het beste resultaat, dus zeker eens proberen.
Eric
-
Gewone 10s_lijm die je misschien wel in huis hebt. Eventueel opruwen met een vijltje zoals Besselspoor al schreef.
-
Belangrijkste is goed ontvetten
Anders houd geen enkel lijm of bevestigings middel
En idd vervangen door messing tandwiel
-
Ook voor mij een bekend euvel bij Flm locs. Drupje secondelijm op de as en tandwiel erop drukken. Wel opletten dat er geen lijm in het motorlager geduwd wordt.
-
Zeker geen seconde-lijm zuigt zo het lager in, maar gebruik Loctide.
groet
Harald
-
Loctite is ook een soort secondelijm. Je moet de lijm/Loctite niet op de as aanbrengen, want dan schuif je het overschot inderdaad het lager in. Je moet het in het tandwielgat aanbrengen, dan komt het overschot er aan de buitenkant uit.
-
Precies, ik was niet volledig in mijn instructie: Ik breng mijn secondelijm in het tandwielgat aan, vóór die tijd ontvet ik de motoras met wasbenzine maar laat wel even een nieuw drupje olie in het lager lopen, dan loop je geen risico met je lijm.
-
Dank voor alle reacties, daar kan ik wat mee.
Ik wist ook niet dat dit euvel vaker voorkomt bij loks van dit merk.
@Hans en Jerytrein:
Welke voordelen hebben die messing tandwielen vergeleken met de originele?
Mvg,
Henk
-
Messing blijft er strak opzitten. Sommigen zijn zo krap geboord dat je met een ronde vijl iets moet uitvijlen.
Ik heb een flinke voorraad, zit origineel tandwieltje los, hup een messing exemplaar erop.
-
Ik heb wel messing tandwieltjes liggen kunt er overnemen.
De messing tandwieltjes gaan minder snel los zitten.
Heeft met uitzetten en krimp te maken.
Grt Jo
-
Ik wist ook niet dat dit euvel vaker voorkomt bij loks van dit merk.
Dit tandwiel gaat ook loszitten bij oudere FLM locs na oliën conform hun handleiding (https://i.postimg.cc/13X5dhjW/FLM-4235-usermanual-2.jpg).
Achter tandwiel op motor-as wordt ook oliën aangegeven, maar dit werkt blijkbaar als kruipolie voor het onderhavige tandwiel,
want niet lang erna ligt dit tandwiel in het loc-compartiment of tussen de rails.
-
Als ik zo een tandwieltje moet borgen slijp ik met de Dremel/Proxxon een groef(je) in de as en met vijltje of boortje idem in tandwiel en lijm het tandwieltje met Bison epoxy-metaallijm vast.
De groefjes werken dan als spie.
Carel.