BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Eegtrain op 05 May 2019, 18:33:49
-
Hoi beste mede treiners,
Een medebouwer (Jos) die me vaak meehelpt met de bouw van "Het Spoormuseum", heeft onlangs op mijn verzoek een aantal proeven gedaan met het maken van een kwalitatieve Transport koker om treinen te vervoeren. Zelf zag ik er tegen op, als ik straks met de modulebaan op pad wil gaan, dat allerlei kwetsbare treinstellen met fragiele stroomvoerende stekker-koppelingen zouden kunnen afbreken bij het steeds in- en uit elkaar halen.
Vaak komt het voor, dat bij een expositie de organisatie slechts een derde van de verlichting tijdens opbouwen en afbreken aan heeft staan. Zodra de tentoonstelling begint, dan pas gaan alle lichten aan. Bij het opbouwen en afbreken van de spoorbaan raken daardoor nogal eens kleine onderdelen kwijt, afgebroken buffers, afgebroken koppelingen, afgebroken stekkers etc.
Ik wilde een betrouwbare, betaalbare Treinen Transport Koker, zodat je makkelijk met al je treinen op pad kunt.
Om de Transport kokers te maken heeft Jos een speciale zaagmachine ontwikkeld, en een mal om de aansluiting in je modelbaan of modulebak te kunnen verwerken.
De kokers zijn geschikt voor zowel 3- als 2-rail en er kan op 3 punten baanspanning worden aangesloten om treinen de koker in- en uit te laten rijden. Mocht je meer willen weten of interesse hebben in zo'n koker, houd dit draadje dan in de gaten.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/img-20190301-wa0024puk9u.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/img-20190301-wa0024puk9u.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190127_03511186kp9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190127_03511186kp9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190127_14130645j44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190127_14130645j44.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190301_1512229mj7o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190301_1512229mj7o.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190301_15114774klt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20190301_15114774klt.jpg)
Hierover zsm meer, en binnenkort filmpjes om te laten zien hoe de treinen makkelijk de koker in- en uitrijden.
Groeten Eeg Jake
-
Wat dacht je ervan gewoon Linton bakken te nemen.
Goedkoper, beter en niet ingewikkeld. Een wiel blijft een wiel.
-
Een treinstel van 120 cm past niet in zo'n bak. Bijvoorbeeld een Artitec Hondekop of, nog erger, een Roco VT 11,5, die zijn niet handig uit- en in elkaar te zetten. Met name voor dit soort treinstellen heb ik graag deze kokers. Voor losse wagens of locs; ja daar zijn die Linton bakken prima voor.
-
Kwestie van willen, mijn Deense treinstellen (drie en vierbaks)
zitten er ook gewoon in. Met transport houd je alles handzaam
en klein. 10 kisten mee is de eerste keer leuk. Bij de derde keer
hangt het je de keel uit. Maar goed, het is jouw feestje.
-
Hoe ga je voorkomen dat de treinen blijven staan tijdens het opbeuren en transport? Of moeten die schuimstukken dat voorkomen?
Ik zou eerst eens met een goedkopere trein eventjes over een slechte weg, drempels rijden en hard remmen en kijken wat er gebeurd
Success
Arjan
-
Denk dat een Trainsafe travel perfect werkt.
-
Hum, Het idee ansich is niet slecht. Er zijn diverse oplossingen beschikbaar. Daar hebben veel mensen oplossingen voor bedacht. ;) Mogelijk eens kijken naar de oplossingen bij de heren die spoor 0 of spoor 1 spul hebben gemaakt? Ik begrijp de reactie van Steef wel met de lintonkoffers en ik begrijp ook jouw opmerking over aan en afkoppelen. Alleen 180 cm meenemen? Gaat dat gemakkelijk? Mijn ervaring is dat zulke lengtes alleen in een busje goed passen.
Groet Ronald.
-
Ik vind het op zich ook niet zo'n gek idee hoor :) Spoor 1 kisten zijn vaak alleen voor losse locs/rijtuigen bedoeld. Als je inderdaad je gehele trein gekoppeld wil vervoeren zijn er niet veel kant en klare oplossingen. Ik zou alleen ook kijken naar een demping aan de onderkant, dus iets van een dempende laag onder de rails. Als je per ongeluk een keer de kist te hard neerzet dan krijgen de draaistellen toch een aardige klap te verwerken.
Zoals Arnout al zegt, het lijkt op het idee van de Trainsafe Travel ( http://www.train-safe.nl/Train-Safe-Travel.pdf ) Of die alleen goedkoper is weet ik niet.
-
te maken heeft Jos een speciale zaagmachine ontwikkeld
interessant
-
.... het maken van een kwalitatieve Transport koker om treinen te vervoeren...
Overigens mag ik wel hopen dat jullie straks voor de naam Kwalitatief Uitstekende Transport koker gaan, toch? ;)
-
@ArjanB,
Voorkomen dat de treinen blijven staan ? Volgens mij is het juist de bedoeling dat ze niet omvallen ;D ;D
Groeten Ruud B.
-
Denk dat de kneep hem zit in 'betaalbaar'
De trainsafe dingen zijn mooi, maar ook bijna 150 euro per stuk voor een beetje lengte
-
Een knettergoed idee vind ik, (y). Zelf liep ik hierover ook al een tijdje na te denken
Ik ga dit volgen
-
Volgen is aan.
Heb zelf een ICE3 van Marklin met meerpolige koppelingen, die gaan dus snel lam bij vaak koppelen (dit wordt ook door de uitbrenger van dit model aangegeven). Ongeschikt om uit elkaar te halen.
Ook bij een ICE2 van Marklin met vaste koppelingsdissel tussen de 2 delen. Ook ongeschikt om uit elkaar te halen.
Ja de train-safe travel is goed, maar kost ook ergens tussen de 0.50-1 euro de cm (ruim genomen).
Ik ben benieuwd naar de resultaten van dit werk, de prijs en ook de massa die een koker zelf uiteindelijk gaat hebben.
Groeten,
Jelmer
-
Goed idee; naar eigen wensen zoiets maken. Die kokers die ook als vitrine te gebruiken zijn, zijn mij te hard.
...Ik zou alleen ook kijken naar een demping aan de onderkant, dus iets van een dempende laag onder de rails. Als je per ongeluk een keer de kist te hard neerzet dan krijgen de draaistellen toch een aardige klap te verwerken....
Dat zou ik idd ook willen.
-
Hmmmm... 'zwevende' dubbele bodem' opgevuld met schuimrubber...
-
Ja, precies, Eric: de bodem met de rails wel rigide maar afgeveerd.