BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Drent op 28 January 2008, 14:04:36
-
Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een Piko lijmwagen. Ik betwijfel alleen of deze wagen met deze opschriften ook ooit zo rondgereden heeft. De wagen heeft opschriften van de Wed. P. Smits & Zn Utrecht, en NV Lijmfabriek Delft. Vervoer van Beenderen. Deze fabrieken verwerkten destijds beenderen van slachtvee tot lijm. Voor zover ik weet werd dit vervoer afgehandeld in open (kolen) wagens type GTOW en niet met gesloten wagens. Is er iemand die meer kan vertellen over deze wagen, of een foto heeft van het grote voorbeeld?
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Pikolijmwagen.jpg)
Grtz, Marcel
-
zijn er misschien ook foto's van die open wagens met beenderen? (zal ook lekker geroken hebben...)
lijkt me wel bruut om na te maken ;D
-
Ik weet van oudgedienden NS-ers uit Utrecht dat die wagens verschrikkelijk meurden. Die fabriek stond midden in de stad en met een beetje wind ging je in de hele omgeving over je nek van de stank. De beenderen werden in jute zakken vervoerd in open wagens. Op de site van Het Utrechts Archief is wel het een en ander te vinden onder de noemer 'Benenkluif' of beenzwartfabriek. Maar wel leuk voor op de modelbaan, weer eens wat anders ;D
Grtz, Marcel
-
jammer dat ze in zakken vervoerd werden. open en bloot in een wagen is veel gaver.
-
Daar deden ze vroeger niet moeilijk over, zelfs slachtafval en dat soort troep werd gewoon in open wagens vervoerd :-X
Grtz, Marcel
-
gaaf. *ziet GLY voor zich met een onduidelijke bleekroze/grijs/groene pulserende blob erin*
-
Zo zag het eruit, alleen dan zat alles in goederenwagens....
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/75973.jpg)
Foto: Utrechts Archief
Grtz, Marcel
-
jammer dat het geen kleurenfoto is, zo blijft het toch nog wat onduidelijk... ;D
-
Is dat de slachterij die aan de Amsterdamsestraatweg zat ? Daarvan is nu nog wel te zien waar het terrein is geweest, delen van de poort staan daar nog. Op het terrein zelf is in de jaren 90 een winkelcentrum gebouwd.
groet,
marco-
-
Helaas idd. De foto dateert uit 1963. De lucht mag je er zelf bij bedenken ;D
Grtz, Marcel
-
Nee, het slachthuis lag er wel vlakbij. De beenzwartfabriek had een spooraansluiting lopende vanaf het station Utrecht Overvecht paralel aan de hoofdbaan, en liep voor de Vecht met een boog het fabrieksterrein op. De fabriek is in 1966 al afgebroken. Het slachthuis pas in de jaren 90. Deze heeft ook geen spooransluiting gehad.
Grtz, Marcel
-
Is dat de slachterij die aan de Amsterdamsestraatweg zat ? Daarvan is nu nog wel te zien waar het terrein is geweest, delen van de poort staan daar nog. Op het terrein zelf is in de jaren 90 een winkelcentrum gebouwd.
groet,
marco-
Nee dat was echt een slachterij, de beenzwartfabriek lag aan de noordkant van de Vecht in de buurt van de "Rodebrug".
Als de wind in de richting stond waar je woonde was de stank verschrikkelijk.
Floris@; Ik heb wel vervoer van die botten gezien op een openvrachtwagen door de straat, daar rolde ook wel eens een bot af.
Groet Gerrit
-
De fabriek had depots door heel Nederland vanwaar men per spoor de beenderen naar Utrecht vervoerden. Het vervoer in de omgeving ging per truck. Depots waren er o.a. in Leeuwarden, Zaandam en Winterswijk.
Grtz, Marcel
-
Nieuw fenomeen op de modelbaan: naast de geluidsmodules in de trein nu ook digitaal meuren op uw baan. Keuze uit diverse treinen met bijpassende geuren (4711/VAM-express, beenderaanvoer kortom: vul verder zelf in, maak het verhaal af en kleur de plaatjes......
-
niet te vergeten de koelwagens met vis in ijmuiden en zo ;D
-
als de wind verkeerd staat op zomerse dagen heb ik daar geen geurmodule voor nodig. ;D
-
Leuk, het verloop van de reacties, maar er werd gevraagd of de gesloten wagen ook in het echt heeft bestaan. Ben benieuwd, want ook ik heb dit wagentje onlangs gekocht.
Wiebe
-
Wat die stank aangaat, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ik heb een tijdje op een vrachtwagen gereden waar visafval in werd vervoerd.
Moet je je voorstellen dat een trailer een hele week bij een visafslag staat (vooral zomers ) en na een week mag je het ding ophalen en naar Cuxhaven in duitsland brengen. Vooral bij de grens hadden ze een hekel aan ons en werd er snel een loodje op geknipt waarna we gesommerd waren om door te rijden. Nu kan dat ook komen omdat we met 4 vrachtwagens daar stonden te meuren.
Maar het allerergste was als zo'n wagen werdt gelost.
Die stank vergeet je nooit meer. Ongelofelijk goor.
Harm
-
Het enige wat ik kan bedenken is dat de lijmproducten zelf in deze wagen vervoerd zijn, maar geen beenderen. Die gingen per open wagen.
Grtz, Marcel
-
jammer dat ze in zakken vervoerd werden. open en bloot in een wagen is veel gaver.
Niks in zakken vervoerd, gewoon in een E-tje.
Als iemand me ff kan helpen met een foto bij dit artikeltje plaatsen, dan hoef je zelfs bij de geur niet meer na te denken.
-
Ik zat vroeger op school met daarnaast een exportslachterij. Bij bepaalde wind stonk dat ook vreselijk. Behalve lijm werden de botten ook gebruikt om er knopen van te maken.
Maar Floris, als je die zakken wil imiteren in een open wagen, dan kan je best wel botten tonen in gescheurde zakken. Ergo, je kan zelfs voor beweging zorgen, want behalve botten werden er ook duizenden maden meevervoerd. En die jongens zaten echt niet stil, die genoten van hun rijdende feestmaal!!!
Gerard
-
Bij de Utrechse Benekluif lagen de stapels beenderen gewoon buiten bij de fabriek! Dan te bedenken dat de stukken vlees er vast nog hier en daar aan hingen. Je moest vroeger echt niet tussen die wagens doorlopen als ze op het emplacement te Utrecht stonden....
Maar nog niemand die iets weet over de Piko wagen?
Grtz, Marcel
-
Zo ging het lossen van zo'n wagen toen:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Lijm_en_Gelatinefabriek.jpg)
Foto: Cor van Kapel
Grtz, Marcel
-
Ok dat is wel leguber. Dat moesten ze nu eens proberen met arbowetten etc.
-
Zo ging het lossen van zo'n wagen toen:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Lijm_en_Gelatinefabriek.jpg)
Foto: Cor van Kapel
Grtz, Marcel
Deze foto is niet van mij, trof hem op Internet, genomen ± 1971 bij de Lijm en Gelatinefabriek te Delft. Betreft een SNCF-wagen.
Denk dat met de wagen volgens PIKO model inderdaad de producten of halffabrikaten werden vervoerd.
-
Naar Utrecht werden de beenderen wel in jute zakken vervoerd, maar of dat altijd zo is geweest weet ik niet precies. Als je de opschriften op de wagen van Piko leest zou je zeggen dat er een connectie was tussen de lijmfabriek Delft en de Beenzwartfabriek te Utrecht. De lijmfabriek in Delft heeft tot 2002 dienst gedaan. De Utrechtse fabriek verhuisde in 1965 naar Vuren, waar dus geen spoorverbinding was.
Grtz, Marcel
-
Zeg Frispeertjes, zijn jullie nu nog niet klaar met dit vieze draadje? ;D
-
Is er iemand die meer kan vertellen over deze wagen, of een foto heeft van het grote voorbeeld?
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Pikolijmwagen.jpg)
Staat er een leesbaar NS-wagennummer op die wagen? Misschien is daar wat mee terug te vinden.
GG
-
Ik heb zo'n idee dat Modelspotter (Otto) en RodeDuivel (Willem) meer weet van dit merkwaardig hoogstandje. ;D
Nooit geweten overigens dat beenderen en slachtafval per trein vervoerd werden. Dat is wel wat anders dan die boerse suikerbieten of appeltjes van oranje.
Jeroen
-
Opschriften:
Nederland
NS
594 101
-
Beenderen hoorde ik ook pas toen k in Utrecht begon bij t spoor. Slachtafval las ik laatst op de site van Feyenoordse Meesters, wist ik ook niet. Kolenwagens werden blijkbaar voor veeel meer doeleinden gebruikt dan alleen kolen en bieten!
Grtz, Marcel
-
Lijmfabriek Wed. P. Smits had nog een ander type wagen in gebruik n.l. klapdekselwagens, eens door RS Models (opvolger van TDS) in N en HO uitgebracht wagennr o.a. 594103 t/m 106. Deze werden gebruikt voor het vervoer van beendermeel. Heb er modelfoto's van, (voor Mispoes ::)) zonder nare geurtjes 8).
-
Liefhebbers van beenderen...
Ja, deze gesloten goederenwagen is een ontwerp voor Piko van mij geweest.
Lob: 9,3 Rs: 4,5.
De tekening kwam ik tegen in HUA, een "G10" type met als identificatie: 594101p en 102p. De opschriften komen wat vreemd over maar zijn conform het verleden.
Zie de bijgaande foto's op mijn site:
www.spoorinfo.nl/images/bot.jpg
104p, 105p en 106p depots Groningen, Kampen en Leeuwarden. Boek 1922: dus in de jaren voor de oorlog: 101p en 102p Enschede Zuid, 103p en 104p Den Bosch, 105p en 106p Miste, 107p en 108p Utrecht Vechtbrug.
Maar er zijn er veel meer geweest, wellicht zoveel als dat er slachthuizen waren die een contract en spooraansluiting hadden.
Mijn lijssie loopt namelijk van 101p t/m 125p
Succes met de ombouw van evt. kalkwagens.
Modelspotter
-
Hey, das nuttige informatie:-)
Er waren dus wel eigen wagens van Wed. P Smits & Zn en de Lijmfabriek Delft. De middelste wagen is dan zo'n klapdekselwagen die Cor bedoelde, voor het vervoer van beendermeel. De open wagen zal een beenderwagen zijn. De gesloten wagen voor de lijmproducten? In elk geval is de wagen die Piko gebruikt gebaseerd op de onderste wagen op de foto. Alleen het gebruikte Piko modelletje klopt dan weer niet.
Er waren depots waar beenderen uit de omgeving heen gebracht werden in: Leeuwarden, Groningen, Kampen, Winterswijk en Zaandam. Van hieruit ging het per trein naar Utrecht. Op de site van beeldengeluid.nl staat een omschrijving van een voorlichtingsfilm gemaakt ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan van de beenderlijmfabriek te utrecht. Hier heb ik de info vandaan.
Grtz, Marcel
-
Dat het Piko modelletje niet klopt, is wat kort door de bocht...
Komt door een foutje van mijn kant: Lob moet zijn 9,3. Raadpleegde een standaardtekening van de G10 waarop ook die met remhuis staat en die had een Lob van 9,6. Er staat op de tekening een duidelijke pijl achter 594101 en 102 naar de G10 zonder remhuis.
Feit is dat alle wgs. rond 1948 dezelfde opschriften hadden, zoals op de onderste twee wagens. In 1950/51 werd het ops. zoals op de eerste wagen.
De 104 en 106 zijn open wagens voor beenderen. Maar wagen 105 diende ook daarvoor. Het staat immers vermeld op de wagens: BEENDEREN
Modelspotter
-
In het mat.boek van 1958 komen nog maar twee open wagens voor:
594204p en 205p.
De eigenaar is: Lijm en Gelatinefabriek Delft
Lob: 8,8
Rs: 4
Bodem: 19,6m2
Schroefrem en luchtleiding
Bouwjr: 1931
Modernisering: 1952
Voor: beenderen
Depot: Goes
Modelspotter
-
Ik bedoelde dat Piko het verkeerde wagentype genomen heeft voor het model. Een normale, houten, gesloten goederenwagen. De wagens op de foto's lijken me stalen bakwagens. Desondanks ben ik nu wel weer wat wijzer geworden hierover. Tot wanneer hebben deze wagens ongeveer dienst gedaan? Heb van mensen die de laatste jaren van de fabriek hebben meegemaakt weleens gehoord dat er gewoon normale E-tjes voor gebruikt werden in de jaren 60, toen nog GTOW's. Mss was het merendeel van de op de foto's afgebeeldde wagens toen al buiten dienst? De foto's zijn zowieso genomen te Ut GE, te zien aan HGB3 op de achtergrond.
Grtz, Marcel
-
Dan nog, de eerste twee, de 101 en 102 waren houten gesloten gw's. (type G10 van de DRB), zo uit de catalogus van de fabrikant gekocht.
Het enige wat kan worden aangemerkt is dat er geen gaten in de zijwanden zitten en die waren juist daarin aangebracht. De tekening vemeldt: "Nb. In de zijwanden zijn overal kleine luchtgaten geboord".
Uit dienst, voorzover ik kan nagaan: na WO2 en voor 1958 (het nieuwe mat.boek part. mat.) behalve de zoëven genoemde uit de 200 reeks.
Smit chemische fabriek en Lijmfabriek Delft:
594111p: ex-FB 70788
114p: ex-FB 74132
115: ex-FB 74232
116: ex-FBK 771680
117: ex-FBW 73116
119: ex-FCK 72364
120: ex-FBK 71724
122: ex-FB 70499
123: ex-FC 73829
124: ex-FB 70588
125: ex-FB 73646
F: Veewagen
B,C: Tonnage code
K, W: Knorr, Westinghouse remwerk
Alle voor vervoer van beenderen
Het was een geurrijk goedje wat werd vervoerd.
Modelspotter
-
Dus als ik het goed begrijp is de Piko wagen een model van de 101 en 102, een houten gesloten Gw?
De genoemde 114 t/m 125 zijn dus ex. NS wagens die aangekocht zijn door Smits en Lijmfabriek Delft.
Het merendeel van het wagenpark is dus in de jaren 50 gesneuveld waarschijnlijk. Is er bekend wat er met de wagens gebeurd is? sloop neem ik aan?
Grtz, Marcel
-
De bovenste wagen is eigenlijk zo op het oog gemakkelijk in model te maken. Van styreen een bovenbouw maken, en een bestaand onderstel gebruiken. De vraag is welk onderstel van welke fabrikant komt het meest overeen?
De wagen met schuin dak en klapdeksels bestaat volgens mij wel in model, dus da's een kwestie van aanpassen.
Lijkt me wel mooi om een paar van die wagens te bouwen voor op de modelbaan tijdperk3. Alleen de geur mag wel achterwegen blijven:-)
Grtz, Marcel
-
Inderdaad zijn de 101p en 102p houten wagens met gaten... Beste model: Brawa.
De ex-F-wagens zijn gehuurde NS-wagens, ze zullen na gebruik wel direct zijn gesloopt. Misschien dat ik wat kan vinden in staten van het commerciële park van 1954 over verhuur van dat materieel.
--> Juist daarin staat dat deze wagens zijn verhuurd (en als verhuurd staan aangemerkt in 1954). Dat leidt tot een sloop tussen 1954 en 1958.
Is weer es wat anders in H0 (of andere schaal), dat spul...
Er is trouwens wel meer bijzonder part. mat., maar daarover schrijf ik weleens een keer in RM.
Modelspotter
-
Ben benieuwd:-)
Op de beurs maar eens een paar van deze wagens opsnorren voor een verbouwing tot 'beenderwagen'. Vraag me alleen nog af hoeveel wagens er meeliepen in een trein. Volgens de site van Nico Spilt werd de Utrechtse beenzwartfabriek en de gasfabriek aan de Blauwkapelse weg door een trein bediend vanuit Utrecht. Vervolgens moets het hele circus doorrijden naar Hilversum (!) bij gebrek aan eerdere mogelijkheden tot omlopen van de loc. Nou kreeg Smits ook kolen per spoor aangeleverd voor de stoomketels in de fabriek.
Grtz, Marcel
-
De zaak nog eens bestudeerd...
594101p-102p gesloten goederenwagens (type G10) lob 9,6; rs 4,5; met gaten in de wanden
594103p-104'p gesloten gw's (type?) lob 9,3; rs 4,2; schroefrem
Hier is iets vreemds aan de hand... de wagens zonder remhuis (101, 102) zijn langer dan die met (103,104') terwijl de tekening HUA 4697 voor wagen 101 en 102 een lob aangeeft van 9,3. Een notatiefout in de NS-boeken? Of is de tek. niet juist. Zoeken dus in HUA.
594104"p open goederenwagen 20,6 m2 (ander type dan volgende wagens)
594105p-108p klapdekselwagens (vier stuks in 1928 overgenomen van Scheidemandel Chemische Fabriek Diemen, ex-594001p-005p, de 594002p is kennelijk niet overgenomen wegens het ontbreken van de schroefrem).
Waar de 594104"p vandaan komt is onduidelijk, DRB?
De Piko wagen kan dus een goed nummer hebben (vlgs tek. uit HUA) of moet worden veranderd in 594103p of 104p.
Modelspotter
-
HUA is in dit geval het Utrechts Archief?
Grtz, Marcel
-
U gaat door voor de vaatwasser ;D
-
Hulde ;D ff voor de zekerheid, dan weet ik waar we over praten! Heb wel gezocht op de site van HUA, maar geen afbeeldingen gevonden van de wagens.
Waar komen de open wagens (bovenste op de foto) dan vandaan? Overgenomen, of zelf laten bouwen? Het lijken geen standaard kolenwagens geweest te zijn die NS toen had. Zoals als eerder vermeld waren er dus in totaal veel meer wagens dan bovengenoemde exemplaren....
Grtz, Marcel
-
site van HUA, maar geen afbeeldingen gevonden van de wagens.
Waar komen de open wagens (bovenste op de foto) dan vandaan? Overgenomen, of zelf laten bouwen? Het lijken geen standaard kolenwagens geweest te zijn die NS toen had. Zoals als eerder vermeld waren er dus in totaal veel meer wagens dan bovengenoemde exemplaren....
Grtz, Marcel
Marcel,
Op de site van het HUA vind je geen afbeeldingen (behalve op de foto site), daar zul je zelf voor naar Utrecht af moeten reizen.
De bovenste van de drie foto's van Modelspotter is volgens mij een gewoon E-tje. De middelste is een gatenkaas klapdeksel. De onderste is een verbouwde klapdeksel. Volgens mijn info is er bij enkele klapdekselwagens de "punt" afgehaald en vervangen door een vlak "deksel". Kijk maar eens goed boven de deuren van de onderste foto steken twee profielen boven de wagenbakrand uit. Dat is volgens mij dat "nieuwe" deksel.
-
Had ik ook al gezien dat die onderste wagen geen (normale) open
wagen is. Volgens mij draagt die wagen ook hetzelfde nummer als
de klapdekselwagens.
In ieder geval twee leuke wagens om te bouwen, vooral
die gatenkaaswanden ....
groet,
marco-
-
Mee eens:-)
Alleen welke wagen dient als basismodel? Eerder door Modelspotter werd Brawa genoemd. Gewoon een standaard klapdekselwagen van Brawa? Volgens mij heeft Roco ook zo'n soortgelijke wagen gemaakt. Morgen maar ff rondneuzen op de beurs.
Grtz, Marcel
-
de standaard-klapdekselwagen van roco komt in de buurt maar is m zeker niet! De gatenkaasbottenwagen is namelijk een stuk hoger (ervanuitgaande dat het remmershuisje hetzelfde is zo'n millimeter of 4 a 5 in H0) en je zult de wanden opnieuw moeten maken. Best te doen allemaal, maar zo eventjes omspuiten lukt dan weer niet...
-
Alleen de eerste vier wagens zijn vergelijkbaar met G10-en, en het Brawa model is van alle andere wagens, Piko, Matrix, Fmn en Roco, de mooiste.
Voor de klapdekselwagen zul je een wagen moeten nemen van het type K25 (Wuppertal) en wat moeten knutselen. Fmn en Roco hadden/hebben hem. Volgens Carstens: Fmn 1:82 en Roco 4mm te lang dus ook niet goed.
De klapdekselwagens: Lob 8,8; Rs 4.
Modelspotter
-
De bovenste wagen van de drie afgebeeldde wagens op de foto lijkt mij niet zo moeilijk te bouwen van styreen. Onderstel van een K25, opbouw + remmershuisje er af slopen en een bak van styreen erop maken. Belettering wordt lastiger. Waren de wagens wit?
Grtz, Marcel
-
Mss een stomme vraag, maar waarom zaten die gaten in die bottenkar? Zodat iedereen kon genieten van het aroma, of voor de vliegen? ;D
Grtz, Marcel
-
Ik denk om de boel wat te laten indrogen en voor wat koeling.
-
Ik had zelf ooit bedacht dat het gekoeld vervoeren van beenderen
wel logisch was, dat stinkt namelijk niet (of veel minder).
Misschien werd de stank minder door die gaten, de stank kan via de
gaten weg.
-
Dat bedoel ik, als die zooi lekker vochtig ligt te broeien wil je niet weten wat voor meur daar af komt, en echt koelen is zonde van het geld het is tenslotte maar afval en beslist niet voor consumptie.
Alhoewel, beetje kluiven is soms ook best lekker ;D.
Gr. Stephan.
-
Alhoewel, beetje kluiven is soms ook best lekker ;D.
Niks, ik eet gewoon met mes en vork... ;D
-
Alleen de eerste vier wagens zijn vergelijkbaar met G10-en......
Modelspotter
Nee, dat is niet zo. De 594103 en 104 zijn *heel* andere wagens, en ook korter, de maten in met NS-boek kloppen (in tegenstelling tot de 101 en 102, want die zijn te lang aangegeven). Dat is inderdaad te zien op de tekening in HUA (inventarisnummer 4698). De 101 tot 104 kwamen wel alle 4 uit het DR-park.
GG
-
Voor de 103 en 104' vind ik het volgende in het boek van 1922:
Lob 9,3
Rs 4,2
Eigen gew. 101
Draagverm. 15
Bodem 19,6
Inhoud 46
Binnenwerkse lengte 7,2
Breedte 2,7
Hoogte 2,1
Schroefrem
Vmax 60
bjaar 120
fabrikant Fuchs
en aanduiding gesloten gw.
Wat is dan een heel andere gesloten wagen?
In ieder geval is er een tekening: HUA 4698.
Overigens: 101 en 102: tek. HUA 4697.
Maar weer es naar Ut.
Jammergenoeg bieden de jaarverslagen geen soulaas, daar staat alleen het commercieële park in.
Modelspotter
-
Wat is dan een heel andere gesloten wagen?
Modelspotter
Dat is een wagen die net als een andere wagen een dak heeft, maar waarvan voor de rest de afmetingen en de vorm volkomen afwijkend zijn ;)
Overigens blijft er nog wel meer uitzoekwerk. De bovenste van de drie door jou geplaatste foto's (is overigens een foto van Wendelaar) toont wagen 594104, en dat is een open wagen!
GG
-
Die toont wagen 594104" en dat is een andere dan de 104' ;).
Inderdaad allemaal foto's van de "echte" gw fotografen Wendelaar en Bonthuis. Met toestemming van hen overigens, destijds uitgebreid besproken ivm publicatie in RH en later MK, RK en RM.
Zij zeiden altijd tegen mij": "kennis moet je delen, ook al zijn het slechts foto's met bijschriften".
Dat standpunt neem ik met mijn 62 jaar ook in, zoveel mogelijk publiceren van dit soort gegevens voorkomt onjuiste geschiedschrijving en/of geleuter (denk aan het veronderstelde links rijden van de Staats).
Succes met de naspeuringen,
Modelspotter
-
Die toont wagen 594104" en dat is een andere dan de 104' ;).
Modelspotter
Begrijp ik daaruit dat er 2 verschillende wagens met datzelfde nummer zijn geweest? Ik ging er steeds vanuit dat de eerste was omgebouwd?
GG
-
Ik heb deze Roco DR K25 wagens op de kop getikt in Houten voor een eventuele open bakwagen voor beendervervoer:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_5026verkleind.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_5025verkleind.jpg)
Grtz, Marcel
-
Ben wat aan het freubelen geweest en dit is het resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT1183klein.jpg)
Het geheel is op een onderstel van een kolenwagen van Roco geplaatst. Ik heb de bodem uit de opbouw gesneden. Om het metalen plaatje er onder te laten. Daarboven heb ik een styrenen bodem van 3 mm opgelijmt en de wanden zijn van 1 mm styreen gemaakt.
De rib tussen de wanden heb ik ook aangebracht. Ik hoop dat ze op deze wijze er in zaten. Gezien de gaten in alle wanden denk ik dat er een zeil overheen getrokken kon worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT1187klein.jpg)
De belettering heb ik geprint op plakband. De bak staat nu te drogen in de grondverf. Als het klaar is volgen de foto`s daarvan.
Greetz,
Noppie.
-
leuk hoor zo'n omgebouwde kolenkar! ;)
-
Moet alleen nog weten wat voor zeil er over kwam. Mischien laat ik het karretje ook wel open met 1:87 beenderen. Moet alleen zien hoe ik dat weer ga doen.
Greetz,
Noppie.
-
Dat ziet er erg fraai uit:-) Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Ik ben er nog niet uit welke onderstellen ik ga gebruiken, maar het wordt er zowieso eentje met rembordes. Heb nog een aantal Marklin DB laadkistwagens staan en de eerder genoemde K 25 wagens.
Grtz, Marcel
-
Ik was wat spoorsche plaaten aan het bezien, en kwam een 2 tal foto`s tegen die ik jullie niet wil onthouden. Opname is bij het spoordok te Leeuwarden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/witte_beenderenwagen_Lw1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/witte_beenderenwagen_Lw1.jpg)
In de 1e wagen zien we zonder zeil de beenderen er in liggen. De 2e wagen is leeg en daar zien we 2 stalen liggers tussen de zijwanden in.
Ik had de belettering compleet aangebracht op het model, echter de witte ondergrond stak te veel af tegen de witte verf. Dus alles er weer af en op doorzichtig decalpapier weer printen. Als het lor af is zal ik de foto`s plaatsen(mits ik weer een camera heb die werkt)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/witte_beenderenwagenLw2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/witte_beenderenwagenLw2.jpg)
Nu nog wat blikjes sardientjes en de bak volplempen met de fijne botjes. Stinken maar...
Greetz,
Noppie.
P.s.
@ Modelspotter, zou je nogmaals de foto`s van de wagens kunnen plaatsen. Door een hardeschijf crash zijn ze verdwenen.
Bij voorbaat dank.
-
ZO te zien is Modelspotter tegenwoordig gast...
Dus of die dit nog leest.. ???
-
vermoedelijk had de lijmfabriek een contract met grote slagerijen, zoals Brada Leeuwarden, om beenderafval af te voeren en te gebruiken voor de lijmproductie.
De gehele overzichtsfoto heb ik al eens in het 19toen draadje gepubliceerd:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg444403.html#msg444403
grtz,
Wim
-
;D Sneek.
@ Thom: ik zag het ja, en ik hoop dat iemand een meel adres heeft van modelspotter zodat hij dit kan lezen.
Greetz,
Noppie.
-
Ik had deze foto nog wel op mn pc staan. Rechtermuisknop/opslaan toont de originele grote van de foto.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/bot.jpg)
Wat opvalt is dat alle wagentypes op de foto's rembordessen hadden, dus het model van Noppie zou deze ook moeten hebben dan. De twee witte wagens te Lw zullen de laatste twee overgebleven exemplaren betreffen. De rest was waarschijnlijk al vervangen door standaard kolenbakken.
Op station Blauwkapel.nl vond ik dit plaatje:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/BeenderenvervoergefotografeerdvanuitdetuinaandeHugodeVrieslaan56op23april1944.jpg)
Duidelijk dat de wagen achter de loc voorbeeld heeft gestaan voor het Piko model waarmee dit draadje ooit begonnen is.
-
Geweldig Drent. (y)
Greetz,
Noppie.
-
You're welcome 8)
Je kunt trouwens goed die ogen aan de bak van de beenderenwagen zien zitten ter bevestiging van de haken voor de zijlen. Ik heb zo het vermoeden dat die er voor spek en bonen opzaten en die zijlen niet echt vaak gebruikt werden. Daar deed men in die tijd vast niet zo moeilijk over.
-
Gosh, wat zal dat gestonken hebben.....
-
Toen had je nog rangeerterreinen midden in de stad!
-
Gosh, wat zal dat gestonken hebben.....
een soort lijmsnuiver avant la lettre ;D
-
brrrrrr 8)
-
Voor de kluivenduikers onder ons ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kluif.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kluif.jpg)
SK
-
Peppie wagentje. (y) Kende het merk nog niet. Alleen de prijs. Nou ja, beter duur dan niet te krijgen, zei opa altijd.
Greetz,
Noppie.
-
Bavaria bestaat bijkans net zolang als het bekende biermerk. 8)
-
Op basis van de Bavaria "Knochenwagen" heb ik een nieuw etsplaatje gemaakt met de juiste
zijwanden van de klapdekselwagen.
Waar ik nu op vastloop is het lettertype wat gebruikt is op deze wagens.
Weet iemand welk font dit is?
Vriendelijke groet, Marco
-
Geen idee welke archieven Fleischmann heeft gebruikt, maar hun setje met art.nr. 591303 bevat de klapdekselwagens 594105p en 594106p, beide met remmershuis, van Smits Utrecht / Lijmfabriek Delft. De type-aanduiding ontbreekt.