BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Krokodil68 op 08 April 2019, 20:03:05
-
Beste Foristi,
Als ik met een greenkeeper 35KV begras is is er dan een risico op schade aan mijn digitale spul of is het voldoende om alleen de spanning eraf te laten of moeten alle loks, in fiddle yard, van de rails af.
Kan ik de stekker achterop mijn IB II laten zitten, deze zijn gevoelig voor vreemde spanningen op de uitgangen, moet ik hier de stekker uittrekken aan de achterkant en wat als ik dat met mijn suffe kop vergeet????
Groet Jeroen
-
Jij bedoelt ESD-schade.
Ja, met je begrasser kun je "materiaal" elektrisch opladen binnen een bereik van 30-40 cm!
Op zich niet erg, maar als zo'n geladen "materiaal" dan te snel ontlaadt, dan heb je een mini bliksem.
Als het elektronica betreft, dan is er na zo'n snelle ontlading grote kans op schade.
Dus ja, je decoder kan je het beste uit de buurt houden van zo'n ding.
Groet,
Collin
-
Okay
Dus als ik het zeker wil dan trek ik de stekker uit mijn IB en pak ik de loks van de baan, of is dit overdreven.
Groet Jeroen
-
Nee, dat is niet overdreven.... Dat is zeer verstandig. Ik zou zelfs even je IB van de baan loskoppelen.
Groet Ronald.
-
En als je bezetmelders hebt geinstalleerd, de beide rails in het gebied waar je begrast kortsluiten !!
-
Hoi Jeroen,
Fijn dat je deze vraag hebt geplaatst. Ik denk dat heel veel mensen hier geen erg in hebben.
Echt heel goed om te weten. Ik ga het doorgeven aan een aantal bevriende modelspoorders.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
beste foristi
geeft het door dan dus en bespaart onze soortgenoten het grote leed van zinloos gesneuvelde techno
toys. nobel
Groet Jeroen
-
Bedankt... haal de volgende keer met begrassen ook maar wat los van de baan. (y)
-
Bedankt voor de tip Ruud (en anderen ook natuurlijk)
Groet, Ruud
-
Zo!, hier schrik ik van.
Ik heb over een flinke lengte mijn spoordijk ( paradestrecke ) elektrostatisch van gras voorzien en op een spoorstaaf van de rail mijn Peco begrassingsapparaat aangesloten. Volgens instructiefilms op o.a. de Peco site behoefte ik hierbij geen verbinding te maken met de aangebrachte lijm op de dijk.
Veel geluk gehad blijkt nu.
Achteraf begrijp ik waarom ik met een LDT RS8 bezetmelder problemen met het vasthouden van het adres heb gehad. Met kunst en vliegwerk heb ik de gang weer op gang kunnen krijgen. Ik heb op de laatste beurs in Dortmund toch maar een reserve RS8 aangeschaft. Op mijn baan zijn 14 RS8-en aangesloten.
Voortaan toch maar “de spijker in lijm” methode gebruiken en de rail in de omgeving kortsluiten.
Gewaarschuwd modelspoorder telt voor twee!!
Bedankt voor dit advies en groet,
Coen.
-
Ooit eens een cursus in de materie "electrostatic discharge" bij de USARMY gehad. Dan weet je ook dat er heel wat elektronica door sneuvelt. Vandaar ook de polsbandjes aan massa verbonden moeten worden, die gebruikt dienen te worden bij het repareren van computers end. Daar zal onze trein elektronica dus echt geen uitzondering van vormen ;D.
Om 1mm isolatie (droge lucht) te over bruggen is immers al 1000V nodig. Dus met 35Kv trek je al een vonk van ca 35mm 8). Isolatoren bij 150Kv masten zijn niet voor niets zo lang met veel grote schijven zodat de "weg" nog lange is. Hoor ze maar eens zoemen bij mistig weer of regen