BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: San-Markos op 05 April 2019, 15:58:50
-
Beste allen,
Sinds kort heb ik een licentie voor ITrain. Het opbouwen van de schematische tekening verliep vlekkeloos, ook het aanmaken van de blokken ging goed. De redelijk recente Nederlandse tutorial video's op youtube hielpen hierbij enorm. Ik zou de vraag graag op het ITrain forum willen stellen, echter ben ik nog niet toegelaten.
Als ik de trein (half)automatisch laat rijden dan schakelen de wissels de verkeerde route op en belanden ze op het verkeerde spoor, wat weer resulteert in een spooktrein. Echter is de stand van het wissel in het echt gelijk aan de wissel op het scherm in ITrain. Het lijkt me dus sterk dat het iets hardwarematigs is en het lijkt er meer op dat ik iets niet goed heb staan in Itrain. Hiervoor kortstondig Rocrail gebruikt met dezelfde testbaan, hier had ik dit probleem niet.
Kan je de stand van een wissel koppelen aan een bepaalde route? En hoe zou dit dan moeten? Of weet iemand wat ik verkeerd doe?
Wellicht verduidelijken de volgende afbeeldingen wat ik bedoel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-02-om-16.35.19.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-02-om-16.35.19.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-02-om-16.35.30.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-02-om-16.35.30.png)
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
;) vraag stellen op het iTrainforum en baanplan toevoegen,zo kunnen we je instellingen zien,
mvg,
Michel
-
Helaas. Ik hoopte dat het iets zou zijn wat ik over het hoofd heb gezien. Ik zal wel even geduld hebben tot ik word toegelaten tot het itrain forum en daar mijn vraag nog eens stellen met het plan bijgevoegd.
Groeten,
Mark
-
Mark,
Hebben je wissels wel een naam en een adres? In het eerste scherm zou het wisselelement als onderdeel van de route namelijk meegekleurd moeten zijn en voorzien van een slotje. Het lijkt er dus op dat iTrain de wissel niet kan aansturen en hem dus niet goed kan zetten.
Iedere wissel moet een unieke naam hebben; adres hoeft niet per se maar als je daadwerkelijk wilt omzetten door iTrain uiteraard wel. Vervolgens moet je in elk blok klikken op Vul automatisch in de ontwerpmodus) zodat iTrain weet wat er zich aan ieder kant van de wissel bevindt.
Groeten,
Bert
-
Bedankt voor jullie reactie.
@Bert V
De wissels hebben allemaal een eigen naam (en omschrijving) en adres. Je hebt gelijk dat er een slotje zou moeten staan, die stond er eerder wel maar ik had halverwege de wissels opnieuw toegevoegd vanwege dit probleem. Blijkbaar moet je dan opnieuw "vul automatisch" aanklikken bij de blokeigenschappen. Zoals je ziet is het slotje nu terug, echter schakelt het wissel nog steeds de verkeerde kant op in Itrain.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-06-om-11.06.00_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-06-om-11.06.00_1.png)
Hopelijk hoor ik snel wat van het Itrain forum. Dan kan ik ook daar mijn vraag kwijt.
Groeten,
Mark
-
beste
als je in het schakelbord op je wissel dubbelklikt dan kom je op de pagina van de wisseleigenschappen en daar kun je de begintoestand veranderen eens proberen ?
-
Hallo Mark,
Inderdaad moet je na iedere wijziging opnieuw op Vul Automatisch klikken. Heb je de ingebouwde diagnose tool van iTrain al eens gebruikt? Die kan je soms ook het nodige aan informatie geven.
Groeten,
Bert
-
@Voske, ik heb de begintoestand veranderd echter had dit niet het gewenste resultaat.
@Bert V, ik heb inderdaad ook de diagnose tool bekeken. Echter kom ik daar weinig verder mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-08-om-13.12.27.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2019-04-08-om-13.12.27.png)
Ook heb ik bij toestandstoewijzing de kleuren groen en rood omgedraaid (1 en 2). Dit resulteerde echter in het feit dat de wissels op het scherm niet gelijk stonden met de wisselsstanden in het echt. Echter reden de treinen wel de juiste routes met het automatische programma. Heel erg vreemd allemaal.
Groet,
Mark
-
hallo Mark,
In dit lijstje staan toch behoorlijk wat dingen die opgelost moeten worden voordat de boel een beetje fatsoenlijk wil functioneren. De simpelste dingen om te corrigeren zijn de lengtes van de locs, de melders en de wissels. iTrain heeft die lengtes wel nodig!
Verder heb je zoals je eerder schreef wissels verwijderd en weer opnieuw ingevoegd. De oorspronkelijke zijn dan weliswaar van het schakelbord verdwenen maar zitten nog wel in het bestand en daardoor krijg je de melding dat er meerdere accessoires gebruikmaken van hetzelfde adres en dat kan onverwachte dingen opleveren. In de schakelbord editor kun je aan de linkerkant het tabblad accessoire kiezen en daar staan ze allemaal in; de niet gebruikte moet je hier verwijderen want pas dan zijn ze uit het bestand verdwenen.
Groeten,
Bert
-
@Bert V
Bedankt voor je hulp! Ik dacht in eerste instantie dat die lengtes van de locs/spoor/melders etc vooral voor de puristen was. Dit aangezien ik dit in Rocrail niet in hoefde te vullen. Ik ga zal er asap mee aan de slag, al kan dit nog wel een tijdje duren. De meeste foutmeldingen begrijp ik nu wel, echter heb je enig idee wat een "juiste terugmelder offset" in kan houden?
De rest zal ik mee aan de slag. Ik hoop dat daarna het euvel is opgelost.
Dank!
-
Dat is de afstand tussen de uiteinde van de loc en het wiel welke de bezetmelding maakt. Deze instelling is zowel voor de voorzijde als de achterzijde nodig. Deze instelling is in te stellen in de gegevens van de loc. ( meestal zo'n 3 a 4 cm)
Mvg spock
-
@spock
Bedankt voor het snelle antwoord!
Fijne avond.
Groet,
Mark
-
De terugmelder offset is de afstand tussen de fysieke voorkant van de loc en het eerst wiel wat contact maakt en de melder activeert, meestal ca. 2,5 cm. Dit is wel van belang als je erg nauwkeurig op positie wilt rijden maar in een test stadium nog niet zo erg. Het is dan ook een waarschuwing met een lage prioriteit.
(edit: zie dat hierop al gereageerd is; bij mijn locs is het allemaal zo rond de 2,5 cm)
De lengte van de locs en van de melders daarentegen zijn echt van hoog belang. De lengte van de treinen hoef je niet aan te passen (dat kan zelfs niet eens); deze wordt automatisch bepaald aan de hand van de lengte van de diverse onderdelen. Volgens mij is dat bij jou momenteel alleen een loc. Als je de lengte van de loc in diens eigen scherm hebt ingevuld wordt de treinlengte waar de loc deel van uit maakt automatisch aangepast.
Bij de lengte van de melders wel opletten dat ze gezamenlijk niet langer zijn dan het blok waar ze toe behoren. Ze mogen samen wel korter zijn dan het blok zodat er een ongedetecteerd middenstuk in het blok aanwezig is, maar langer niet want dat geeft ook weer een foutmelding.
Ik denk echter dat bij jou het voornaamste probleem komt door de dubbele wissels. Als de van het bord verwijderde wissel (die nog in het bestand zit en hetzelfde adres heeft) precies omgekeerd staat qua begintoestand dan krijg je hele rare dingen.
Niet vergeten na alle aanpassingen aan de melders opnieuw "Vul automatisch" aan te klikken!
Als je na het oplossen van deze fouten nog steeds problemen hebt stuur me dan even een persoonlijk bericht, dan kun je mijn e-mail adres krijgen om het baanplan op te sturen.
Succes ermee!
Groeten,
Bert
-
@Bert V. Wederom bedankt voor al je hulp en zeer uitgebreide antwoord. Ik kan nu zeker verder. Ik denk dat het voor nu belangrijk is dat ik er even goed voor ga zitten en het diagnoselijstje zo goed mogelijk leeg ga maken. Mocht ik er tegen die tijd nog steeds echt niet uitkomen dan hoor je van mij.
Een fijne dag!
Groeten,
Mark
-
Het is belangrijk dat je eerst alle fouten en opmerkingen herstelt.
Zorg eveneens dat je een aanmelding hebt op het iTrain forum; daar zitten ook veel deskundige helpers.
Daarnaast is het van belang de Stap voor stap handleiding 4.1 goed te lezen; ook de video-tutorials bieden erg veel hulp en ondersteuning!
Maar belangrijker is je aanmelding op het iTrain forum.
-
Mark,
Er schoot me nog een andere mogelijke oorzaak van het probleem te binnen. Is de situatie die je in het eerste plaatje laat zien in het echt ook zo? Oftewel rijdt de Hippel in werkelijkheid rechtdoor en staat hij fysiek op het bovenste spoor? Zo ja, dan zit er mogelijk een fout in de adressering van je terugmelders. Dit kun je controleren door even handmatig langzaam over de wissel rechtdoor te rijden en te kijken welke melder in het scherm gaat oplichten als je over de wissel bent.
Groeten,
Bert
-
Stuur mij even een e-mail (zie mijn profiel) met het baanplanbestand.
-
@Bert V Als de route gemaakt wordt voor rechtdoor zoals het eerste plaatje, dan beland de hippel op het zijspoor, dus precies zoals op de plek van het tweede plaatje. Het wissel staat dus wel goed, ook in Itrain alleen past de stand van het wissel, niet bij de gekozen route. Ook de bijbehorende juiste bezetmelders lichten dan op van het zijspoor.
Ik heb net een mailtje gekregen dat ik ben toegelaten op het forum, dus in de toekomst kan ik daar mijn vragen kwijt.
Groet,
Mark
-
Hallo Mark,
Ik heb net een mailtje gekregen dat ik ben toegelaten op het forum, dus in de toekomst kan ik daar mijn vragen kwijt.
Dan kom ik je daar vast nog wel tegen ;)
Ik heb dan toch het sterke vermoeden als ik jouw verhaal zo lees dat het komt door de dubbele adressering van de wissels, je weet wel, de wissels die je in eerste instantie van het schakelbord verwijderd hebt en opnieuw ingevoegd. Zoals ik al schreef zijn de verwijderde wissels nog wel in het bestand aanwezig en dat is ook één van de meldingen die de diagnose tool geeft.
Groeten,
Bert