BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jack is back op 04 April 2019, 17:21:56
-
Beste trein liefhebbers .
Eerst wil ik mij even voorstellen .
Mijn naam is Sjaak en ik woon in het Limburgse Gulpen . Ben 59 jaar en ik werk al 38 jaar , waarvan de laatste 10 jaar als CNC programmeur bij een alu ramen en deuren bedrijf in Kerkrade .
Heb vorig jaar in ocktober mijn oude hobby na 18 jaar weer opgepak en na enkele maanden een voor mij prachtig baan aangelegd.
Nou is mijn vraag aan jullie;
Ik rij nu Fleischmann HO analoog , en wil digitaal heb ik hier nog toekomst in , aangezien fleischmann is gestopt met hun Ho programma.
En nou maar direct mijn 2e vraag ,
Wel merk sluit het meest aan bij mijn Fleischmann treinen , zelf denk ik aan Roco . maar kunnen jullie dat bevestigen .
-
Het gaat niet om merk, maar om het systeem. Fleischmann is van oudsher tweerail-gelijkstroom en tegenwoordig dus ook tweerail-digitaal. Tientallen merken maken treinen voor dat systeem. Roco is er één van en heeft tegenwoordig dezelfde eigenaar als Fleischmann, maar dat is eigenlijk van minder belang.
Digitaal kent dan ook weer verschillende varianten, maar voor tweerail is DCC het meest gangbaar. De digitale apparaten van Roco (Multimaus, z21) zijn gebaseerd op DCC.
-
Hoi Jack, welkom hier (en welkom terug, aan je naam te zien ;) )
Zoals Henk al zegt, Fleischmann is 2-rail dus in principe kunnen alle merken daar op rijden met uitzondering van Marklin (zie onder) of hele oude treinmodellen zoals antieke modeltreinen of Trix Express. Deze modellen zijn vaak grover uitgevoerd waardoor de wielen niet goed op de rails passen. (Ze stuiteren dan soms over de rails). Oftewel, je kunt gerust door blijven rijden met je Fleischmaan baan. Gewoon de normale transformator eraf halen en een digitaal systeem aansluiten. Let op: je locomotieven moeten dan wel zijn voorzien van een decoder, voor de digitale ontvangst.
Wat bij Fleischmann past ligt een beetje aan je eigen smaak. Roco is inderdaad een goede gelijke. Piko maakt tegenwoordig ook mooie modellen. En dan heb je de nog wat duurdere merken zoals REE Modeles (veelal Frans), LS Models, Brawa. Deze merken staan bekend om hun prachtige detaillering maar zijn dus wel wat duurder.
Marklin kan niet want die maken enkel 3-rail modellen, met zo'n sleper in de locomotief. Maar mocht je bij hun een locomotief zien die je leuk vindt dan kun je kijken bij Trix. Dit is het "andere merk" van Marklin die vaak dezelfde modellen uitbrengt als Marklin maar dan in 2-rail.
Vr. groet, Martijn.
PS Je weet dat er vlak over de grens in Aachen een heeeeele grote modeltreinenzaak zit? Daar kun je alle merken op je gemak bekijken en vergelijken :)
-
Beste , Henk en Martijn
Eerst dank voor jullie reactie ,
Zelf had ik ook gedacht aan Roco omdat dit mijn inziens het dichts bij Fleischmann staat , ik kan mijn locs laten ombouwen naar digitaal bij modelbouw Vleugels .
Dat wist ik wel , in Aken licht op de mark in het centrum modeltreinenzaak Hunerbein ,ben er al enkele keren geweest , maar nog niet met de vraag van analoog - naar digitaal.
M.V.G Sjaak
-
He Sjaak,
ik heb jaren geleden ook enkele Fleischmann loks laten ombouwen en ben altijd tevreden geweest van Fleischmann (en nog). Ik heb er trouwens enkele te koop met decoder al ingebouwd voor slechts 50 euro :-)
Ook de Profi Rails gebruik ik al meer dan 20 jaar en sinds bijna 10 jaar digitaal.
mvg
Rudy
-
De meeste oude Fleischmann (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37145.msg568080#msg568080) loks zijn goed makkelijk zelf om te bouwen. De stoomloks vaak iets moeilijker, maar ook goed zelf te doen.
-
Maar blijft de HO profi rail bestaan ?!?!
Er is nog zat in omloop 2e hands ... Maar als dat op is ???
Kan mij voorstellen als je een baan aan het bouwen met Profi rail dat je nu wel afvraagt hoe en wat ?
Heb ook nog veel profi liggen , maar ben over op Roco Line gestapt.
-
Beste Sjaak,
ik heb in november vorig jaar een mail gericht aan fleischmann.de met de vraag of zij de H0-profirails verder gaan blijven produceren nu ze stoppen met hun HO-programma. In het antwoord dat ik ontving van hen werd mij bevestigd dat deze verder zullen geproduceerd worden.
met vriendelijke groeten,
Willy
-
Ik had dat ook begrepen. Die profi rails blijven nog wel ff in de handel. (y) En anders is er voldoende tweede hands te vinden!
-
Profi rails blijft voorlopig bewoon bestaan. Er schijnt best veel vraag naar te zijn en enkele mensen hier die in de branche zitten wisten vorige keer al te vertellen dat men zich nog geen zorgen hoeft te maken (y)
-
Wat nog wel lastig kan worden bij oudere Fleischmann locs met ring magneet motoren digitaliseren, is dat er geen (geisoleerde) motorschildjes meer te koop zijn. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar een stuk lastiger wordt het zo wel.
-
Volgens mij zijn er wel forumleden die daar met enige handigheid trucjes voor hebben uitgedacht.
Gr. Erik.
-
Sinds kort is in Puth ook een treinenwinkel
En wel aan de hoofdstraat
-
Wat nog wel lastig kan worden bij oudere Fleischmann locs met ring magneet motoren digitaliseren, is dat er geen (geisoleerde) motorschildjes meer te koop zijn. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar een stuk lastiger wordt het zo wel.
Ik wil geen reclame maken, maar bij ETS zijn deze nog steeds te koop.
En anders even kijken in dit topic, daar wordt uitgelegd hoe je die motorschilden zelf kan maken. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.990.html
Groeten Marco
-
Ook deze winkel heb ik al aangedaan. Leuke winkel vriendelijk verkoper.
-
Ben in ieder geval blij dat toch door kan gaan Fleischmann en of een aanvulling hier op.
Om de profi-rail maakte ik me eigenlijk geen zorgen ,omdat dit al in de jaren negentig van de vorige eeuw een degelijke rail bleek te zijn.
En als je 156 rechte rail ,78 bochten ,17 rechte wissels, 4 bocht wissels ,2 drieweg wissels en nog diverse ander stuks rail hebt dan wissel je niet graag van rails.
Dus we kunnen gelukkig met wat aanpassingen nog jaren door.
-
Voor wanneer je wat handig bent met de soldeerbout:
(Scroll naar het Fleischmann gedeelte, en met wat geluk kom je terecht bij een van jouw loc types)
https://tcsdcc.com/installations/ho-scale
https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Decodereinbau_Schnittstellenbeschreibung.pdf
Gr,
Jan(tje)
-
Ik wil ook weer opnieuw beginnen, heb al een zelfbouw DCC ex centrale, Marklin treinen zijn te duur (als ze van een goede motor zijn voorzien) maar hoe weet ik welke nummers (ik heb toegang tot de Fleischmann database) ruimte hebben om een (ESU) decoder in te bouwen? ik heb even naar diverse gebruikershandleidingen gekeken van Fleischmann maar daar zie ik nergens afbeeldingen van een geopende locomotief.
-
ik weet niet waar je gekeken hebt, maar bij de eerste de beste loc die ik aanklik vind ik dit:
https://www.fleischmann.de/static/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/AN/2/DE/80731300920.pdf (https://www.fleischmann.de/static/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/AN/2/DE/80731300920.pdf)
In het algemeen kun je stellen dat als een loc digitaal is voorbereid, er ook ruimte is voor een decoder.
-
De oudere locs met draaistellen hebben maar 1 aangedreven draaistel, de andere helft van de loc is dan leeg en heeft dan meer dan genoeg ruimte voor een decoder. Dat geldt in ieder geval voor alle elektrische locomotieven ontwikkeld voor de komst van de 101, dat was de eerste loc met middenmotor en cardans.
-
En, als het plaatsen van een decoder lastig is... je kan er altijd een N decoder in kwijt.
Daar is altijd wel een plekje voor te vinden.
En die werken ook gewoon volgens de DCC standaarden.