BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: regor op 24 March 2019, 15:50:29
-
Hallo medespoorders,
Na een periode van 2,5 jaar ben ik terug begonnen met een nieuwe spoorbaan. Door een verhuis naar Essen was ik genoodzaakt mijn oude baan volledig te slopen. Ik werk met Piko A spoor, Ecos1 en bezetmelders BMD16N-SD die ik heb gerecupereerd van de oude baan. De onderbouw met twee schaduwstations met elk 7 en 6 opstelsporen zijn al voltooid alsook de eerste helix om op het bovenste niveau te komen. Nu ben ik volop aan het puzzelen om de bovenbouw in de juiste banen te leiden. Mijn vorige baan was een dubbelsporig lang uitgerekt hondenbeen met verschillende aftakkingen en dat leverde geen problemen op. Nu heb ik ook weer eenzelfde patroon, maar zit met een kruising van de hoofdbaan door een nevenbaan. Ik wil hier twee Engelse wissels voor gebruiken, maar hierdoor krijg ik volgens mij 2 keerlussen. Op bijgevoegd summier schema in spoor A en in spoor D. Ik heb hier geen ervaring mee, en heb hiervoor al menig artikel gelezen, maar ben niet zeker van mijn stuk. Kan er iemand enige raad geven hoe ik dit moet oplossen. Ik had gedacht aan de Xtreme keerlus, maar voor ik er mee verder ga zou ik toch graag weten waar ik aan begin. Bedankt op voorhand. Roger
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokloods-en-draaischijf_1.jpg)
-
Als ik alleen maar deze tekening bekijk zit er nergens een keerlusprobleem. Maar er zal vast nog wat meer aan vastzitten, dus laat even het complete sporenplan zien.
-
Klaas hier zijn nog wat schetsen, de nevenbaan is niet uitgetekend maar stelt niet veel voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail5.2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vleugel-helix-en-lokloods-draaischijf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_2.jpg)
-
De twee schaduwstations liggen elk op een ander niveau maar zijn op mekaar getekend. Ze staan los van elkaar
-
Rechts boven is dus geen klimspiraal maar twee 180 graden lussen die boven elkaar liggen?
Maar de rest snap ik nog niet 123 wat aan wat zit... ???
Timo
-
Timo, inderdaad rechtsboven is geen klimspiraal.
De groen zwarte baan komt aan aan het station en dan gaan A en C naar de eerste schets;
Op deze schets gaat dan het dubbele spoor over de Engelse wissels verder naar B en D en zo naar het tweede schaduwstation.
De tekening van de helix is eigenlijk irrelevant De nevenbaan is niet verder uitgetekend maar kruist alleen de dubbele hoofdbaan.
-
Ahh, nu iets meer duidelijk. Dan zou ik simpelweg naar/van beide schaduwstations een keerlusmodule plaatsen (y) Je lijkt daar meer dan genoeg lengte voor te hebben :)
Timo
-
Hallo Roger,
Zie ook nog eens https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153 . Duidelijk uitgelegd door Klaas.
Keerlussen zijn op meerdere manieren te implementeren. Zoals Timo al opmerkt lijk je lengte zat te hebben. Een mogelijkheid is de Xtreme Keerlus. Zie verder een grote hoeveelheid aan discussies op dit forum. ;D
Groet,
Paul
-
Dank u voor de reacties.
Toch nog een vraag, kan ik een keerlusmodule in de rechtse klimspiraal plaatsen, zelfs als de opgesplitste stationsporen voor de Engelse wissels komen te liggen? Deze worden dan ook mee omgepoold als ik het goed heb begrepen.
Moet er een onderbreking zijn tussen de twee Engelse wissels?
-
Je moet denk ik toch iets duidelijker zijn. In reactie #5 zeg je net dat het klimspiraal/helix er niet toe doet. Of doel je nu op de lus aangeduid met "naar schaduwstation 2"?
Voor de duidelijkheid, je hebt twee keerlussen, naar beide schaduwstations één. All je stationssporen zijn daarna gewoon gelijk gepoold. De Engelse wissels etc maken GEEN deel uit van de keerlus.
Het is misschien ook mogelijk met één keerlusmodule en dan de Engelse wissel onderdeel van de keerlus. Maar dat is naar mijn idee vragen om problemen.
Timo
-
Timo, sorry dat het allemaal een beetje onduidelijk overkomt maar dat komt omdat ik nog steeds in de zoekfase zit wat betreft de bovenbouw.
Ik heb nog eens alles overdacht en heb de Engelse wissels verwijderd en vervangen door een overbrugging. Zo doende is er geen enkel probleem meer met keerlussen en krijg ik ook nog eens een mooier treinenverloop. Toch bedankt voor het meedenken !(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokloods-en-draaischijf-2.jpg) mvg Roger
-
Nu heb je het probleem alleen maar verplaatst. Via het Engels wissel bij E en het wissel bij C heb je alsnog een keerlus.
En heb je wel genoeg ruimte om het hoogteverschil te overbruggen tussen de brug en de sporen die er onderdoor gaan?
-
Zo ver ik begreep is spoor E een kopspoortje.
Het hoogteverschil is denk ik inderdaad een puntje maar 2x kruisen zou toch ook
gelijkvloers moeten kunnen zolang het geen Engelse wissels maar kruisingen betreft ?
-
Zou kunnen. Maar de samenhang is me nog steeds niet duidelijk. Ik had in het begin al gevraagd om het complete sporenplan. In plaats daarvan toont Roger flarden, maar het is me een raadsel hoe die stukken aan elkaar zitten
-
@Klaas, spoor E is inderdaad een kopspoor en is schematisch voorgesteld. Er is lengte genoeg.
Je vraag om een geheel sporenplan te geven is nogal moeilijk omdat ik de verschillende onderdelen niet aan elkaar kan plakken. Ik zal proberen eens een volledig nieuw plan te tekenen zodat alles duidelijk wordt.
Het nevenbaantje dat nu met een brug over het dubbelsporig spoor loopt, kan nu apart op spoor C aangesloten worden, en aan de uitgang van de linkerhelix kan die op het spoor A aangesloten worden. zo doende kan ik steeds van de nevenbaan op het hoofdspoor komen zonder kruisingen. De nevenbaan eindigt aan de beide uiteinden op een kopspoor.
@calimero, uw voorstel met kruisingen laat me niet toe om van de nevenbaan op het hoofdspoor te komen, vandaar de keuze voor een overbrugging en twee afzonderlijke ingangen.
-
Roger, het hoeft niet per se in één tekening. Het kan ook in delen, als maar duidelijk is wat op elkaar aansluit.
Om een voorbeeld te geven: In de eerste tekening staat een A en een C, met de tekst: van schaduwstation 1.
Op een andere tekening kom ik ook een A en een C tegen, maar dat is in het station, niet in het schaduwstation.
Bovendien lopen in de ene tekening de sporen A en C horizontaal, in de andere tekening vertikaal. Voor mij is dat verwarrend, zit dat nou aan elkaar of niet. En als het wel aan elkaar zit, wat zit er dan tussen, want zoals het getekend is past het niet aan elkaar.
Kortom, graag een tekening waarbij geen misverstanden kunnen bestaan.
-
Misschien gewoon een schematische uitvouw maken van je baan, alle aansluitingen gewoon rechtdoor en klimspiralen en dergelijke achterwege laten.
Je rijdt immers van schaduwstation naar schaduwstation. Zorg dat bij alles wat daar tussen zit je de railstaven op dezelfde polariteit blijft aansluiten, dan heb je tussen je schaduwstations geen probleem. Alleen aan de lussen moet dan een keerlusmodule geplaatst worden, zoals door Timo al gesteld werd.
-
Klaas, ik begrijp dat een en ander moeilijk is om aan elkaar te zetten. De letters had ik erbij gezet om u toe te laten de verbindingen te zien.Ik heb ondertussen het geheel wat duidelijker gemaakt en zal eens proberen het hier te plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail5.2_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokloods-en-draaischijf_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_6.jpg])
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vleugel-helix-en-lokloods-draaischijf_4.jpg])
-
Ik probeer het nog eens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail5.2_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail5.2_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokloods-en-draaischijf_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokloods-en-draaischijf_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vleugel-helix-en-lokloods-draaischijf_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vleugel-helix-en-lokloods-draaischijf_5.jpg)
-
Regor,
Ik zou je keerlussen verder van de engelse wissels plaatsen. Hierdoor kun je doen wat je wilt.
Naar je baanplan kijkend als het kan rechts in het spoor langs het schaduwstation en links in een van de sporen naar boven. Maak ze een meter of 3 lang als ik je opstelsporen zie in de schaduwstations.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik zal zo even naar je afbeeldingen kijken. Het komt er op neer dat je niet de hele tekst kopieert en plakt, want je vergeet soms belangrijke haken [ en ]
Deze zijn belangrijk, omdat het code is voor de software.
Je bent er dus bijna.... ;)
Als je wilt zien hoe het hoort, klik dan eens op de CITAAT-knop van een bericht waar het wel goed is gegaan.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Hallo Bert,
Bedankt voor het nakijken; Ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd nl. het onderste vak kopiëren en plakken. Maar waar moet dat dan juist geplakt worden?
tussen die haakjes met img?, en wat als er meerdere afbeeldingen in hetzelfde bericht moeten komen. Moet ik dan klikken op nog een afbeelding plaatsen, of op het fotootje met de Mona Lisa ???
Groet
Roger
-
Je moet die hele tekst kopiëren en in je nieuwe bericht plaatsen.
Ok, een korte uitleg: je plaatst eigenlijk een link naar onze plaatjesserver, daar waar jij de foto naar toe hebt geüpload. Dat ziet er zo uit:
Http5://images.beneluxspoor.net/bnls/-naam-
De forumsoftware kan dat zichtbaar maken door er een code voor EN achter te zetten (dat met die {img} en {/img}:
{img}http5://images.beneluxspoor.net/bnls/-naam-{/img}
En als je de plaatjes wilt vergroten (door er op te kunnen klikken) moet er NOG een code voor EN achter:
{url=http5//images.beneluxspoor.net/bnls/-naam}{img}http5://images.beneluxspoor.net/bnls/-naam-{/img}{/url}
Het fijne is dat als je het precies kopieert, en geen enkel [ of ] of [/ vergeet, het goed gaat...
Succes..
-
@ Klaas, ik heb je voorbeeld met het hondebot eens goed bekeken en heb vastgesteld dat ik door de twee wissels van het nevenspoor naar het hoofdspoor een keerlus heb gemaakt. Aangezien dat nevenspoor tussen die wissels meer dan 6 meter is kan ik dan daar die keerlusmodule plaatsen? Graag uw oplossing aub.
Roger
-
Ik heb er een kleine schets van gemaakt.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus-001.jpg)
-
Als dit de totale schematische weergave van het sporenplan is, en er zitten geen wisselverbindingen in die roet in het eten kunnen gooien, dan is inderdaad de oplossing om in het nevenspoor een keerlusmodule te zetten.
Maar dan moet je wel in het nevenspoor rechts in de tekening de zaak ompolen want op de plek waar je nu een cirkeltje hebt gezet botst de polariteit.
Je bent in ieder geval op de goede weg met overal rode en blauwe streepjes naast het spoor te zetten zodat je kan zien waar het klem loopt.
-
@Klaas, ik was ook juist tot de vaststelling gekomen, dat wanneer ik het rechtse deel van het nevenspoor (over de brug naar de Engelse wissel toe) ompool, ik niet met een probleem zit op dat korte stuk naar het hoofdspoor toe, maar vanaf de Engelse wissel. Hierdoor krijg ik de volledige lengte van het nevenspoor ter beschikking om de Xtreme keerlus in te bouwen. Ik denk dat ik er uit ben. Alvast bedankt voor de hulp.
Groet Roger